2026-09-21, 14:46
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Tomas Nilsson är en väldigt rutinerad och erfaren advokat men hans fokus har väl primärt legat på ekobrott så valet av honom är kanske inte vid en första anblick ”klockrent”. Men han är ju en av Sveriges mest rutinerade advokater (verksam sedan tidigt 80-tal) så betvivlar inte att han är fullt kapabel för uppdraget.

Har i ett sammanhang träffat honom (tack och lov inte för egen räkning) och jag uppfattade honom som bestämd och handfast och inte en person man dribblar runt med. Tror absolut att TN kan vara en utmaning men tror också att Tomas Nilsson bemästrar det väl.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tack för info! 75 år alltså och fortfarande i jobb. Om det är rätt jag hittade.

75 år alltså. Det är en ålder där ”rutinerad” börjar kännas som ett lite plumpt försök att beskriva en geologisk formation.

Han har väl varit advokat så länge att när han började var rättsväsendet fortfarande en muntlig tradition. Man kan tänka sig att han fått sin första klient levererad med häst och vagn och sedan dess bara fortsatt.

Och fortfarande i arbete. Imponerande. Vid 75 har man ju passerat stadiet där man samlar erfarenhet och kommit till stadiet där erfarenheten samlar på en. Det är inte längre han som läser juridiska kommentarer, juridiska kommentarer borde rimligen läsa honom.

Jag kan också tänka mig att det är svårt att ”dribbla runt” med en sådan person. TN kommer med något nytt och avancerat upplägg, Tomas Nilsson tittar på honom ungefär som en gammal bibliotekarie tittar på någon som försöker återlämna en bok med en potatis som lånekort.

Ekobrott kanske inte är den mest klockrena specialiteten, men efter 40+ år i yrket känns det lite som att säga att en erfaren fjällvandrare saknar relevant kompetens för en promenad i parken eftersom han främst gått i berg. Han har förmodligen hunnit stöta på fler sorters mänsklig kreativitet än Skatteverket har blanketter.

Och 75 år. Biskopen får ju nästan börja fundera på att skaffa sig lite livserfarenhet. I jämförelse framstår han som en ungdomlig startup-grundare med kajal, elscooter och framtiden framför sig.

Tomas Nilsson däremot känns som typen som redan hunnit vara med om framtiden, blivit besviken på den, och gått tillbaka till kontoret.
Citera
2026-09-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Käre vän, jag tror att Biskopen måste upplysa om att detta svar i huvudsak bemöter ett resonemang som Biskopen inte för tillfället förde.

Jag har inga invändningar mot att man försöker förstå TN:s beteendemönster, triggers eller eventuella psykiatriska problem. Den diskussionen har jag dessutom redan ägnat betydande uppmärksamhet åt och känner mig ganska färdig med för närvarande. Därtill tycker jag att du sammanfattar bilden synnerligen väl i ditt inlägg.

Mitt inlägg handlade denna gång om något betydligt enklare: att arbete, lön och en fungerande vardag inte nödvändigtvis säger särskilt mycket om hur en människa uppfattar sin egen plats i förhållande till andra. Anvöndaren detdundrar gav en synnerligen förenklad bild av detta, varför Biskopen kände sig nödd och tvungen att nyansera detta. Utbildning och social miljö kan möjligen vara pusselbitar i den historien, utan att någon därmed behöver tillskrivas en diagnos. Eller så har han en diagnos. Detta vet vi inte, och har redan avhandlats i en mängd inlägg.

Så du behöver inte försvara diagnosresonemanget mot Biskopen. Det står ingen sådan armé utanför porten för tillfället.

Biskopen hade denna gång endast tagit upp frågan om självbild, tillhörighet och status. Diagnoserna kan således få stå kvar på hyllan tills någon faktiskt ber om dem.

