Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
En tanke, hittade detta på Transportstyrelsen, minns ej vilket dokument detta var.
Eftersom dom var på svenskt vatten skulle detta scenario teorieskt kunna gälla, eller? Dvs om lotsen tar över navigeringen så räknas han tillfälligt som både "befälhavare" över navigeringen och kan därmed även hålla utkik så länge han har ngn annan nära till hands, vilket han hade eftersom kaptenen satt bredvid. Så på det viset skulle man kunna
tolka att det förfarande de gjorde kan vara korrekt.
Eftersom de hävdade att det var lite båttrafik jämfört med andra sommardagar och bra väder när de lämnade så borde detta kunna vägas in?
Jag kan dock ha misstolkat att det inte betyder ensam på bryggan med hans uppgifter
https://kommodo.ai/i/ruSxaFFuWdL6GwwHbsh9
Det är inga problem med att lotsen styr och befälhavaren "befälhavar", dvs håller noga utkik, kollar på radarn, tittar sig omkring och spanar när han tar en rökpaus. Det är inte i detta det ligger någon "vårdlöshet i sjötrafik", utan att man kört över en båt man hinner upp.
Givetvis kommer alla omständigheter som talar för fartyget och mot snipan att tas upp i förhöret, och kommer säkert att vägas in i domen. Nu är det ju Misje Verdes befälhavare (som ansvarig för fartygets säkra framfart) och lotsen (som en operativ deltagare i olycksn) som står inför rätta, så förhöret/förhandlingen kommer ju att handla om dem, inte om snipan.
Men jag har en lösning på det:
De som nu är övertygade om att det är snipans förare som är mest skyldig (ni vet vilka ni är, och åsikten att det är så får man ju ha) kan ju helt enkelt polisanmäla snipans förare, och så kommer den anmälan att tas upp till prövning.
Huruvida den avfärdas efter en kortare prövning eller om den leder till ett närmast sensationellt åtal kan ju inte jag veta. Men den som vill ta sig det besväret kan ju kanske få nöjet att berätta hur det går.