2026-09-06, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag läste artikeln när den kom ut. Jag tolkade texten annorlunda än er. Jag upplevde snarare att artikeln INTE gav några nya uppgifter. Det är lätt att feltolka vem som säger vad här; Vad säger åklagaren, vad skriver journalisten (baserat på tidigare fakta, sammanfattande)?

Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson.
Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett.

Det enda som åklagaren säger är att ny information kommit fram vid förhör av vittnen. Hon vill inte kommentera vad, hon vill inte kommentera vad förhör med GM har gett. Jag tolkar allt som sedan står i artikeln, som en sammanställning av mordet, skrivet/tolkat av journalisten, baserat på vad vi alla tidigare vet. GM har gett vissa medgivande(hennes liv, som jag tog), samt vi vet att det bla var ett vasst föremål inblandat. "Som en kniv" uppfattar jag som journalistens tolkning. Texten "vissa medgivanden" är klickbar, länkar till tidigare artikel.
Så, det enda åklagaren har sagt, och det enda som är nytt är det i kursivt ovan. Åklagaren ger inga nya uppgifter. Vi har ingen som helst aning om han fortsätter hålla tyst eller kan ha berättat allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Nej, det kanske du har en poäng i men om han erkänt allt och åklagaren yrkar på fyra veckors häktning varför skulle han då motsätta sig det? Möjligen för lättade restriktioner om två veckor då. Det är förvisso lätt att läsa in saker mellan raderna när man själv har en ”tydlig” uppfattning men jag tror inte att han medgett mord, borde inte åklagaren ha sagt det då?

Visserligen är det inte tydligt varifrån informationen kommer om att den misstänkte inte erkänner brott, men det är tydligt att Mitti har haft en ny intervju med åklagaren:

"– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson."

https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719

Länkningen i artikeln hänvisar till uppgifterna om vissa medgivanden som nämndes i sammanhanget:

"Det finns inga fler misstänkta i nuläget. Mannen har gjort vissa medgivanden, men inte inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen. Den tekniska undersökningen pågår fortfarande."

https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719

"– Vi letar inte efter någon annan. I förhör har han placerat sig själv på platsen och gjort vissa medgivanden, säger Emma Olsson."

https://www.mitti.se/nyheter/misstankte-mannen-haktad-for-skargardsmordet-6.3.379139.1c1f7390aa

Det är ganska sannolikt att Mitti har frågat åklagaren just om erkännande från den misstänkte. Jag tänker mig att om man inte gjort det, skulle journalisten skriva detta, att han tidigare inte erkänt brott.

Jag tolkar det som att TN är fortsatt tyst, dvs på det sättet är det ju nya uppgifter, även om det är samma inställning som han hela tiden har haft till brottet.
Citera
2026-09-06, 12:24
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Det får inte bli en trådsanning att GM är fortsatt tyst. Vi har ingen aning. Åklagaren lämnar inte ut någon info från förhören. Många inlägg idag spinner vidare på felaktig tolkning av artikeln. Viktigt att vi håller oss till fakta, så inget "kanske " här. Läs artikeln igen. Det är till och med 2 överskrifter på de olika styckena i artikeln. Först står det som är nytt. I nästa kapitel som journalisten kallar "inte gett något motiv" följer en sammandragning av mordet för att informera nya läsare
Förvisso sant men som jag skrev är det lätt att läsa mellan raderna när man har en egen teori men det är just det som det är ~ en egen teori som inte bygger på fakta utan som Biskopen brukar säga byggd på ett gäng pusselbitar. Men du har helt rätt i sak ~ vi vet inte och det kan lätt uppstå en trådsanning.
Citera
2026-09-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Finns ingen FUP.
Pågående förundersökning.
Ah ok, tack
Citera
2026-09-06, 13:23
Medlem
Citat:
Jag läste artikeln när den kom ut. Jag tolkade texten annorlunda än er. Jag upplevde snarare att artikeln INTE gav några nya uppgifter. Det är lätt att feltolka vem som säger vad här; Vad säger åklagaren, vad skriver journalisten (baserat på tidigare fakta, sammanfattande)?

Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson.
Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett.

