2026-08-28, 21:27
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Intressant läsning, tack för FUPpen!

Jag tycker förhören och det övriga materialet ger en väldigt klar bild av händelsen. Precis som tidigare vidhåller jag att det är bevisat att både MV och snipan har brustit i att hålla utkik, och att snipan brustit i att inte hålla till styrbord i en handelsfarled. Sen blir det en juridisk teknikalitet att snipan inte hållit undan för ett större fartyg i en trång farled (eftersom snipan pga. bristande utkik inte observerat fartyget), och att fartyget inte väjt för snipan som upphinnande fartyg (eftersom snipan inte observerades pga. bristande utkik).

Både kaptenen på MV och lotsen framstår som 100% proffs, medan snipans förare framstår som "100% söndagsseglare". Jag tycker personligen också att kaptenen förtjänar en eloge för sin absoluta ärlighet under förhören, medan lotsen inledningsvis är litet väl stöddig och sen försöker lägga över skulden på kaptenen när han inser hur vinden blåser.

Som sagt, domen blir vad den blir, men olyckan orsakades av att snipan uppvisade bristande sjövett och framförallt bristande utkik och av att de två proffsen på MV:s brygga förlitade sig på varandras upplevda "proffsighet" och betedde sig nonchalant, både i att klargöra ansvarsfördelningen och framförallt i att hålla utkik.

I mina ögon känns det väldigt orättvist, med snudd på justitiemord, att enbart lotsen och kaptenen åtalas. Snipan har legat mitt i en trång handelsfarled med ett kapell uppe som helt hindrar sikten bakåt och bara tuffat på i sex knop. I skymningen, med regnskurar, och med navigering via en (upplyst) telefonsskärm. Om det inte är ovarsamhet till sjöss så vet jag tammefan inte vad ovarsamhet till sjöss är.

Jag förstår mycket väl att det skulle vara magstarkt att åtala en familjefar som förlorat både hustru och barn, men att åklagaren nu istället väljer att lägga hela skulden på kaptenen och lotsen är, enligt mig, helt förkastligt. Helt ofattbart, faktiskt. Jag kan inte tro att det håller hela vägen, i så fall har vi större rättsliga problem i Sverige än vad jag nånsin trott.

Men tanken har slagit mig att det kanske är meningen, att åklagaren går på nåt slags allmän-salomonisk "media-anpassad" linje enligt vilken pappan inte kan ställas inför rätta för den tragiska olyckan (för det leder till "rubriker") och "någon" måste hållas ansvarig för olyckan (annars leder det till rubriker) och därför åtalas kaptenen och lotsen på ett sånt sätt att också om de döms i första skedet så blir de frikända i högre instans. Och när man väl kommit så långt så blir det på höjd en notis nånstans.

här är du ute och snurrar. snipans kapten tycks vara uppvuxen vid just den kusten och i liknande båtar. i termer av fritidsseglare antagligen i det övre segmentet vad gäller sjövana.
Citera
2026-08-28, 21:29
Medlem
Snacka om att FUP bekräftar nästan allting jag sagt i den här tråden

Kommer bli kul att posta sammanställningen när den är klar.
Stackars lilla bobbyknyttet et al ROTFLMAO

Farledsbredder
Trånga farleder
Lanternor
Skymning
Mörker
Intensivt regn

Bara för att nämna några springande punkter.

Åsså minns vi så klart den fullständigt krossade snipan, eller hur var det?

Men fortfarande några sidor kvar att plöja. Ja jösses, vilken soppa, som sagt.

Det här blir inte en walk in the park för åklagaren, det är ett som är säkert, så länge försvaret gör sitt jobb.
Citera
2026-08-28, 21:29
Medlem
ja man borde väl känna och veta att inte ligga mitt i en farled där tunga båtar åker tyder väl på som många man ser i stockholms skärgård inte har en jävla koll kör vänstertrafik mitt i farleden och vägrar väja för finlandsfärjorna är väl samma som röstar på miljöpartiet och sossarna. Ska inte vara för hård mot pappan men kör fan inte båt om du inte har koll på omgivningen, det finns färjor man kan åka med

sen lotsen vilket jävla klantskalle!! ett sådant misstag borde innebära livstidsjobb på lokala ica i eslöv.. kapten är den enda som inte gjort fel.
Citera
2026-08-28, 21:30
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
här är du ute och snurrar. snipans kapten tycks vara uppvuxen vid just den kusten och i liknande båtar. i termer av fritidsseglare antagligen i det övre segmentet vad gäller sjövana.

Läste du fuppen?

Det är nämligen inte det intryck jag får.
Citera
2026-08-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Ja, precis som bilförare anpassar efter väderförhållanden och andra omständigheter. 12 knop är nära på maxhastighet för fartyget. Jag ber dig var försiktig med flaskan så att vi bibehåller god ton 🙂.

Vad spelar det för roll att det är nära maxfart?

Andra, betydligt större fartyg gör det dubbla.

