Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Ja, han kan begära omhäktning var fjortonde dag men har inte gjort det (än).
Och det är väl ingen större mening att för den häktade att begära en omhäktningsförhandling när det finns stark bevisning, och om MGM kanske fortfarande inte vill berätta?
Han lär inte släppas.
Nu är det stort fokus på Fagersta-skoldådet, men i mitten av nästa vecka kanske någon medieredaktion får för sig att i aktuellt mordfall kontakta åklagaren och kollar saker som t ex om det finns en fastslagen dödsorsak än. Och såklart frågar om den häktade har givit någon förklaring m.m.
Men är det vanligt att begära omhäktning efter två veckor, även om man blivit häktad för mord på en fyraveckors- period?
Även om det redan skulle finnas bra med bevisning, behöver man invänta rättsmedicinska utlåtandet, mängder av analyser som ännu inte ens påbörjats osv. NFC brukar har långa väntetider.
TN har såvitt vi vet ännu inte medgivit annat än att han är skyldig till hennes död, men har han erkänt mord? Hans svar kan i det närmste liknas vid ett förfinat och manipulativt (?) sätt att säga "inga kommentarer", allt för att inte försäga sig, trassla sig in i lögner (?).
Vid en begärd ny omhäktning efter två veckor, skulle han (enligt sin egen devis) behöva återigen ställas inför rätten, möjligen med någon ny bevisning, men sannolikt inte, med de enda svar han har (hade?); "
Alltså, jag vet inte om jag riktigt kan sätta ord på det. Jag kan liksom inte prata om det... det går inte. Jag kan liksom inte.".
Och åklagaren hade väl sitt starka kort med risk att han skulle avvika, med anledning av hans historik.
Kanske hans nya advokat avrådde honom?