2026-08-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, då var ännu en vecka lagd till handlingarna och förundersökningen går sannolikt in på sin sista vecka, då åtal förväntas senast fredag nästa vecka.

Då ska det bli intressant att se hur vårdslöst och rättsosäkert åklagaren till sist har agerat i det här fallet, om det är en bristfällig utredning rotad i en subjektiv och förutfattat mening om vem som är skyldig och inte och vem som borde åtalas och inte, eller om åklagaren ändå tog sig i kragen och genomförde en objektiv och komplett förundersökning. Tyvärr har ingenting framkommit som tyder på det senare, efter åklagarens rejäla klavertramp direkt vid inledningen av förundersökningen där han förekom såväl sig själv som polisens utredning och till och med domstolen.

Hur det är med den saken kan få stora konsekvenser för möjligheterna att få en fällande dom i målet.
Absolut dravel. Det är solklart att upphinnande har absolut övergripande ansvar, oavsett brister i andra regler.

Jag har aldrig anklagat dig för att använda AI, för de motorerna hade aldrig kommit upp med sådant påhitt.
Citera
2026-08-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är knepiga frågor. De kommersiella siter som redovisar fartygspositioner använder flera källor, men använder man AIS-data måste man givetvis erhålla detta någonstans ifrån. AIS-informationen får man via VHF, och det innebär att insamlingen sker via VHF-mottagare, ofta via samarbetspartners (till och med amatörer/radiointresserade. Sedan lagras positionerna på ett ekonomiskt (datautrymmet) sätt, där man via algoritmer presenterar fartygen (AIS-sändarna) på ett meningsfullt sätt. Den enklaste algoritmen är förstås att bara låta positionerna rinna ut på antal. Då håller man stationära fartyg länge, och kan följa de rörliga över tid. AIS meddelar sig (Class A) ofta, mycket oftare än vad som lagras i de här tjänsterna - Class B ("fritidsbåtar") brukar också hamna inom ramarna, men i mycket trafikerade farvatten får de sin timeslot mer sällan - de stora A-båtarna har prioritet.

Sedan kan man titta på lagrad positionsinformation från fartygens egna navigationssystem. Fartygens system kan alla trick som små "privatplotters", dvs de sparar ett stort antal positionspunkter bakåt i tiden, och begränsas av vilket minnesutrymme som plottern har. Här talar vi dagar bakåt och tiotusentals plottningar bakåt i tiden. Ur detta kan sedan hastighet och riktning beräknas, till skillnad från AIS, som meddelar kurs & hastighet från egna data (som mycket väl kan vara GPS-derivata).

Sedan kan man i en sådan här situation också söka extern information, från övervakningsradar och andra fartyg, som mycket väl kan fånga upp skeendet utan att inse dess signifikans.

När det gäller GPS har den ett typiskt fel som kan mätas i enstaka meter, numera är ju SA bortkopplad. Har man modern/uppdaterad navigationsutrustning lär man också ha möjlighet till DGPS, dvs korrigering av mätfelen i realtid via kända referenspunkter som man mätt in. Här bör man veta att i den mån GPS visar fel beror de atmosfäriska störningar eller lokal påverkan, och (ledsamt nog) vet vi ju att fartyget och båten haft ungefär samma fel, eftersom de varit nära varandra en tid före kollisionen.

Så har man tillgång till den informationen från både snipans GPS (då lagrat på minneskortet) och fartyget (som man tar från deras loggsystem) spelar AIS-spåret ingen större roll.

När haverikommissionen lämnar sin rapport får vi säkert reda på mer om detta.

En intressant detalj kan ju då vara om både fartyget och snipan möjligen lagt sin kurs på den röda bojen (nämns ovan) från ungefär samma punkt (men olika tid). Sedan Andrea Doria har man diskuterat risken för "radarassisterade kollisioner", och sedan Decca och sedan GPS blivit vanligt, också "decca-assisterade" kollisioner. När styr och positioneringsprecisionen numera hamnar på meternivå kommer ju fartyg och båtar som styr med GPS-hjälp att följa samma spår och inträffa vid samma girpunkter allt oftare.

Men "samplingen" så som den presenteras på Marine Traffic, Vessel Finder och andra tjänster ger inte den upplösning som behövs för att analysera ett olycksskeende - det är helt korrekt. AIS sänder inte ofta nog, och alla fartyg och få båtar har heller inte AIS.
Nu har jag inte tillräcklig subscription för att titta på ett sådant gammalt spår men det går faktiskt att ladda ned basdata i Excel ock kolla. Jag tror inte (att bekräfta?) att basdatan är interpollerad.
Citera
2026-08-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror vi kan vara relativt lugna ur den här synvinkeln. Åklagaren har två misstänkta att utreda, kaptenen och lotsen och det kan förstås tänkas att det tillkommer ytterligare misstänkta under resans gång, beroende på vad som framkommer. Vad lotsen kommer att siktas för är naturligtvis extra intressant - jag gissar möjligen på lotsens ansvar för att avbryta lotsningen om fartyget inte framförs säkert. (Den skyldigheten har lotsen, och tekniskt innebär det att lotsningen upphör och fartyget får avbryta sin färd, dvs ankra).

