Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Citerar från brodern ur FUP, låter ändå som att sikten va kraftigt nedsatt i mina öron (låter väl som ett typiskt väder man absolut inte vill vara ute i en farled med snipa och familj?)
"
När vi gick strax innan katten. För det var riktigt dålig sikt. Så jag körde ju efter GPS-en.
Och så när jag såg katten och kunde visuellt se den då var vi inte långt ifrån den. Då kunde
jag navigera efter land.
FL: Varför var det dålig sikt?
VT: Över regn. Regn och mulet var det. Och sen så gick ju... Så hade vi ju den här... Det var
ju inte mycket sjö. Skulle jag uppskatta 30 centimeter vågor eller någonting. Men de gick
precis i näsan på oss. Och så blåste det ju. Också rätt i näsan. Så jag fick ju allt. När vi skar
vågorna så skvätte det ju upp över rutan. Så jag körde ju med vindrutetorkaren fullt. Jag hade
svårt att... Och det blir ju också de här fritidsbåtvindrutetorkarna. Det är ju bara en sån liten
bit man ser, inte mycket sikt. Så det var liksom full koncentration framåt. Och när jag såg
katten och jag tittade bak. Då hade jag ju tappat... Den svängde ju så här ganska mycket. Och
då tappade jag ju bort det igen. Så det var liksom väldigt mycket fokus framåt och inte mkt bakåt.
Det jag syftade på är att det lite var sådana situationer som han experten i SVT menade att fritidsbåtar ska lägga sig utanför farleden tills vädret lugnat sig och de kan se bra framåt och ha uppsikt bakåt
Ja läste det, men ser det som att han hade mer problem med sina vindrutetorkare och spray än med regnet. Ingen källa har ju visat att sikten gick ned under 1 000 meter.
Lotsen säger: "tungt regn, men inte så dålig sikt ändå"
Kaptenen säger: "cirka 2–3 mil" och att regel 19 "passar inte". Han säger också att extra utkik krävs bara vid "dåligt väder och begränsad utsikt [..] just den dagen fanns inga sådana omständigheter"
Pappan säger: "bra sikt, fyrar synliga" "skymning, inte dagsljussikt" och "inte särskilt försämrad"
KBV säger: "21.17–21.22 – front med nederbörd, ökad vind, försämrad sikt; därefter bättre tills Misje Verde i bild 21.30"
SMHIs intyg säger: "tillfälligt från >10 km ner mot ~4 km (måttlig–dålig) i området" (sidan 56)
Svårt att bedöma om brodern som enskild källa är trovärdig. Känns som han behöver nya vindrutetorkare eller sticka upp huvudet i luckan.