Det enda som åklagaren säger är att ny information kommit fram vid förhör av vittnen. Hon vill inte kommentera vad, hon vill inte kommentera vad förhör med GM har gett. Jag tolkar allt som sedan står i artikeln, som en sammanställning av mordet, skrivet/tolkat av journalisten, baserat på vad vi alla tidigare vet. GM har gett vissa medgivande(hennes liv, som jag tog), samt vi vet att det bla var ett vasst föremål inblandat. "Som en kniv" uppfattar jag som journalistens tolkning. Texten "vissa medgivanden" är klickbar, länkar till tidigare artikel.
Så, det enda åklagaren har sagt, och det enda som är nytt är det i kursivt ovan. Åklagaren ger inga nya uppgifter. Vi har ingen som helst aning om han fortsätter hålla tyst eller kan ha berättat allt.
Det kan vara som du skriver. Lite lurigt formmulerat i artikeln kan jag tycka. Ibland inleds med "säger X (här åklagaren) och sen tas i nästa stycke upp redan omskrivna saker. Jag kanske ändå inte helt vill utesluta att det kan vara något nytt mer i artikeln, även om det kan vara så som du påpekat.
Bra inspel. Viktigt att hålla koll på vad som faktiskt är nytt.
Citat:
Det får inte bli en trådsanning att GM är fortsatt tyst. Vi har ingen aning. Åklagaren lämnar inte ut någon info från förhören. Många inlägg idag spinner vidare på felaktig tolkning av artikeln. Viktigt att vi håller oss till fakta, så inget "kanske " här. Läs artikeln igen. Det är till och med 2 överskrifter på de olika styckena i artikeln. Först står det som är nytt. I nästa kapitel som journalisten kallar "inte gett något motiv" följer en sammandragning av mordet för att informera nya läsare

Däremot, lite petigt kanske, men det är inte två överskrifter (rubriker) inne i artikeltexten utan en, som jag uppfattar det och den är 'Inge gett något motiv'.

I artikeln med rubrik 'Mordmisstänkt på Sollenkroka Ö fortsatt häktad' anges (efter ingress) 'Skärgården' med en plupp framför. Mitt i Stockholm anger ofta en ort/ett område i artiklarna.

I de två tidigare artiklarna om mordet har det vid pluppen stått 'Värmdö' (7 aug) samt 'Sollenkroka ö' (14 aug).
Verkligen bara en detalj, knappt viktig.

Har åklagaren släppt uppgift om att den misstänkte fortfarande inte har erkänt - eller är det en fyra veckor gammal uppgift?
Som sagt, det kan absolut vara som du påpekar (uppskattat). Men jag vill inte än hålla det för 100 procent säkert. 90 procent? Eller hoppas man som engagerad i frågan på för mycket nu?
Vanligt är att åklagarna är sparsamma med uppgifter i ett sånt här skede. Men det har hänt att en utredare/åklagare har svarat på enstaka frågor, t ex "mannen har erkänt", eller "han har inte erkänt". Men kanske lika vanligt (eller vanligare?) kan vara att åklagaren sparar på en sån uppgift.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-06 kl. 13:29.
Citera
2026-09-06, 13:31
Medlem
Citat:
Det vi vet är ju att TN varit restriktiv med alkohol och uppvisat typ ogillande för människor som enligt honom var på ”pickalurven”. Det skulle kunna (återigen spekulation) hänga ihop med pappan och kontaktförbudet ~ att det berodde på att pappan hade alkoholproblem och blev aggressiv när han drack.. Det där med att bli aggressiv vid alkoholkonsumtion kanske gäller även för TN och det är därför han är restriktiv eller så är han bara påverkad av sina eventuella erfarenheter med pappan. Finns ju egentligen inget som säger att de inte suttit och druckit vin och så har det blivit för mycket vin för honom och så har ett aggressivt beteende startat. Det som skulle kunna tala emot det är kvinnan som mötte dem på kvällen ~ hon verkar inte ha fått någon uppfattning om att någon verkade berusad, det hade hon nog nämnt.. Men å andra sidan kan ju drickandet inte kommit igång ordentligt då.. Håller med om att man direkt tänker på alkohol eller droger vid den här typen av fall men är osäker på om det är en ”förklaring” här. Möjligt att TN hävdar det och att han därför vare sig är där eller kommer ihåg..
Jag tror du har helt rätt om det där med alkoholen.

Vilken borde hans första reaktion ha varit när han i sin berusning inser att han just tagit livet av Åsa? Och därefter den andra reaktionen? Kan inbrottet i grannhuset och duschningen där varit en del i en plan att peka mot en annan mördare som han själv flytt från? Själv kan han ju ha tvättat sig i sjön. Att skärsåren på hans händer är avvärjningsskador? Är det hans linje i förhören? I total förnekelse.

