2026-08-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Kaptenen på Misja Verde nekar till brott. Det är vad vi har fått höra från åklagaren själv.

Det betyder att kaptenen anser att han inte har brutit mot regel 13, och ej heller mot regel 5.

Snipans kapten är så vitt vi vet inte ens misstänkt för något brott, så där är det åklagaren själv som anser att snipans kapten inte har brutit mot något brott, vare sig mot regel 5, regel 9 eller mot gott sjömanskap. Om den åsikten står sig får vi nog veta på fredag.

Men faktum kvarstår, kapten nekar till brott, han har inte brutit mot vare sig regel 5 eller 13 enligt honom själv.
Lotsen har samma hållning.

Vilken förklaring de har till sina ställningstaganden vet vi inte, skyller de på varandra, eller menar Kapten att han har haft adekvat utkik, att fartygen inte varit i sikte av varandra och att han av någon anledning inte har ett straffrättsligt ansvar för att ha missat snipan på radarn?

Havkom har som sagt meddelat att olyckan skedde under eller strax efter en regnskur. Det skulle som sagt kunna väcka vissa tvivel kring siktförhållandena.

Frågan är om det inte lutar emot att de skyller på varandra. Åklagaren å sin sida anser att båda är lika skyldiga. Det kan alltså sluta i att det blir rättens uppgift att baserat på den bevisning som läggs fram avgöra vem av dem som hade ansvar för utkiken, eller om det verkligen var bägge samtidigt, vilket låter helt orimligt IMO. Kaptenen är befälhavare, så frågan är om åklagaren har någon bevisning för att lotsen övertagit ansvar för utkiken.

Ja, det finns en hel del frågetecken kring hur åklagaren har bedrivit den här utredningen ända från start, det är helt klart. På fredag får vi kanske en del svar på dessa frågor.
Att lotsen nekar till brott beror ju givetvis på att han inte har några skyldigheter. Hans enda vapen är att avbryta lotsning (tvinga kaptenen att ankra) men det var väl ingen extrem situation som krävde denna bedömning.

Såvida inte lotsen tog ett ansvar som gick långt över en lots roll (t ex att kaptenen gick ned och åt middag och lämnade lotsen ensam). Detta vore nog både orimligt och osannolikt.

Det som förundrar mig är åklagarens uttalande: "För närvarande är brottsmisstankarna lika starka mot befälhavaren och lotsen" - det måste vara en ganska extrem situation för att detta skall vara fallet.
(och då bortser jag från eventuell personlig kritik du och andra har mot åklagarens kompetens)
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-24 kl. 21:09.
Citera
2026-08-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Med tanke på att han svalt diesel
Så lär han även svalt en del vatten dock…

Så du brukar dricka lite vatten för att nyktra till snabbt. Revolutionerande faktiskt
Citera
2026-08-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag seglar fritidsbåt, självklart håller man utkik, det vet nog alla.

Så snipan lär inte går helt fri.

Men stalltipset är att skuldfördelningen hamanr på 80/20 eller 90/10, fartygets siffrra först
Så är det nog. Dock, när det gäller vållande till annans död så stryks nog 10/20 bort från protokollet som ringa och skulden faller på lastfartygets kapten.

Undantaget, som Veri tog upp, (två berusade stockholmare som frontalkolliderade i motorbåtar) är intressant, men detta var ju stäv-mot-stäv-situation där skulden generellt ligger 50/50.
Citera
2026-08-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Menade inte att föraren av snipan skulle ha varit absolut dyngrak innan olyckan hände.

I vattnet var han i 48 minuter och som du skriver kanske 1 timme vidare till sjukhus.

Nu droppar vi detta. Jag reagerade eftersom någon tvärsäkert påstod att föraren av snipan var helt nykter och att jag själv inte sett en officiell uppgift om den saken.

Helt enig med dig.
Citera
2026-08-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Regel 7 ligger inte direkt till Misjes V’s fördel heller. Tvärt om.
I dagens statusrapport från SHK skriver man

SHK kan bekräfta att båda fritidsbåtarna som färdades framför Misje Verde i farleden syntes i fartygets radarsystem en tid innan kollisionen.

