2026-08-26, 10:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att man oftast gör späntved utomhus, där man har huggkubben? Tar in späntveden tillsammans med veden.

Omfattande skador, behöver inte betyda detsamma som onfattande våld, och ine heller övervåld som jag sett att det diskuterats om.

Samtidigt vet jag efter att följt några trådar, att man kan bli förvånad över hur förhållandet varit, och hur otäckt gm agerat före, under och efter mordet.

Tja, det är väl olika antar jag. Jag har ganska långt till kubben och klyvyxan, så jag har en liten yxa inne oxå.

En yxa stämmer väldigt väl in på den något ovanliga beskrivningen trubbigt våld och våld med "eggvasst föremål", med en yxa klarar man ju bägge momenten galant, så att säga. Men jag lutar också mer åt kniv.
Citera
2026-08-26, 11:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonk-Troll
Det finns inom psykologin begrepp som skulle kunna förklara beteendet:
Jag blev arg på henne och gjorde något dumt → nu mår jag dåligt/blir arg över att jag gjorde det → men det var ju hon som fick mig att göra det → alltså blir jag ännu argare på henne → jag gör något ännu värre.

cognitive dissonance → self-justification → victim derogation/blaming → escalation of aggression.

Jag är inte psykolog och väljer därför de engelska termerna som går att googla på

Det här är intressant.

Under rättegången mot Stefan Davidsson, som dömdes för mord på Lena Wessröm, vittnade Viveka Enander som expert på våld i nära relation. I denna FUP fanns en inlaga där hon beskriver hur destruktiva relationer kan se ut.

Jag minns att hon beskrev att olika mekanismer i relationen, där den som utövar våld, får en allt större kontroll över den andra. Det kan ske genom i början diskreta handlingar, som inte upplevs som kränkningar, blir till allt större och våldsammare handlingar från den som uttövar kontrollen.

Det som till en början verka vara något som upplevs av den som senare kränks, en uppmärksamhet som man tidigre aldig upplevt kanske. Någon som verkligen lysnar, som verkligen bryr sig. Och man öppnar upp med det verkliga känsliga, kanske sådant som man tidigare inte öppnat upp med till någon, eller väldig få.

Dett används sedan för att komma åt dina svagheter och känsliga punkter.

Det kan också vara manipulation, förminskning, hot, gaslighting osv med i bliden.

Vivieka Enander beskrev att så småningom kommer offret att själv förändra synen på sig själv; att uppfatta sig som orskaken till problemen. Att gm har rätt att bli arg.

Och att de gemensamt kan komma att bygga upp förklaringar till våldet, ha en gemensam syn på varför det hände. Victimblaming kan man kanske säga händer här (min egen formulering).

V:E nämner också att personer som upplevs (upplever sig själva) som starka, kan paradoxlt ha svårare att ta sig från en destruktiv relation. De kan upplev att de kan hantera situationen, att de själva har mer kontroll över det destruktiva än de egentligen har och att de därför kan stanna kvar trots många varningsklockor.

Nu kanske det inte gått så långt i den här relationen med de olika mekanismer som VE beskrev, men jag tänker att det som du tagit upp i ditt inlägg, absolut kan passa in på mgm här.

Googlade på den kedja som du skrev upp.
Mgm är en person som verkar kämpa mycket för att bygga upp en bild av honom, en person med hög status på olika plan. Hans inre bild av sig själv är då kanske en bild som inte går ihop med hur han agerar. Detta är för honom svårt att acceptera, vilket leder till att förlägger skulden utanför sig själv (titta nu hur du har fått mig att må dåligt, det är ditt fel att det blir så här). Du är si, du är så, vilket gör att han blir än mer förbannad. Det är ditt fel att jag måste bete mig så här, trots att jag annars aldrig skulle göra på det här viset:

Citera
2026-08-26, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tja, det är väl olika antar jag. Jag har ganska långt till kubben och klyvyxan, så jag har en liten yxa inne oxå.

En yxa stämmer väldigt väl in på den något ovanliga beskrivningen trubbigt våld och våld med "eggvasst föremål", med en yxa klarar man ju bägge momenten galant, så att säga. Men jag lutar också mer åt kniv.

Många moderna människor använder idag typ tändkuber, eftersom de inte är så händiga med yxan, att deklarar av att göra smala stickor med den. Dessutom är de kanske petiga med att inte ha skräp inne i huset. För att kunna hugga inomhus behövs lite utrymme för att göra späntveden på någon "huggstubbe", vilket en sommarstuga kanske inte kan erbjuda.

Jag tror inte på yxan i första hand.

Skador av något trubbigt kan uppstå på många sätt.
Citera
2026-08-26, 13:44
Medlem
Citat:
Mina tankar har också snuddat vid yxan, men inte fastnat för den riktigt.
Jag har inte koll på huset alls, men det borde ändå finnas något slags förvaring för trädgårdsredsakp? Gräsklippare om inte annat, räfsor, grensaxar, krattor, spadar...

Även om det inte finns en redskapsbod, kan det ju finnas förvaringsmöjligheter t ex under en altan, en tillbyggnad som sitter fast i byggnaden, eller "garage" för flakmoppe osv.

