2026-08-18, 11:10
Avstängd
vichy6s avatar
Att han fixat ett byte tack vare goda kontakter?

De bytte och han kunde då skriva sig på kontraktet. Det är inte helt ovanligt oavsett hur det gick till.

Att sen analysera i 1000 sidor att den lägenhetsaffären definierar honom som nu ”mördare”.

Det blir lite masspsykos faktiskt.

Nu har en dejt här kommit in och vill berätta. Vill verkligen höra vad den tänker.
Citera
2026-08-18, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Intressant beskrivning av ett förhållningssätt vid konfliktlösning.

Detta intresserar mig mycket! Har på ett sätt svårt att ta in, att han uppgett för bekanta att han fixat lägenheten genom egna kontakter, när så inte var fallet.
Vet inte varför jag fått för mig annat, men kanske hade jag en bild av ärligheten skulle vara större. Men, om det är viktigt för personen hur andra uppfattar honom, så kanske det lät bättre att låtsas som att lägenheten blev "hans" pga "egna bedrifter". Spekulerar jag.

X beskrev på något ställe i bodelningstvisten att X hade känslan av att TN försökte "röka ut henne".

Tycker inte om det. Har måhända läst in mig lite för mycket i bodelningstvisten. Borde väl därför egentligen inte bli förvånad. Men blev lite förvånad faktiskt.
Dock, bilden träder fram mer och mer av en personen som kan anstränga sig mycket på vissa områden, i en slags strategi för att nå de mål personen vill nå. Och då behöver man inte vara sanningsenlig, verkar det som.

Nu borde jag kanske inte överdriva men blir lite orolig för att hans målsättning med att inte vilja prata om dådet i det tidiga förhöret, kanske kan handla mer om att tänka ut en försvarsstrategi än att vara i ett traumatiskt tillstånd (även om det självklart är traumatiskt. också).

Vilse var ordet.

Ja, lögnen i den här situationen är talande tror jag. En helt onödig lögn, kan man först tycka.

Jag lutar också mer mot att has sätt att slingra sig i det första förhöret är strategi och inte äkta känsla av att vilja värja sig mot det hemska.

Kanske även flykten hade det som mål? Vinna tid, hinna tänka ut vad han ska säga, och verka känslosam.
Citera
2026-08-18, 11:14
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:

Jag svarade nostradamus1966.

Nu spekulerar jag såklart: men det kan ju ha varit så att vid tidpunkten då TN beskrev att han skaffat lägenheten genom egna kontakter kanske det inte har uppstått någon bodelningskonflikt än eller att Hitte-på om "skaffat själv" på annat sätt inte skulle kunna komma ifrågasättas.

Lägenheten på Hagagatan tillträddes aug 2019.

Antar att vissa kan dra till med sådana där förskönande historier, om man har behov av att framstå som mer kompetent/framgångsrik än vad man är och att man i så fall nämner "hitte-på" i sammanhang där man tror att bluffen inte riskerar att avslöjas.
Om det var det du tänkte på med "framstod dåligt för honom?"
Eller tänkte du på advokat-upplägget?

X lägenhet var tydligen bättre än lgh på Hagagatan.

Han bytte för att få det till gemensamt boende och han hade barn.

Hade kunnat bli samma utgång om de inte bytt.

Kanske steget från att ta en lägenhet och ett liv inte är så stort?
Senast redigerad av vichy6 2026-08-18 kl. 11:17.
Citera
2026-08-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
För det första så är det uppenbart som offrets mamma säger, bara påhitt. Dessutom skulle det vara omöjligt att hugga ihjäl någon med yxa ens under hot. Så bra att de höjde straffet.

