2026-08-31, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
På sidan 80 i FUPen kan man ju se spåret de fått från Skippo och de ligger verkligen i mitten av farleden nästan hela vägen. Jag hade väl också kunnat lega där om jag hade bråttom men med dödsångest hela vägen och ögon i nacken. På sidan 80 kan man ju ocks fundera över alternativa vägar för snipan, allt som är vitt vatten är alltså mer än 6 meter djup och snipan skullle utan problem hållit sig flera hundra meter utanför farleden men valde att inte göra det. Kanske hade de bråttom och letade efter den rakaste vägen. Det var trång farled för MV men knappast för snipan.

Men snipans spår ligger ju väster om den streckade farledssträckningen i sjökortet. De gör ju visst anspråk på att hålla sig ur leden.
Citera
2026-08-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperbearing
Men snipans spår ligger ju väster om den streckade farledssträckningen i sjökortet. De gör ju visst anspråk på att hålla sig ur leden.
Skipposkissen och radarbilden stämmer överens. De ligger konstant 150-200 meter styrbord i led. Vilket i de flesta andra leder är mer än väl - men på denna fjord ligger ju den yttre farledsbegränsningen (i detta läget bergväggen på Katten) nästan extremt långt ut.

Som sagt, inget enkelt läge. 150 meter är sannolikt inte tillräckligt, men man får ju slänga en blick över axeln då och då. Fråntar ju inte lastfartygets övergripande ansvar som upphinnande.
Citera
2026-08-31, 15:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
På sidan 80 i FUPen kan man ju se spåret de fått från Skippo och de ligger verkligen i mitten av farleden nästan hela vägen. Jag hade väl också kunnat lega där om jag hade bråttom men med dödsångest hela vägen och ögon i nacken. På sidan 80 kan man ju ocks fundera över alternativa vägar för snipan, allt som är vitt vatten är alltså mer än 6 meter djup och snipan skullle utan problem hållit sig flera hundra meter utanför farleden men valde att inte göra det. Kanske hade de bråttom och letade efter den rakaste vägen. Det var trång farled för MV men knappast för snipan.
Nu kan jag inte uttala mig om varje fritidsskeppares metod för navigering, men jag påstår att gott sjömanskap är att i första hand navigera efter de riktpunkter som finns i omgivningen. Det betyder att man går efter kurs, inte eventuellt vitt vatten BB eller SB på sjökortet eller plottern.

I snipan Doris fall betyder det att den rimliga navigeringen på väg från Mitholmarna [sic!] förbi Katten är att sikta på Krokholmens röda lysboj, eller kanske aningen SB om denna. Av förhöret att döma tycks de ha gått mot Älgö fyr, se nedan, och det skulle långt senare kunnat dra dem ut mot farledens mitt pss som MV faktiskt åkte. Men innan det inträffade hade de haft alla möjligheter att gira SB när de passerade Krokholmen.
Citat:
FL: Och då hade du koll på var sjömärkena var i detta läget också?
MÄ: Det man har att göra när man ska någonstans. Jag har inte så mycket aktiviteter utan det är nästan som en hobby man har. Nu ska det finnas en röd prick någonstans och så försöker man lokalisera den. Där verkar den vara, okej, då vet jag. Det är liksom det som är själva snipåkningen. Att man har så gott om tid. Det kanske kommer vara en halvtimme tills vi är där. Men så är det lite som en utmaning för en själv att hitta så fort som möjligt.
FL: Ja jag förstår När ni åker framåt där. Ni har slutat bogseringen, ni tuffar framåt med båtarna. Hur uppfattar du att din sikt är när du befinner dig på styrplatsen som jag har
förstått att du var?
MÄ: Alltså jag har ju, jag upplever ju inte, alltså förutom att det är skymning, det är ju inte dagsljussikt. Men jag har ju inga problem med att upptäcka de sakerna jag letar efter liksom.
Så jag kan ju se om det är på Älgögavel det står en fyr eller minns jag inte. Men det finns ju, vi har ju gått på en fyr och sen ska vi mot Älgögavel och runda den för att komma ut i Älgöfjorden. Så den har jag ju sett och det är liksom inga problem att jag går på det ljuset. Så jag upplever inte egentligen mer än att det skymmer. Alltså att sikten är särskilt försämrad förutom det.
FUP s.189

