2026-08-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamco777
Jag vet inte om någon har sagt detta innan.
Men jag tror att TN inte har använt någon kniv han har istället använt yxan som tillhygge baksidan o huggsidan.
Tänkte också på yxan.

Men ibland förvaras en yxa, på landet, i t ex verktygslåda, verktygsbod.
En rejäl kökskniv kan vara närmare till hands kanske.
Men om yxan förvarades inne i huset, vilket den kanske gjorde (har inte sett något som liknar verktygsbod på tomten om man kollar satellitbilder), så är den väl ett tänkbart vapen. Och TN hade ju bekantat sig med yxan enligt folks uppgifter till medier.
Citera
2026-08-26, 02:17
Medlem
Gonk-Trolls avatar
Det finns inom psykologin begrepp som skulle kunna förklara beteendet:
Jag blev arg på henne och gjorde något dumt → nu mår jag dåligt/blir arg över att jag gjorde det → men det var ju hon som fick mig att göra det → alltså blir jag ännu argare på henne → jag gör något ännu värre.

cognitive dissonance → self-justification → victim derogation/blaming → escalation of aggression.

Jag är inte psykolog och väljer därför de engelska termerna som går att googla på
Citera
2026-08-26, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Tänkte också på yxan.

Men om yxan förvarades inne i huset, vilket den kanske gjorde (har inte sett något som liknar verktygsbod på tomten om man kollar satellitbilder), så är den väl ett tänkbart vapen. Och TN hade ju bekantat sig med yxan enligt folks uppgifter till medier.

Har också tänkt på yxan. Hon kan ha gått in i huset och han kan ha följt efter med yxan som han huggit ved med. Kökskniv är väl förstås vanligare och lättare att hantera.
Citera
2026-08-26, 02:29
Medlem
Gonk-Trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonk-Troll
Det finns inom psykologin begrepp som skulle kunna förklara beteendet:
Jag blev arg på henne och gjorde något dumt → nu mår jag dåligt/blir arg över att jag gjorde det → men det var ju hon som fick mig att göra det → alltså blir jag ännu argare på henne → jag gör något ännu värre.

cognitive dissonance → self-justification → victim derogation/blaming → escalation of aggression.

Jag är inte psykolog och väljer därför de engelska termerna som går att googla på

Jag försöker inte på något sätt försvara MGM men frågan om det fanns någon psykologisk förklaring kom upp och en eskalering av våld efter skam verkar vara dokumenterat, även experimentellt.

Jag är så oerhört tagen av detta tragiska fall och lider med de anhöriga till båda parter.
Citera
2026-08-26, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag tror att du är inne på något, även om jag icke är säker på att psykologerna har givit just denna kedjereaktion ett enda namn. Det närmaste torde vara självriktad ilska i förening med det som kallas förskjuten aggression (det närmsta biskopen, med sin magra kunskap i ämnet, kunnat åminna sig).

Det är inte svårt att föreställa sig den olycksaliga kedjan: först ilskan, sedan den överilade handlingen, därefter insikten om den egna dumheten och så, i stället för ånger, ännu en våg av vrede, denna gång med den andre som bekvämt föremål för skulden.

En människa kan således först tända elden, bränna sig på den och därefter förbanna den som stod närmast när lågorna slog upp.

Vad som i så fall först tände vreden är däremot en helt annan fråga. Där bör nog psykologerna få sitt ord, snarare än vi amatörpsykologer med våra små skrivbord och stora förklaringar.

Du menar kanske blaming eller projektion?
Citera
2026-08-26, 02:46
Medlem
Citat:
Omfattande vål kan vara övervåld. Men måste inte vara det.

Egentligen borde jag kanske skrivit 'omfattande skador'.
Det var vad åklagaren berättade den 7 aug, efter en preliminär bedömning.

Jag är ingen expert på terminologin här.
Men en kropp skulle kunna ha omfattande skador av olika skäl.
Jag tänker att det kanske finns alternativa förklaringar till att en kropp uppvisar omfattande skador.

Men jag kanske snurrar till det.

Är ej säker, men omfattande våld är väl samma sak som omfattade skador, såsom när någon är livsfarligt skadad, döende redan död av skadorna.