Jag föreställer mig att mordet skett i affekt, ingen riktig planering. Att "hämta" en yxa, känns som ett något för stort första steg i ett uppblossande gräl. Då ligger en kraftig knuff, ett slag eller en intilliggande kniv närmare till hands, tänker jag.

Men eftersom det kan varit en konflikt som pågått en tid, under kanske flera dagar, kanske ännu längre (?), kan det ändå funnits tankar om att göra något hemskt, en känsla som inte gått att styra. Då kan det ändå funnits en viss planering innan. Det kan vara tankar om att döda, något som han försöker slå ifrån sig, men vanmakten göder tankarna.

I ett sådant scenario skulle yxan kunnat varit med som tillhygge. Då kanske med den trubbiga sidan först.

Ibland tänker jag att TN inte är av en sådan "grov kaliber" att han skulle ta till en yxa. Men det är (förmodligen) en feltanke. Vid en stark känsla av förlust av kontroll, vid t ex ett avvisande, kan fruktansvärda tankar uppstå. Det är avslöjande att han t ex erkänner att han inte kan kontrollera riktigt vad han säge till henne, saker som han menar inte går att ta tillbaka.

Skribenten KMBK beskriver en man som är lättkränkt, men också en person som verkar ha svårt att släppa och acceptera, men också en slags hämngirighet (mig avvisar du inte utan vidare, du ska få höra och veta), då han under lång tid fortsätter att älta sin kränkthet. Ingen bra kombination. Målet kan ju knappast ha varit att få tillbaka realtionen med det beteendet. Han måste ha förstått att med ett sådant beteende är det än mer "kört", men kan ändå inte kontrollera sig.

Mycket obehagligt, och en röd flagga.

Under ytan av detta kan man se
- lättkränkthet
- aggression
- långsinthet
- svårigheter att acceptera, gå vidare, släppa
- kontrollbehov
- hämndgirighet

Mest tänker jag mig att det kan ha börjat med knuffar, kanske då rutan gått sönder? Detta kan ha eskalerat till mer våld, med kanske knytnävar. Finns öppen spis eller kamin? Då finns kanske eldgaffel eller andra järnföremål i närheten. Efter det kan en kniv eller något annat vasst använts som tillhygge.

Alla skador behöver ju inte vara en direkt skada av honom, utan kan ju ha orsakats indirekt genom hårda knuffar mot hårda saker såsom bord, fönster, golv, möbler.

Tyvärr är det väl inte ovanligt att en gm tar tag i huvudet och håret, och dunkar huvudet i hårt underlag, såsom vägg, golv. Stryptag är inte heller ovanligt.

Är huset i ett plan eller två plan? Trappor? Fall från trappa?

Omfattande skador, betyder ju inte nödvändigtvis omfattande våld, även om våldet naturligtvis är orsaken till skadorna.

Expressen:
(min fetning)
"Kvinnan som hittades död i Stockholms skärgård hade stora skador, både av ett vasst föremål och av trubbigt våld.

Men enligt åklagare Emma Olsson är dödsorsaken ännu oklar.

– Det är spår av omfattande skador, det är två olika typer av skadebilder, säger hon.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagare-i-skargardsmordet-spar-av-omfattande-skador/

Jag tyckte att rättsmedicin verkar ha släppt kroppen för begravning elativt snabbt, vilket känns betryggande ur rättsligt perpektiv. Jag tänker att man kan ha fastställt dödsorsken utan större problem?

Visst måste det ha funnits öppen spis eller kamin om GM nu högg ved. Och mycket riktigt kan man ta med sig yxan in för att snickra till mindre vedbitar när man gör upp eld. Så gör vi i min familj i sommarhuset och har gjort så länge jag kan minnas.
Citera
2026-08-26, 13:48
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Visst måste det ha funnits öppen spis eller kamin om GM nu högg ved. Och mycket riktigt kan man ta med sig yxan in för att snickra till mindre vedbitar när man gör upp eld. Så gör vi i min familj i sommarhuset och har gjort så länge jag kan minnas.

Ja, känns ju ovärt att behöva springa ut en extra gång om man glömt. Bättre med en liten yxa vid kaminen, har också alltid gjort så. Sen behöver det ju inte betyda att det var yxan galningen använde, men den konstiga formuleringen av åklagaren tyder väl iaf lite på att det inte var en "vanlig" knivning som TN ägnade sig åt.
Citera
2026-08-26, 18:35
Medlem
En häktad person har rätt att begära omförhandling av häktningen.
På fredag har MGM suttit häktad i tre veckor. Häktningsbeslutet som togs den 7 augusti omfattar fyra veckors häktning (dvs till den 4 sept).

Antar att MGM accepterar att sitta där i fyra veckor utan omförhandling?
Citera
2026-08-26, 18:59
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
En häktad person har rätt att begära omförhandling av häktningen.
På fredag har MGM suttit häktad i tre veckor. Häktningsbeslutet som togs den 7 augusti omfattar fyra veckors häktning (dvs till den 4 sept).