Även snipan var nära sin maxfart om du nu tycker att det spelar någon roll.
Citera
2026-08-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att köra på autopilot och strunta i både utkik och radar, besättningsmännen på fartyget kunde likväl haft ögonbindel... betraktar detta som mord, ett rent terrordåd💔😢 ! Rederiet bär också ansvar.

Ska man betrakta samtliga fartyg som om deras besättningsmän är totalt blinda... ?

Ja. Om man vill undvika kollision.
Citera
2026-08-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
ja man borde väl känna och veta att inte ligga mitt i en farled där tunga båtar åker tyder väl på som många man ser i stockholms skärgård inte har en jävla koll kör vänstertrafik mitt i farleden och vägrar väja för finlandsfärjorna är väl samma som röstar på miljöpartiet och sossarna. Ska inte vara för hård mot pappan men kör fan inte båt om du inte har koll på omgivningen, det finns färjor man kan åka med

sen lotsen vilket jävla klantskalle!! ett sådant misstag borde innebära livstidsjobb på lokala ica i eslöv.. kapten är den enda som inte gjort fel.

Kapten är den som rent juridisk gjort mest fel av de tre av det jag sett i fup.

Han har ägnat sig åt administration istället för fartygets säkra framförande. En jävligt stor no-no
Citera
2026-08-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Han beskriver sin egen sjövana som att han vet hur man lägger till.
Är på sjön en sommarvecka per år.
Inget förarintyg.
Han visste inte ens vilken brytare på sin egen båt som tänder akterlanternan.

Så det är du som fantiserar och killgissar, trots att fakta nu finns att tillgå!
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-28 kl. 21:48.
Citera
2026-08-28, 21:42
Medlem
laban112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Snacka om att FUP bekräftar nästan allting jag sagt i den här tråden

Kommer bli kul att posta sammanställningen när den är klar.
Stackars lilla bobbyknyttet et al ROTFLMAO

Farledsbredder
Trånga farleder
Lanternor
Skymning
Mörker
Intensivt regn

Bara för att nämna några springande punkter.

Åsså minns vi så klart den fullständigt krossade snipan, eller hur var det?

Men fortfarande några sidor kvar att plöja. Ja jösses, vilken soppa, som sagt.

Det här blir inte en walk in the park för åklagaren, det är ett som är säkert, så länge försvaret gör sitt jobb.
Ja verkligen svinkul läsning. Känner du lika mycket lol när du kommer till förhören med pappan? Saknar du helt empati eller är du bara ett tragiskt troll?
Citera
2026-08-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
ur förhöret
"och sen har ju vi två en sjuåring och en femåring, så de låter ju lite och min motor
låter och" blir man då lätt distraherad hoppas jag han aldrig kör bil med barn eller båt igen.

Vad dillar du om? Han säger det när han förklarar varför han inte hörde den andra båten tidigare.
Vad har det med distrahering och köra bil?

För övrigt håller jag med om Fredrik Hammarskär ger ett väldigt osympatiskt intryck. Han är den som moraliskt borde ligga sömnlös över detta(det lär han nog inte göra dock)
Citera
2026-08-28, 21:52
Medlem
Jag måste säga att jag har full förståelse för hur lotsen reagerar på denna allt annat än objektiva och i det närmaste korrupta åklagare som tydligt visar sitt förakt gentemot någon han förhör när den han förhör skriver åklagaren själv på näsan med åklagarens egna tidigare domar som åklagaren nu försöker få lotsen att motsäga. Det är så jävla absurt så man håller på att trilla av stolen när man ser det.

Det är verkligen inte konstigt att lotsen reagerar och svarar som han gör.

Det är inte lotsen som är osympatisk, det är åklagaren som är ett jävla svin, rent ut sagt.
Citera
2026-08-28, 21:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Ja det är nästan chockerande att ta del av lotsens kommentarer i förhör som du skriver om och att läsa utskriften av lotsens och kaptenens inspelade samtal på bryggan.

Absolut riskerar kaptenen att dömas för brott men jag undrar om inte lotsen också kan åka dit, tycker det verkar om att åklagaren riktat in sig en hel del på honom, lotsen alltså.
Lotsen gör ett mycket dåligt intryck i förhören. I det första som vittne, visserligen mitt i natten, är han ju direkt stöddig och ifrågasätter själva förhöret, Detta trots att han själv stod vid rodret när snipan kördes över!

I senare förhör med advokat vid sin sida erkänner han att han körde men visar ingen ånger - eller ångest! - över det som hänt. I stället vill han skylla den bristande uppsikten och vakthållningen på kaptenen. Detta trots att han skojar med samme kapten om att han behärskar allt och att denne kan ta ledigt!

Självklart skulle kaptenen sett till att ha utkik. Han kan inte utgå från att lotsen håller tillräcklig utkik, men det är inte svårt att förstå att han tyckte det var smidigt att slippa köra ett tag, men det duger ju inte som befäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in