Jag hoppades att just du skulle svara, tack !
Så, vad är skillnaden på en "tekniker" och en "chefstekniker" på Magasin III ? En arbetsplats där 2 tekniker arbetar. Jag undrar av genuin nyfikenhet. Dessa 2 postioner finns inte på ngn arbetsplats jag stött på tidigare, därav frågan. Ngn skillnad måste det vara på dessa 2 medarbetare eftersom deras benämning skiljer sig åt.
Ett privat företag sätter väl sina titlar som de tycker är relevant. Kan tänka mig att det handlar om att en chefstekniker har större erfarenhet än en tekniker. TN har arbetat på MIII väldigt länge, den andra teknikern har inte arbetat där lika länge.
Jag har egentligen inga problem med att "förstå" att det kan bli så, jag har otaliga ggr sett människor (både män och kvinnor) tappa koncepten fullständigt. Ofta med våldsamt utfall, i bästa fall bara mot materiella ting. Att gå från det till mord är förvisso ett stort steg, men slår det tillräckligt slint så är det inte oöverstigligt. Se på den där tjejen i Värmland som för något år sedan högg ihjäl sitt ex över nån skitsak t.ex.
Det som förvånar mig är gärningsmannen. Att en tidigare skötsam människa har ihjäl någon vid pass 57 års ålder, utan att ha ett våldsamt förflutet, är jävligt udda.
Bara för att man inte är dömd så betyder det inte att man kan ha haft ett tidigare våldsamt beteende. Han kan ha använt annat våld mot tidigare kvinnor. De kvinnor kan ha format sig efter vad han vill och då behöver han inte bruka fysiskt våld.
Bara för att man inte är dömd så betyder det inte att man kan ha haft ett tidigare våldsamt beteende. Han kan ha använt annat våld mot tidigare kvinnor. De kvinnor kan ha format sig efter vad han vill och då behöver han inte bruka fysiskt våld.
Du sätter fingret på något intressant här.
Nu vet vi ju inte vad dessa tidigare kvinnor hade för utbildning, yrke och personlighet – och jag tycker inte att det ska rotas i detta heller – men en kvinnlig chefsjurist är sannolikt inte en person som ”sänker blicken” och kuvar sig i första taget.
Jurister är utbildade och hårt drillade i att argumentera och syna detaljer. Jurister vet också bättre än någon annan exakt var gränserna går för en hetsig diskussion och olaga hot/ofredande/misshandel.
Nu var brottsoffret visserligen jurist inom affärsjuridik/finans/avtalsrätt snarare än straffrätt/brottmål, men hon har ändå en kompetens/erfarenhet/utbildning som människor i allmänhet saknar. Jurister är till sin natur överlägsna när det kommer till argumentationsteknik.
Givet att jag inte känner GM och BO, så är det troligt att en hetsig diskussion kring att GM skulle lämna ön/sommarstugan inte var en diskussion som GM kunde vinna med ord.
Ja, det finns självklart kvinnliga jurister som utsätts för våld i nära relation och ändå stannar i relationen, men i det här fallet så verkar det ju som att BO inte vek ner sig angående sin önskan om att GM skulle åka hem. Och eventuellt så ville hon även avsluta relationen.
Givetvis är detta inte fakta, bara mina spekulationer.
Ett privat företag sätter väl sina titlar som de tycker är relevant. Kan tänka mig att det handlar om att en chefstekniker har större erfarenhet än en tekniker. TN har arbetat på MIII väldigt länge, den andra teknikern har inte arbetat där lika länge.
Tack för dina informativa bidrag kring GM:s profession och personlighet. Du bidrar med kunskap om en bransch som vi andra inte känner till.
Det här brottet är psykologiskt intressant på ett sätt som kraftigt avviker från de genomsnittliga omständigheterna avseende kvinnor som mördas av en man inom ramen för brott i nära relation.
Förundersökning vid mord brukar ta flera månader. Vid mordet på Tove i Vetlanda var utredningen klar ganska snabbt, men drog ut på tiden (om jag minns rätt) pga att den rättsmedicinska undersökningen tog tid. Nu är mitt minne dåligt, men tror att åklagaren började flagga för att de närmaste sig åtal efter ca 4 månader, och att den totala tiden landade på ca 5 månader någonstans.
