2026-08-26, 23:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Om TN nu har benägenhet att bli klängig, förebrående och allmänt obehaglig när någon avvisar honom, kan man ju tänka sig att dessa sidor dykt upp och fått Å ur balans, så kraftigt att hon faktiskt kände sig hotad av TN att hon i stundens hetta greppade en kökskniv, om hon inte redan höll i en.

TN kanske visade för Å att han minsann tänkte vara kvar när Å:s barn skulle komma. Jag tänker att även psykiskt friska människor kan tappa fattningen när ens barn kommer i fråga och eventuellt ville Å visa att hon kände sig hotad/trängd för att få TN att avlägsna sig från ön.

Det skulle inte vara orimligt att TN sett rött och attackerat Å, alternativt försökt avväpna Å men i båda fall använt kniven mot Å.

Jag tänker att det på något sätt trappats upp snarare än att någon hämtar en kniv eller yxan på huggkubben för att sen kallblodigt ta livet av offret.

Och om någon undrar om jag satt i en tall och såg detta hända, så var det inte så, utan detta är endast spekulationer (det vi ägnar oss mest åt i tråden). Jag har heller inte för avsikt att mildra TN skuld eller öka Å:s dito.
Ingen tror du satt i en tall och såg detta för det är ett obegripligt resonemang.
Citera
2026-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Det är nära mellan husen men om de närmaste husen var tomma och folk kollar på film etc kanske skrik inte hörs. En annan möjlighet är ju att ett första slag gör Å medvetslös och att våldet sedan fortsatte.
Kanske inte är så vanligt att folk kolla på film vid 11 tiden en tisdag i strålande solsken ?
Citera
2026-08-26, 23:26
Medlem
Citat:
Om TN nu har benägenhet att bli klängig, förebrående och allmänt obehaglig när någon avvisar honom, kan man ju tänka sig att dessa sidor dykt upp och fått Å ur balans, så kraftigt att hon faktiskt kände sig hotad av TN att hon i stundens hetta greppade en kökskniv, om hon inte redan höll i en.

TN kanske visade för Å att han minsann tänkte vara kvar när Å:s barn skulle komma. Jag tänker att även psykiskt friska människor kan tappa fattningen när ens barn kommer i fråga och eventuellt ville Å visa att hon kände sig hotad/trängd för att få TN att avlägsna sig från ön.

Det skulle inte vara orimligt att TN sett rött och attackerat Å, alternativt försökt avväpna Å men i båda fall använt kniven mot Å.

Jag tänker att det på något sätt trappats upp snarare än att någon hämtar en kniv eller yxan på huggkubben för att sen kallblodigt ta livet av offret.

Och om någon undrar om jag satt i en tall och såg detta hända, så var det inte så, utan detta är endast spekulationer (det vi ägnar oss mest åt i tråden). Jag har heller inte för avsikt att mildra TN skuld eller öka Å:s dito.

Jag måste säga att jag finner detta scenario synnerligen långsökt, faktiskt ett av de mindre sannolika scenarierna givet vad som hittills framkommit i tråden, milt beskrivet.

Visst kan man hypotetiskt konstruera nästan vilket händelseförlopp som helst. Men här krävs en hel procession av antaganden: att TN blivit klängig och obehaglig, att ÅÅ känt sig så trängd att hon gripit en kniv, att detta utlöst hans våldsamma reaktion och att han därefter använt kniven mot henne. Det är inte längre en hypotes; det börjar likna en grekisk tragedi där vi själva fått skriva manus, besätta rollerna och bestämma vad som skedde bakom kulisserna.

Och att i detta dessutom tilldela BO ett så konkret våldsamt agerande utan någon känd uppgift som stöder det finner jag särskilt vanskligt. Att skriva ”jag spekulerar” är ingen amnesti från kravet på rimlighet.

Det är ungefär som att finna Caesars blodiga toga och därefter förklara mordet med att Kleopatra måste ha varit beväpnad bakom draperiet. Möjligt? Förvisso. Sannolikt? Knappast.

