Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Intressant beskrivning av ett förhållningssätt vid konfliktlösning.
Detta intresserar mig mycket! Har på ett sätt svårt att ta in, att han uppgett för bekanta att han fixat lägenheten genom egna kontakter, när så inte var fallet.
Vet inte varför jag fått för mig annat, men kanske hade jag en bild av ärligheten skulle vara större. Men, om det är viktigt för personen hur andra uppfattar honom, så kanske det lät bättre att låtsas som att lägenheten blev "hans" pga "egna bedrifter". Spekulerar jag.
X beskrev på något ställe i bodelningstvisten att X hade känslan av att TN försökte "röka ut henne".
Tycker inte om det. Har måhända läst in mig lite för mycket i bodelningstvisten. Borde väl därför egentligen inte bli förvånad. Men blev lite förvånad faktiskt.
Dock, bilden träder fram mer och mer av en personen som kan anstränga sig mycket på vissa områden, i en slags strategi för att nå de mål personen vill nå. Och då behöver man inte vara sanningsenlig, verkar det som.
Nu borde jag kanske inte överdriva men blir lite orolig för att hans målsättning med att inte vilja prata om dådet i det tidiga förhöret, kanske kan handla mer om att tänka ut en försvarsstrategi än att vara i ett traumatiskt tillstånd (även om det självklart är traumatiskt. också).
Vilse var ordet.
Ja, lögnen i den här situationen är talande tror jag. En helt onödig lögn, kan man först tycka.
Jag lutar också mer mot att has sätt att slingra sig i det första förhöret är strategi och inte äkta känsla av att vilja värja sig mot det hemska.
Kanske även flykten hade det som mål? Vinna tid, hinna tänka ut vad han ska säga, och verka känslosam.