Då upplevde jag det iaf att åklagaren slarvade igenom vissa delar, vilket kritiserades efteråt. T ex kollade man inte nyckelvittnets mobil vad gällde tidpunkter och inte heller gjordes någon rekonstruktion av mordet.
NFC har alltid långa väntetider. Många förhör ska hållas med vittnen, vissa flera gånger. Mobiler ska kollas, it-tekniska analyser ska göras och sammanställas...skoavtryck, fingeravtryck, DNA-analyser... När svar börjar droppa in ska nya förhör hållas, nya prov skickas in och nya väntetider.
Om TN drar upp någon version kan detta behöva motkollas och nya tekniska undersökningar behöver göras. Nya förhör...
Därefter ska allt sammanställas.
Om jag får gissa blir det ingen rättegång innan jul, även om man idag menar att utredningarna behöver skyndas på för att fler ska kunna fällas och hamna i fängelse.
Ja, vi får se om förundersökningen blir klar innan jul.
Även om vissa förundersökningsdetaljer kan se ganska likartade ut (kö hos forensicer mm) så kanske ändå Tove-fallet var lite mer komplicerat jämfört med (gissar) detta mord. En gärningsman, och kroppen hittades tidigare jmf med i Tove-fallet mm.
Jag tror i och för sig inte det är omöjligt med åtal innan jul. Men vi får se.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite spännande med att TN gick med på ytterligare 14- dagar och att ingen förhandling skedde idag. Fick åklagaren vslag på sin begäran om 1 månad ytterligare, eller är det en kompomiss?
Aldrig sett tidigare.
Jag tänker att en förhandling idag hade varit i stort meningslös, då man ännu inte fått in några svar på analyserna.
Utredningen är i sin vagga.
Ja, man kanske kan kalla det för kompromiss. Men det är också pragmatiskt tänker jag. Tingsrätten hade kunnat kalla till förhandling och låta åklagaren (och TN) presentera sina argument för längden på ny häktningsperiod. Men, då hade det blivit en förhandling.
Och det kanske det ändå blir redan om 14 dagar - eller ja, det BLIR det, såvida inte TN ändrar inställning och går med på en direkt ny häkningsperiod då.
Ja, det har ju inte framkommit något (än iallafall) som visar på någon historik med fysiskt våld och utifrån det är det säkert så att det kommit som en chock för för närstående. Han har ju visat prov på att vara lättkränkt och även för att ett beteende som kan betecknas som psykiskt våld mot den tidigare sambon men därifrån till mord är det långt.. Precis som Nötknäpparen skrev tidigare i tråden så vill man förstå sin omvärld och i det här fallet får man så många frågor och det är omöjligt att förstå. Någon skrev att han inte är typen som säger ”inga kommentarer”, det tror inte jag heller att han är men jag har en känsla av att inte kommer att vara helt sanningsenlig när han berättar hur det gått till. Han hade 33 timmar på sig att komma till sans och att avbryta sin flykt något han inte gjorde. Kommer inte samvetet ikapp överhuvudtaget efter 33 timmar även om man skulle vara i chock själv över vad man gjort? Omöjligt att besvara såklart för vi är alla olika och agerar därefter men min känsla är att han inte kommer att vara helt ärlig för att försöka komma undan så gott det går. Både straffrättsligt men även för hur andra ska uppfatta det han gjort.
Väldigt bra fråga. Hur längre varar den chock som ofta beskrivs vid rejäla trauman. Kan väl iof tänkas att chocken släpper när personen somnar. Jag tror att det är just hur TN betett sig, efter vad som nu hände, som gör det hela extra otäckt. Baserat på det dom kommit fram lutar nog jag åt att TN agerat eftertänksamt snarare än irrationellt.
Ja, vi får se om förundersökningen blir klar innan jul.
Även om vissa förundersökningsdetaljer kan se ganska likartade ut (kö hos forensicer mm) så kanske ändå Tove-fallet var lite mer komplicerat jämfört med (gissar) detta mord. En gärningsman, och kroppen hittades tidigare jmf med i Tove-fallet mm.
Jag tror i och för sig inte det är omöjligt med åtal innan jul. Men vi får se.