Intressant nog tycks broder sjökapten på snipan Freja gått efter GPS, men det ledde i stället till att han drev ut mer mot mot mitten av farleden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-31 kl. 15:53.
Citera
2026-08-31, 16:51
Medlem
Jag har följt hela tråden från början, utan att kommentera. Diskussionen har bitvis varit intressant och lärorik, och man lär sig dessutom efterhand vilka skribenter som man kan låta bli att försöka förstå.

Nu har jag ändå några funderingar.
1) Det har flera gånger tagits upp att fartyg tappar i styrförmåga om farten sänks. Men hur i hela friden bär de sig åt när det ska läggas till vid kaj då?
2) Varför heter plötsligt broderns båt Freja? Varifrån kom det namnet? Elsa är väl det korrekta?

Och nej, jag har ingen sjövana. Men det är väl inget att skämmas för?
Citera
2026-08-31, 17:08
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Jag har följt hela tråden från början, utan att kommentera. Diskussionen har bitvis varit intressant och lärorik, och man lär sig dessutom efterhand vilka skribenter som man kan låta bli att försöka förstå.

1) Det har flera gånger tagits upp att fartyg tappar i styrförmåga om farten sänks. Men hur i hela friden bär de sig åt när det ska läggas till vid kaj då?
2) Varför heter plötsligt broderns båt Freja? Varifrån kom det namnet? Elsa är väl det korrekta?

1) Det beror inte direkt på fartsänkningen i sig. Om man drar ner på maskinreglagen så kommer fartyget sakta ner efter en stund. Det händer för att mängden vatten som propellern driver bakåt minskar.

Fartyg styr med hjälp av roder. Då mängden vatten som far förbi rodret minskar så minskar också rodrets effekt. Ett stillastående fartyg har därför utmärkt styrförmåga ifall man gasar på ordentligt, men ett fartyg som försöker sakta ner har väldigt dålig styrförmåga.
Citera
2026-08-31, 17:16
Medlem
Frocks avatar
Citat:

Jo deras position är liksom helt laglig och de får ju segla där det är inget tvivel om det, men jag hade nog inte gjort det efter att ha träffat och arbetat med 50+ lotsar och hundratals kaptener och sjömän, det finns inkompetens överallt kan man säga utan att dra alla lotsar över en kam. Vad som helst kan hända, jag har vart med om att lotsar somnat på sina uppdrag till exempel.
Citera
2026-08-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Pappan, föraren av snipan Doris alltså, säger i förhör att de två barnen hade flytväst på och att han själv och mamman inte hade det.

Han säger olika saker vid olika tidpunkter. Ju senare i förhören det blir desto mer tillrättalagda blir svaren. Det framgår av FUP att pappan i samband med räddningen säger att mamman och barnet INTE hade flytväst. Där kan du räkna med att sanningen kom fram.

Citat:
JRCC: MAN HAR LYCKATS RÄDDA 2 PERSONER SOM VAR OMBORD PAPPAN OCH ENA BARNET … MAMMAN OCH DET ANDRA BARNET ÄR ÄNNU INTE HITTADE OCH ENLIGT PAPPAN SKA DE INTE HAFT NÅGON FLYTVÄST PÅ SIG.

När han senare på sjukhuset får frågan igen säger han att flickan hade flytväst på sig och sedan kommer utan vidare frågor en lång bortförklaring om varför hon inte hade det, och då är hon inte ens hittad ännu. Men han visste att hon inte hade flytväst.

Men sen vet han inte, då heter det att de "borde" haft flytvästar på sig.

Citat:
De båda borde haft flytvästar, båda barnen

Ja, det borde dom ha haft ...

Det är helt uppenbart att han inledningsvis berättar sanningen och sedan ljuger, och det är den sämsta lögnen jag sett på länge, med den långa bortförklaringen om både det ena och det andra.
Citera
2026-08-31, 17:41
Medlem
Citat:

Lite enkelt förklarat.

