Idag, 12:01
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med, det har blivit tydligt hur otäckt beteende TN har haft i sin relation till X och vid uppbrottet.

Du skriver:
"det har ju inte framkommit att det skulle ha varit någon vårdnadstvist vilket gör att man inte ser några motiv för att orosanmäla för egen vinning."

Nej, något sådant motiv kan man inte riktigt se här. Det skulle förstås kunna handla om att försöka inför framtiden få ensam vårdnad, eller en slags motkraft till TNs beteende.

Men av det vi sett framträda i allt tydligare ljus, är att det inte är osannolikt att TN kan ha haft ett beteende även mot barnen som inte varit ok.

Jag skulle säga att de karaktärsdrag som vi kan se framträda här, tyder på personlighetsdrag som finns i en person. De finns där hela tiden, men framträder kanske inte så tydligt om personen inte blir pressad, ifrågasatt, upplevt sig kränkt eller i andra situationer där personen känt sig utsatt.

När barnen växer upp utsätts man som förälder på prov, lite beroende på hur barnet utvecklas och hur ens egen livssituation ser ut. "Tantrums" i trotsåldern, tonårsbeteenden kan verkligen vara utmanade för vem som helst. Här kan man ju tänka sig att det varit situationer som för TN inneburit konflikter, något som han kan ha haft svårt att hantera.

Han kan ha blivit ifrågasatt; barn kan vara obehagligt ärliga och klarsynta. De kan också börja ifrågasätta kontroll och vilja vara mer självständiga (helt naturligt). Att tappa kontrollen över olika områden, kan vara väldigt utmanade för en person likt TN.

Några exempel på hur psykisk misshandel av barn kan se ut vid våld i nära relation:

Helt enig om att det säkert rör sig om någon form av psykiskt våld mot barnen. Det har inte framkommit hur hans relation till den äldsta sonen sett ut.. eller har jag snurrat till det nu. Han hade väl två söner som delvis bodde hos honom och en som flyttat hemifrån?
Citera
Idag, 12:06
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
I TNs fall så tror jag faktiskt inte det. Det återstår ju att se om denne man kommer att byta namn och försöka kämpa sig upp igen och då uppstår risken förstås att bli avslöjad. Något som får antas att bli mer besvärligt ju längre han hinner klättra.
När TN friges i 70-75-årsåldern är han en människa som nog har att fejsa vem han är. Det vore osannolikt om han då ytterligare än gång väljer att ta på sig för stor kostym.
Givet att TNs psyke klarar överlevnad under hela fängelsetiden så är en möjlighet att han blir socialt resettad och fortsätter sitt liv som enstöring ute på landet. Där kan han bo och fylla dagarna med att damma tavelramar till perfektion och kolla kursen på indexfonderna. Som pensionerad gammal fängelsekund kommer denne man ha ett smalt men observant umgänge och tack vare sina renlevnadsvanor så blir tillfällena som skulle kunna framkalla raseri ganska få tror jag. Första tiden på fängelset så är han definitivt ingen kaxig profil och troligen inte därefter heller är min gissning.
Funderar på hur mycket skadestånd han måste betala till BO's anhöriga ?
Citera
Idag, 12:24
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Funderar på hur mycket skadestånd han måste betala till BO's anhöriga ?
I Sverige rör det sig ju i princip aldrig om några stora belopp. Tror att det finns någon ”standardersättning” på strax under 150 000 kronor vid mord men det kan ju justeras om brottet är grovt. Kan även tillkomma skadestånd i form av ersättning för t ex begravningskostnader och förlorad arbetsinkomst. Inte för att pengar på något sätt kan kompensera för förlusten av en mamma (eller annan närstående) men skadestånden borde verkligen höjas till en skälig nivå.
Citera
Idag, 12:31
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
I Sverige rör det sig ju i princip aldrig om några stora belopp. Tror att det finns någon ”standardersättning” på strax under 150 000 kronor vid mord men det kan ju justeras om brottet är grovt. Kan även tillkomma skadestånd i form av ersättning för t ex begravningskostnader och förlorad arbetsinkomst. Inte för att pengar på något sätt kan kompensera för förlusten av en mamma (eller annan närstående) men skadestånden borde verkligen höjas till en skälig nivå.
Tack Tintin , helt klart att pengar inte får tillbaka barnens mamma, men det ska svida rejält för MGM .
Citera
Idag, 13:09
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Tack Tintin , helt klart att pengar inte får tillbaka barnens mamma, men det ska svida rejält för MGM .
Absolut ~ ur perspektivet att det ska svida så är straffet det viktigaste. Att vara frihetsberövad under en väldigt lång tid svider väsentligt mer än ett skadestånd som många dessutom inte har medel att betala. Viktigt dock även med signalvärdet i form av skadestånd och att om den dömde inte kan betala så kommer det åtminstone att förfölja dem resten av livet genom utmätning av Kronofogden.
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Absolut ~ ur perspektivet att det ska svida så är straffet det viktigaste. Att vara frihetsberövad under en väldigt lång tid svider väsentligt mer än ett skadestånd som många dessutom inte har medel att betala. Viktigt dock även med signalvärdet i form av skadestånd och att om den dömde inte kan betala så kommer det åtminstone att förfölja dem resten av livet genom utmätning av Kronofogden.
Håller med fullt ut.
Citera
Idag, 13:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det har, anser jag, börjat utkristallisera sig strukturer, mönster i TNs liv och det som nu har hänt.
Så det är bra att du plockar upp lite av tankarna, och trycker på det viktiga!

