2026-09-23, 18:44
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Om man begått ett brott och haft en så allvarlig sjukdom att man inte ska dömas till fängelse utan att man ska dömas till vård, kan man inte dömas till fängelse även om man senare friskförklaras. Huvudregeln i svensk lag (Brottsbalken) är ju att den som begår ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning inte får dömas till fängelse.
Tack ~ jag var inte riktigt på det klara hur med det var men precis som @MrFold också beskrev så är jag numera 100 procent på det klara med regelverket 😊
Citera
2026-09-23, 22:17
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Vad korkad man känner sig när man lagt två timmar på att hitta videon
på MGM som gjorts privat. Den gick inte att hitta på WayBackMachine iaf.
Citera
Igår, 09:30
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Den saken är inte känd. Åklagaren släpper inte mycket, och få läckor har skett i övrigt.

- I häktningsframställan 2025-09-03 angavs att det slutliga dödsfallsutlåtandet inte hade färdigställts än.
- I den senaste häktningsframställan 2026-09-17 har några meningar maskerats.

Möjligt är att maskeringen döljer ny uppgift om dödsfallsutlåtandet.

Ur framställan om förlängd åtalstid 2025-09-03:
I framställan står det bland annat
"Förundersökningen kan dock inte slutföras inom föreskriven tid eftersom det återstår ett flertal utredningsåtgärder ..." ... "ett flertal analysbesked avseende blod/DNA inväntas från NFC, det slutliga dödsfallsutlåtandet ska färdigställas av RMV och ytterligare förhör ska genomföras med den misstänkte."
Ur framställan om förlängd åtalstid 2025-09-17:
I framställan om förlängd åtalstid 'Beslut, motivering, kompletterande uppgifter' kan man notera att flera meningar under denna punkt nu har maskerats. Gissar att det kan framgå uppgifter som hamnar under förundersökningssekretessen.

I övrigt står det bland annat:
"Ytterligare förhör har genomförts med den misstänkte och flera förhör kommer att behöva genomföras."

"Misstanken har inte försvagats."
TN medger 14 dagar i taget:
Lite övrigt: Åklagaren har, vid sina senaste två framställningar, begärt fyra veckors förlängd häktning. TN har dock bara medgett häktning 14 dagar åt gången. Tingsrätten har beslutat om 14 dagar.
Nästa begäran om förläng häktning alternativt åtala ska inlämnas senast 2026-10-02 kl 11.00.

Rykte om eventuell övervakningskamera:
Användaren Nostradamus skrav i tråden för några veckor sen att hen hade hört en uppgift om att det skulle finnas en video från någon grannes övervakningskamera. Inte bekräftat med sådana detaljer från åklagaren. Så om den saken vet vi inte mycket mer.

Medier:
Tidningen Mitt i Stockholm (5 sept, 22 sept) har i samband med omhäktningarna publicerat artiklar. Och DN den 2 sept . Åklagaren är som sagt var knapphändig med de uppgifter hon lämnar ut.

Tack! Mycket vänligt av dig att sätta ihop en översikt av läget.

Har man sagt något om eventuella mordvapen/tillhyggen eller kan man tänka sig att det är något sådant som döljs under maskeringarna i häktningsframställan?

Intressant att stugan fortfarande var avspärrad (enligt DN den 2:a september). Någon som vet om den fortsatt är avspärrad? I sådana fall antar jag att det rör sig om att kunna fastställa exakta händelseförlopp utifrån att fler tekniska undersökningar görs.
Citera
Igår, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Tack! Mycket vänligt av dig att sätta ihop en översikt av läget.

Har man sagt något om eventuella mordvapen/tillhyggen eller kan man tänka sig att det är något sådant som döljs under maskeringarna i häktningsframställan?
Det har, vad jag har sett, inte framkommit något om att dom funnit vapen/tillhygge.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Intressant att stugan fortfarande var avspärrad (enligt DN den 2:a september). Någon som vet om den fortsatt är avspärrad? I sådana fall antar jag att det rör sig om att kunna fastställa exakta händelseförlopp utifrån att fler tekniska undersökningar görs.
Ja. Så kan det vara.

Jag tänker, som någon skrev i tråden för kanske två veckor sen, att i den pågående tekniska undersökningen - där analyssvar inte var helt klara (för en tid sen) så kanske det handlar om att när utredarna får ett analyssvar och prövar förutsättningarna för t ex ett scenario och/eller jämför detta med andra svar - så kan man vilja ha möjlighet att använda brottsplatsen.

En annan möjlighet skulle kunna vara att man hoppas kunna få med sig den misstänkte ut till brottsplatsen för en vallning?

Senast redigerad av To.Ivrig Igår kl. 09:55.
Citera
Igår, 10:08
Medlem
Skrev lite igår om de två begärda förlängningarna av åtalstid. Citerar nedan stycket som finns under rubriken 'Beslut, motivering, kompletterande uppgifter' inklusive maskeringarna. Har försökt göra maskeringarna lika långa som i framställan.

