Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Så är det. Alla reagerar vi olika. Men det är märkbart att befälhavaren inleder förhöret med empati för familjen och lotsen inte nämner dem.
Ja, lotsen va nog betydligt mer stressad under förhör. Inte så konstigt med tanke på att det var han som framförde fartyget. Min uppfattning om kaptenens förhör va mer än känsla av att "tragiskt att det hände, jag körde inte båten och vem ligger mitt i en farled med en snipa så vad ska jag göra åt det". Han kändes mer obrydd/avslappnad än lotsen (även om jag vet att han har huvudansvaret på bryggan)
Kaptenens kommentar, både när han visar empati, när han såg snipan på radar visar att han till viss mån är avslappnad anser jag (då hjärnverksamheten funkar bra och man inte bara är på spänd och väntar på nästa fråga) när han säger "kolla, dom går mitt i farleden, det kommer dom spara flera sekunder på"
Men i verkligheten, hur går det till? Om du som kört båt förut stör vid kommandobryggan och styr/kollar radar - då har du en kollega, typ styrman som är utkik? Skulle du behöva ringa ett samtal á 10 min till chefen eller behöver dra på dass, vad händer då? Kallar du upp en kollega och säger "du får ha koll på radar 10min för jag måste ringa/gå på dass"
Då menar jag inte va föreskrifterna säger, jag menar hur du gjorde majoriteten av gångerna du va verksam?