Detta är långt värre än jag minns det! Usch!
Det är mycket bra att du tar upp det på nytt. Jag tror att detta fått ett nytt ansikte för mig, då jag har fått mer kött på benen alteftersom. Betydelsen av TNs beteende får en skärpa, och det är en skrämmande person jag ser. Det är absolut våld i nära relation på många plan, oavsett om han har höjt handen eller inte.
Jag tänker mig här, en gissning, att det är X som velat separera. Det beteende han har liknar bestraffning, hämnd, och försök till att inte låta henne "gå, utan hålla kvar. Sådant beteende kan förstås ändå finnas, om initiativet till seperationen varit hans.

Det är ett strakt kontrollerande beteende att hålla henne på halster; bestraffning, kontroll, hämnd, psykisk terror, ovilja att släppa så hon inte vet när det ska sluta....

Abslot, de sämsta sidorna kan komma fram hos en partner.

Så är det förstås också. Jag kan tänka mig att TN kan upplevas som trevlig, kulturell, kunnig inom sitt område, en person som kanske förutom att han gillar att ha vackert runt om sig, gillar upplevelsen av konst, mat, kanske film och ett liv med motion för att hålla kroppen i form. Noggrann.

Detta blir en beskrivning av vad han gillar, intressen. Men hur är hans personlighet?

Lite kantig. Lätt till aggression. Kan föra djupa diskussioner... om känslor ?

Vad har vi hört om hans personliga egenskaper då det kommer till det känslomässiga?

Men samtidigt det andra...

Ja, det förhöret är en månad sedan.
Minns inte var, men jag läste att man tagit många knivar i beslag. Minns jag fel om jag säger 10- 11? Vilket kan betyda att anhöriga inte kan minnas om det skanas någon kniv, om det inte är en väldigt speciell kniv som man lägger på minnet. Det beror ju också på hur mycket barnen är involverade i hushållet, om de lagar mat osv. ÅÅs ex som samäger huset, kanske minns bättre. Särskilt om det är en kniv som fattas som man själv bidragit med.
Vad jag minns skrev någon i början om att vissa på arbetsplatsen hade klagat uppåt på GM? Han missförstådde typ med flit och tog åt sig personligen i diskussioner? Eller har jag drömt detta?
Citera
Idag, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad jag minns skrev någon i början om att vissa på arbetsplatsen hade klagat uppåt på GM? Han missförstådde typ med flit och tog åt sig personligen i diskussioner? Eller har jag drömt detta?
Jo, det har stått något i den vägen. Men tror inte det är bekräftat att det skulle varit fler än en som klagade uppåt (arbetsplatsen).

När det gäller samtal, så är min bild att det inte behöver handla om något missförstående med flit.
Däremot att TN ska ha gått lite i svaromål även om samtalet inte alls hade innehållit någon kritik gentemot TN. Nostradamus1966 skrev lite om detta (om jag minns rätt).

Tillägg: Inlägg 12 aug.
Senast redigerad av To.Ivrig Idag kl. 14:08. Anledning: länk inlägg
Citera
Idag, 14:04
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Det slängs med uttryck lite hej vilt här i tråden så jag tror ändå det är viktigt att skilja på fakta och spekulationer. Allt snack om psykopat och ADHD osv är just spekulationer och jag tror det är det som skribenten du citerade syftade på från början.

