2026-08-28, 21:57
Medlem
Verkligen hjärtskärande att läsa dykarens vittnesmål där han berättade hur de hittade mamman i vraket.

Sedan kan vi också läsa att brorsans barn var med på olycksbåten men som tur var så bytte barnet båt innan olyckan
Citera
2026-08-28, 21:58
Medlem
Citat:
Alltså jag har ju, jag upplever ju inte, alltså förutom att det är skymning, det är ju inte
dagsljussikt
.

säger Snipans kapten

Bara som ett exempel

...

Märkligt hur troll som inte yttrat ett ord sympati i tråden för de omkomna tycker att jag saknar empati, som har gjort det många gånger. Men det är som vanligt med trollen här på flashback. Om jag inte i varje inlägg jag postar skriver vartenda ord de vill att jag ska skriva, då är det fel på mig
Citera
2026-08-28, 22:16
Medlem
Den där lotsen uppträder onekligen som dryg och högmodig och högmod kommer före fallet:

Citat:
FL: Du får ursäkta min okunnighet på ämnet. Men lotsare, vad innebär den befattningen?

VT: Om du inte vet det, ska vi hålla det här förhöret då? Med nån som inte förstår vad jag
gör? Det är ganska centralt.
FL: Du kan inte förklara det för mig?
VT: Jo, absolut. Jag ska göra ett försök. Det är inte så komplicerat. Jag är utbildad sjökapten
och har jobbat som befälhavare i svenska handelsflottan de senaste fem åren som befälhavare
innan jag blev lots. Sen utbildar man sig till lots, ett nationellt utbildningsprogram och sen ett
lokalt utbildningsprogram där man går tillsammans med andra lotsar och lär sig jobbet. Det
som vi gör är att vi... Vi har lotsplikt i Sverige innanför baslinjen. För att fartygen ska ta sig
in till hamnarna över en viss storlek, generellt över 70 meter, så måste de använda en lots som
är en lokal vägvisare, guide, eller ja, allt i allo. Rent praktiskt stöttar vi upp vägteamet med
den lokala kunskapen vi har och expertkunskapen om fartyg, manövrering, farleder,
geografiska förhållanden, väder, strömmar, hamnar, alltihop. Man kör båten tillsammans med
båtens besättning i farleden och till och från kaj. Ungefär så funkar det.

Förhörsledaren är den som är smart och låter den misstänkte tala för sig själv. Detta är att samla bevis.

Och vid ett senare tillfälle kryper lotsen till korset och mer eller mindre erkänner sig klandervärd, samt vilka åtgärder som borde ha vidtagits.

Citat:
FL: Precis. Vad har du att säga om det du ser på radarskärmen?
MT: Ja, jag ser ju uppe vid Mittholmen, så ser jag att de här två målen är där. Men det har jag
inte lagt märke till under, alltså, när jag var där.
FL: Nej.
MT: Jag har ju nämnt det här målet som kommer där längre söderut sen. En snabbgående
motorbåt.
FL: I nordlig riktning?
MT: Ja, den som kommer vid Krokholmsbojen och sen går upp mot Lövö Båda. Det är väl
en av de sakerna. Du nämnde att regnkluttret fortfarande är på. Det är väl en av de sakerna
som gör att jag anser att radarn fungerar bra. För det är ju en snabbgående liten, troligen en
liten båt. En topplanterna. Så att den syns ju supertydligt på så sätt.
ÅK: För att den är snabbgående då eller?
MT: Nej, men det har ingen betydelse att den är snabbgående egentligen. Utan det är väl
snarare att radarn fortfarande visar. Oavsett att det är regnklutter på så visar den fortfarande
småmål. Jag ser ju att de målen är där, men sen när regnskuren kommer så är det ju vad som
är klutter och vad som är liten båt det är väldigt svårt att se. Det är väl egentligen det jag kan
säga. Min egen minnesbild av vad jag såg på radarn jag kan inte minnas att jag har sett de här
två efter Mittholmarna.
FL: Det blir ju som en hypotetisk grej för nu vet man ju vad som hände och hela den här
biten, men om du hade liksom noterat de här under själva färden i realtid så att säga, hade
du vidtagit någon åtgärd då?
MT: Ja, givetvis. Då hade jag ju hållit stenkoll på dem och kanske även positionerat mig
annorlunda och tutat. Men det hade ju varit för att jag hade sett dem i så fall. För de kör ju
uppenbarligen precis mitt i farleden. Det ska väl tillägga att det är ju också så man planerar i
Skippo så hamnar man ju där.
Senast redigerad av Ola.Bella 2026-08-28 kl. 22:20.
Citera
2026-08-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Kapten är den som rent juridisk gjort mest fel av de tre av det jag sett i fup.

Han har ägnat sig åt administration istället för fartygets säkra framförande. En jävligt stor no-no
nja lotsen har ju tagit över ansvaret vid rodret men han gör ju annat kollar på sin ipad
Citera
2026-08-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad spelar det för roll att det är nära maxfart?

Andra, betydligt större fartyg gör det dubbla.

Även snipan var nära sin maxfart om du nu tycker att det spelar någon roll.

Eftersom det, näst intill, är fysiskt omöjligt för en snipa att köra över ett annat fartyg. Större fartyg = större ansvar, och större ansvar åläggs den som framför ett tungt fartyg.

Det spelar ingen roll vilken maxhastighet andra fartyg har. Hastigheten gjorde att MV kom ikapp Doris och är således en orsak till att olyckan inträffade.
Senast redigerad av Ola.Bella 2026-08-28 kl. 22:32.
Citera
2026-08-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
nja lotsen har ju tagit över ansvaret vid rodret men han gör ju annat kollar på sin ipad

Lotsen förtjänar livstids fängelse..
Citera
2026-08-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Förstår inte att hastigheten inte anpassades till väderförhållandena och tiden på året (semestertid)? Ja, lotsen ska aldrig stå på en brygga. Spelar ingen roll hur bra han varit, detta är oförsvarbart. Lastfartyget har farit fram i farleden som en blindgångare.

