2026-08-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Lotsen gör ett mycket dåligt intryck i förhören. I det första som vittne, visserligen mitt i natten, är han ju direkt stöddig och ifrågasätter själva förhöret, Detta trots att han själv stod vid rodret när snipan kördes över!

I senare förhör med advokat vid sin sida erkänner han att han körde men visar ingen ånger - eller ångest! - över det som hänt. I stället vill han skylla den bristande uppsikten och vakthållningen på kaptenen. Detta trots att han skojar med samme kapten om att han behärskar allt och att denne kan ta ledigt!

Självklart skulle kaptenen sett till att ha utkik. Han kan inte utgå från att lotsen håller tillräcklig utkik, men det är inte svårt att förstå att han tyckte det var smidigt att slippa köra ett tag, men det duger ju inte som befäl.

Otäckt 💔😢

Hade kaptenen K*drin gjort sin uppgift som kapten och väntat med administrationen hade olyckan kanske aldrig hänt.

Hade H*mmarskär fokuserat på radarn samt att hålla utkik hade olyckan aldrig hänt så tillvida han inte medvetet villa ha ihjäl de?

Är det lagligt att sitta med sin ipad eller mobiltelefon när man framför ett fartyg?

Anser att det borde vara olagligt på samma sätt som när man kör bil.

Lotsen och kaptenen men också det vidriga rederiet är 100% skyldiga till dödsfallen.

Hade Lotsen gett ljudsignaler hade A hunnit ändra kurs fast det är klart att hade besättningsmännen överhuvudtaget sett snipan hade de väjt åt sidan men också avgett ljudsignalee.
Citera
2026-08-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Fy fan vilken jävla soppa den här åklagaren har ställt till med. Helt makalöst.

Har inte läst igenom hela FUP ännu, men jag skrev igår om hur en inkompetent åklagare genom en illa utförd utredning och ett dåligt formulerat åtal kan riskera välta hela åtalet.

Det står redan klart att det finns uppenbara sådana risker här. Jag återkommer med mer detaljer kring detta. Men kort faller det tillbaka på det som var uppe från första början, att sikten kan ha varit dålig pga kraftigt regn, och det finns flera av varandra oberoende uppgifter i FUP som säger precis detta, och då är risken att brott mot regel 13 inte kan bevisas bortom rimligt tvivel.

Och vad har åklagaren hängt upp åtalet om vållande till annans död på? Just det, regel 13.

Jävla klantskalle!

För jodå, till alla trolls stora förtret, jag har aldrig hävdat något annat än att Misje Verdes kapten har del i skulden.
Å andra sidan kan jag fan i mig tycka att det är rättvist att skeppets kapten får samma straff som snipans... om det så är pga en klantig jävla åklagare som är fullständigt inkompetent.

Det sagt, det är en lång väg att vandra, försvaret måste göra sitt, fånga upp dessa oegentligheter i utredningen och föra fram den på ett bra sätt i huvudförhandlingen.

Och som grädde på moset 3 gånger om har vi det faktum att åklagaren själv i förhör medger att en dubbelt så bred del av samma farled är trång, vilket han själv drivit igenom i en tidigare dom, men nu påstår raka motsatsen i detta åtalet till det ha tidigare själv drivit. Han är ju för fan i den närmaste en mytoman, åklagaren. (FUP pdf-sida 355)

Om Kaptenen och Lotsen har bra försvarare, så kommer dom att sopa mattan med det här biaserade korrumperade puckot till åklagare.

Hihi.
Åklagaren, åklagaren och åklagaren.
Du har talat ned honom från mycket tidigt i tråden.
Det är åklagaren som driver dig och inget annat.
Det tenderar att bli mer och mer uppenbart.

Nu är det ”grädde på moset” och inga sjövägsregler eller inspel från Amerikanska artiklar.

Är det bara jag i tråden som ser detta?
Att Veri är precis helt dum i huvudet och nu har stämplat ut från fabriksgolvet?
Citera
2026-08-28, 23:09
Medlem
Citat:
Pappan om varför de låg på den positionen i farleden

Ja, det var ju trångt, sa pappan också, som jag redan postat.

Om nu snipan behöver den marginalen, då borde till och med trollen i tråden förstå att skeppet inte kan ha mindre marginaler.

Åklagaren har precis alla emot sig när han vill få det till att det inte är en trång farled, till och med snipakaptenen upprepar detta ideligen.

Nej nej och nej.
Varken du eller snipakaptenen kommer att avgöra om det var trångt.

