Citat:
Tomas Nilsson är en väldigt rutinerad och erfaren advokat men hans fokus har väl primärt legat på ekobrott så valet av honom är kanske inte vid en första anblick ”klockrent”. Men han är ju en av Sveriges mest rutinerade advokater (verksam sedan tidigt 80-tal) så betvivlar inte att han är fullt kapabel för uppdraget.
Har i ett sammanhang träffat honom (tack och lov inte för egen räkning) och jag uppfattade honom som bestämd och handfast och inte en person man dribblar runt med. Tror absolut att TN kan vara en utmaning men tror också att Tomas Nilsson bemästrar det väl.
Har i ett sammanhang träffat honom (tack och lov inte för egen räkning) och jag uppfattade honom som bestämd och handfast och inte en person man dribblar runt med. Tror absolut att TN kan vara en utmaning men tror också att Tomas Nilsson bemästrar det väl.
Citat:
75 år alltså. Det är en ålder där ”rutinerad” börjar kännas som ett lite plumpt försök att beskriva en geologisk formation.
Han har väl varit advokat så länge att när han började var rättsväsendet fortfarande en muntlig tradition. Man kan tänka sig att han fått sin första klient levererad med häst och vagn och sedan dess bara fortsatt.
Och fortfarande i arbete. Imponerande. Vid 75 har man ju passerat stadiet där man samlar erfarenhet och kommit till stadiet där erfarenheten samlar på en. Det är inte längre han som läser juridiska kommentarer, juridiska kommentarer borde rimligen läsa honom.
Jag kan också tänka mig att det är svårt att ”dribbla runt” med en sådan person. TN kommer med något nytt och avancerat upplägg, Tomas Nilsson tittar på honom ungefär som en gammal bibliotekarie tittar på någon som försöker återlämna en bok med en potatis som lånekort.
Ekobrott kanske inte är den mest klockrena specialiteten, men efter 40+ år i yrket känns det lite som att säga att en erfaren fjällvandrare saknar relevant kompetens för en promenad i parken eftersom han främst gått i berg. Han har förmodligen hunnit stöta på fler sorters mänsklig kreativitet än Skatteverket har blanketter.
Och 75 år. Biskopen får ju nästan börja fundera på att skaffa sig lite livserfarenhet. I jämförelse framstår han som en ungdomlig startup-grundare med kajal, elscooter och framtiden framför sig.
Tomas Nilsson däremot känns som typen som redan hunnit vara med om framtiden, blivit besviken på den, och gått tillbaka till kontoret.