Svagt medveten om att jag emellanåt svarar som en politiker, d v s inte riktigt håller mig till saken - jag ber om Biskopens överseende och kan inte riktigt förklara varför jag besitter denna dysfunktion, bara att den finns. Jag delar f ö Biskopens uppfattning att självbild grundas på mycket mer än arbete, lön och en fungerande vardag. Att en person återkommande söker sig till sammanhang som inom olika områden även i objektiv betraktelse är mer kvalificerade än personen själv blir paradoxalt i den bemärkelse att syftet sannolikt är status/grupptillhörighet och därmed en förbättrad självkänsla - samtidigt ger den ständiga jämförelsen med dessa människor sannolikt en motsatt effekt. En redan i grunden svag självkänsla riskerar att försämras. Det är nog föga ovanligt att de mest osäkra människorna är de som på mest utmärkande sätt försöker signalera framgång.

Närmar vi oss den handling som själva tråden handlar om så kan den upplevt förlorade framgången haft med saken att göra även om jag tror att kärnan i det TN kände handlade om en mycket starkare förlust en så - här är jag nog beredd att ansluta mig till skribenten alcantarios postulat och jag tror att ingen person eller något sammanhang tidigare hade väckt sådana känslosvallningar hos TN som nu Å gjorde. Jag tror dessutom att personer som ständigt tittar uppåt och söker andra människors bekräftelse inte riktigt kommer i kontakt med sina egna känslor förrän dagen när allt faller på plats och något närmast himmelskt faller i ens armar. Sin vana trogen kunde dock TN inte låta bli att redan efter att första vågen sköljt ut börja utöva kontroll och försöka tillrättalägga det där allra sista och vips så blev han en mycket liten man igen och för denna gång en man som hade förlorat kontrollen över sig själv.
Citera
2026-09-21, 15:37
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
75 år alltså. Det är en ålder där ”rutinerad” börjar kännas som ett lite plumpt försök att beskriva en geologisk formation.

Han har väl varit advokat så länge att när han började var rättsväsendet fortfarande en muntlig tradition. Man kan tänka sig att han fått sin första klient levererad med häst och vagn och sedan dess bara fortsatt.

Och fortfarande i arbete. Imponerande. Vid 75 har man ju passerat stadiet där man samlar erfarenhet och kommit till stadiet där erfarenheten samlar på en. Det är inte längre han som läser juridiska kommentarer, juridiska kommentarer borde rimligen läsa honom.

Jag kan också tänka mig att det är svårt att ”dribbla runt” med en sådan person. TN kommer med något nytt och avancerat upplägg, Tomas Nilsson tittar på honom ungefär som en gammal bibliotekarie tittar på någon som försöker återlämna en bok med en potatis som lånekort.

Ekobrott kanske inte är den mest klockrena specialiteten, men efter 40+ år i yrket känns det lite som att säga att en erfaren fjällvandrare saknar relevant kompetens för en promenad i parken eftersom han främst gått i berg. Han har förmodligen hunnit stöta på fler sorters mänsklig kreativitet än Skatteverket har blanketter.

Och 75 år. Biskopen får ju nästan börja fundera på att skaffa sig lite livserfarenhet. I jämförelse framstår han som en ungdomlig startup-grundare med kajal, elscooter och framtiden framför sig.

Tomas Nilsson däremot känns som typen som redan hunnit vara med om framtiden, blivit besviken på den, och gått tillbaka till kontoret.
Ska jag tolka Biskopen som att du tror att det finns en risk för att advokaten i fråga har gått och blivit lite trött?

Det skulle ju inte vara ett helt orimligt antagande men tänker att han både har resurser att tillgå på Sju advokater och jag kan heller inte minnas att han haft något större fall på rätt länge vilket borde stimulera. Det här är ju dessutom lite utanför hans vanliga område (även om jag till 100 procent håller med om liknelsen med bergsbestigaren).. Kanske dock lite svårare att hitta ett trovärdigt försvar än vid ett ekobrott men ”hantverket” är ju detsamma men det står ju väldigt mycket mer på spel..