Nu pratade jag om kontexten och omständigheterna som sådan. Tanken var inte att du skulle moralisera eller bevisvärdera det enskilda fallet. Dessutom konstaterade ju Hovrätten att han själv inledningsvis befunnit sig under ett brottsligt angrepp där han haft rätt till nödvärn, men då mot förövarna som kidnappat honom - och inte mot offret ifråga. Så återkom gärna till grundfrågan igen!
Citera
2026-08-18, 11:21
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Så långt inlägg utan substans…. Du jobbade med honom eller i hans närhet förstår jag.
Träffades ni utanför jobbet eller typ jobbfest?
Tror inte hen är så sugen på att svara dig. Tyckte det var mycket intressant att läsa om att han ljuger om lägenheten och försöker framstå som "lyckad" bland kollegor.
Citera
2026-08-18, 11:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu pratade jag om kontexten och omständigheterna som sådan. Tanken var inte att du skulle moralisera eller bevisvärdera det enskilda fallet. Dessutom konstaterade ju Hovrätten att han själv inledningsvis befunnit sig under ett brottsligt angrepp där han haft rätt till nödvärn, men då mot förövarna som kidnappat honom - och inte mot offret ifråga. Så återkom gärna till grundfrågan igen!
Du drog upp detta specifika fall, du kunde väl då bara frågat teoretiskt. Allt detta handlar väl om moral så då får jag väl använda min. Dödar man någon anser jag att det är livstid då livet är okränkbart, sedan finns det extrema undantag.
Jag är förvånad att vi inte fått varning för OT så lägger ner nu. Jag måste inte "segra" i någon diskussion.
Citera
2026-08-18, 11:33
Avstängd
vichy6s avatar
Vi kan prata om att hon enligt en granne aldrig setts i hans trapphus.

Hur nära var de egentligen?

Att bjuda ut en vecka till ett sommarhus efter 8 månader låter rimligt.

Det tyder väl på att relationen var ok när de åkte ut. Alltså rimligt med att konflikten uppstod där och då. Alla vet att semestern kan vara jobbig. Men här borde det vara ett nyförälskat par som upplever sommaren på ett fantastiskt ställe för första gången.

Någon eller båda blev missnöjd och förmodligen hon med hans kommentar

-jag borde åkt hem.

De kan ha bråkat i dagar! Men knappast om boende hemma i stan.
Citera
2026-08-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Med tanke på den förordnade advokaten så har han inte haft någon större koll på processen eller på vem han ska begära. Det är en typ av advokat man med lite koll inte väljer utan får förordnad till sig via domstolens lista om man själv inte har något önskemål.
Vad säger det? Kanske inte så mycket mer än att han in vart fall inte har särskilt stor koll och att det finns gott om advokater jag personligen hade valt före denna.
MGM har nu begärt byte av den förordnade offentliga försvararen.
Citera
2026-08-18, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vi kan prata om att hon enligt en granne aldrig setts i hans trapphus.

Hur nära var de egentligen?

Att bjuda ut en vecka till ett sommarhus efter 8 månader låter rimligt.

Det tyder väl på att relationen var ok när de åkte ut. Alltså rimligt med att konflikten uppstod där och då. Alla vet att semestern kan vara jobbig. Men här borde det vara ett nyförälskat par som upplever sommaren på ett fantastiskt ställe för första gången.

Någon eller båda blev missnöjd och förmodligen hon med hans kommentar

-jag borde åkt hem.

De kan ha bråkat i dagar! Men knappast om boende hemma i stan.

Enligt citat från hans förhör säger han (Expressen)

"Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.

– Jag skulle väl åka hem, säger han.

Sedan vill han inte utveckla sin berättelse mer.

– Det är inte liksom att jag vill slingra mig, Bara att jag inte kan sätta ord på det. [...] Det tar stopp.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Jad menar att det kan finnas en nyansskillnad där mot att säga att "jag borde åkt hem".

I den meningen finns underförstått att TN själv anser att han borde åkt hem.

I den citerade meningen kan det ligga en nyans av att han själv inte varit delaktig i beslutet, utan det är något som ÅÅ (?) önskat.
Citera
2026-08-18, 11:45
Medlem
Citat:

Intressant. Källa? Finns info vem han begärt specifikt? Dålig på hur sådant fungerar.
Citera
2026-08-18, 11:47
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt citat från hans förhör säger han (Expressen)

"Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.

– Jag skulle väl åka hem, säger han.

Sedan vill han inte utveckla sin berättelse mer.

– Det är inte liksom att jag vill slingra mig, Bara att jag inte kan sätta ord på det. [...] Det tar stopp.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Jad menar att det kan finnas en nyansskillnad där mot att säga att "jag borde åkt hem".

I den meningen finns underförstått att TN själv anser att han borde åkt hem.

I den citerade meningen kan det ligga en nyans av att han själv inte varit delaktig i beslutet, utan det är något som ÅÅ (?) önskat.

Ja,han blev oönskad utan att kunna fixa.
Citera
2026-08-18, 11:57
Medlem
Master63s avatar
Citat:

Det som jag skrev i ett tidigt inlägg, vilken kändis advokat blev det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in