2026-09-02, 15:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Ja, det löser problemet att man ska korsa en farled och även om man har uppsikt så kan man ju inte se snabb-gående större fartyg bakom öar exempelvis och det kan hända att man får panik. Men om det fanns en app som bara visar en karta + ais, då kan man ju se det innan och planera sin korsning bättre, men appen behöver då vara lite bättre än skippo som ser ut att vara kodat av amatörer. 1 timme för att förbruka 1 dags batteri.

Jag tror Skippos app är tänkt som navigator och snurrar väl hårt med GPS och skärm hela tiden.

En "low-fi" variant som "bara" varnar för fartyg med AIS inom en (valbar) radie borde kunna göras mer (batteri)ekonomisk. Till exempel kan den ju kalla på serverdata med längre mellanrum om AIS-målen är på avstånd, och öka på anropen när AIS-målen är "nära".

Det här är intressant att fundera på men kanske lätt OT.
Citera
2026-09-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att dom där 30cm höga vågorna även stänkte upp på fartygets vindruta så de hade svårt att se med sina fritidsbåtsvindrutetorkare?

Det räcker inte att läsa, man måste även förstå vad man läser. Står det någonting om dimma?

Barnsligt svar... Man behöver inte ha högskolekompetens när man läser vittnesmålet att det inte va "bra sikt"
Citera
2026-09-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPucko
Ok så du menar på allvar att alla fritidsbåtar men motor som strular ska anmäla det? Det var nytt och inget jag fick lära mig i utbildningar jag gått. Tänk dig själv när alla fritidsbåtar börjar anmäla. Btw. de flesta mindre fritidsbåtar saknar VHF.
Motorns jobb är att skjuta båten framåt och så länge den gör det så utför den det arbete den är avsedd att göra..

Ja, helt otroligt att VHF-radio inte är myndighetskrav!
Citera
2026-09-02, 16:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Barnsligt svar... Man behöver inte ha högskolekompetens när man läser vittnesmålet att det inte va "bra sikt"

Det behöver man inte, men man bör veta vad som menas med "besvärligt att se för det skvätter så f-bannat" och "dålig sikt" i sjövägsreglernas mening.

Det här är viktigt för lots och befälhavare eftersom de är misstänkta för brott, och deras agerande prövas litet olika beroende på om sikten varit god, nedsatt eller direkt dålig. Ur den synpunkten var det inte "dålig sikt" - de hade inget sådant att skylla på (eller ta hänsyn till).
Citera
2026-09-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bara för att visa att det inte är så enkelt att lagstifta bort olyckor:

Hur skall man fånga in de som behöver utbildningen? Skall man ha körkortskontroller på sjön? Hur gör man då?

Var skall gränserna gå? Skall kajaker och ekor omfattas? Skall de reglerna gälla alla, några eller bara ibland? Vem betalar? Vem kollar så man har en sändare? Polisen? Kustbevakningen?

Kanske skall man tänka tvärtom, att man ordnar en tjänst där alla AIS-fartyg visas på en kartbild på mobilen och begär att alla småbåtar har den och använder den? Kan man det?

(Du är kanske inte insatt i det tekniska, det är jag; om alla båtar har AIS, finns det plats på frekvensbandet och hur skall man undvika att översvämma AIS-systemet med onödig information).

Det KAN ju vara så att det redan fungerar så bra man kan begära (i det stora hela, sådant här händer MYCKET sällan) och det som behövs är en förnyad påminnelse att ALLA har ansvar, inte bara de som är på sjön för att det är roligt.

Att så många är så hårda mot snipans förare (brist på sjövett etc etc) är ju egentligen ett tecken på att alla egentligen redan vet hur man bör uppträda - men man vill ju kanske inte acceptera en liten smygande oro för att "detta kan inte hända mig för jag har koll och gör rätt".

Kanske detta är förklaringen till den närmast besinningslösa ilskan mot snipans förare.

Vem betalar? Fritidsbåtfolket förstås, med en väl tilltagen båtskatt, till att börja med.
Citera
2026-09-02, 16:20
Medlem
Citat:
Citerar från brodern ur FUP, låter ändå som att sikten va kraftigt nedsatt i mina öron (låter väl som ett typiskt väder man absolut inte vill vara ute i en farled med snipa och familj?)

"
När vi gick strax innan katten. För det var riktigt dålig sikt. Så jag körde ju efter GPS-en.
Och så när jag såg katten och kunde visuellt se den då var vi inte långt ifrån den. Då kunde
jag navigera efter land.

FL: Varför var det dålig sikt?