Om TN inte känner att han får gehör från advokaten kan vi kanske se ytterligare ett önskemål om advokatbyte..
Citera
2026-09-21, 15:59
Medlem
Min far arbetade som advokat ( medlem i Samfundet ) till 84 års ålder. Han hävdade att en advokat för vid sitt skrivbord. 75 år är ingen ålder för en skicklig advokat.
Citera
2026-09-21, 16:02
Medlem
Min far arbetade som advokat ( medlem i Samfundet ) till 84 års ålder. Han hävdade att en advokat dör vid sitt skrivbord. 75 år är ingen ålder för en skicklig advokat.
Citera
2026-09-21, 16:12
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Ska jag tolka Biskopen som att du tror att det finns en risk för att advokaten i fråga har gått och blivit lite trött?

Det skulle ju inte vara ett helt orimligt antagande men tänker att han både har resurser att tillgå på Sju advokater och jag kan heller inte minnas att han haft något större fall på rätt länge vilket borde stimulera. Det här är ju dessutom lite utanför hans vanliga område (även om jag till 100 procent håller med om liknelsen med bergsbestigaren).. Kanske dock lite svårare att hitta ett trovärdigt försvar än vid ett ekobrott men ”hantverket” är ju detsamma men det står ju väldigt mycket mer på spel..

Om TN inte känner att han får gehör från advokaten kan vi kanske se ytterligare ett önskemål om advokatbyte..

Nej, där tror jag nog att du läser in en smula mer än Biskopen avsåg. Vilket jag vördnadsfullt konstaterar är begripligt då Biskopen har en oförmåga att hålla inläggen helt sakliga, utan att sväva in på allehanda små stigar längs berättelsens gång.

Det var egentligen inte någon fundering kring huruvida advokaten blivit trött eller tappat gnistan, utan snarare ett ganska högtravande konstaterande av att 75 år och ett helt yrkesliv som advokat innebär en tämligen respektabel mängd samlad erfarenhet.

Biskopens lilla utsvävning om hästar, berg och juridiska urtidsformationer var väl mest ett sätt att leka med kontrasten mellan TN:s situation och en advokat som sannolikt har hunnit se en och annan mänsklig uppfinningsrikedom passera revy.

Att han fortfarande arbetar vid 75 tycker Biskopen dessutom är tämligen imponerande. Det var nog snarare beundran med onödigt många ord än någon teori om yrkesmässig trötthet.
Citera
2026-09-21, 16:24
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilian86
Min far arbetade som advokat ( medlem i Samfundet ) till 84 års ålder. Han hävdade att en advokat dör vid sitt skrivbord. 75 år är ingen ålder för en skicklig advokat.

84 år och fortfarande verksam är onekligen imponerande. Biskopen får kanske revidera sin tidigare behandling av 75-årsåldern som någon sorts juridisk bronsålder. Så länge erfarenheten fortfarande sitter i förarsätet och inte har lämnat över ratten till någon förvirrad liten kusk som tror att backspegeln är ett fönster mot framtiden, finns det väl ingen anledning att klaga.

I slutänden är frågan kanske tämligen enkel: så länge advokaten fortfarande kan skilja på ett äpple och en potatis, en stämningsansökan och en inköpslista, bör man kanske inte ha alltför bråttom att pensionera honom.

Och med 84 års erfarenhet får man förmoda att han åtminstone vet vilken av dem som brukar vara svårast att få igenom i domstol.
Citera
2026-09-21, 17:23
Medlem
Tack till Biskopen.
Pappa dog sedermera i skogen vid 91 års ålder.
Man måste lita på att en advokat har kollegor omkring sig med skarpa blickar som upptäcker om kognitionen avtar.
Citera
2026-09-22, 10:05
Medlem
Fortsatt häktad till 2 oktober! Må TN drömma mardrömmar varje natt och inta maten i hundmatskål utan bestick!

Från Mitti.

