Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Tänkte också på yxan.
Men ibland förvaras en yxa, på landet, i t ex verktygslåda, verktygsbod.
En rejäl kökskniv kan vara närmare till hands kanske.
Men om yxan förvarades inne i huset, vilket den kanske gjorde (har inte sett något som liknar verktygsbod på tomten om man kollar satellitbilder), så är den väl ett tänkbart vapen. Och TN hade ju bekantat sig med yxan enligt folks uppgifter till medier.
Mina tankar har också snuddat vid yxan, men inte fastnat för den riktigt.
Jag har inte koll på huset alls, men det borde ändå finnas något slags förvaring för trädgårdsredsakp? Gräsklippare om inte annat, räfsor, grensaxar, krattor, spadar...
Även om det inte finns en redskapsbod, kan det ju finnas förvaringsmöjligheter t ex under en altan, en tillbyggnad som sitter fast i byggnaden, eller "garage" för flakmoppe osv.
Jag föreställer mig att mordet skett i affekt, ingen riktig planering. Att "hämta" en yxa, känns som ett något för stort första steg i ett uppblossande gräl. Då ligger en kraftig knuff, ett slag eller en intilliggande kniv närmare till hands, tänker jag.
Men eftersom det kan varit en konflikt som pågått en tid, under kanske flera dagar, kanske ännu längre (?), kan det ändå funnits tankar om att göra något hemskt, en känsla som inte gått att styra. Då kan det ändå funnits en viss planering innan. Det kan vara tankar om att döda, något som han försöker slå ifrån sig, men vanmakten göder tankarna.
I ett sådant scenario skulle yxan kunnat varit med som tillhygge. Då kanske med den trubbiga sidan först.
Ibland tänker jag att TN inte är av en sådan "grov kaliber" att han skulle ta till en yxa. Men det är (förmodligen) en feltanke. Vid en stark känsla av förlust av kontroll, vid t ex ett avvisande, kan fruktansvärda tankar uppstå. Det är avslöjande att han t ex erkänner att han inte kan kontrollera riktigt vad han säge till henne, saker som han menar inte går att ta tillbaka.
Skribenten KMBK beskriver en man som är lättkränkt, men också en person som verkar ha svårt att släppa och acceptera, men också en slags hämngirighet (mig avvisar du inte utan vidare, du ska få höra och veta), då han under lång tid fortsätter att älta sin kränkthet. Ingen bra kombination. Målet kan ju knappast ha varit att få tillbaka realtionen med det beteendet. Han måste ha förstått att med ett sådant beteende är det än mer "kört", men kan ändå inte kontrollera sig.
Mycket obehagligt, och en röd flagga.
Under ytan av detta kan man se
- lättkränkthet
- aggression
- långsinthet
- svårigheter att acceptera, gå vidare, släppa
- kontrollbehov
- hämndgirighet
Citat:
Ursprungligen postat av
KMBK
Eftersom jag har en väldigt kort (2 mån kravlöst glest dejtande) personlig erfarenhet av TN så funderar jag så klart mycket på hans agerande efter uppbrottet (se mitt tidigare inlägg). Efter att jag ”klippte” dialog och samtal fortsatte han i 2-3 veckor skicka meddelande om hur kränkt och sårad han var. (Jag hittade gamla sms). Tänk er den frustrationen efter att han har investerat 8 månader i en relation som nu började knaka i fogarna (om det nu var så…). Har svårt att tänka mig en annan anledning till hans fruktansvärda våldsutbrott mot denna fantastiska kvinna.
Har även hört om fler som träffat honom på dejt men som hade magkänsla direkt att inte fortsätta. Någon mer här som håller med? Sååå tragiskt att BO inte såg signaler tidigare.
Mest tänker jag mig att det kan ha börjat med knuffar, kanske då rutan gått sönder? Detta kan ha eskalerat till mer våld, med kanske knytnävar. Finns öppen spis eller kamin? Då finns kanske eldgaffel eller andra järnföremål i närheten. Efter det kan en kniv eller något annat vasst använts som tillhygge.
Alla skador behöver ju inte vara en direkt skada av honom, utan kan ju ha orsakats indirekt genom hårda knuffar mot hårda saker såsom bord, fönster, golv, möbler.
Tyvärr är det väl inte ovanligt att en gm tar tag i huvudet och håret, och dunkar huvudet i hårt underlag, såsom vägg, golv. Stryptag är inte heller ovanligt.
Är huset i ett plan eller två plan? Trappor? Fall från trappa?
Omfattande skador, betyder ju inte nödvändigtvis omfattande våld, även om våldet naturligtvis är orsaken till skadorna.
Expressen:
(min fetning)
"
Kvinnan som hittades död i Stockholms skärgård hade stora skador, både av ett vasst föremål och av trubbigt våld.
Men enligt åklagare Emma Olsson är dödsorsaken ännu oklar.
– Det är spår av omfattande skador, det är två olika typer av skadebilder, säger hon."
https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagare-i-skargardsmordet-spar-av-omfattande-skador/
Jag tyckte att rättsmedicin verkar ha släppt kroppen för begravning elativt snabbt, vilket känns betryggande ur rättsligt perpektiv. Jag tänker att man kan ha fastställt dödsorsken utan större problem?