Ja, man kanske kan kalla det för kompromiss. Men det är också pragmatiskt tänker jag. Tingsrätten hade kunnat kalla till förhandling och låta åklagaren (och TN) presentera sina argument för längden på ny häktningsperiod. Men, då hade det blivit en förhandling.
Och det kanske det ändå blir redan om 14 dagar - eller ja, det BLIR det, såvida inte TN ändrar inställning och går med på en direkt ny häkningsperiod då.
Jag är lite dåligt insatt i juridiken här.
Som jag uppfattat det kan man inte hur länge som helst "gå med på" en ny häktningsperiod. Lagen sätter en gräns på 2 veckors mellnrum för prövning. I vissa fall medger domstolen förlängning, och som jag uppfattat det gäller då att en ny föhandling skulle vara utan betydelse.
Det är domstolen som ska kontrollera att åklagaren driver förundersöökningen framåt, att den inte står och stampar.
Av de (få) mordfall jag följt, har åtalsförlängning skett med vanligen 2-4 veckors mellanrum. Aldrig har jag sett 6 veckors häktning utan förhandling mellan, men som jag sett i tidigare fall, tar utredningen i början avstamp från mycket forensiskt material och annan informationsinsamling, vilket tar lång tid.
Ja, det går inte att jämför fallet med Tove med det här riktigt. Utredningen fick ändå till sig ett preliminärt utlåtande om dödsorsak så småningom, och då hade förundersökningen kommit långt.
Jag tror att en "skyndsam" utredning utan större "komplikationer" skulle kunna ta runt fyra månader?
I det här fallet gissar jag att dödsorsaken kanske inte är så svår att fastställa. Nu gissar jag ju; vi vet ju inget om skadorna, mer än att de varit dödliga i slutändan, att det handlar om två sorters skador; av trubbigt våld och något vasst stickvapen.
I praktiken säger det ju inte så mycket. Och därmed kan TNs försvar se olika ut.
T ex kan skador av trubbigt våld vara allt från skador från fall från trapp, skador från stötar mot möbler, föremål som kastats mot kroppen, slag med tillhyggen till slag med knytnävar. Kanske är inget av dessa skador dödliga, eller så kan det tvärtom vara dödligt våld mot huvud eller andra känsliga kroppdelar.
Detsamma gäller ju skador av vast föremål. Det kan varit avsiktligt våld med kniv, medan ett fall genom ett glas säkerligen kan orsaka allvarliga skdor med livshotande blödning som följd. Skador kan vara avvärjningsskador på armar, som exempel, som i sig inte varit dödande. Men de kan också punkterat en artär i någon extremitet, vilket också kan bli livshotande utan åtgärd.
Det kan även handla om skador efter döden, för att t ex försöka göra sig av med kroppen.
Jag får en känsla av att han hittills inte erkänt mord, men kans ha fel förstås. Tänker att av det han uppvisat tidigare i beteende och förhör, ger fingervisning om att han inte "ger upp" så lätt.
Hans försvar kanske kommer att gå mot "tumult" med olyckliga omständighter som följd, dvs meningen inte var att hon skulle dö, men det blev lite för "tumultartat".
Kanske hävdar han självförsvar, det är den andra vanliga förklaringen misstänkta har, när det inte finns andra utvägar, såsom alternativ gm och bevisningen pekar enbart åt ett håll.
Vissa gm vill försöka trixa till sig psykisk ohälsa av något slag.
Detta behöver utredas, och kan vara svårt att bevisa, om nu offret inte har väldigt tydliga skador av aviktligt våld. Hårt slag i skallen med metallföremål, tio knivhugg i övre delen av kroppshalvan är svårt att bortförklara.
Olycka, självförsvar, psykisk ohälsa och/eller mord?
Vad kommer han att hävda?
I en bok av Lars Strannegård (rektor på Handleshögskolan) omnämns Magasin III. Han har verkat för att ta in konst i studentmiljön på Handleshögskolan (ta in visualiseringen), och som ett led i det har han samarbetat med Magasin III.
Jag tänker att Magasin III varit lite av ett inneställe för konstintresserade?
Kanske de möttes där?
Där var TN i sin miljö, och kanske kunde få glänsa lite med sina kunskaper och sin status där?
Vilda spekulationer...
Det är precis den bilden jag fått, från det som framkommit här, i media och efter att ha studerat TN social medier.
