2026-08-04, 19:23
Medlem
busy-signals avatar
Jag påverkas varje gång jag ser svensk stadsmiljö. Känner mig som en främling i mitt eget land, och jag måste vara rädd för att säga någonting kontroversiellt när jag pratar med mina landsmän och grannar.
Känner mig som en del av ett folk som har blivit förda bakom ljuset i generationer, och som nu är på god väg att utrota oss själva.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
dom är kanske svårare att lära känna men är nog lättare att ha att göra med i längden
Så kan det vara.
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nej du kan inte läsa. Vilket är sorgligt med tanke på att du sannolikt haft avgiftsfri utbildning i hela ditt liv.

Haha jag läste kanske som fan läster bibeln
Citera
2026-08-04, 19:25
Medlem
Citat:
Haha jag läste kanske som fan läster bibeln
Hade fan avgiftsfri skolgång? Svårt att veta faktiskt.
Citera
2026-08-04, 19:25
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
dom är kanske svårare att lära känna men är nog lättare att ha att göra med i längden
Svenskar är generellt väldigt respektfulla mot andras privatliv, men internationellt uppfattas vi ofta som ganska reserverade och individualistiska.

I många invandrarkulturer är det betydligt vanligare att bjuda hem folk spontant, bjuda på mat utan att förvänta sig något tillbaka och ha en starkare gemenskap. I Sverige har man ibland tur om man slipper en Swish-förfrågan dagen efter middagen.

Det handlar inte om att den ena kulturen är objektivt bättre än den andra, men jag förstår absolut varför många upplever invandrare som varmare och mer generösa i det sociala umgänget.
Citera
2026-08-04, 19:40
Medlem
- Ökat antal brott, även grövre brott ger försämrad trygghet, vilket minskar friheten och tilliten till vardags
- Mindre pengar till infrastruktur eller investerar i samhället när vi bekostas bidrag till 700.00 invandrare
- Ingen studiero i skolan, samt sänkt utbildningsnivå för att anpassa till invandrarna
- Alltför många invandrare respekterar inte svensk kultur eller levnadssätt. Det leder till frustration och konflikter i vardagen.
- För många invandrare har kommit till Sverige, vilket också gör att priser på bra bostäder har rusat till fantasinivåer. Svensk barnfamilj har inte råd med ett bra boende längre i tidig ålder.
- Invandrarna har sänkt kompetensen inom många yrken. När man kommer hit med tveksam utbildning från hemlandet och dessutom inte ens bemödar sig att lära svenska ordentligt så påverkas folks vardag.

Så ja, invandringen påverkar vår ekonomi, bostadspriser, tryggheten, tilliten/gemenskapen, skolan, infrastruktur och servicen inom vårt samhälle. Det är inte friskt att ett västerländskt samhälle går från homogen befolkning till 20-30% MENA-invandrare på några decennier. Reinfeldt sa det själv, han lovade inga förbättringar för svensken, han ville att vi skulle öppna våra hjärtan. Löfven fortsatte men menade sedan efteråt att han varit naiv. Alla vet att invandrare inte tjänat oss väl.
Citera
2026-08-04, 19:42
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Det negativa är en mer otrygg boendesituation på grund av mer nerskräpning, sopsorteringen är en katastrof, ingen respekt för tider när det gäller höga ljud eller samtal, ingen respekt för när det är OK att göra en del saker som att grilla eller att ställa ut sina möbler på gräsmattan? Positivt är att jag träffat flera trevliga grannar som jag gärna pratar med och hjälper när jag kan som har utländsk bakgrund.
Citera
2026-08-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Tja generellt sämre välfärd. Fler som ska försörjas av förre som bidrar
Citera
2026-08-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Tja generellt sämre välfärd. Fler som ska försörjas av förre som bidrar

Vad är välfärd för dig och hur är du drabbad?
Citera
2026-08-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Va, är din chef invandrare?
Du får väl ge fan i att stjäla och sjukskriva dig hela tiden, så slipper du bli hotad.

God dag yxskaft. Har du inte läst om hur sjukvårdspersonal, speciellt i Skåne, blir hotade av invandrare? De kan inte längre ha namnskyltar då de även får personliga hot.
Citera
2026-08-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Påverkas man inte av invandrare om man själv än invandrare? Hur fungerar det exakt?

Om vi tar in 20 miljoner afrikaner i Sverige de kommande 20 åren så påverkar det alltså inte dig?
Nej jag kan inte förutse vad som ska ske i framtiden
Kommer dom för att jobba eller leva på bidrag?
Citera
2026-08-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
- Ökat antal brott, även grövre brott ger försämrad trygghet, vilket minskar friheten och tilliten till vardags
- Mindre pengar till infrastruktur eller investerar i samhället när vi bekostas bidrag till 700.00 invandrare
- Ingen studiero i skolan, samt sänkt utbildningsnivå för att anpassa till invandrarna
- Alltför många invandrare respekterar inte svensk kultur eller levnadssätt. Det leder till frustration och konflikter i vardagen.
- För många invandrare har kommit till Sverige, vilket också gör att priser på bra bostäder har rusat till fantasinivåer. Svensk barnfamilj har inte råd med ett bra boende längre i tidig ålder.
- Invandrarna har sänkt kompetensen inom många yrken. När man kommer hit med tveksam utbildning från hemlandet och dessutom inte ens bemödar sig att lära svenska ordentligt så påverkas folks vardag.

Så ja, invandringen påverkar vår ekonomi, bostadspriser, tryggheten, tilliten/gemenskapen, skolan, infrastruktur och servicen inom vårt samhälle. Det är inte friskt att ett västerländskt samhälle går från homogen befolkning till 20-30% MENA-invandrare på några decennier. Reinfeldt sa det själv, han lovade inga förbättringar för svensken, han ville att vi skulle öppna våra hjärtan. Löfven fortsatte men menade sedan efteråt att han varit naiv. Alla vet att invandrare inte tjänat oss väl.

Ja invandringen påverkar allting. För vad är en invandrare? Det är en människa. Människor påverkar allting i samhället. Samhället är uppbyggt av människor. Utan människor existerar inte samhället. Och människor är olika. Du kan inte flytta en människa från ena sidan jorden till den andra och tro att detta ska fungera friktionsfritt. Det är inte verkligheten. Sakta men säkert har vi också fått lära oss det den hårda vägen.

Det kan handla om något så enkelt som att svenskar har ett behov där vi behöver lugn & ro. Tar man in andra människor där detta begrepp är helt främmande och den kulturen är att det ska vara fullt liv hela tiden, så är dessa kulturer inkompatibla med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in