2026-08-05, 12:20
Medlem
george.sthlms avatar
vet inte vlken sten TS Don Latino bor under men ute i verkligeheten, det civila sverige så ser det ut så här:

Utanförskapet i sverige kostar oss 210–270 miljarder kronor per år.
Till stor del är detta utanförskap importerat. Människor som aldrig kommit in i samhället.
Man räknar på att 70 % av dom som saknar egen försörjning är flyktinginvandrare.

Det betyder att invandringen kostar oss 175 miljarder om året.

Varje arbetande skattebetalande svensk betalar 50.000 kr om året för att försörja dessa individer.

och så vill du veta hur invandringen påverkar mej personligen ?
Ja, dom senaste 10 åren har det givit mej en kostnad på en halv miljon.

Fler frågor ?
Citera
2026-08-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Finland ,Polen Ungern klarar sig utan så många muslimer. Finland tar invandrare från öststaterna samt Sydostasien och Spanien.
Polen från Rumänien samt Ukraina!
So what? Det svenska samhället är fortfarande uppbyggt av människor från ett annat land. Där många jobbar inom välfärden. Svenska söker sig inte dit trots relativ hög arbetslöshet.
Citera
2026-08-05, 14:01
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.
Invandringen äter 250 miljarder årligen av budgeten, det är en enorm samhällsutgift som naturligtvis gör att allt annat får mindre. Sen har du alla undanträningseffekter, som att lärartätheten är 4 gånger högre i malmö jämfört med hos svenska elever, att majoritet av bidrag går till invandrare vilka annar hade kunnat varit högre bidrag för svenskar utan invandring. Massvis med satsningar och samhälls saker som lider.

Har du inte barn? Jobbar du inte? Har du inte bidrag? Har du aldrig behövt vård? Har du aldrig gått i skola? Har inget kriminellt någonsin hänt i din närhetet? Har du aldrig märkt den minskade polisnärvaron sen 90-talet?

Det är extremet ovanligt att ha lyckats undvika invandringens negativa konsekvenser.
Citera
2026-08-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Tja generellt sämre välfärd. Fler som ska försörjas av förre som bidrar

Det är större andel av invandrarna som är i arbete än svenskarna.
Svenskarna är rädda för sina grannar. Står i hallen och lyssnar ut mot trapphuset för att höra om någon granne är där utanför dörren. Ifall någon är där utanför så väntar dom med att gå ut tills det är tomt och tyst i trapphuset.
Citera
2026-08-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Svenskarna är rädda för sina grannar. Står i hallen och lyssnar ut mot trapphuset för att höra om någon granne är där utanför dörren. Ifall någon är där utanför så väntar dom med att gå ut tills det är tomt och tyst i trapphuset.

Det är en kultur där man ger plats åt andra innan man tar plats själv. Man vill inte tränga sig på. Man kan kalla det respekt att vänta på sin tur. Det är typiskt svenskt.

Du uppfattar det som rädsla för du förstår helt enkelt inte tänket bakom, det är helt främmande för dig.

Börjar du nu förstå varför vissa kulturer är inkompatibla med andra?
Citera
2026-08-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter

Säger du det. Siffror på det?

Att stå och trycka i hallen är väl ett storstadsfenomen?
Citera
2026-08-05, 17:30
Medlem
Jag har märkt att många av dom är kriminella, det påverkar inte mig men jag avskyr kriminella.
Citera
2026-08-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
So what? Det svenska samhället är fortfarande uppbyggt av människor från ett annat land. Där många jobbar inom välfärden. Svenska söker sig inte dit trots relativ hög arbetslöshet.
Svenskar på sjukhus jobbar på infektion och medicin inte slappar på psyket!
Citera
2026-08-05, 19:41
Medlem
Pungsvings avatar
Bara negativt.
Citera
2026-08-05, 20:22
Bannlyst
Absolut ingenting.

Coronabluffen påverkar mig mer då det fortfarande känns som man sitter i karrrantäääään 6 år senare utelivet är tvärdött och connection mellan människor är icke existerande. Total jävla scam.

Nätdejting kan suga kuk också
Citera
2026-08-05, 20:31
Medlem
Foliekavajs avatar
Jag känner mig inte hemma i Sverige länge, det är mellanöstern överallt. På vissa ställen kan man uppleva viss nostalgi med invandring på rimlig nivå, känslan av Sverige på 80-talet typ på Gotland eller nu senast när jag stannade till i Jönköping.

Det är inte direkt upplyftande att en sämre kultur låtits ta över så mycket.
Citera
2026-08-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Det påverkar inte mig min vardag speciellt mycket, håller med dig till 100% att många skyller på invandringen

"Utan invandrare skulle x bli så mycket bättre"

Samtidigt har man oftast inte ett svar på HUR samhället ska fungera utan invandrare, nu när det är uppbyggt till stor del av invandring, t.ex välfärden. Hemtjänst och äldreomsorg skulle gå under ganska snabbt utan invandrare. Svenskar inte söker sig till den typen av jobb.

Det är en minoritet som faktiskt begår brott och dom ska självklart straffas och eller utvisas beroende på vad det är för brott. Men när vi istället skickar hem invandrare som precis börjat arbetslivet och betalar skatt för att dom har för låg månadslön så är vi väldigt fel ute.
Ni som påstår att det ”skulle vara en minoritet som begår brott”, VAD har ni för källa på det, förutom vad ni själva tror??
Fakta är att flertalet undersökningar visar att runt hälften av invandrarna bidragsfuskar på olika sätt, t.ex. genom att lura till sig underhåll genom skenskiljmässor(källa bla GP), eller att skenskruva sig för att bla lura till sig bostadsbidrag och pension de inte har rätt till(källa Hem och hyra).
Har du som sagt nån slags källa på ditt påstående??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in