2026-08-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nu står det faktiskt MISSTÄNKTA, och det är kapten och lots. Snipa är inte misstänkt, och omnämns int3 i den texten.
Med det inte sagt att jag tror Snipa skulle varit påverkad. Men vi vet inte.

Har du öht läst artikeln?

Det står:

Det står dessutom klart att alkohol eller droger inte har förekommit hos någon av de personer som var inblandade i olyckan
Citera
2026-08-24, 21:50
Medlem
9zs avatar
Citat:
Nu står det faktiskt MISSTÄNKTA, och det är kapten och lots. Snipa är inte misstänkt, och omnämns int3 i den texten.

"Det står nu också klart att alkohol eller droger inte har förekommit hos någon av de personer som var inblandade i olyckan, enligt åklagaren." Så står det i brödtexten.

Citat:
Vidare står det ”Flera förhör har också hållits, bland annat med de misstänkta personerna. Det står dessutom klart att alkohol eller droger inte har förekommit hos någon av de personer som var inblandade i olyckan” skriver von Reis bland annat.

Har du sån brainrot att du inte kan läsa mer än en rad?
En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong.
Citera
2026-08-24, 22:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Det beror på...

Vi som deltog i "Seglarveckan", delar inte riktigt din uppfattning...

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/seglarveckan-det-flytande-ravepartyt-som-forsvann.5701be92-0f77-447a-8f30-4a9aeec4d504
Seglarveckan – det flytande ravepartyt som försvann
Törstiga brats som plågade gästhamnar med fylleslag...
En bild över Norra kajen i Hunnebostrand under tidigt 90-tal där festande ungdomar fick lägga till sina segelbåtar under Vecka 29.
Notera gärna bryggorna mellan båtarna...

Sedan kan man fundera på vad Kustbevakningen sysslade med under "Seglarveckorna". Och vad de sysslade med under förlisningskvällen...

Enligt åklagaren var Albin i 25:an och hans brorsa drogfria, men man kan ju ha ett flytande raveparty utan droger...

Har legat i samma hamn som seglarveckan flera gånger. De deltagarna är absolut inte representativa för den stora majoriteten av fritidsseglare som utövar gott sjömansskap.

Seglarveckans deltagare levde efter epitetet ”supa, spy och knulla”
Hade de kunnat, ville de flesta förblivit bryggseglare hela veckan.
Citera
2026-08-24, 23:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det ligger tyvärr väldigt mycket i din kommentar att en stor del av alla (fritidsbåtsägare) inte kan navigera.

Färsk statistik från Transportstyrelsen visar att max 25% av alla har någon form av dokumenterad nautisk kompetens, alltså minst förarintyg. Så en förkrossande majoritet har inte det. Säger väl kanske en hel del om varför det är så mycket galenskaper och rena okunskaper i den här tråden. Förmodligen inget av trollen i tråden har ens förarbevis. Och egentligen etter värre om de har det och ändå inte kan nåt

Enligt statistiken så är det va 40% av alla ägare av ruffade motorbåtar som har nautisk kompetens. Så rent statistisk är det mer sannolikt att denna snipaförare saknade sådan, än att han hade det. Och kaptenens beteende i att inte ha någon som helst uppsikt bakåt styrker ju det också.

Du kan väl hänvisa till källor till det du påstår, som jag fetat?
Citera
2026-08-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du kan väl hänvisa till källor till det du påstår, som jag fetat?

Källan står ju där, Transportstyrelsen.
Det är för övrigt en mycket känd undersökning.
Båtlivsundersökningen.
Hur kan du inte känna till den?
Alla som har minsta koll på båtlivet i Sverige känner till den!
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-24 kl. 23:16.
Citera
2026-08-24, 23:16
Avslutad
Tror fortfarande att rattsurf-aspekten är högintressant och den gäller samtliga nautiker, dvs befälhavare och lots samt förare av snipan.

Om folk pillar med mobiler när de kör i 110 kan ju vem som helst förstå att det är lika aktuellt när man tuffar fram i 6-10 knop, om kanske inte ännu mer lockande när det går så långsamt.

Vidare angående radarekon: En lots arbetar ju efter att kunna navigera helt på radar utan sjökort och arbeta ur erfarenhetsbanken. Det är ju dennes jobb och funktion som lokal man med lokalkännedom. Så denne ska ju omedelbart kunna urskilja att ett radareko inte är ett sjömärke eller en ö eller annat känt fast föremål.
Citera
2026-08-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperbearing
Tror fortfarande att rattsurf-aspekten är högintressant och den gäller samtliga nautiker, dvs befälhavare och lots samt förare av snipan.

Om folk pillar med mobiler när de kör i 110 kan ju vem som helst förstå att det är lika aktuellt när man tuffar fram i 6-10 knop, om kanske inte ännu mer lockande när det går så långsamt.

Vidare angående radarekon: En lots arbetar ju efter att kunna navigera helt på radar utan sjökort och arbeta ur erfarenhetsbanken. Det är ju dennes jobb och funktion som lokal man med lokalkännedom. Så denne ska ju omedelbart kunna urskilja att ett radareko inte är ett sjömärke eller en ö eller annat känt fast föremål.

Intressant aspekt där, jag måste nog medge att jag antagligen rattsurfar mer än jag rodersurfar Därmed absolut inte sagt att detsamma gäller andra, eller berörda i detta fallet. Kan mycket väl vara som du är inne på!

