Citat:
Ursprungligen postat av
ZilverZodde
Ekolod ÄR hjälpmedel men ALDRIG nåt man kan navigera efter. Det skulle förutsätta djupkartor med en detaljrikedom som vi aldrig varit i närheten av.
Igen, "mjae"...
Du sa förut att ingen öht navigerade med hydroakustik/bathymetric... häng inte upp dej på just traditionell singlebeam ekolodd... när jag säger "ekolodd" menar jag som ett samlingsnamn för allt jag räknade upp i första inlägget.
Sen säger du att ubåtar då rakt inte navigerar så...
Får jag fråga hur tror du då att ubåtar navigerar?
(Och då menar jag några år tillbaka innan man upptäckt att man kan få en nogrann kontinuerlig positionsfix utifrån tidigare nämnda "gravity dimples"). Och sedan ännu längre tillbaka innan INS.
Sen får du förstå lite vad man menar mellan raderna. Alltså jag menar ju naturligtvis inte att vakthavande befäl på Stena Danica sitter och glor på sitt lilla Furuno FE-700 som dom har i ett hörne för dom måste - från fredrikshamn till göteborg på varje överfart - och som alla troligen bara irriterar sej på att dom är tvungna att ha.
Men bara för att ovanstående är sant gör inte att alla omvända specialfall finns. För de flesta är fix via ekolod naturligtvis bara "fallback nr 3-4" innan de andra - men som jag nämnde de är en bra och pålitlig "egen domän" för att göra oberoende terrester observationer som kan ge extra "confidence value" eller vad man nu ska säga för vart man tror att man är. Nu funkar ju GNSS 99,99% av jorden över 99,99% av tiden. Men är du spoofad så är de ett extra verktyg i verktygslådan. Det är i vart fall mer relevant än astronav/sextant.
Ett praktiskt exempel på när de kan vara relevant även utanför spoofing/contested domäner är om du tar typ NatGeo/Lindblad och Ponant och liknande expeditionskryssningar som seglar på skumma ställen med dåliga sjökort och föränderliga isberg och dom skall in i vikar som är förrädiska för att ge de resande en fin upplevelse. Dom navigerar ju mkt med hjälp av FLS och Omni och framförallt "Tender-Pre-Survey". Om du kikar på YouTube på dokumentärer om såna båtar som Le Commandant Charcot eller Endurance/Resolution så i styrhytten kan du se att sen övre raden av skärmar i taket (ovanför konsollen med alla "normala" rattmärkta ecdisar å radars på hattelandskärmar) så är det massa sonarer å ekolod å såna instrument + bathymetrikartor å skit som dom använder för att komma till i helt orörda/okända/outforskade vikar.
RADAR och SONAR som ord står ju ändå för förkortningar som ger en hint om användningsområdet för de respektive teknikerna och hur de är besläktade...
En omnisonar är ju i all väsentlighet om man vill skoja till det lite att du vänt båten upp och ner så radarn hamnat under vattnet...