Åklagaren tidiga besked om att snipan inte är misstänkt för brott och om sådan misstanke framkommer, så kommer leutereringsregeln att gälla är förstås mycket ovanlig - men att man använder regeln är inte helt ovanligt. Att säga så innan utredningen är klar är måhända mänskligt begripligt, men processtekniskt olämpligt.

HAVKOM kommer inte att fördela skuld, det är rättens sak. Men där kommer vi förstås att få lärdomar, kanske som tillägg vad som lärs ut på förarbeviskurser och hur man rekommenderar småbåtar att agera ovanpå sjövägsreglerna.

Jag tror personligen inte att snipans ouppmärksamhet över aktern och att man inte sett fartyget kommer att prövas, eftersom "ringa brott" inte är straffbart avseende "vårdslöshet i sjötrafik". Vad sedan åklagaren kan visa och vad rätten kommer fram till får vi ju se.
Intressant det du säger om att avbryta lotsningen... Jag kan inte de reglerna. Däremot undrar jag om inte svenska lotsar, inte minst Marstrand-Lysekil, gärna tar lite för mycket ansvar och tar över rodret (men aldrig befälet förstås).

Men, vad händer när befälhavaren går ned och äter middag? Eller ett längre besök på klosetten?
Citera
2026-08-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Läs gärna kommentarsfältet där en Andr*as B*rn* skriver så man får tårar i ögonen.

Jag läste faktiskt kommentarsfältet först, därför konflikten mellan omdömesgilla och paragrafryttare intresserar mig. Det var först efter någon som citerade skrev att videon var mycket bra som jag såg den.
Jo, jag känner honom och delar hans åsikt. Det finns ingen automatisk regel för större lastfartyg. Upphinnande är upphinnande I det aktuella fallet. Trång farled bedöms utifrån storleken av det större fartyget.
Citera
2026-08-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Är du 7 gubbar ombord som I detta fallet och ska driva fartyg dygnet runt blir det tight. Lätt att skippa det då du oavsett har två personer på bryggan, lots och kapten. Matrosen kan gott säkra förtöjning, förbereda middag om det nu är en kombinerad ställning osv.

Inom offshore har vi kapten + 4 styrmän.
(2 per skift pga dp). Då finns inget behov av en matros som utkik utan han får göra annat.
Och ännu värre, de var fem gubbar ombord. Lastning lossning var 36e timme (i bästa fall)
Citera
2026-08-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
Återigen jag försvarar inte föraren av snipan men jag förökar lämna en förklaring. Jag skulle nog även påstå att "nästan alla" fattar att det största ansvaret ligger på fraktfartyget om inget nytt hittills okänt kommer fram. En snipa syns alldeles utmärkt från ett fraktfartyg och dessutom verkar det som det även ha synts på radar. Självklart måste besättningen på bryggan ha koll på allt annars har de inte på sjön att göra. Farleder går dessutom på många ställen och visa mig gärna var det står att en fritidsfartyg inte har rätt att befinna sig på den aktuella platsen.
Det är helt riktigt. Men, det gäller givetvis att slänga en blick över axeln från och till. Inte din första skyldighet men en självbevarelsedrift. Vi har alla att lära oss av denna olycka. Befälhavaren från lastfartyget gör det från en cell. Pappan från livslånga våndor.
Citera
2026-08-22, 17:21
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Jag hoppades att spåren från den 28:e juli skulle ge mig svar på tre frågor jag har funderat på. Jag är nöjd med svaret på min första fråga. De två senare frågorna är jag inte ens i närheten av att kunna besvara.

1: När och var lämnade lotsen Misje Verde?

Svar: 21:55 lokal tid, vid Åstol. (*) Obs! Inte vid Hätteberget.

Men jag skulle gärna studera spåret för lotsbåten som hämtade lotsen. Är det någon som kan hitta lotsbåtens spår?

2: Vad sysslade Kustbevakningen med vid tiden för olyckan?

Jag har studerat spår från fyra jakter (**):

https://ships25.com/vessel/detail/265509220
https://ships25.com/vessel/detail/265570720
https://ships25.com/vessel/detail/266336000
https://ships25.com/vessel/detail/266286000

Det enda jag har kommit fram till är att Älgön omöjligt kan vara en hemlig ubåtsbas. Älgön verkar istället vara Kustbevakningens nya, inte speciellt hemliga gömställe.