Ett annat exempel är att du i ditt inlägg säger att han gjort sig skyldig till mord och inte dråp. Det är också en förhastad slutsats. Vi vet inte just nu vad han kommer dömas för. Ditt exempel med att råka putta någon lite för hårt så denne trillar och slår i huvudet och dör, faller inte inom varken mord eller dråp utan istället vållande till annans död. Jag tror du har blandat ihop begreppen lite.
Tja, det beror nog på hur ”puttandet” tog sig uttryck om det klassas som ”vållande till annans död” eller ”dråp”. Men visst, så som jag uttryckte det att personen i fråga inte menade det så blir det inte dråp. Dock så är det nog vanligt att hävda att det inte var meningen även de tillfällen det var det. Har jag en magkänsla om
Gällande TN så finns det nog tyvärr ingen chans för honom att få detta till dråp. Med tanke på två olika typer av våld. Men det återstår att se.
Senast redigerad av Anillen Idag kl. 14:13.
Citera
Idag, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Tja, det beror nog på hur ”puttandet” tog sig uttryck om det klassas som ”vållande till annans död” eller ”dråp”. Men visst, så som jag uttryckte det att personen i fråga inte menade det så blir det inte dråp. Dock så är det nog vanligt att hävda att det inte var meningen även de tillfällen det var det. Har jag en magkänsla om
Gällande TN så finns det nog tyvärr ingen chans för honom att få detta till dråp. Med tanke på två olika typer av våld. Men det återstår att se.

Jag tror definitivt att TN kommer att dömas för mord men tänk om både skärskador och övriga skador skulle kunna förklaras med att BO kastats genom det stora fönstret och därefter landat på något vasst, kantigt, hårt…-
-TN skulle ju i detta fall kunna vidgå grov misshandel men att BO levde när han lämnade platsen - han fick panik och hörde även BO säga att hon skulle ringa polisen. Under sin flykt dyker polisen mycket riktigt upp men långt senare än vad TN trott.
”-Hennes liv, som jag tog bort” kan ju appliceras även med den versionen när TN inser att Å är avliden. Ingen av oss känner ju till om skadebilden är förenlig med detta scenario så det kan inte 100%-igt avfärdas i tråden tänker jag.
Citera
Idag, 18:42
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Jag tror definitivt att TN kommer att dömas för mord men tänk om både skärskador och övriga skador skulle kunna förklaras med att BO kastats genom det stora fönstret och därefter landat på något vasst, kantigt, hårt…-
-TN skulle ju i detta fall kunna vidgå grov misshandel men att BO levde när han lämnade platsen - han fick panik och hörde även BO säga att hon skulle ringa polisen. Under sin flykt dyker polisen mycket riktigt upp men långt senare än vad TN trott.
”-Hennes liv, som jag tog bort” kan ju appliceras även med den versionen när TN inser att Å är avliden. Ingen av oss känner ju till om skadebilden är förenlig med detta scenario så det kan inte 100%-igt avfärdas i tråden tänker jag.
Informationen är ju än så länge begränsad och det vi vet är att det varit både trubbigt och vasst våld men tänker att om det gått till som du beskrev så borde hon legat i en hög med glaskross.. Uppgifter har ju gjort gällande att glaskross sopats ihop (vilket man rimligen inte gör om man vill hävda att det var så dödsfallet skedde och/eller det ligger en skadad/död person mitt i allt glaskross). Tänker också på frågan som polisen ställde till TN i förhör som jag vill minnas var något i stil med om han hade tagit med sig någon kniv. Hans svar på det var att han inte kunde prata om det än. Hursomhelst så borde man inte fråga specifikt om en kniv om BO haft skärskador orsakade av glas som rimligen skiljer sig mycket från skador orsakade av en kniv.
Citera
Idag, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Jo, det har stått något i den vägen. Men tror inte det är bekräftat att det skulle varit fler än en som klagade uppåt (arbetsplatsen).

När det gäller samtal, så är min bild att det inte behöver handla om något missförstående med flit.
Däremot att TN ska ha gått lite i svaromål även om samtalet inte alls hade innehållit någon kritik gentemot TN. Nostradamus1966 skrev lite om detta (om jag minns rätt).

Tillägg: Inlägg 12 aug.

Som jag minns var detta en uppfattning om GM personlighet, inte att det fanns klagomål uppåt. Men, jag kan minnas fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in