Med allt som hittills framkommit skulle jag därför placera denna konstruktion tämligen långt ned på sannolikhetens lista.

Ty när varje okänd omständighet fylls med den mest fantasirika förklaringen har man till sist icke längre utrett händelsen. Man har författat den.
Citera
2026-08-27, 00:05
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Det är som sagt lätt att analysera i efterhand men det framkom per telefon och av nån anledning kände jag direkt att jag inte ville träffas fysiskt efter det. Men jag vill påminna om att jag inte upplevde honom som våldsam. Det var mer ett obehagligt sätt att hantera en konflikt/olika syn på vad som sagts och skett, hur allt plötsligt vändes emot mig.
Vet inte om ni blir klokare av det här…

PS Passar på att tacka för att man kan ventilera i detta forum. DS
Tack för dina inlägg! Det är väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter av TN. Du har definitivt reagerat enligt dina känslor/misstankar, när du t ex bara träffade honom en gång i offentlig miljö efter att du gjorde slut med honom.

En tanke som slog mig i din berättelse om TN och som du absolut inte behöver svara på, är: Hur känns TN i intima situationer? Hur intimt det nu var under en kort tid. Finns det något där som ger dig en tveksam eller obehaglig känsla? Du har ju uppenbarligen tagit rätt beslut och gått vidare, men det kanske finns något som du lärt dig av hans sätt att vara.

Att han skyfflar ur sig en massa oförrätter som du inte märkt och som sannolikt var mestadels missuppfattningar när du gjorde slut, tyder på att hans inre liv är bortkopplat från det yttre livet som andra människor och du upplever.

Som sagt, du har klarat dig, vilket inte är en slump och du behöver verkligen inte svara. Jag skriver det här för att du inte kan ta emot PM.

Det är en så oerhört sorglig och helt onödig händelse, jag hoppas TN lever resten av sitt liv i fängelse.
Citera
2026-08-27, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kanske inte är så vanligt att folk kolla på film vid 11 tiden en tisdag i strålande solsken ?
Ha ha, nej var det sådant väder går väl den möjligheten bort. Men det öppnar ju andra möjligheter, som att vara ute med båt på någon kobbe osv.
Citera
2026-08-27, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Har jag missat nåt? Hur vet vi att Åsa mördades kl 11 tisdag förmiddag? Mig veterligen börjar tisdagen redan kl 00.01.
Citera
2026-08-27, 08:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Har jag missat nåt? Hur vet vi att Åsa mördades kl 11 tisdag förmiddag? Mig veterligen börjar tisdagen redan kl 00.01.

Hennes, TN's eller bådas mobiler (minns inte vilket, det är så mycket svammel i den här tråden) stängdes av vid den tiden, så rimligtvis bör mordet skett i anslutning till det.
Citera
2026-08-27, 09:35
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag måste säga att jag finner detta scenario synnerligen långsökt, faktiskt ett av de mindre sannolika scenarierna givet vad som hittills framkommit i tråden, milt beskrivet.

Visst kan man hypotetiskt konstruera nästan vilket händelseförlopp som helst. Men här krävs en hel procession av antaganden: att TN blivit klängig och obehaglig, att ÅÅ känt sig så trängd att hon gripit en kniv, att detta utlöst hans våldsamma reaktion och att han därefter använt kniven mot henne. Det är inte längre en hypotes; det börjar likna en grekisk tragedi där vi själva fått skriva manus, besätta rollerna och bestämma vad som skedde bakom kulisserna.

Och att i detta dessutom tilldela BO ett så konkret våldsamt agerande utan någon känd uppgift som stöder det finner jag särskilt vanskligt. Att skriva ”jag spekulerar” är ingen amnesti från kravet på rimlighet.

Det är ungefär som att finna Caesars blodiga toga och därefter förklara mordet med att Kleopatra måste ha varit beväpnad bakom draperiet. Möjligt? Förvisso. Sannolikt? Knappast.

Med allt som hittills framkommit skulle jag därför placera denna konstruktion tämligen långt ned på sannolikhetens lista.