Skulle tro att lotsen här varken "arbetar" utifrån sjökort eller radar, utan utifrån som du säger lokalkännedom samt direkt visuellt. Om det då av någon anledning var så att fartygen inte var i sikte av varandra, då kunde han ju inte se snipan. Därtill har lotsen inte ansvaret för utkiken, utan förväntar sig sannolikt att få den informationen från ansvarig, för det fall lotsen behöver den. Vilket nog är rätt sällsynt, eftersom, i förekommande fall, ett fartyg som Misje Verde inte gör kursändringar pga snipor, utan helt enkelt, med all rätt, bara tutar för att påkalla fri väg i farleden.

Men visst, jag håller defintivt med om att lotsen, om han tittat på radarn, med sin lokalkännedom direkt bör kunna identifiera en "ORM" (oidentifierat radarmål).
Citera
2026-08-25, 00:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Källan står ju där, Transportstyrelsen.
Det är för övrigt en mycket känd undersökning.
Båtlivsundersökningen.
Hur kan du inte känna till den?
Alla som har minsta koll på båtlivet i Sverige känner till den!

Nej ALLA känner inte till den, och det är inte heller alla som är intresserade av den. Man behöver inte heller ha läst den för att få delta i tråden.

Man är tvungen att läsa den kompletta "Båtlivsundersökningen 2025" på 111 sidor för att hitta det du påstår.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/rapporter/sjofart/batlivsundersokningen-2025.pdf
Eftersom det inte framgår i den kortversion på 25 sidor som finns, och som tar upp det mest väsentliga i undersökningen.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/rapporter/sjofart/batlivsundersokningen-2025-kortversion.pdf

Du borde för övrigt jobba lite på ditt attitydproblem. Så kanske du kan hitta några vänner så att du slipper sitta och vara otrevlig på ett internetforum, för att få någon form av bekräftelse...
Citera
2026-08-25, 01:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde

Skribenten ifråga är enligt andra känd från diverse trådar med att vara motvalls kärring/rättshaverist.
Diskutera för diskussionens skull, inte för att föra den framåt.
Flera mycket kunniga skribenter i tråden som dessvärre skrämts bort av dennes attitydproblem.

I denna tråd utmärker skribenten sig som en AI copy/paste tomte som önskar att han hade sjövana men sånt får man aldrig sittande bakom tangentbordet…

För du tror väl inte han hinner läsa 111 sidor (eller minnas dessa) på några minuter?
Nej, AI är bra att ha om man behärskar ämnet för övrigt

Annars är det lätt att man råkar copy nåt av de otaliga fel som AI dessvärre gör (och det har skett mer än en gång i tråden)

I sakfrågan betyder DOKUMENTERAD (teoretisk) nautisk kompetens ganska lite.

Fråga en rutinerad fiskare , dessa har i alla tider tillhört de med bäst sjövana, ändå är det relativt få av dom som gått nån teoretisk nautisk utbildning. Man har istället lärt sig av sina förfäder….

Jag dissar absolut inte teoretisk nautisk kompetens men skulle jag ut i hårt väder å fick välja en rutinerad fiskare utan dokumenterad nautisk kompetens eller en ”nyutexaminerad ” med förarbevis som kapten hade valet varit enkelt.
Jo jag vet, har trasslat med den tidigare i tråden. Men har undvikit att mata den.

Jag håller med, dels finns det nautisk kompetens som inte är dokumenterad och ändå kan ha ett lika högt värde.
Sedan uppges det på sidan 18 av 25 i den kortare versionen att:
"De flesta som kör båt har gott om erfarenhet, mer än tre av fyra beskriver den som
framför båten som mycket eller ganska erfaren
. Färre än en av tio säger att
erfarenheten är liten. Olyckor och tillbud är ovanliga: bara tre procent råkade ut för
en incident under 2024, vilket är hälften så många som vid den förra undersökningen."
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/rapporter/sjofart/batlivsundersokningen-2025-kortversion.pdf

Så tillståndet är nog inte så illa som "skribenten i fråga" försöker få det till.

En kombination av erfarenhet och teoretisk kunskap är så klart mest värt, men måste man välja det ena, skulle jag också välja erfarenhet före enbart teoretiska kunskaper.
Citera
2026-08-25, 01:50
Medlem
Iaghs avatar
Citat:

Precis så jag resonerade.

Men resonemanget är helt ointressant, föraren av fritidsbåten är friskriven i ett tidigt skede av åklagaren för brott mot regler och lagar.

Edit: Sen är det väl som så att ingen fast regel för max tillåten promillehalt alkohol uppmätt finns för förare av små båtar och att prov bara tas när någon småbåtsförare upplevs påtagligt påverkad. På sjön.
Senast redigerad av Iagh 2026-08-25 kl. 02:38.
Citera
2026-08-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperbearing

Utan att veta skulle jag inte tro föraren av snipan surfade. Det blåste ju trots allt typ 10 m/s och då blir det guppigt i en liten snipa. Möjligtvis att han pillade med telefonen för att kanske ringa eller messa men det är inte bekvämt att slösurfa i den miljön.
Citera
2026-08-25, 08:07
Medlem
I dagens Kungälvsposten så ifrågasätter man det lämpliga att fartyget var nästintill helt tyst pga hybriddriften.

I en snipa så lär dock detta enbart spela någon roll på mycket korta avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in