2026-08-12, 14:46
Avstängd
Lite självkritik och redigering innan ni skriver, vore bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tack

.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2026-08-12 kl. 14:48.
Citera
2026-08-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Möjligt men inte säkert. Och ju bättre advokat desto mer säkert blir det att man inte kommer försöka få det till dråp eller något annat. Jag är säker på att försvaret kommer köpa att det är mord och sedan plädera för att så lågt straff som möjligt ska utdömas.

Ja, det ska bli av yttersta intresse att se. Finns inga vittnen, kameror o. dyl. MGM har ju erkänt så nu gäller det att föröka pusha ner till dråp.

Läste i Expressen igår att polisen funnit både altandörren och husdörren vidöppna när de anledde, vilket för mig kan peka på att BO blev jagad av MGM in och ut ur huset. I sådana fall fanns det litet tid till besinning, vilket inte skedde.
Citera
2026-08-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, det ska bli av yttersta intresse att se. Finns inga vittnen, kameror o. dyl. MGM har ju erkänt så nu gäller det att föröka pusha ner till dråp.

Läste i Expressen igår att polisen funnit både altandörren och husdörren vidöppna när de anledde, vilket för mig kan peka på att BO blev jagad av MGM in och ut ur huset. I sådana fall fanns det litet tid till besinning, vilket inte skedde.

Vilken skräck för BO…

Jagad av en livsfarlig blivande mördare - ger rysningar
Citera
2026-08-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Var skulle han få plats med den ? Inget som man hänger hemma på väggen direkt! Eller finns det på Magasin 3 ?
Det finns en sådan målning på Magasin 3 men den är målad år 2004. TN skrev "...Har en stor målning av Katharina 3 x 7 meter efter en utställning för cirka 30 år sedan." Eller så fick han den av henne men att den förvaras hos M3. Märkligt sätt att uttrycka sig om den inte är hans.
Senast redigerad av DrFilip 2026-08-12 kl. 15:26.
Citera
2026-08-12, 15:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viallegro69
Min beskrivning gällde MGM. Har aldrig mött BO vad jag vet.
Aha missförstod texten. Trodde du skrev om vad du antog att TN såg hos BO.
Citera
2026-08-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ni som kände TN i sin yrkesroll. Ägde TN en målning av Katharina Grosse 3 gånger 7 meter, vilket han ska ha skrivit på fejjan?
Enligt tråden vill säga, jag har inte sett det själv.

Det måste ha varit en snackis...

Jag förutsätter att detta är ett verk som tillhör samlingen han arbetar med. Min uppfattning är att medarbetarna på Magasin 3 är innerligt och personligt engagerade i samlingen. Om han formulerat sig kring ett ägande menar jag att det sannolikt handlar om ett sätt att tala på som är typiskt för någon med hans befattning och engagemang.
Citera
2026-08-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Reflektionerna känns genomtänkta och balanserade.
Särskilt det sista du skrev finner jag intressant: "Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager".

En slags gard uppe? Någon slags överkänslighet, där saker som inte var menat som 'kritik' ändå missuppfattats som just kritik?

Detta får mig att rysa. Jag har själv erfarenhet av en sådan person. Hon kunde explodera oväntat utan att man fattade varför. Tog även till plötsligt våld ut ur det blå. Hon hade erfarenhet av en sträng och med våld straffande mor. Hon uppvisade även andra tecken på narcissism, dock inte på den nivån att jag tror att hon förtjänade en diagnos, men vad vet jag?. En extremt social person som dock var omöjlig att leva med. Kontrollerande och konstant kritiserande. Otrogen också men inget hon erkände trots tydliga bevis. Kunde aldrig erkänna att hon gjort ett fel eller begått ett misstag. Alltid någon annans fel. Ganska empatilös men inte totalt renons på känslor för andras olycka. Skitjobbig helt enkelt. Haft tankar på henne när jag läst om TN. Finns nog en del gemensamma drag där.
Citera
2026-08-12, 15:36
Medlem
Det låter, i min mening, som en helt fruktansvärd semester. Umgås i två veckor med någon man inte känner väl, delvis isolerad från omvärlden. Har spekulerat tidigare i om en del av hans förmodade raseri är grundad i en känsla av att vara trängd eller ”fast". Ensamma, hennes hus, just på en ö. Inte som grund men säg att de planerat att vistas där en kortare tid men att han förlängt och förlängt sin vistelse där. Hon kanske till slut satte ner foten sa att hon ville vara själv med barnen varpå han insåg att han inte fick bestämma själv och inte hade alternativet att stänga ute henne eller ”bara gå hem till sig”.
[/quote]

