Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
I väntan på uppgifter om eventuell omhäktningsbegäran, så kan jag lägga till:
Tänker att ordet tumult är ganska vanligt när man beskriver en situation som lett till ett polisingripande (vanligt även när polisen själva beskriver en situation):
- tumult uppstod vid ingripandet ..
- när en väktare skulle gripa en man som stulit varor i en butik, uppstod tumult...
- tumult utbröt när polisen skulle omhänderta berusad ...
Men ja, begreppet används såklart i andra sammanhang också (än de som lett till polisingripanden)
Jag vet inte om vi sett hela den mening som TN använder i förhöret som innehåller ordet. Vi utgår från att det är det som beskriver mordet. Det kan kanske istället beskriva ett skeende som var tumultatartat, och som senare ledde till mordet.
DN:
"
Mannen som misstänks för mordet på en kvinna i Stockholms skärgård beskriver i förhör att det blev ”tumultartat” den aktuella förmiddagen."
https://www.dn.se/sverige/misstankte-skargardsmordaren-allt-ar-bara-fruktansvart/
TN verkar ju inte vilja närma sig den beskrivning eller den förklaring som senare orakade hennes död.
"
Men mannen är otydlig kring vad som hände när kvinnan bragdes om livet. På polisens fråga om vad som hände svarar han:
– Alltså, varför jag sitter här menar du? Alltså, jag vet inte om jag riktigt kan sätta ord på det. Jag kan liksom inte prata om det... det går inte. Jag kan liksom inte."
Ju fler gånger jag läser det han säger i förhöret, desto tydligare blir det för mig att det är en medveten strtegi att vara just så otydlig och luddig, att han hela tiden kan ha ryggen fri. Han kan då lätt slingra sig ur det hela genom att säga att han menade något annat. Det lämnar många vägar ut.
Själv sitter han på hela makten att ha storyn, det ger honom en känsla av kontroll i den situation där han i egentlig mening inte har det.
Det skulle inte förvån mig om detta är ett sätt han har haft i hela sitt liv. En strategi som får andra att uppleva sig osäkra och får honom att känna att han får kontrollen. Det kräver nog en slags "träning" att kunna använda sig av den här stilen.
Det är möjligt att han under flykten har tänkt ut ord, beskrivningar, hur han ska undvika att lämna ut information på bästa sätt, utan att tappa ansiktet ännu mer. Jag tycker dock att ordvalen han har och strategin som han använder; att säga att han inte klarar av att tänka på det som har hänt, känns uttänkta och att han har en färdighet av att kunna "glida" på det här viset.
OM TN använder ordet "tumultartat" som en beskrivning av den totala händelsen som inkluderar mordet, då är det absolut en förminskning, försköning av ett brutalt och avskyvärt mord. Det var med all sannolikhet värre än vad de flesta människor står ut med att veta om och ännu färre att se.
De exempel som du tar upp i samband med händelser där polisen använder ordet tumultartat, inbegriper ju inte döande i just det begreppet. Då skiljer man på tumult och död. Det skulle då kanske stå att grpandet var tumultartat, och slutade med att polisen var tvungen att skjuta verkanseld t ex.