Antar att MGM accepterar att sitta där i fyra veckor utan omförhandling?
Så måste det väl vara då..
Citera
2026-08-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Så måste det väl vara då..

Ja, han kan begära omhäktning var fjortonde dag men har inte gjort det (än).
Och det är väl ingen större mening att för den häktade att begära en omhäktningsförhandling när det finns stark bevisning, och om MGM kanske fortfarande inte vill berätta?
Han lär inte släppas.

Nu är det stort fokus på Fagersta-skoldådet, men i mitten av nästa vecka kanske någon medieredaktion får för sig att i aktuellt mordfall kontakta åklagaren och kollar saker som t ex om det finns en fastslagen dödsorsak än. Och såklart frågar om den häktade har givit någon förklaring m.m.
Citera
2026-08-26, 19:15
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja, han kan begära omhäktning var fjortonde dag men har inte gjort det (än).
Och det är väl ingen större mening att för den häktade att begära en omhäktningsförhandling när det finns stark bevisning, och om MGM kanske fortfarande inte vill berätta?
Han lär inte släppas.

Nu är det stort fokus på Fagersta-skoldådet, men i mitten av nästa vecka kanske någon medieredaktion får för sig att i aktuellt mordfall kontakta åklagaren och kollar saker som t ex om det finns en fastslagen dödsorsak än. Och såklart frågar om den häktade har givit någon förklaring m.m.
Ja, det får vi hoppas. De fångade ju till slut upp advokatbytet så de har det säkert inte som högsta prio pga såväl Brattås (där rättegången avslutats nu och skoldådet). Det lär väl iallafall komma något efter häktningsförhandlingen. Fallet berör mycket mer än normalt (iallafall för mig) så man vill ju verkligen börja få svar på vad som hänt.
Citera
2026-08-26, 19:45
Medlem
Citat:
Många moderna människor använder idag typ tändkuber, eftersom de inte är så händiga med yxan, att deklarar av att göra smala stickor med den. Dessutom är de kanske petiga med att inte ha skräp inne i huset. För att kunna hugga inomhus behövs lite utrymme för att göra späntveden på någon "huggstubbe", vilket en sommarstuga kanske inte kan erbjuda.

Jag tror inte på yxan i första hand.

Skador av något trubbigt kan uppstå på många sätt.

Nej då, det behövs ingen huggkubbe inomhus för splint. Har man en öppen spis, vedpis, kakelugn (som jag) eller kamin inomhus är golvet nedanför isolerat runt om med kakel etc. Det går bra att splinta lätt med en yxa mot ett stående vedträ.
Det bli litet "spink" efteråt men lätt att ta upp och slänga in i elden/rengöra.

Men visst kan skador av trubbigt föremål tillfogas på flera sätt.

GM kan ha kastat yxan genom fönstret som var krossat.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-26 kl. 19:50.
Citera
2026-08-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
DN rapporterar i dag om svärdmördaren i Fagerstas mönstringsresultat. De har fått ut uppgifterna från Plikt- och prövningsverket. Lite synd att journalisterna inte grävt lika djupt i detta fall. Både MGMs resultat från mönstring och ev värnplikt vore intressant att ta del av, även om det är många år sedan de genomfördes.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Kan hålla med om att befattningen kan indikera beslutsamhet men definitivt inte att ta till våld.

Jag tror inte heller att BO var den som först tog till våld fysiskt våld.
Och hon behöver heller inte vara speciellt auktoritär eller beslutsam pga sitt arbete. Hon var inte hösta chef för bankens pensionsenhet utan chefsjurist, som är en stödjande/rådgivande/utredande roll på uppdrag av högre chefer.

Tror att hon kämpade emot så gott hon kunde och hann. Fruktansvärt att detta hände pä deras (troligtvis) första semester tillsammans.

.
Citera
2026-08-26, 23:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Om TN nu har benägenhet att bli klängig, förebrående och allmänt obehaglig när någon avvisar honom, kan man ju tänka sig att dessa sidor dykt upp och fått Å ur balans, så kraftigt att hon faktiskt kände sig hotad av TN att hon i stundens hetta greppade en kökskniv, om hon inte redan höll i en.

TN kanske visade för Å att han minsann tänkte vara kvar när Å:s barn skulle komma. Jag tänker att även psykiskt friska människor kan tappa fattningen när ens barn kommer i fråga och eventuellt ville Å visa att hon kände sig hotad/trängd för att få TN att avlägsna sig från ön.

Det skulle inte vara orimligt att TN sett rött och attackerat Å, alternativt försökt avväpna Å men i båda fall använt kniven mot Å.

Jag tänker att det på något sätt trappats upp snarare än att någon hämtar en kniv eller yxan på huggkubben för att sen kallblodigt ta livet av offret.

Och om någon undrar om jag satt i en tall och såg detta hända, så var det inte så, utan detta är endast spekulationer (det vi ägnar oss mest åt i tråden). Jag har heller inte för avsikt att mildra TN skuld eller öka Å:s dito.
Ingen tror du satt i en tall och såg detta för det är ett obegripligt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in