2026-08-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
I brist på nya uppgifter från åklager eller liknande så får man väl nöja sig med att diskutera redan kända uppgifter samt spekulera. Jag har i varje fall inte hört att det framkommit något nytt.
Någon annan som vet? Eller någon annan som har egen kännedom om t ex MGM och vill berätta något?

Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Eftersom jag har en väldigt kort (2 mån kravlöst glest dejtande) personlig erfarenhet av TN så funderar jag så klart mycket på hans agerande efter uppbrottet (se mitt tidigare inlägg). Efter att jag ”klippte” dialog och samtal fortsatte han i 2-3 veckor skicka meddelande om hur kränkt och sårad han var. (Jag hittade gamla sms). Tänk er den frustrationen efter att han har investerat 8 månader i en relation som nu började knaka i fogarna (om det nu var så…). Har svårt att tänka mig en annan anledning till hans fruktansvärda våldsutbrott mot denna fantastiska kvinna.

Tack för att du delar med dig. Det är 'för mycket' att agera så, med veckors meddelanden, efter kravlöst dejtande några månader.

Kanske har dådet med eventuellt avslut av relationen att göra, men jag håller mig öppen för andra faktorer också. Att TN var investerad i relationen har vi läst i tråden (stolt, flytta ihop m.m.)
Så visst, om partnern skulle välja att avsluta relationen kan det absolut vara en utlösande faktor.

Citat:
Har även hört om fler som träffat honom på dejt men som hade magkänsla direkt att inte fortsätta. Någon mer här som håller med? Sååå tragiskt att BO inte såg signaler tidigare.

Viktigt lyssna på magkänslan/den erfarenhet man byggt upp om människor.

Ja, det kanske finns andra som tycker det skulle vara medningsfullt att dela med sig?
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-25 kl. 21:05. Anledning: stavfel
Citera
2026-08-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kanske var det lite så även med själva mordet. Han började med att ilsket misshandla henne, för att sedan som en reaktion på sin egen dumhet ta till kniven. Det finns ett psykologiskt begrepp för denna kända reaktion, där man först blir arg och agerar dumt, för att sedan bli rasande på sin egen dumhet och då i hastigt mod agera ännu dummare mot den man redan var arg på. Det var ju den personens ”fel” att man agerade dumt. Tyvärr har jag glömt vad psykologerna kallar det. Jag tror det var så det gick till.

Vad i honom som initialt fick honom så arg att han började slå däremot, det får psykologerna utreda.

Det låter rimligt. Kopplat till vittnesmål i tråden från person som tidigare dejtat gm så verkar han ju onekeligen ha haft ett stört relationsmönster och affektregleringsproblem sedan innan.
Citera
2026-08-25, 20:51
Medlem
Citat:
Eftersom jag har en väldigt kort (2 mån kravlöst glest dejtande) personlig erfarenhet av TN så funderar jag så klart mycket på hans agerande efter uppbrottet (se mitt tidigare inlägg). Efter att jag ”klippte” dialog och samtal fortsatte han i 2-3 veckor skicka meddelande om hur kränkt och sårad han var. (Jag hittade gamla sms). Tänk er den frustrationen efter att han har investerat 8 månader i en relation som nu började knaka i fogarna (om det nu var så…). Har svårt att tänka mig en annan anledning till hans fruktansvärda våldsutbrott mot denna fantastiska kvinna.

Har även hört om fler som träffat honom på dejt men som hade magkänsla direkt att inte fortsätta. Någon mer här som håller med? Sååå tragiskt att BO inte såg signaler tidigare.

Dina uppgifter äro synnerligen värdefulla, icke minst därför att de härrör från egen erfarenhet och dessutom kunna stödjas av gamla meddelanden som du faktiskt har kvar. Sådana förstahandsuppgifter äro värda sin vikt i guld, särskilt i en tråd där det stundom synes råda brist på både källor och återhållsamhet.

Det du berättar om tiden efter uppbrottet är onekligen en omständighet som förtjänar att begrundas. Om du finner det möjligt att utveckla saken utan att röja sådant du önskar hålla för dig själv vore jag därför nyfiken på en sak: upplevde du honom någon gång som hotfull eller skrämmande, eller på annat sätt som en person vars reaktioner gjorde att du började känna ett behov av att vara försiktig med hur du uttryckte dig eller satte dina gränser? Eller slocknade blott kärlekens kranka låga?

Jag frågar icke för att lägga ord i din mun, utan därför att den subjektiva upplevelsen hos en person som faktiskt stått nära honom är en helt annan källa än eftervärldens spekulationer.

Ty det finns en avsevärd skillnad mellan att i efterhand upptäcka varningssignaler och att medan man ännu står mitt i dimman känna att något i den andre icke står rätt till.
Citera
2026-08-25, 20:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Kanske var det lite så även med själva mordet. Han började med att ilsket misshandla henne, för att sedan som en reaktion på sin egen dumhet ta till kniven. Det finns ett psykologiskt begrepp för denna kända reaktion, där man först blir arg och agerar dumt, för att sedan bli rasande på sin egen dumhet och då i hastigt mod agera ännu dummare mot den man redan var arg på. Det var ju den personens ”fel” att man agerade dumt. Tyvärr har jag glömt vad psykologerna kallar det. Jag tror det var så det gick till.

