Citat:
Ursprungligen postat av
Trotsbud
Den behöver ju inte visa allt, den behöver egentligen ingen egen display eller skärm, det räcker med varningstuta om kollisionsrisk är inom säg 5min.
En fritidsbåts dongle där den har bluetooth eller usb till en telefon. Via ble eller usb kan den visa på mobilen. Även utan mobil så kan den blinka en lampa och tjuta högt vid kollisionsrisk, dvs se dig om bums.
En sån enhet, inkl antenn, kan jag bygga för ca 700kr. Med en egen gps reciever blir det ca 900kr.
Det är märkligt att inte ens skippo har utvecklat en sån produkt redan? Vad fsn går alla pengar från abonnemang till?
Vi spaltar upp det och försöker hålla det inom den här olyckans
scope:
Vad kan hjälpa snipor att hålla uppsikt?
Då kan man tänka sig en dum, passiv "AIS-varnare", som visar att det finns en AIS-sändande båt inom mottagningsområdet. Baksida: Redan med min fritidsbåts-AIS (antenn på relingen) ser jag från Älgö gavel till Skagen... Den kommer att tuta i all evighet och larma för ofarliga fartyg.
Alltså, vi gör den smartare och tillför en integrerad gps (sådana moduler är billiga). Då kan den avgöra (via rätt enkla beräkningar) avståndet och riktning till AIS-sändaren (den berättar var den är, vilken riktning den har etc). Nu behöver vi en mottagare, en avkodare, en GPS-modul och en ASIC för databehandlingen (prototypen bygger vi med någon enklare mikrodator).
Blir programvaran "stabil" (det blir den till slut) har vi nu en en AIS-varnare som kan filtreras att visa bara de AIS-sändare som går mot den egna positionen, med lämplig säkerhetsmarginal. En sådan hade varit användbar på den nerkörda snipan, men den hade inte hjälpt Misje Verde att "se" snipan. En färdig kommersiell modell med en skärm:
https://www.marinwebben.se/ais/instrument-med-display/nasa-ais-radar. Proof of concept, även till en betydligt nerskalad och förenklad varnare.
Sedan har vi "Singaporemodellen", dvs en billig aktiv AIS-enhet som
sänder. Uppsidan är att man SYNS på fartygen, nersidan är att om man är många, så blir man ett problem med överinformation. Fartyg filtrerar tyvärr ofta bort "class B" (det är våra fritidsbåts-AISer) därför att de fyller upp systemen. Kanske fungerar det bättre i Singapore.
PS: Skippo vill förmodligen sälja sin stora tjänst. Men med Skippos databas som grund skulle man (om mobilen har GPS) kunna använda deras AIS-data i en enkel mobilapp, som skulle ge samma förmåga. Jag skulle dock inte ta det för självklart att Skippo skulle gå med på detta och friskrivningsvillkoren skulle bli stora och omfattande.
Syftet med diskussion är förstås att belysa (och hålla med om) att det finns möjligheter att använda befintliga informationssystem litet annorlunda för att skapa enkla varningssystem.