De flesta skilsmässor sker ju just efter semestern då man på riktigt lärt känna varandra. Så tror jag att det var i det här fallet.
BO upptäckte under dessa två veckor att gm inte var så rolig att ha omkring sig..och önskade att avsluta relationen..Vilket slutade illa för BO..
Citera
2026-08-12, 15:41
Medlem
Ni får ursäkta mina långsamma svar. Min ödmjukaste reflektion är att jag inte är förvånad över den handlingskraft som krävs för att väcka talan i domstol. Inte heller är jag särdeles förvånad över att det rör en fråga de flesta lyckas avtala om utan rättsväsendets inblandning. Däremot blir jag ställd av det långtgående försvaret av de egna rättigheterna och anti-moraliska ståndpunkterna i tvisten. Jag hoppas att svaret är tydligt nog.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Tack för flera inlägg med vettiga reflektioner, tror alla förstår att det förmodligen både känns skitkonstigt och jobbigt att se det här packas upp i forum och i media. När du läst om lägenheten och bytesprocessen i domstol, vad tänker du om det? Väntat, oväntat, i linje med hur han hanterar konflikter eller helt out of character?
Citera
2026-08-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Den frågan är det ju alltså meningen att man kan diskutera i tråden som ligger i Medier och journalistik, eftersom att det är OT i den här tråden.

(FB) Publicera material från pågående förundersökning?
Nog för att jag förstår att det kan skapas en annan tråd om detta fall utifrån hur t ex media hanterar fallet. Men att något som handlar om huruvida en brottsutredning kan påverkas skulle vara off topic in en tråd som ligger under "Aktuella brott och kriminalfall", det övergår mitt förstånd.

Sida upp och sidan ner görs analyser av den misstänkte mördarens personlighet. Detta borde väl då vara diskussoner som bör tas i "Psykologi".

Notera alltså att jag inte är intresserad av huruvida skriverier om det som sagts i ett förhör är etiskt eller korrekt att publicera. Det skiter jag fullständigt i. Jag är intresserad av huruvida en publicering ev skulle kunna skapa problem för ett framtida åtal typ. På samma sätt som det inte var direkt smart av poliserna att berätta för Lisbeth Palme innan hon skulle få titta på ett antal personer, att den misstänkte mördaren var alkoholist.
Citera
2026-08-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Kul angående din relation.

Har TN möjligtvis högfungerande autism ? Kanske onödigt att ge honom någon diagnos när vi inte känner honom så väl eller alls egentligen.

Angående relationer är väll det som att knyta skorna det blir enklare ju mer man gör det.
Precis som MGM gissningsvis har en "histrionisk personlighetsstörning"
Ja, det är svårt att ställa en diagnos om man vare sig är utbildad att göra just det och dessutom inte kunnat studera honom närmre än vi i denna tråd getts möjlighet till.

Jag är öppen för att han kan ha ett stort antal disgnoser, den du nämner är väl endast en av dem. Det som skulle förvåna mig mycket är om man skulle undersöka honom grundligt och komma fram till att det inte fanns en endaste störning. Då skulle mordet bli jäkligt svårbegripligt.
Citera
2026-08-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det finns en sådan målning på Magasin 3 men den är målad år 2004. TN skrev "...Har en stor målning av Katharina 3 x 7 meter efter en utställning för cirka 30 år sedan." Eller så fick han den av henne men att den förvaras hos M3. Märkligt sätt att uttrycka sig om den inte är hans.

Målningen tillhör tydligen M3:s samling om måtten nu stämmer. Kanske uttryckte han sig luddigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in