Du är ju korkad.
Som jag sagt hela tiden 😊
Citera
2026-08-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
I mina ögon känns det väldigt orättvist, med snudd på justitiemord, att enbart lotsen och kaptenen åtalas. Snipan har legat mitt i en trång handelsfarled med ett kapell uppe som helt hindrar sikten bakåt och bara tuffat på i sex knop. I skymningen, med regnskurar, och med navigering via en (upplyst) telefonsskärm. Om det inte är ovarsamhet till sjöss så vet jag tammefan inte vad ovarsamhet till sjöss är.

Korrekt. Du vet uppenbart inte vad ovarsamhet till sjöss är.
Citera
2026-08-28, 23:13
Medlem
Citat:
Och det är tragiskt uppenbart att denna pappa som i alla fall vet hur man lägger till med en båt, inte har haft någon som helst uppsikt bakåt, inte någon gång. Det är liksom inte prio.

Takluckan över styrplatsen, den öppnar man när man vill ha sol.

Sjövägsregel 5, någon?

Alla vet att snipan brustit mot regel 5.
Hela åtalet säger det. Det har varit uppenbart i tre veckor.

Du behöver inte förklara det 😊
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-28 kl. 23:17.
Citera
2026-08-28, 23:20
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknewIT
Korrekt. Du vet uppenbart inte vad ovarsamhet till sjöss är.

Och du skriver som du har förstånd till, förstår jag.
Citera
2026-08-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Skall någon överhuvudtaget behöva anpassa hastighet efter rådande omständigheter?
Det är ju verkligen jättekonstigt!

Jag antar att det är sarkasm du skriver!
Att behöva anpassa hastigheten på vägar och på sjön efter rådande omständigheter är självklart ju.
Kör 110 km/h på motorvägen när det är snudd på stillastående trafik är också skitkorkat och dömt att misslyckas.
Citera
2026-08-28, 23:28
Medlem
Graavargs avatar
Jag brukar tycka att SVT är hyggligt opartiskt, men den redogörelse för åtalet och innehållet i fuppen som nu ligger uppe, skriven av nån Linus Angvarson Valberg, är beklämmande urusel.

Bilderna inifrån Misje Verde: Här syns fritidsbåten på radarn.

Är det nåt jag missar med den här olyckan när så många verkar ha en helt utflippad inställning till hela händelsen? Är det liksom meningen att man totalt ska sympatisera med en snipa som kör mitt i en handelsfarled utan att ha nån koll på sin omgivning och därför råkar ut för en tragisk olycka?

I tråden gråter och gnäller och snedvinklar "debattörer" så det står härliga till, med känslorna uppskruvade på max. Varför?
Citera
2026-08-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag brukar tycka att SVT är hyggligt opartiskt, men den redogörelse för åtalet och innehållet i fuppen som nu ligger uppe, skriven av nån Linus Angvarson Valberg, är beklämmande urusel.

Bilderna inifrån Misje Verde: Här syns fritidsbåten på radarn.

Är det nåt jag missar med den här olyckan när så många verkar ha en helt utflippad inställning till hela händelsen? Är det liksom meningen att man totalt ska sympatisera med en snipa som kör mitt i en handelsfarled utan att ha nån koll på sin omgivning och därför råkar ut för en tragisk olycka?

I tråden gråter och gnäller och snedvinklar "debattörer" så det står härliga till, med känslorna uppskruvade på max. Varför?

Man ska ha koll på sin omgivning.
Det kommer pappan att ta med sig ner i graven. Begriper precis alla.
Du med?

Det tar inte bort faktumet att man inte ska behöva bli överkörd av ett annat fartyg som dödar halva sin familj. När den begått uppenbara brister i sin yrkesutövning. Flertalet extremt kompetenta på området dessutom, men flertalet tekniska hjälpmedel.

Frågor på det?
Citera
2026-08-28, 23:39
Medlem
https://www.familjesidan.se/cases/b3e9333f-f719-42ee-ba62-6b20daf6a33d/funeral-notices
Citera
2026-08-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ne19
https://www.familjesidan.se/cases/b3e9333f-f719-42ee-ba62-6b20daf6a33d/funeral-notices

Tre veckor sent.
Citera
2026-08-29, 00:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Man ska ha koll på sin omgivning.
Det kommer pappan att ta med sig ner i graven. Begriper precis alla.
Du med?

Det tar inte bort faktumet att man inte ska behöva bli överkörd av ett annat fartyg som dödar halva sin familj. När den begått uppenbara brister i sin yrkesutövning. Flertalet extremt kompetenta på området dessutom, men flertalet tekniska hjälpmedel.

Frågor på det?

Det är ju självklart. Säg att en fritidsbåt får motorhaveri och inte kan flytt på sig. Är det då OK för ett handelsfartyg att köra över det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in