Vad i honom som initialt fick honom så arg att han började slå däremot, det får psykologerna utreda.
Tycker det låter konstigt. När man brusar upp blir man väl argaste först och sedan lugnar ner sig. Tvärtom låter helt bakvänt.
Citera
2026-08-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Med tanke på ovanstående tycker jag att Åsa borde ha skrikit. Både av rädsla och smärta. Något annat är väl otänkbart?
Varför har ingen hört vad som pågick? Är det verkligen så långt mellan husen?
Jag får en känsla av att hundarna som skällde vid ca 00.30 gjorde det för att dom blev oroliga av en människas skrik och oljudet av bråk i Åsas hus.
Det är nära mellan husen men om de närmaste husen var tomma och folk kollar på film etc kanske skrik inte hörs. En annan möjlighet är ju att ett första slag gör Å medvetslös och att våldet sedan fortsatte.
Citera
2026-08-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask

Det du berättar om tiden efter uppbrottet är onekligen en omständighet som förtjänar att begrundas. Om du finner det möjligt att utveckla saken utan att röja sådant du önskar hålla för dig själv vore jag därför nyfiken på en sak: upplevde du honom någon gång som hotfull eller skrämmande, eller på annat sätt som en person vars reaktioner gjorde att du började känna ett behov av att vara försiktig med hur du uttryckte dig eller satte dina gränser? Eller slocknade blott kärlekens kranka låga?

Det är som sagt lätt att analysera i efterhand men det framkom per telefon och av nån anledning kände jag direkt att jag inte ville träffas fysiskt efter det. Men jag vill påminna om att jag inte upplevde honom som våldsam. Det var mer ett obehagligt sätt att hantera en konflikt/olika syn på vad som sagts och skett, hur allt plötsligt vändes emot mig.
Vet inte om ni blir klokare av det här…

PS Passar på att tacka för att man kan ventilera i detta forum. DS
Citera
2026-08-25, 22:52
Medlem
Jag vet inte om någon har sagt detta innan.
Men jag tror att TN inte har använt någon kniv han har istället använt yxan som tillhygge baksidan o huggsidan.
Citera
2026-08-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamco777
Jag vet inte om någon har sagt detta innan.
Men jag tror att TN inte har använt någon kniv han har istället använt yxan som tillhygge baksidan o huggsidan.
Kan mycket väl stämma, han hade ju stiftat bekantskap med nämnda verktyg dagarna innan dådet och vill han inledningsvis åt någon slags skrämseleffekt så är ju yxan svårslagen. Antingen så har utredarna hittat den och då ett klass 1-bevis eller så är den fursvunnen och då ett klass 1-indicium detta eftersom han samtligt har uppgett vedhuggning dagarna innan... Ligger den på sjöbotten så är det såklart obra men knappast avgörande.
Citera
2026-08-25, 23:24
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Det är som sagt lätt att analysera i efterhand men det framkom per telefon och av nån anledning kände jag direkt att jag inte ville träffas fysiskt efter det. Men jag vill påminna om att jag inte upplevde honom som våldsam. Det var mer ett obehagligt sätt att hantera en konflikt/olika syn på vad som sagts och skett, hur allt plötsligt vändes emot mig.
Vet inte om ni blir klokare av det här…

PS Passar på att tacka för att man kan ventilera i detta forum. DS
Klassisk manipulation.. Ofta relativt subtilt och obehagligt så jag tror att vi kan förstå vad du menar.
Citera
2026-08-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker det låter konstigt. När man brusar upp blir man väl argaste först och sedan lugnar ner sig. Tvärtom låter helt bakvänt.
Oftast är det väl så men om man i ilskan gjort något väldigt fel, som man omedelbart ångrar, kan det trigga ett ännu värre agerande. Finns ett psykologiskt begrepp för detta beteende som jag dessvärre glömt. Det blir då ett snabbt skeende, som jag förstått det, där reptilhjärnan tar över.

Om MGM tex ser sig själv som en icke-våldsperson kan ett plötsligt oöverlagt våld från honom få honom att "bränna en säkring" och rentav slå ihjäl/kniva den som triggat detta våld från början.
Citera
2026-08-25, 23:49
Medlem
Citat:
Oftast är det väl så men om man i ilskan gjort något väldigt fel, som man omedelbart ångrar, kan det trigga ett ännu värre agerande. Finns ett psykologiskt begrepp för detta beteende som jag dessvärre glömt. Det blir då ett snabbt skeende, som jag förstått det, där reptilhjärnan tar över.

Om MGM tex ser sig själv som en icke-våldsperson kan ett plötsligt oöverlagt våld från honom få honom att "bränna en säkring" och rentav slå ihjäl/kniva den som triggat detta våld från början.
Mäkta obehagligt såklart för båda parter. Finns det måhända tillförlitliga psykologiska tester som visar vilka individer som har denna inbyggda svaghet mätt på olika grader av stresspåslag..? Ett antagande är att TN avviker kraftigt i stresspåslag för vad som nu kan ha inträffat; det var ju hur som helst inte ryssen som kom eller någon som var ute efter hans barn…
Citera
2026-08-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Mäkta obehagligt såklart för båda parter. Finns det måhända tillförlitliga psykologiska tester som visar vilka individer som har denna inbyggda svaghet mätt på olika grader av stresspåslag..? Ett antagande är att TN avviker kraftigt i stresspåslag för vad som nu kan ha inträffat; det var ju hur som helst inte ryssen som kom eller någon som var ute efter hans barn…
Jag är verkligen inte expert på detta beteende (eller något annat) men gissar att den initiala aggressionen framkallar en plötslig skamkänsla hos våldsutövaren. Skam är den kanske starkaste av alla våra känslor och ofta en viktig faktor vid våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in