VT: Över regn. Regn och mulet var det. Och sen så gick ju... Så hade vi ju den här... Det var
ju inte mycket sjö. Skulle jag uppskatta 30 centimeter vågor eller någonting. Men de gick
precis i näsan på oss. Och så blåste det ju. Också rätt i näsan. Så jag fick ju allt. När vi skar
vågorna så skvätte det ju upp över rutan. Så jag körde ju med vindrutetorkaren fullt. Jag hade
svårt att... Och det blir ju också de här fritidsbåtvindrutetorkarna. Det är ju bara en sån liten
bit man ser, inte mycket sikt. Så det var liksom full koncentration framåt. Och när jag såg
katten och jag tittade bak. Då hade jag ju tappat... Den svängde ju så här ganska mycket. Och
då tappade jag ju bort det igen. Så det var liksom väldigt mycket fokus framåt och inte mkt bakåt.

Det jag syftade på är att det lite var sådana situationer som han experten i SVT menade att fritidsbåtar ska lägga sig utanför farleden tills vädret lugnat sig och de kan se bra framåt och ha uppsikt bakåt
Ja läste det, men ser det som att han hade mer problem med sina vindrutetorkare och spray än med regnet. Ingen källa har ju visat att sikten gick ned under 1 000 meter.

Lotsen säger: "tungt regn, men inte så dålig sikt ändå"

Kaptenen säger: "cirka 2–3 mil" och att regel 19 "passar inte". Han säger också att extra utkik krävs bara vid "dåligt väder och begränsad utsikt [..] just den dagen fanns inga sådana omständigheter"

Pappan säger: "bra sikt, fyrar synliga" "skymning, inte dagsljussikt" och "inte särskilt försämrad"

KBV säger: "21.17–21.22 – front med nederbörd, ökad vind, försämrad sikt; därefter bättre tills Misje Verde i bild 21.30"

SMHIs intyg säger: "tillfälligt från >10 km ner mot ~4 km (måttlig–dålig) i området" (sidan 56)

Svårt att bedöma om brodern som enskild källa är trovärdig. Känns som han behöver nya vindrutetorkare eller sticka upp huvudet i luckan.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-02 kl. 16:26.
Citera
2026-09-02, 16:21
Medlem
Citat:
Men förstod du varför han tyckte att sikten var dålig? Berodde det på dimma eller mörker?
Citera
2026-09-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja läste det, men ser det som att han hade mer problem med sina vindrutetorkare och spray än med regnet. Ingen källa har ju visat att sikten gick ned under 1 000 meter.

Kaptenen säger: "cirka 2–3 mil" och att regel 19 "passar inte". Han säger också att extra utkik krävs bara vid "dåligt väder och begränsad utsikt [..] just den dagen fanns inga sådana omständigheter"

Pappan säger: "bra sikt, fyrar synliga" "skymning, inte dagsljussikt" och "inte särskilt försämrad"

KBV säger: "21.17–21.22 – front med nederbörd, ökad vind, försämrad sikt; därefter bättre tills Misje Verde i bild 21.30"

SMHIs intyg säger: "tillfälligt från >10 km ner mot ~4 km (måttlig–dålig) i området"

Svårt att bedöma om brodern som enskild källa är trovärdig. Känns som han behöver nya vindrutetorkare eller sticka upp huvudet i luckan.

Fin redogörelse.
Allt står i FUP. Vet inte varför det ska vara så krångligt för andra att läsa in det också.
Citera
2026-09-02, 16:25
Medlem
Varför kostar ais reciever som är ju bara en radio mottagare på vhf kanal typ 160Mhz eller nåt, mer än vad många fritidsbåtsägare är villiga att betala?
Är det alla certifieringar och regler som ska följas?

Jämför med en raspberri pi eller odroid med rtl sdr dongle är mycket billigare men kan visa var ais skepp är i närheten, i realtid utan att bero på någon server. Lyssna bara på radiovågorna informationen är där redan.
Citera
2026-09-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin

SMHIs intyg säger: "tillfälligt från >10 km ner mot ~4 km (måttlig–dålig) i området"

Han kanske hade stänk i ansiktet och glasögon? Då blir det lokalt väldigt dålig sikt. Men filmen som visar olyckan bevisar att sikten inte var dålig. Det var varken dimma eller mörker så det hade gått bra att bogsera långtradare ur det hänseendet.
Citera
2026-09-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sjökort och ficklampa är bättre 👍
Sant men utan kompass så blir det lite svårare speciellt i en skärgård som stockholms, så många öar att känna igen
Citera
2026-09-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Fin redogörelse.
Allt står i FUP. Vet inte varför det ska vara så krångligt för andra att läsa in det också.
Det beror främst på bekräftelsebias, man ser det man vill se och tolkar allt till sin favör.

https://www.vof.se/blogg/bekraftelsebias/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in