Ja som mördar allt i sin väg. Vilken mardröm,precis som terrordådet på Drottninggatan 💔😢
Citera
2026-08-28, 22:43
Medlem
Pappan om varför de låg på den positionen i farleden

Citat:
Ja, alltså jag ligger ju som jag ligger för att jag har tagit marginal för de olika skären
som är som vi ska emellan och sådär då

Ja, det var ju trångt, sa pappan också, som jag redan postat.

Om nu snipan behöver den marginalen, då borde till och med trollen i tråden förstå att skeppet inte kan ha mindre marginaler.

Åklagaren har precis alla emot sig när han vill få det till att det inte är en trång farled, till och med snipakaptenen upprepar detta ideligen.
Citera
2026-08-28, 22:49
Medlem
Och det är tragiskt uppenbart att denna pappa som i alla fall vet hur man lägger till med en båt, inte har haft någon som helst uppsikt bakåt, inte någon gång. Det är liksom inte prio.

Takluckan över styrplatsen, den öppnar man när man vill ha sol.

Sjövägsregel 5, någon?

Citat:
FL 2: Nej, jag bara funderade på kapellet, akterut. Du har ingen som helst utsikt där, något
sådant plastfönster som kan sitta i kapellet. Utan det är ett helt täckt kapell?
MÄ: Genom kapellet har jag ingen sikt bakåt.
FL 2: Nej, just det.
MÄ: Sen är ju inte en båt, den är ju dynamisk i vad man ser bakåt. Den rör sig ganska mycket
i sidled också. Det är ju inte så många grader jag inte vid något tillfälle ser. Men genom
kapellet är den helt täckt.
FL: Innebär det då att när du ska ha full sikt runt båten så behöver du göra någon åtgärd
för att se bakåt?
MÄ: Ja, det är ju det jag har gjort. Nu är ju inte bakåt, det är ju inte prio ett heller när man kör
båt.
Men det finns en lucka då i... Överbygget där man kan öppna och sticka ut huvudet. Och då ser man ju 360 grader lätt. Och den har jag väl mer använt dels för att få sol när man är ute och åker båt. Men också om vi har vågor som gör att rutorna täcks av saltvatten. Då behöver
jag också upp där. Så det vanliga var att den var öppen. Men nu hade vi liksom sån, citat tur,
med vågorna. Vi gick liksom rakt mot dem och då skvätte det bara åt sidorna. Så att jag ändå
kunde använda rutorna. Det var första gången på hela semestern det var exakt sån sjö. Att vi
bara kunde gå rätt framåt.
Citera
2026-08-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ge oss kontexten för att förstå ❤️

Vilka tre tillfällen?

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Du är bara för tröttsam. Du får be någon kompis hjälpa dig. Kanske bobbyknyttan❤️

Kan du på riktigt inte ge kontexten till det du påstår?
Allt finns ju där.
Det är väl bara att hänvisa till sida och stycke som jag ber dig om?

Du gör dig till åtlöje.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-28 kl. 23:07.
Citera
2026-08-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Pappan om varför de låg på den positionen i farleden

Ja, det var ju trångt, sa pappan också, som jag redan postat.

Om nu snipan behöver den marginalen, då borde till och med trollen i tråden förstå att skeppet inte kan ha mindre marginaler.

Åklagaren har precis alla emot sig när han vill få det till att det inte är en trång farled, till och med snipakaptenen upprepar detta ideligen.

Farleden var bred och det fanns gott om plats för fartyget att ändra kurs för att undvika kollision.

Det är ett mirakel att inte As bror med familj inte också blev påkördade/dödade.
Citera
2026-08-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ganska hårresande att se lotsen småsnacka och skämta med kaptenen om vindrutetorkare och manöversystemet strax innan han kör över en barnfamilj:

FUP s.122

Det står också klart att ändringen som lotsen gör av ’rain’-filter på X-band-radarn 21:06 och 21:22 kan ha påverkat förloppet. Snipan syntes bra innan men inte efteråt. Hade lotsen haft koll på snipan så hade han kunnat justera inställningen så att snipan syntes, alternativt insett att optisk utkik var nödvändig.

Detta är också en av många saker som är fel med sjöfart och en anledning till att olyckor kommer att fortsätta att ske trors de låga farterna och stora marginalerna på sjön:
kan någon föreställa sig en ”extra-pilot” (!) gå in i en cockpit på ett trafikflyg och styra ett flygplan han saknar utbildning på och dessutom börja trixa med inställningar på en radar han inte heller har utbildning eller erfarenhet av?
Idén vore absurd. Men inte på sjön.

Jag har varit på väg att kommentera samma sak! Inte fan sätter man en SAS-pilot att flyga en Gripen eller vice versa.
Hoppas det här leder till att lotsar aldrig mer tillåts överta styrningen av fartyget! Lotsens roll är väl rådgivning för navigeringen mer som kunnig kompetens på sjökort i just det området.
Jag vet inte om det hade hjälpt i det här fallet, men hur kan man inte se till att alla ombord har flytvästar när man ger sig ut på sjön? Det är en odiskutabel regel i mitt fritidsbåtliv för alla, inklusive djuren, katt och hund. Oavsett tid på dygnet, även om alla är trötta.
Det är inte meningen att klandra pappan, men glöm aldrig flytvästen är mitt budskap till alla som ger sig ut på sjön!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in