Övervåld är väl ungefär extra, ytterligare våld som tillfogas ett BO av en besinningslös GM som i "overkill".
Citera
2026-08-26, 05:42
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker det låter konstigt. När man brusar upp blir man väl argaste först och sedan lugnar ner sig. Tvärtom låter helt bakvänt.
Jo fast det agerandet är ett psykologiskt fenomen. Att man blir arg på sig själv för att man är arg och gör saken mycket värre. Självdestruktivitet
Citera
2026-08-26, 05:44
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har också tänkt på yxan. Hon kan ha gått in i huset och han kan ha följt efter med yxan som han huggit ved med. Kökskniv är väl förstås vanligare och lättare att hantera.
Ja han kanske dunkade till henne med yxan först som trubbigt våld, sedan eskalerade det
Citera
2026-08-26, 09:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tänkte också på yxan.

Mina tankar har också snuddat vid yxan, men inte fastnat för den riktigt.
Jag har inte koll på huset alls, men det borde ändå finnas något slags förvaring för trädgårdsredsakp? Gräsklippare om inte annat, räfsor, grensaxar, krattor, spadar...

Även om det inte finns en redskapsbod, kan det ju finnas förvaringsmöjligheter t ex under en altan, en tillbyggnad som sitter fast i byggnaden, eller "garage" för flakmoppe osv.

Jag föreställer mig att mordet skett i affekt, ingen riktig planering. Att "hämta" en yxa, känns som ett något för stort första steg i ett uppblossande gräl. Då ligger en kraftig knuff, ett slag eller en intilliggande kniv närmare till hands, tänker jag.

Men eftersom det kan varit en konflikt som pågått en tid, under kanske flera dagar, kanske ännu längre (?), kan det ändå funnits tankar om att göra något hemskt, en känsla som inte gått att styra. Då kan det ändå funnits en viss planering innan. Det kan vara tankar om att döda, något som han försöker slå ifrån sig, men vanmakten göder tankarna.

I ett sådant scenario skulle yxan kunnat varit med som tillhygge. Då kanske med den trubbiga sidan först.

Ibland tänker jag att TN inte är av en sådan "grov kaliber" att han skulle ta till en yxa. Men det är (förmodligen) en feltanke. Vid en stark känsla av förlust av kontroll, vid t ex ett avvisande, kan fruktansvärda tankar uppstå. Det är avslöjande att han t ex erkänner att han inte kan kontrollera riktigt vad han säge till henne, saker som han menar inte går att ta tillbaka.

Skribenten KMBK beskriver en man som är lättkränkt, men också en person som verkar ha svårt att släppa och acceptera, men också en slags hämngirighet (mig avvisar du inte utan vidare, du ska få höra och veta), då han under lång tid fortsätter att älta sin kränkthet. Ingen bra kombination. Målet kan ju knappast ha varit att få tillbaka realtionen med det beteendet. Han måste ha förstått att med ett sådant beteende är det än mer "kört", men kan ändå inte kontrollera sig.

Mycket obehagligt, och en röd flagga.

Under ytan av detta kan man se
- lättkränkthet
- aggression
- långsinthet
- svårigheter att acceptera, gå vidare, släppa
- kontrollbehov
- hämndgirighet

Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Eftersom jag har en väldigt kort (2 mån kravlöst glest dejtande) personlig erfarenhet av TN så funderar jag så klart mycket på hans agerande efter uppbrottet (se mitt tidigare inlägg). Efter att jag ”klippte” dialog och samtal fortsatte han i 2-3 veckor skicka meddelande om hur kränkt och sårad han var. (Jag hittade gamla sms). Tänk er den frustrationen efter att han har investerat 8 månader i en relation som nu började knaka i fogarna (om det nu var så…). Har svårt att tänka mig en annan anledning till hans fruktansvärda våldsutbrott mot denna fantastiska kvinna.

Har även hört om fler som träffat honom på dejt men som hade magkänsla direkt att inte fortsätta. Någon mer här som håller med? Sååå tragiskt att BO inte såg signaler tidigare.

Mest tänker jag mig att det kan ha börjat med knuffar, kanske då rutan gått sönder? Detta kan ha eskalerat till mer våld, med kanske knytnävar. Finns öppen spis eller kamin? Då finns kanske eldgaffel eller andra järnföremål i närheten. Efter det kan en kniv eller något annat vasst använts som tillhygge.

Alla skador behöver ju inte vara en direkt skada av honom, utan kan ju ha orsakats indirekt genom hårda knuffar mot hårda saker såsom bord, fönster, golv, möbler.

