Citat:
Ursprungligen postat av
IknewIT
Japp. Jättebra råd i den videon.
Nu tar vi det igen: Förstår du skillnaden på råd och på regler?
Självklart BÖR fritidsseglarna följa RÅDEN. Annars kan det gå illa. Och det finns ett MORALISKTansvar att undvika det, och det blir väldigt jobbigt för överlevande i familjen om det sker en olycka.
Det tunga fartyget MÅSTE följa REGLERNA. Annars kan det gå illa. Och det finns ett JURIDISKT ansvar att undvika det, och det kan bli straffliga påföljder om det sker en olycka.
Man får tycka hur mycket man vill att snipakaptenen borde följt råden bättre. Det gör han garanterat själv också. Men det är fortfarande lotsen/kaptenens slarv som är orsaken till de juridiska effekterna av olyckan och därav de som bör och kommer hållas ansvariga för den.
Fast utöver råd så är det lag. Det är
lag på att hålla utkik 360 grader. Dessutom är det
lag på att snipaföraren måste göra sitt yttersta för att undvika kollision
oavsett vem som har rätten på sin sida
Så även om det är klokt att följa råden, så har man även skyldighet att följa lagen, det har alla på sjön. Dvs båda båtarna har brutit mot lagen, det är alldeles uppenbart.
Pga vädret och att snipaföraren var följe till sin broder som hade en båt med risk för motorhaveri, så förstår jag att det kan vara lätt att missa. Men lika mkt som lots/kapten har förmildrande omständigheter (pga nedsatt/ingen sikt rakt föröver och bristfälliga raderbilder) så anser jag absolut att snipaföraren till viss del har det. Men lots har åtminstone
försökt att hålla uppsikt genom att justera radarn för regnet (hade han inte justerat radarfiltret hade han sett absolut ingenting på radarn. Snipaföraren har inte ens försökt hålla utkik bakåt, så på det viset kan man säga att han har begått ett grövre brott.
Pga omständigheterna så anser jag inte personligen att han behöver straffas, han kommer nog ångra sig livet ut så det räcker.
Men vi kan inte lägga över skulden på lots/kapten när de inte har kraftigt försvårade möjligheter att se, vilket inte snipaföraren hade