Exakt vad ”en tid” innebär är oklart, men vad gjorde Misje med informationen?
Ingenting vad det verkar.
Åklagaren var ju ännu tydligare med ”Båda har erkänt att man i god tid kan se tydliga radar-ekon från båda fritidsbåtarna".

Intressant nog så ville han, i samma uttalande, inte gå in på varför lastfartygets befälhavare nekade till brott.
Citera
2026-08-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Åklagaren var ju ännu tydligare med ”Båda har erkänt att man i god tid kan se tydliga radar-ekon från båda fritidsbåtarna".

Intressant nog så ville han, i samma uttalande, inte gå in på varför lastfartygets befälhavare nekade till brott.

Japp.
Erkännande bra.
Med tillhörande teknisk bevisning = Jackpott.
Citera
2026-08-24, 21:11
Medlem
Citat:

Han sov? Satt med telefonen? Höll på med annat?
Citera
2026-08-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp.
Erkännande bra.
Med tillhörande teknisk bevisning = Jackpott.
Det som förundrar mig mest är att åklagaren i samma uttalande säger att misstankarna är lika starka mot lotsen. Lotsen har normalt sett inga skyldigheter. Det måste ha rådit en extrem avvikelse från normal form av bridge mgmt. med lots för att detta skall vara fallet.
Citera
2026-08-24, 21:13
Medlem
Citat:
Att lotsen nekar till brott beror ju givetvis på att han inte har några skyldigheter. Hans enda vapen är att avbryta lotsning (tvinga kaptenen att ankra) men det var väl ingen extrem situation som krävde denna bedömning.

Såvida inte lotsen tog ett ansvar som gick långt över en lots roll (t ex att kaptenen gick ned och åt middag och lämnade lotsen ensam). Detta vore nog både orimligt och osannolikt.

Det som förundrar mig är åklagarens uttalande: "För närvarande är brottsmisstankarna lika starka mot befälhavaren och lotsen" - det måste vara en ganska extrem situation för att detta skall vara fallet.
(och då bortser jag från eventuell personlig kritik du och andra har mot åklagarens kompetens)

Vad för typ av extrem situation tex? Vad kan det röra sig om?
Citera
2026-08-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
"Det står nu också klart att alkohol eller droger inte har förekommit hos någon av de personer som var inblandade i olyckan, enligt åklagaren."
https://www.gp.se/krim/tjorn-aklagaren-misstankta-var-inte-paverkade-av-alkohol-eller-droger.72d5a730-69c0-4f88-af61-0b349c 991702

Nu står det faktiskt MISSTÄNKTA, och det är kapten och lots. Snipa är inte misstänkt, och omnämns int3 i den texten.
Med det inte sagt att jag tror Snipa skulle varit påverkad. Men vi vet inte.
Citera
2026-08-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Han sov? Satt med telefonen? Höll på med annat?
Jag tror (ren gissning) snarast att lotsen tog ett ansvar som gick långt utöver lotsens roll och därmed ger befälhavaren möjlighet att skylla på lotsen.

1. Åklagaren nämnde att misstankarna väger lika tungt mot lots och befälhavare
2. SHK nämner att de vidare kommer att "undersöka bland annat hur arbetet på Misje Verdes brygga fördelades och fungerade"

För att vara tydlig, det är normalt att lotsen tar över roder/autopilot. Det är också normalt att lotsen väjer för fartyg. I denna situation vilar ansvaret fortfarande på befälhavaren. Det finns fall där lotsar helt sonika styrt fartyg på grund (Trelleborg om jag minns rätt) men ändå friats.

I ren spekulation, här talar vi om en situation där befälhavaren gått på ett längre toalettbesök eller ätit middag utan avlösning från styrman. Skulle vara intressant att se liknande fall.
Citera
2026-08-24, 21:29
Medlem
Citat:
Det som förundrar mig mest är att åklagaren i samma uttalande säger att misstankarna är lika starka mot lotsen. Lotsen har normalt sett inga skyldigheter. Det måste ha rådit en extrem avvikelse från normal form av bridge mgmt. med lots för att detta skall vara fallet.

Håller med.
Misstankegraden kan ju dock förändras i takt med utredningen.
Inte säkert den är likadan idag som 14 aug när det uttalades.
Eller också är det det.
Vi får se på fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in