Eller kör han sin variant av ”inga kommentarer” till dess han fått hela bevisbilden klar för sig? Att han fortfarande inte erkänt tyder väl på att han eftersträvar det minsta möjliga straff som han kan komma undan med.
Citera
2026-09-06, 14:33
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag tror du har helt rätt om det där med alkoholen.

Vilken borde hans första reaktion ha varit när han i sin berusning inser att han just tagit livet av Åsa? Och därefter den andra reaktionen? Kan inbrottet i grannhuset och duschningen där varit en del i en plan att peka mot en annan mördare som han själv flytt från? Själv kan han ju ha tvättat sig i sjön. Att skärsåren på hans händer är avvärjningsskador? Är det hans linje i förhören? I total förnekelse.

Eller kör han sin variant av ”inga kommentarer” till dess han fått hela bevisbilden klar för sig? Att han fortfarande inte erkänt tyder väl på att han eftersträvar det minsta möjliga straff som han kan komma undan med.
Som Nyigemet påpekat så vet vi inte att han inte erkänt utan det är en teori som en hel del av oss i tråden har men som inte är fakta. Kan ju också ha varit så att han såg det som en risk att möta någon om han gav sig ner mot vattnet för att göra sig ren. Om det vi tror stämmer tidsmässigt så är det ju sannolikt att människor på ön är vid badet/vattnet så då kanske lättare att ”smita in” till en granne man vet inte är där. Jag tror inte att han haft någon plan på att skylla på en inkräktare ~ då borde han inte ha försökt fly och vad som framkommit i det förför vi kunnat läsa om så säger han ju heller inget om någon inkräktare. Han säger ju då att (minns inte ordagrant) att det är klart att han tänker på ÅÅ och hennes liv som han tagit. Svårt då att med någon som helst trovärdighet sedan börja prata om någon inkräktare så det tror jag att vi kan utesluta. Även om det är spekulation i allra högsta grad (i alla perspektiv eftersom vi inte vet om han erkänt) att han bemöter den bevisning de har och i övrigt är förhållandevis tyst.. Men som sagt spekulation..
Citera
2026-09-06, 14:38
Medlem
Han har ju erkänt att han tog hennes liv (”jag tänker på hennes liv, som jag tog”) Men inte erkänt mord, som är det som han är misstänkt för. Vill han hävda dråp/vållande till annans död?
Citera
2026-09-06, 14:47
Medlem
Citat:
Helt otänkbart är det väl inte om det kanske i något skede fanns en vag tanke om att skylla på en utomstående.
Citat:
Eller kör han sin variant av ”inga kommentarer” till dess han fått hela bevisbilden klar för sig?
Om han fortfarande inte berättat (vilket vi nog inte vet) så kan det vara så att han avstår från att prata. MGM är ingen garvad brottsling, så det blir kanske inte 'inga kommentarer' - men (spekulativt) "minns inte, är i chock" (?), "kan inte förklara just nu" (?) (dvs försöker vinna tid?)

Citat:
Som Nyigemet påpekat så vet vi inte att han inte erkänt utan det är en teori som en hel del av oss i tråden har men som inte är fakta. Kan ju också ha varit så att han såg det som en risk att möta någon om han gav sig ner mot vattnet för att göra sig ren. Om det vi tror stämmer tidsmässigt så är det ju sannolikt att människor på ön är vid badet/vattnet så då kanske lättare att ”smita in” till en granne man vet inte är där. Jag tror inte att han haft någon plan på att skylla på en inkräktare ~ då borde han inte ha försökt fly och vad som framkommit i det förför vi kunnat läsa om så säger han ju heller inget om någon inkräktare. Han säger ju då att (minns inte ordagrant) att det är klart att han tänker på ÅÅ och hennes liv som han tagit. Svårt då att med någon som helst trovärdighet sedan börja prata om någon inkräktare så det tror jag att vi kan utesluta. Även om det är spekulation i allra högsta grad (i alla perspektiv eftersom vi inte vet om han erkänt) att han bemöter den bevisning de har och i övrigt är förhållandevis tyst.. Men som sagt spekulation..

