Den där lotsen uppträder onekligen som dryg och högmodig och högmod kommer före fallet:
Citat:
FL: Du får ursäkta min okunnighet på ämnet. Men lotsare, vad innebär den befattningen?
VT: Om du inte vet det, ska vi hålla det här förhöret då? Med nån som inte förstår vad jag
gör? Det är ganska centralt.
FL: Du kan inte förklara det för mig?
VT: Jo, absolut. Jag ska göra ett försök. Det är inte så komplicerat. Jag är utbildad sjökapten
och har jobbat som befälhavare i svenska handelsflottan de senaste fem åren som befälhavare
innan jag blev lots. Sen utbildar man sig till lots, ett nationellt utbildningsprogram och sen ett
lokalt utbildningsprogram där man går tillsammans med andra lotsar och lär sig jobbet. Det
som vi gör är att vi... Vi har lotsplikt i Sverige innanför baslinjen. För att fartygen ska ta sig
in till hamnarna över en viss storlek, generellt över 70 meter, så måste de använda en lots som
är en lokal vägvisare, guide, eller ja, allt i allo. Rent praktiskt stöttar vi upp vägteamet med
den lokala kunskapen vi har och expertkunskapen om fartyg, manövrering, farleder,
geografiska förhållanden, väder, strömmar, hamnar, alltihop. Man kör båten tillsammans med
båtens besättning i farleden och till och från kaj. Ungefär så funkar det.
Förhörsledaren är den som är smart och låter den misstänkte tala för sig själv. Detta är att samla bevis.
Och vid ett senare tillfälle kryper lotsen till korset och mer eller mindre erkänner sig klandervärd, samt vilka åtgärder som borde ha vidtagits.
Citat:
FL: Precis. Vad har du att säga om det du ser på radarskärmen?
MT: Ja, jag ser ju uppe vid Mittholmen, så ser jag att de här två målen är där. Men det har jag
inte lagt märke till under, alltså, när jag var där.
FL: Nej.
MT: Jag har ju nämnt det här målet som kommer där längre söderut sen. En snabbgående
motorbåt.
FL: I nordlig riktning?
MT: Ja, den som kommer vid Krokholmsbojen och sen går upp mot Lövö Båda. Det är väl
en av de sakerna. Du nämnde att regnkluttret fortfarande är på. Det är väl en av de sakerna
som gör att jag anser att radarn fungerar bra. För det är ju en snabbgående liten, troligen en
liten båt. En topplanterna. Så att den syns ju supertydligt på så sätt.
ÅK: För att den är snabbgående då eller?
MT: Nej, men det har ingen betydelse att den är snabbgående egentligen. Utan det är väl
snarare att radarn fortfarande visar. Oavsett att det är regnklutter på så visar den fortfarande
småmål. Jag ser ju att de målen är där, men sen när regnskuren kommer så är det ju vad som
är klutter och vad som är liten båt det är väldigt svårt att se. Det är väl egentligen det jag kan
säga. Min egen minnesbild av vad jag såg på radarn jag kan inte minnas att jag har sett de här
två efter Mittholmarna.
FL: Det blir ju som en hypotetisk grej för nu vet man ju vad som hände och hela den här
biten, men om du hade liksom noterat de här under själva färden i realtid så att säga, hade
du vidtagit någon åtgärd då?
MT: Ja, givetvis. Då hade jag ju hållit stenkoll på dem och kanske även positionerat mig
annorlunda och tutat. Men det hade ju varit för att jag hade sett dem i så fall. För de kör ju
uppenbarligen precis mitt i farleden. Det ska väl tillägga att det är ju också så man planerar i
Skippo så hamnar man ju där.