När stora fartyg lägger till vid kaj har de ofta flera bogserbåtar som knuffar in dem emot kajen. Men behovet varierar med fartyg, förhållande kring väder och hamn osv.
Men det handlar om många olika saker. Ett fartyg behöver styrfart, precis som vilken farkost som helst. Att lägga till vid kaj är inte samma sak som att färdas i en trång farled. Vid Kajen finns djupet inte till kajen och en kaj redo att ta emot fartyget, allt är förberett och planerat. Ute i en trång farled finns grund, öar, andra fartyg som rör på sig, och fartyget gör fart framåt. Det är mycket farligare att tappa styrförmågan i en trång farled med olika faror runt omkring, än att göra det "kontrollerat" vid en kaj.

Jag är inte insatt i namnfråga gällande broderns båt så där kan jag inte svara dig.

Det är absolut inget att skämmas för, tvärtom är det stjärna i kanten för att du är intresserad, frågar och lär
Citera
2026-08-31, 17:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det var jag som skrev ur minnet och blandade ihop tanterna Elsa och Freja!
Elsa och Doris skall det vara!
Citera
2026-08-31, 17:47
Medlem
Citat:
Det här med farledens streckade linje som finns i svenska sjökort är ju högintressant här i detta fall. Jag har kollat via eget sjökortsprogram samt även det som finns online på sjöfartsverket. Den kröker ju vid den där platsen och snipan påseglas högst sannolikt vid sidan av denna farledslinje.

Man kan tänka sig att detta finns i Skippo också. Och man kan då tänka sig att om man är snip-kapten och kör vid sidan av den linjen kan denne tänka sig vara något ur vägen.

Frågan blir då om denna farledslinje på sätt och vis givit falsk trygghet om snipan kört vid sidan av just för att slippa ligga mitt i stora leden?

Citat:

Den streckade linjen är farledens mittlinje. Norrgående fartyg ligger öster om den linjen, sydgående fartyg ligger väster om den linjen. Sipan låg precis i det spår där handelsfartygen går, och Misje Verde låg precis där hon som det handelsfartyg hon är förväntas ligga i farleden. Det var eftersom båda två låg i den linjen som olyckan inträffade.

I en sådan här trång farled frekventerad av stora handelsfartyg gör fritidsbåtar helt enkelt bäst att välja en rutt som inte går precis i den delen av fartleden, du följer man också lagen och sjövägsreglernas regel 9b. Om man har god uppsikt åt alla håll och ser på långt håll att inga fartyg kommer i farleden och man enkelt kan flytta sig i god tid om man ser ett komma, så kan man ligga där, men det är precis lika enkelt att inte göra för en fritidsbåt. Jag ligger i princip alltid utanför farleden när jag seglar fritidsbåt i den, och andra liknande farleder, just av den anledning.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-31 kl. 17:50.
Citera
2026-08-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det var jag som skrev ur minnet och blandade ihop tanterna Elsa och Freja!
Elsa och Doris skall det vara!
Freja var båten som låg förtöjd på Katten och lite senare räddade pappan och sonen. Många fina damer.
Citera
2026-08-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jo juridiken är en sak men det som verkligen kommer att sätta sina spår är de båda brödernas brist på normalt sjövett. Den lotsutbildade brodern i följebåten mår nog inte så bra.

Ja, att i vid den tiden i det vädret ge sig ut i mitt i en sådan farled i en liten snipa med en hel familj och sitta och ösa vatten över en del i framdrivningen för att det inte ska börja brinna, åsså glömmer han det och det börjar brinna ... ... ...

Istället för att bara gå in i Stenungsund och ta natthamn eller åka hem landvägen därifrån och sedan laga båten.

Det är ju fullständigt huvudlöst! Hur fan tänker man!? Å sen blir han förbannad när han ringer på hjälp å ingen svarar.

Det är så långt ifrån gott sjömanskap man bara kan komma. Brodern borde åtalas han också för sitt fullständigt vårdslösa beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in