Beslut, motivering, kompletterande uppgifter
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX har fortlöpt enligt plan och ett XXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Ytterligare förhör har genomförts
med den misstänkte och flera förhör kommer att behöva
genomföras. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXX. Misstanken har inte försvagats. Förundersökningen
kan inte slutföras inom föreskriven tid och förlängningen av
åtalstiden begärs därför till den 16 oktober. Det föreligger
alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner
till den mycket allvarliga brottsmisstanken proportionerlig. För
det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag
närvara via länk: (åklagaren).

Tillägg:
Kommentar: Rad 1: den avslutande maskeringen tror jag innehåller ett bindestreck, dvs att det maskerade ordet skulle kunna vara avdelat (med ett ganska kort ord) innan radbrytningen.

Spekulerar: maskeringen kan exempelvis vara:
'döds-fallsutlåtande'

Länk avbild häktningsframställan imgbb.com

I föregående häktningsframställan daterad 2026-09-03 var inte dödsfallsutlåtandet klart.

Begravningsgudstjänsten hölls den 10 september.
Senast redigerad av To.Ivrig Igår kl. 10:24. Anledning: tillägg
Citera
Igår, 10:12
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Det har, vad jag har sett, inte framkommit något om att dom funnit vapen/tillhygge.

Ja. Så kan det vara.

Jag tänker, som någon skrev i tråden för kanske två veckor sen, att i den pågående tekniska undersökningen - där analyssvar inte var helt klara (för en tid sen) så kanske det handlar om att när utredarna får ett analyssvar och prövar förutsättningarna för t ex ett scenario och/eller jämför detta med andra svar - så kan man vilja ha möjlighet att använda brottsplatsen.

En annan möjlighet skulle kunna vara att man hoppas kunna få med sig den misstänkte ut till brottsplatsen för en vallning?

Just det! Vallning hade ju varit något, förutsatt att han erkänner och trots allt vill berätta.

Blir fortsatt spyfärdig när jag tänker på det här fallet. Måtte han dömas.
Citera
Igår, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja. Så kan det vara.

Jag vill också säga tack till dig. Du är lite av navet i tråden, som håller ihop vad som är fakta, och källor till detta. Sedan har vi även Biskopen som håller oss till att spekulera inom "rimliga" gränser efter de fakta eller information som kommit fram i tråden, genom att själv föregå med gott exempel.

Jag tänker att man inte sällan gör sk rekonstruktioner av händelseförloppet, vilket absolut kan vara givande. Då kan man dels se om den misstänktes historia passar brottplatsbevisen, samtidigt som man kan se om tidslinjen fungerar med det som kommit fram.

Det finns idag en önskan om att utredningar ska gå snabbare, allt för att fler misstänkta ska kunna dömas. Det man kan oroa sig för är att man därigenom slarvar igenom delar, vilket kan äventyra rättssäkerheten, den som vi i Sverige borde vara stolta över.

I fallet med mordet på Tove struntade man i en rekonstruktion, och hoppade över att kolla nyckelvittnets tidslinje (mobilen), vilket senare fick både kritik och visade att tidslinjen som Tingsrätten lutat sig mot, inte höll.

Väldigt viktigt att man är grundlig i en utredning, särskilt när en misstänkt inte rkänner brottet och kommer med många alternativa berättelser.
Citera
Igår, 11:10
Medlem
Citat:
Skrev lite igår om de två begärda förlängningarna av åtalstid. Citerar nedan stycket som finns under rubriken 'Beslut, motivering, kompletterande uppgifter' inklusive maskeringarna. Har försökt göra maskeringarna lika långa som i framställan.

Beslut, motivering, kompletterande uppgifter
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX har fortlöpt enligt plan och ett XXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Ytterligare förhör har genomförts
med den misstänkte och flera förhör kommer att behöva
genomföras. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXX. Misstanken har inte försvagats. Förundersökningen
kan inte slutföras inom föreskriven tid och förlängningen av
åtalstiden begärs därför till den 16 oktober. Det föreligger
alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner
till den mycket allvarliga brottsmisstanken proportionerlig. För
det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag
närvara via länk: (åklagaren).

Tillägg:
Kommentar: Rad 1: den avslutande maskeringen tror jag innehåller ett bindestreck, dvs att det maskerade ordet skulle kunna vara avdelat (med ett ganska kort ord) innan radbrytningen.

Spekulerar: maskeringen kan exempelvis vara:
'döds-fallsutlåtande'

Länk avbild häktningsframställan imgbb.com

I föregående häktningsframställan daterad 2026-09-03 var inte dödsfallsutlåtandet klart.

Begravningsgudstjänsten hölls den 10 september.

Tack herr Ivrig, Notabelt i häktningsframställan är också att TN numera verkar förvaras i det ganska mycket mindre häktet i Jakobsberg med endast 18 platser. Det finns säkert någon bra anledning härtill som kanske har med de omfattande restriktionerna att göra. Häktet är f ö en gammal ombyggd arrestlokal så det lär nog inte erbjudas så mycket utevistelse och gymmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in