Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Ja givetvis, du ser ju dom ca 10 sista radarbilderna, på 1-2 bilder kan man se en båt innan kollision (oklart om det är broderns eller pappans) i övrigt visar den ju inte ett dyft.
Precis, och om försvaret har gjort ett gediget jobb så kommer detta att lyftas fram tydligt och det kommer att finnas "experter" som stöder hur svårt det kan vara att avgöra, och det kan mycket väl vara tillräckligt för att väcka rimligt tvivel.
Återstår att förklara varför snipan inte syntes visuellt. "Jag vet inte" säger lotsen i förhör. Och det kan de försvaret den fördelen att de kan komma med en förklaring i rättegången, som åklagaren då inte har kunnat förbereda sig på. Och man kan ju tänka sig att den förklaringen blir skymning, mörker (som flera berättar i FUP), regn, begränsad sikt från bryggan, en mörk snipa med mörkt kapell och en akterlanterna som var svart av sot och om jag förstått saken rätt inte har funktionskontrollerats, alltså de har inte kollat att glödlampan faktiskt lyser. Även här kan finnas gott om möjligheter att väcka rimligt tvivel.
Sedan kommer försvaret säkerligen också att påtala snipans primära ansvar att inte hindra Misje Verde i den trånga farleden. Att det är en trång farled har vi redan domslut på, med samma åklagare... och för åklagaren gäller att bevisa hela händelsekedjan bortom rimligt tvivel och att det är kapten och eller lots som har det fulla rättsliga ansvaret för skeendena fram till att mamman och dottern omkom. Som jag sagt länge, det är inte en enkel väg att vandra för åklagaren.