Citat:
Jag läste artikeln när den kom ut. Jag tolkade texten annorlunda än er. Jag upplevde snarare att artikeln INTE gav några nya uppgifter. Det är lätt att feltolka vem som säger vad här; Vad säger åklagaren, vad skriver journalisten (baserat på tidigare fakta, sammanfattande)?
– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson.
Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett.
Det enda som åklagaren säger är att ny information kommit fram vid förhör av vittnen. Hon vill inte kommentera vad, hon vill inte kommentera vad förhör med GM har gett. Jag tolkar allt som sedan står i artikeln, som en sammanställning av mordet, skrivet/tolkat av journalisten, baserat på vad vi alla tidigare vet. GM har gett vissa medgivande(hennes liv, som jag tog), samt vi vet att det bla var ett vasst föremål inblandat. "Som en kniv" uppfattar jag som journalistens tolkning. Texten "vissa medgivanden" är klickbar, länkar till tidigare artikel.
Så, det enda åklagaren har sagt, och det enda som är nytt är det i kursivt ovan. Åklagaren ger inga nya uppgifter. Vi har ingen som helst aning om han fortsätter hålla tyst eller kan ha berättat allt.
– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson.
Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett.
Det enda som åklagaren säger är att ny information kommit fram vid förhör av vittnen. Hon vill inte kommentera vad, hon vill inte kommentera vad förhör med GM har gett. Jag tolkar allt som sedan står i artikeln, som en sammanställning av mordet, skrivet/tolkat av journalisten, baserat på vad vi alla tidigare vet. GM har gett vissa medgivande(hennes liv, som jag tog), samt vi vet att det bla var ett vasst föremål inblandat. "Som en kniv" uppfattar jag som journalistens tolkning. Texten "vissa medgivanden" är klickbar, länkar till tidigare artikel.
Så, det enda åklagaren har sagt, och det enda som är nytt är det i kursivt ovan. Åklagaren ger inga nya uppgifter. Vi har ingen som helst aning om han fortsätter hålla tyst eller kan ha berättat allt.
Citat:
Nej, det kanske du har en poäng i men om han erkänt allt och åklagaren yrkar på fyra veckors häktning varför skulle han då motsätta sig det? Möjligen för lättade restriktioner om två veckor då. Det är förvisso lätt att läsa in saker mellan raderna när man själv har en ”tydlig” uppfattning men jag tror inte att han medgett mord, borde inte åklagaren ha sagt det då?
Visserligen är det inte tydligt varifrån informationen kommer om att den misstänkte inte erkänner brott, men det är tydligt att Mitti har haft en ny intervju med åklagaren:
"– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson."
https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719
Länkningen i artikeln hänvisar till uppgifterna om vissa medgivanden som nämndes i sammanhanget:
"Det finns inga fler misstänkta i nuläget. Mannen har gjort vissa medgivanden, men inte inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen. Den tekniska undersökningen pågår fortfarande."
https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719
"– Vi letar inte efter någon annan. I förhör har han placerat sig själv på platsen och gjort vissa medgivanden, säger Emma Olsson."
https://www.mitti.se/nyheter/misstankte-mannen-haktad-for-skargardsmordet-6.3.379139.1c1f7390aa
Det är ganska sannolikt att Mitti har frågat åklagaren just om erkännande från den misstänkte. Jag tänker mig att om man inte gjort det, skulle journalisten skriva detta, att han tidigare inte erkänt brott.
Jag tolkar det som att TN är fortsatt tyst, dvs på det sättet är det ju nya uppgifter, även om det är samma inställning som han hela tiden har haft till brottet.
. Jag tolkar iaf allt som står under rubriken "inte gett något motiv" som sammanfattning av vad man vet om mordhistorien, för nya läsare. Journalisten skriver ju tydligt att åklagaren inte delar med sig vad som framkommit i förhör, så det får vi utgå från.