Den man i 50-årsåldern som misstänks ha mördat en kvinna i ett fritidshus på Sollenkroka ö i början av augusti, är fortsatt häktad. Häktningstiden förlängs till 2 oktober.

Han har fortfarande inte erkänt gärningen.

– Jag kan inte säga något mer i nuläget om motiv eller annat som kommit fram under utredningen, säger åklagare Emma Olsson.

Hon har sagt tidigare till Mitt i att det kommit fram ny information under förhör med vittnen, men vad vill hon inte säga.

Kvinnan hittades död den 4 augusti med omfattande skador från ett vasst föremål, som en kniv, och trubbigt våld.
Senast redigerad av Tjuttiotre 2026-09-22 kl. 10:08.
Citera
2026-09-22, 10:27
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Fortsatt häktad till 2 oktober! Må TN drömma mardrömmar varje natt och inta maten i hundmatskål utan bestick!

Från Mitti.

Den man i 50-årsåldern som misstänks ha mördat en kvinna i ett fritidshus på Sollenkroka ö i början av augusti, är fortsatt häktad. Häktningstiden förlängs till 2 oktober.

– Jag kan inte säga något mer i nuläget om motiv eller annat som kommit fram under utredningen, säger åklagare Emma Olsson.

Hon har sagt tidigare till Mitt i att det kommit fram ny information under förhör med vittnen, men vad vill hon inte säga.

Kvinnan hittades död den 4 augusti med omfattande skador från ett vasst föremål, som en kniv, och trubbigt våld.
Han kvalar väl in perfekt för att bli skickad till Estland..
Citera
2026-09-22, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Från Mitti.

Eftersom åklagaren inte ändrat misstanken om mord, förutsätter jag att man idag har så mycket på fötterna vad gäller dödsorsak, hur och när skadorna tillfogats, är jag inställd på att det är ett mord, och inget annat.

Det ska bli intressant att se hur TN ställer sig till de fakta som man drar upp för honom, och om han ändrar sig allteftersom bevisen läggs fram.

Är det lika vaga och svävande förklaringar, förminskande omskrivningar av det som skett som initialt?

Det biter sig fast i minnet hur han omskriver sin flykt från polisen som att han nästan inte alls har med det hela att göra, som att han har usatts för något hemskt, och att kajaken inte är ett aktivt val, utan det bara händer från ingenstans. Likaså den plats där han flr till, verkar bara vara en plat som plötsligt bar finns där. Det val han säger dig göra, känns även det som något som skanar förklaring. Det blir en beskrivning av ett skeende, utan förklaringar och utan en person med egen vilja, som att det är något han ser som åskådare, snarare än vad som i verkligheten händer.

Min absoluta tro är att han aktivt flyr från polisen, då han inser vad han gjort. Det är en omskrivning av verkligheten, som frigör honom från ansvar.

Om det skulle vara en olycka, eller något annat som inte är mord, varför ringer han inte efter hjälp, varför har hon två olika typer av skador från både trubbigt och vasst våld, varför flyr han i 33 timmar...

"– Det är väl att man bara vill fly. Fly framåt. (...) Jag lämnar platsen. Och... hittar en plats där jag liksom blir kvar på. Jag tar en kajak som de har. Paddlar i väg ut till en av öarna. Jag hittar en plats och väljer att bli där. Och så kommer chocken över det jag har gjort. Alltså, kommer att det hemska liksom."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort
Lägger in länken här:

https://www.mitti.se/nyheter/haktning-forlangs-for-misstankt-omordare-6.3.387171.87b64131e1
Citera
2026-09-22, 16:08
Medlem
Citat:

Från Mitti.

Kan det vara så att advokat Nilsson i något slags humöruppehållande syfte inte har berättat för TN att det så att säga är kört? Ur min betraktelse så måste det enda sättet för TN att undgå långt fängelsestraff för denna gärning vara att spela mer störd än vad han är. Det inledande polisförhöret är långt ifrån något hinder för ett sådant vägval tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in