Citat:
Ursprungligen postat av
upperbearing
Tror fortfarande att rattsurf-aspekten är högintressant och den gäller samtliga nautiker, dvs befälhavare och lots samt förare av snipan.
Om folk pillar med mobiler när de kör i 110 kan ju vem som helst förstå att det är lika aktuellt när man tuffar fram i 6-10 knop, om kanske inte ännu mer lockande när det går så långsamt.
Vidare angående radarekon: En lots arbetar ju efter att kunna navigera helt på radar utan sjökort och arbeta ur erfarenhetsbanken. Det är ju dennes jobb och funktion som lokal man med lokalkännedom. Så denne ska ju omedelbart kunna urskilja att ett radareko inte är ett sjömärke eller en ö eller annat känt fast föremål.
Intressant aspekt där, jag måste nog medge att jag antagligen rattsurfar mer än jag rodersurfar

Därmed absolut inte sagt att detsamma gäller andra, eller berörda i detta fallet. Kan mycket väl vara som du är inne på!
Skulle tro att lotsen här varken "arbetar" utifrån sjökort eller radar, utan utifrån som du säger lokalkännedom samt direkt visuellt. Om det då av någon anledning var så att fartygen inte var i sikte av varandra, då kunde han ju inte se snipan. Därtill har lotsen inte ansvaret för utkiken, utan förväntar sig sannolikt att få den informationen från ansvarig, för det fall lotsen behöver den. Vilket nog är rätt sällsynt, eftersom, i förekommande fall, ett fartyg som Misje Verde inte gör kursändringar pga snipor, utan helt enkelt, med all rätt, bara tutar för att påkalla fri väg i farleden.
Men visst, jag håller defintivt med om att lotsen, om han tittat på radarn, med sin lokalkännedom direkt bör kunna identifiera en "ORM" (oidentifierat radarmål).