Enligt TV4 (11 aug):
"Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort."
Enligt TV4 ska han också ha sagt:
"– Chocken över det jag har gjort"
Som du skriver Tintin så det nu försent börja prata om någon utomstående.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-06 kl. 14:49. Anledning: tagg
Citera
2026-09-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Han har ju erkänt att han tog hennes liv (”jag tänker på hennes liv, som jag tog”) Men inte erkänt mord, som är det som han är misstänkt för. Vill han hävda dråp/vållande till annans död?

Vi vet inte om han fortfarande inte erkänt mord. Men om det är så, så verkar det ju rimligt om han i stället försöker hävda vållande till annans död (eller dråp).
Citera
2026-09-06, 15:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
Visst kan det tyckas upprörande att höra för en ”normal” person att TN fortfarande inte har erkänt efter så pass lång tid men min spekulation är att detta snarare bekräftar att han är en s k Covert Narcissist” och något utlöste hans narcissistiska raseri.

En covert (dold) narcissist agerar subtilt, defensivt och spelar ofta offer, vilket gör dem svåra att upptäcka i början av dejtingperioden. Det kan framstå som de är något blyga men ändå väljer att öppna upp sig och visa sårbarhet vilket kan först verka moget och sympatiskt. De kan framställa sig som missförstådda, sårade eller svikna av sina ex, vilket väcker empati och en vilja att "rädda" dem. Efter en tids dejtande kan de inte längre dölja sina passivt/aggressiva sidor och bli tysta (i stället för att reda ut en begynnande konflikt), ge subtila pikar, svara undvikande eller "glömma" saker när de är missnöjda. Känslorna kan växla mellan att vara mycket intresserade och att plötsligt dra sig undan emotionellt för att få partnern ur balans och göra hen osäker och om en konflikt uppstår vänder de på steken så att det är partnerns fel, vilket gör att hen ständigt får be om ursäkt. En narcissist har ju aldrig fel utan det är alltid den andres fel. Ofta dras just empater till narcissister.

I tidigare dejtingsammanhang verkar TN ha anpassat sig initialt (fjäskat?) och inte uttryckt sina behov och förväntningar förrän den andra har velat avsluta relationen och då har alla upplevda oförrätter vällt ut. Han anser på fullt allvar att den andra har felat på ett antal punkter och han har rätt på alla punkter. Han ser bara sitt sårade ego / lilla inre barn och kan inte sätta sig in i hur den andra parten känner.
Jag tror att han inte känner någon vidare ånger över sina handlingar utan enligt honom är det ÅÅ:s fel att han tvingades till det och det är också hennes fel att han befinner sig där han är.
Tack för ett intressant och insiktsfullt inlägg. Jag tror nog att han ångrar sig, men på grund av att han förstört sitt eget liv, inte för att han tagit hennes. Och precis som du skriver, är allt hennes fel, i hans ögon.
Citera
2026-09-06, 15:42
Medlem
Intressant diskussion, påmindes av detta genom allegragellers inlägg nyss:

Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja, det är ju det som slår en. Men jag vet ingenting om sånt här, eller vilka beteenden som renderar såna undersökningar.

Jag uppskattar alla ansatser att försöka förstå hur TN fungerar eller vilka drag som lett fram till den ohyggligt sjuka handlingen. Detta är ingen kritik till spekulationerna om TN, men om BO var (RIP) normalbegåvad i personkännedom så blir det nästan märkligt att hon ens gav relationen åtta månader. Jag kan ju bara utgå ifrån relationer jag har och har haft (är runt 50). Relationer rinner snabbt ut i sanden om jag misstänker att någon håller igen med vem den är, det är i sig en röd flagga.

Det jag försöker säga är att den knäppgök med kraftigt mindervärdeskomplex som tonar upp sig verkar inte vara nån man har en relation med, hur bra skådespelare den än må vara.

[...]

Alternativt så är TN lika förvånad som vi är över vad han faktiskt gjort och då även hans familj, alltså blixt från klar himmel. Visst har det kommit fram mindre smickrande saker om TN, men inget som förklarar galenskapen (vilket ingen heller har påstått).
[...]
Tänker på det som en användare (som dejtade TN en kort period) skrev att TN mycket tidigt ville försäkra sig om en framtid. För en del kan det kanske vara en red flag eller i vart fall något man ogärna vill få in, tidigt i en dejtingsituation. För andra kanske det tvärtom ter sig som något bra. "Nu har jag träffat någon som verkligen vill satsa" (till skillnad från de som dejtar för kul ett tag, typ). Därefter kanske framtida ageranden som tyder på kontroll-check-ageranden blandas ihop med "aha, han vill verkligen satsa seriöst". Inte minst om (här en man) mannen vid eventuell diskussion om sånt, förklarar att han är trött på hattande och vill ha "ordning och reda", eller andra förklaringar som kan te sig rimliga (eller till och med kan låta bra).