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag har en undran:
Vad gör en chefstekniker som inte andra tekniker (vaktmästare, min gissning) gör? Särskilt om man är den ende "teknikern" på sitt arbete....... Titel han proppsat på, men inte betyder ngt ? Han har ju inga andra tekniker att leda arbetet för. Innan de tog bort hans namn från Magasin IIIs hemsida fanns ett till namn på en tekniker, som var just tekniker.
Läste att de var fler arbetstagare på arbetsplatsen för ett antal år sedan. Då kanske de var fler, men ändå. På den långa youtubefilmen där de öppnar lådan med ett konstverk, verkar hans uppgift inte jätteavancerad. Jag ser bara att han skruvar o öppnar lådan. Han är knappast en uppsatt person i det klippet. Nu snabbspolade jag mest hela tiden, men tror inte att jag missade ngt.....
Jag ska inte uttrycka min killgissning här, men ngn som kan förklara hans arbetstitel "chefstekniker"?
När du skriver det så. Den där typen av människor, med mindervärdeskomplex, finns det ju iaf alltid en av på varje arbetsplats.
Man kan tänka sig att även Magasin lll tycker det är lite pampigt att ha en Chefstekniker som är Teamleader eller Head Of sig själv.
Som jag uppfattat det kan man inte hur länge som helst "gå med på" en ny häktningsperiod. Lagen sätter en gräns på 2 veckors mellnrum för prövning. I vissa fall medger domstolen förlängning, och som jag uppfattat det gäller då att en ny föhandling skulle vara utan betydelse.
Det är domstolen som ska kontrollera att åklagaren driver förundersöökningen framåt, att den inte står och stampar.
Av de (få) mordfall jag följt, har åtalsförlängning skett med vanligen 2-4 veckors mellanrum. Aldrig har jag sett 6 veckors häktning utan förhandling mellan, men som jag sett i tidigare fall, tar utredningen i början avstamp från mycket forensiskt material och annan informationsinsamling, vilket tar lång tid.
Ja, det går inte att jämför fallet med Tove med det här riktigt. Utredningen fick ändå till sig ett preliminärt utlåtande om dödsorsak så småningom, och då hade förundersökningen kommit långt.
Jag tror att en "skyndsam" utredning utan större "komplikationer" skulle kunna ta runt fyra månader?
I det här fallet gissar jag att dödsorsaken kanske inte är så svår att fastställa. Nu gissar jag ju; vi vet ju inget om skadorna, mer än att de varit dödliga i slutändan, att det handlar om två sorters skador; av trubbigt våld och något vasst stickvapen.
I praktiken säger det ju inte så mycket. Och därmed kan TNs försvar se olika ut.
T ex kan skador av trubbigt våld vara allt från skador från fall från trapp, skador från stötar mot möbler, föremål som kastats mot kroppen, slag med tillhyggen till slag med knytnävar. Kanske är inget av dessa skador dödliga, eller så kan det tvärtom vara dödligt våld mot huvud eller andra känsliga kroppdelar.
Detsamma gäller ju skador av vast föremål. Det kan varit avsiktligt våld med kniv, medan ett fall genom ett glas säkerligen kan orsaka allvarliga skdor med livshotande blödning som följd. Skador kan vara avvärjningsskador på armar, som exempel, som i sig inte varit dödande. Men de kan också punkterat en artär i någon extremitet, vilket också kan bli livshotande utan åtgärd.
Det kan även handla om skador efter döden, för att t ex försöka göra sig av med kroppen.
Jag får en känsla av att han hittills inte erkänt mord, men kans ha fel förstås. Tänker att av det han uppvisat tidigare i beteende och förhör, ger fingervisning om att han inte "ger upp" så lätt.
Hans försvar kanske kommer att gå mot "tumult" med olyckliga omständighter som följd, dvs meningen inte var att hon skulle dö, men det blev lite för "tumultartat".
Kanske hävdar han självförsvar, det är den andra vanliga förklaringen misstänkta har, när det inte finns andra utvägar, såsom alternativ gm och bevisningen pekar enbart åt ett håll.
Vissa gm vill försöka trixa till sig psykisk ohälsa av något slag.