Ty när varje okänd omständighet fylls med den mest fantasirika förklaringen har man till sist icke längre utrett händelsen. Man har författat den.
Förvisso superkrångligt beskrivet av mig, när jag egentligen menade att jag själv tror att våldet började i mindre skala och trappades upp.

Förvisso ot, men vilket fantastiskt jobb du gör med att hålla tråden på rätt köl med att berätta för skribenterna huruvida deras gissningar är rimliga eller ej och att det rör sig om spekulationer. När tänkte du ge oss facit?
Citera
2026-08-27, 10:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Förvisso superkrångligt beskrivet av mig, när jag egentligen menade att jag själv tror att våldet började i mindre skala och trappades upp.

Förvisso ot, men vilket fantastiskt jobb du gör med att hålla tråden på rätt köl med att berätta för skribenterna huruvida deras gissningar är rimliga eller ej och att det rör sig om spekulationer. När tänkte du ge oss facit?
Nej du skriver att BO viftade med kniven först. Stå för vad du skriver.
Citera
2026-08-27, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja, han kan begära omhäktning var fjortonde dag men har inte gjort det (än).
Och det är väl ingen större mening att för den häktade att begära en omhäktningsförhandling när det finns stark bevisning, och om MGM kanske fortfarande inte vill berätta?
Han lär inte släppas.

Nu är det stort fokus på Fagersta-skoldådet, men i mitten av nästa vecka kanske någon medieredaktion får för sig att i aktuellt mordfall kontakta åklagaren och kollar saker som t ex om det finns en fastslagen dödsorsak än. Och såklart frågar om den häktade har givit någon förklaring m.m.

Men är det vanligt att begära omhäktning efter två veckor, även om man blivit häktad för mord på en fyraveckors- period?

Även om det redan skulle finnas bra med bevisning, behöver man invänta rättsmedicinska utlåtandet, mängder av analyser som ännu inte ens påbörjats osv. NFC brukar har långa väntetider.

TN har såvitt vi vet ännu inte medgivit annat än att han är skyldig till hennes död, men har han erkänt mord? Hans svar kan i det närmste liknas vid ett förfinat och manipulativt (?) sätt att säga "inga kommentarer", allt för att inte försäga sig, trassla sig in i lögner (?).

Vid en begärd ny omhäktning efter två veckor, skulle han (enligt sin egen devis) behöva återigen ställas inför rätten, möjligen med någon ny bevisning, men sannolikt inte, med de enda svar han har (hade?); "Alltså, jag vet inte om jag riktigt kan sätta ord på det. Jag kan liksom inte prata om det... det går inte. Jag kan liksom inte.".

Och åklagaren hade väl sitt starka kort med risk att han skulle avvika, med anledning av hans historik.

Kanske hans nya advokat avrådde honom?
Citera
2026-08-27, 11:40
Medlem
Citat:

Nåväl, eder ironi är noterad, men Biskopen vidhåller nog sin invändning. Att våld kan ha trappats upp är en sak; den lilla berättelse som därefter byggdes kring vem som höll vilken kniv och varför kräver desto fler antaganden än vad underlaget för närvarande synes bära.

Man kan ju, om man endast kräver att något skall vara möjligt, lika gärna tänka sig att ÅÅ plötsligt förvandlades till vikingakvinna, grep kniven, utmanade TN till holmgång och att hela saken därefter urartade. Det kan ha hänt. Jag har emellertid icke sett något som ger anledning att tro det.

Det är just denna lilla skillnad mellan ”kan ha hänt” och ”det finnes skäl att tro att det hänt” som tycks undfly vissa spekulationer.

Vad facit beträffar får ni tåla att vänta. Biskopen har icke för vana att utfärda domslut på pergament innan vittnena ens kallats in.

Ty spekulationens frihet är stor, men allt som kan tänkas är icke därför värt att tänkas färdigt.
Citera
2026-08-27, 11:41
Medlem
Jag tolkade hundskallet mitt i natten som att det var ett kvinnoskrik. Och att stackars barnen inte förstod det utan tolkade det som en hund som skällde. Dödsskrik finns inte i deras värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in