Citat:
Visst kan det tyckas upprörande att höra för en ”normal” person att TN fortfarande inte har erkänt efter så pass lång tid men min spekulation är att detta snarare bekräftar att han är en s k Covert Narcissist” och något utlöste hans narcissistiska raseri.

En covert (dold) narcissist agerar subtilt, defensivt och spelar ofta offer, vilket gör dem svåra att upptäcka i början av dejtingperioden. Det kan framstå som de är något blyga men ändå väljer att öppna upp sig och visa sårbarhet vilket kan först verka moget och sympatiskt.
En bra beskrivning.
Citat:
De kan framställa sig som missförstådda, sårade eller svikna av sina ex, vilket väcker empati och en vilja att "rädda" dem. Efter en tids dejtande kan de inte längre dölja sina passivt/aggressiva sidor och bli tysta (i stället för att reda ut en begynnande konflikt), ge subtila pikar, svara undvikande eller "glömma" saker när de är missnöjda. Känslorna kan växla mellan att vara mycket intresserade och att plötsligt dra sig undan emotionellt för att få partnern ur balans och göra hen osäker och om en konflikt uppstår vänder de på steken så att det är partnerns fel, vilket gör att hen ständigt får be om ursäkt. En narcissist har ju aldrig fel utan det är alltid den andres fel. Ofta dras just empater till narcissister.

I tidigare dejtingsammanhang verkar TN ha anpassat sig initialt (fjäskat?) och inte uttryckt sina behov och förväntningar förrän den andra har velat avsluta relationen och då har alla upplevda oförrätter vällt ut.
Tror iofs att en av användarna som skrivit i tråden om dejting uttryckte att TN alldeles för tidigt i relationen ville försäkra sig om en framtid (dvs uttryckt en förväntan).

Men som jag skrev i kommentar till LudvigSigurdDavid, även tidigt uttryckta krav och förväntningar kan vävas in på ett sätt så man kan uppfatta det som inte enbart problematiskt (om ens alls problematiskt) utan som mest positivt. För vissa är det red flag tidigt. För andra inte.

Citat:
Han anser på fullt allvar att den andra har felat på ett antal punkter och han har rätt på alla punkter. Han ser bara sitt sårade ego / lilla inre barn och kan inte sätta sig in i hur den andra parten känner.
Jag tror att han inte känner någon vidare ånger över sina handlingar utan enligt honom är det ÅÅ:s fel att han tvingades till det och det är också hennes fel att han befinner sig där han är.

Det känns igen från det som KMBK skrivit.

Ovan i övrigt om det jag skrivit - bara spekulationer.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-06 kl. 15:48. Anledning: glömt ett ord
Citera
2026-09-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Däremot, lite petigt kanske, men det är inte två överskrifter (rubriker) inne i artikeltexten utan en, som jag uppfattar det och den är 'Inge gett något motiv'.

I artikeln med rubrik 'Mordmisstänkt på Sollenkroka Ö fortsatt häktad' anges (efter ingress) 'Skärgården' med en plupp framför. Mitt i Stockholm anger ofta en ort/ett område i artiklarna.

I de två tidigare artiklarna om mordet har det vid pluppen stått 'Värmdö' (7 aug) samt 'Sollenkroka ö' (14 aug).
Verkligen bara en detalj, knappt viktig.

Andra artiklar kan ha plupp-namn som t ex 'Spånga', 'Södermalm' m fl.

Du har helt rätt angående rubriken, sorry. Nu ser jag att "Skärgården" anger platsen, vilket även senare artiklar i "Mitt i " har. Men som sagt, antal rubriker får ses som överkurs i denna tråd. Men rätt ska vara rätt . Jag tolkar iaf allt som står under rubriken "inte gett något motiv" som sammanfattning av vad man vet om mordhistorien, för nya läsare. Journalisten skriver ju tydligt att åklagaren inte delar med sig vad som framkommit i förhör, så det får vi utgå från.
Senast redigerad av nyigemet 2026-09-06 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in