Detta behöver utredas, och kan vara svårt att bevisa, om nu offret inte har väldigt tydliga skador av aviktligt våld. Hårt slag i skallen med metallföremål, tio knivhugg i övre delen av kroppshalvan är svårt att bortförklara.
Olycka, självförsvar, psykisk ohälsa och/eller mord?
Vad kommer han att hävda?
Med tanke på både trubbigt och vasst våld lär det bli svårt att hävda olycka. Troligen har hon avvärjningsskador något han sannolikt inte har så då faller självförsvar. Om jag spekulerar fritt så tror jag att han kommer att hävda att det uppstod ett bråk som båda var lika delaktiga i och att det urartade (kanske han påstår att hon slog till honom).. Han såg svart och minns inte riktigt händelseförloppet (en öppning för att han drabbats av någon psykos eller liknande).. Något säger mig att han inte kommer att erkänna något rakt upp och ner. Möjlig strategi att avvakta sin egen berättelse tills åklagaren lägger fram bevis så att han kan anpassa sin berättelse efter de faktiska bevisen?
Med tanke på både trubbigt och vasst våld lär det bli svårt att hävda olycka. Troligen har hon avvärjningsskador något han sannolikt inte har så då faller självförsvar. Om jag spekulerar fritt så tror jag att han kommer att hävda att det uppstod ett bråk som båda var lika delaktiga i och att det urartade (kanske han påstår att hon slog till honom).. Han såg svart och minns inte riktigt händelseförloppet (en öppning för att han drabbats av någon psykos eller liknande).. Något säger mig att han inte kommer att erkänna något rakt upp och ner. Möjlig strategi att avvakta sin egen berättelse tills åklagaren lägger fram bevis så att han kan anpassa sin berättelse efter de faktiska bevisen?
Jag tror att han hävdat "jag är inte där än" lite längre än vad som är till fördel för honom själv. Det blir helt enkelt inte trovärdigt om denna strategi pågår länge.
Nu skulle det kanske bero på att han "inte är där än" för att han kanske överväger att erkänna? Det skulle kunna förklara att han behöver samla kraft och mod för det.
Vid mord likt detta, i nära relation, tänker jag mig att det finns de gemensamma komponeneter som är vanligt när gärningsmannen förlorar kontrollen (över offret) på ett eller annat sätt.
För andra som är utomstående kan denna känsla av förlorad kontroll synas vara sådant som vi alla känner av i livet, mer eller mindre. Ibland kan det utlösas av något mycket trivialt, men det har "grott" till sig under en tid.
Vad som händer, tänker jag, är att det har samlats till ett ursinne; det blir okontrollerbart och går inte att hålla tillbaka. Våldet blir då på en vannsinnesnivå, något som blir obegripligt att förstå hur man kan göra.
Man kan tänka sig att TN har en tid känt sig "vslöjad". Den uppbyggda fasaden har krackelerat, och hans ömtåliga inre behöver upprättelse. Han kan då börjat bete sig än värre. Det blir ett paradoxalt beteende som slår tillbaka. Han klarar inte av att återfå sin status i hennes ögon, utan han står där avklädd, naken i sin skit.
Ett väldigt tydligt exempel på hur "vansinnigheten" kan slå över när en person som hela sitt liv har byggt upp en fasad, och den avslöjar den verkliga personen bakom, är när Lena Wesströms mördare Stefan Davidsson känner att hela hans liv är i kras. Hans tidigare status i arbetsliv och bland vänner hade sjunkit. När hans tidigare arbetsgivare insåg att det tillhygge som använts var bl a linjärt, och kontaktade utredningen att det saknades ett domkraftsskaft i tjänstebilen, då fick Stefan Davidsson "ett vredesanfall".
I en väldigt avslöjande (hur hans vrede kunde slå över) hemmagjord film, där han skulle "bevisa att skaftet inte var tillhygget, kan man se hur han sedan slår in ett skaft från garaget med skakande och vitnande fingrar, och sedan skriver med darrande hand av vrede på paketet "Jag hatar Åsa". Åsa var åklagaren. Paketet skickades till utredningen.
Det skulle inte förvåna mig om det som utlöst vreden i det här fallet, handlar just om att han "blivit avslöjad" som den ynkliga person han i botten är. Det avslöjar han själv i varje handling därefter, istället för som en mer mogen person agera förnuftigt.