Tyvärr är det väl inte ovanligt att en gm tar tag i huvudet och håret, och dunkar huvudet i hårt underlag, såsom vägg, golv. Stryptag är inte heller ovanligt.

Är huset i ett plan eller två plan? Trappor? Fall från trappa?

Omfattande skador, betyder ju inte nödvändigtvis omfattande våld, även om våldet naturligtvis är orsaken till skadorna.

Expressen:
(min fetning)
"Kvinnan som hittades död i Stockholms skärgård hade stora skador, både av ett vasst föremål och av trubbigt våld.

Men enligt åklagare Emma Olsson är dödsorsaken ännu oklar.

– Det är spår av omfattande skador, det är två olika typer av skadebilder, säger hon.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagare-i-skargardsmordet-spar-av-omfattande-skador/

Jag tyckte att rättsmedicin verkar ha släppt kroppen för begravning elativt snabbt, vilket känns betryggande ur rättsligt perpektiv. Jag tänker att man kan ha fastställt dödsorsken utan större problem?
Citera
2026-08-26, 10:01
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Om TN nu har benägenhet att bli klängig, förebrående och allmänt obehaglig när någon avvisar honom, kan man ju tänka sig att dessa sidor dykt upp och fått Å ur balans, så kraftigt att hon faktiskt kände sig hotad av TN att hon i stundens hetta greppade en kökskniv, om hon inte redan höll i en.

TN kanske visade för Å att han minsann tänkte vara kvar när Å:s barn skulle komma. Jag tänker att även psykiskt friska människor kan tappa fattningen när ens barn kommer i fråga och eventuellt ville Å visa att hon kände sig hotad/trängd för att få TN att avlägsna sig från ön.

Det skulle inte vara orimligt att TN sett rött och attackerat Å, alternativt försökt avväpna Å men i båda fall använt kniven mot Å.

Jag tänker att det på något sätt trappats upp snarare än att någon hämtar en kniv eller yxan på huggkubben för att sen kallblodigt ta livet av offret.

Och om någon undrar om jag satt i en tall och såg detta hända, så var det inte så, utan detta är endast spekulationer (det vi ägnar oss mest åt i tråden). Jag har heller inte för avsikt att mildra TN skuld eller öka Å:s dito.
Citera
2026-08-26, 10:07
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

[Text]

Mest tänker jag mig att det kan ha börjat med knuffar, kanske då rutan gått sönder? Detta kan ha eskalerat till mer våld, med kanske knytnävar. Finns öppen spis eller kamin? Då finns kanske eldgaffel eller andra järnföremål i närheten. Efter det kan en kniv eller något annat vasst använts som tillhygge.

Alla skador behöver ju inte vara en direkt skada av honom, utan kan ju ha orsakats indirekt genom hårda knuffar mot hårda saker såsom bord, fönster, golv, möbler.

Tyvärr är det väl inte ovanligt att en gm tar tag i huvudet och håret, och dunkar huvudet i hårt underlag, såsom vägg, golv. Stryptag är inte heller ovanligt.

Är huset i ett plan eller två plan? Trappor? Fall från trappa?

Omfattande skador, betyder ju inte nödvändigtvis omfattande våld, även om våldet naturligtvis är orsaken till skadorna.

Expressen:
(min fetning)
"Kvinnan som hittades död i Stockholms skärgård hade stora skador, både av ett vasst föremål och av trubbigt våld.

Men enligt åklagare Emma Olsson är dödsorsaken ännu oklar.

– Det är spår av omfattande skador, det är två olika typer av skadebilder, säger hon.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagare-i-skargardsmordet-spar-av-omfattande-skador/

Jag tyckte att rättsmedicin verkar ha släppt kroppen för begravning elativt snabbt, vilket känns betryggande ur rättsligt perpektiv. Jag tänker att man kan ha fastställt dödsorsken utan större problem?

Då förvarar man gärna en yxa i närheten också, för att kunna spänta tändved. Iaf gör jag det.
Citera
2026-08-26, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Då förvarar man gärna en yxa i närheten också, för att kunna spänta tändved. Iaf gör jag det.

Jag tänker att man oftast gör späntved utomhus, där man har huggkubben? Tar in späntveden tillsammans med veden.

Omfattande skador, behöver inte betyda detsamma som onfattande våld, och ine heller övervåld som jag sett att det diskuterats om.

Samtidigt vet jag efter att följt några trådar, att man kan bli förvånad över hur förhållandet varit, och hur otäckt gm agerat före, under och efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in