Är det någon som kan tolka något av spåren?

Vad gjorde t.ex. KBV 485 nere i Instö ränna? Intervjuade de Albin i 25:ans brorsa?

Obs! Enligt Kustbevakningens hyllningsfilm av sig själva på LinkedIn, är de de bästa hjältarna, så något stort måste de ha utfört.

3: Vad gjorde Clas Darvik under förlisningskvällen?

Första gången jag hörde honom på Nyheterna, trodde jag att Nyheterna av misstag hade släppt fram en gaggig gubbe. Men alla nyhetsredaktionerna intervjuade ju honom, se (***) för mina promptrar med Googles AI.

Är det någon som kan hitta Darviks spår?

(*)
Från: https://ships25.com/vessel/detail/258114000

studerade jag:

-----------------------
Time7/28/2026, 9:15:27 PM
Speed 12.0 kts
Course N/A
Heading 212°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:25:27 PM
Speed 11.8 kts
Course N/A
Heading 213°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:35:26 PM
Speed 12.3 kts
Course N/A
Heading 235°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:45:28 PM
Speed 11.1 kts
Course N/A
Heading 251°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:55:27 PM
Speed 8.4 kts
Course N/A
Heading 205°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:05:27 PM
Speed 11.9 kts
Course 239°
Heading 234°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:15:26 PM
Speed 11.9 kts
Course N/A
Heading 265°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:25:28 PM
Speed 12.1 kts
Course N/A
Heading 310°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:45:27 PM
Speed 11.1 kts
Course N/A
Heading 306°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:55:28 PM
Speed 11.1 kts
Course N/A
Heading 306°
-----------------------
Time7/28/2026, 11:05:28 PM
Speed 11.6 kts
Course N/A
Heading 305°
-----------------------

(**)
Jag hittade jakterna här:

https://www.flashback.org/sok/?query=kbv&sp=1&search_post=1&t=3739595&so=pd&page =4

(***)
1: Clas Darvik
2: Någon koppling till olyckan med Misje Verde vid Tjörn?
3: Vad såg han?
4: Är han då ett ögonvittne till olyckan?
5: Varför blev han då intervjuad av många olika nyhetsredaktioner?
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-22 kl. 17:27. Anledning: ***
Citera
2026-08-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Jag hoppades att spåren från den 28:e juli skulle ge mig svar på tre frågor jag har funderat på. Jag är nöjd med svaret på min första fråga. De två senare frågorna är jag inte ens i närheten av att kunna besvara.

1: När och var lämnade lotsen Misje Verde?

Svar: 21:55 lokal tid, vid Åstol. (*) Obs! Inte vid Hätteberget.

Men jag skulle gärna studera spåret för lotsbåten som hämtade lotsen. Är det någon som kan hitta lotsbåtens spår?

2: Vad sysslade Kustbevakningen med vid tiden för olyckan?

Jag har studerat spår från fyra jakter (**):

https://ships25.com/vessel/detail/265509220
https://ships25.com/vessel/detail/265570720
https://ships25.com/vessel/detail/266336000
https://ships25.com/vessel/detail/266286000

Det enda jag har kommit fram till är att Älgön omöjligt kan vara en hemlig ubåtsbas. Älgön verkar istället vara Kustbevakningens nya, inte speciellt hemliga gömställe.

Är det någon som kan tolka något av spåren?

Vad gjorde t.ex. KBV 485 nere i Instö ränna? Intervjuade de Albin i 25:ans brorsa?

Obs! Enligt Kustbevakningens hyllningsfilm av sig själva på LinkedIn, är de de bästa hjältarna, så något stort måste de ha utfört.

3: Vad gjorde Clas Darvik under förlisningskvällen?

Första gången jag hörde honom på Nyheterna, trodde jag att Nyheterna av misstag hade släppt fram en gaggig gubbe. Men alla nyhetsredaktionerna intervjuade ju honom, se (***) för mina promptrar med Googles AI.

Är det någon som kan hitta Darviks spår?

(*)
Från: https://ships25.com/vessel/detail/258114000

studerade jag:

-----------------------
Time7/28/2026, 9:15:27 PM
Speed 12.0 kts
Course N/A
Heading 212°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:25:27 PM
Speed 11.8 kts
Course N/A
Heading 213°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:35:26 PM
Speed 12.3 kts
Course N/A
Heading 235°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:45:28 PM
Speed 11.1 kts
Course N/A
Heading 251°
-----------------------
Time7/28/2026, 9:55:27 PM
Speed 8.4 kts
Course N/A
Heading 205°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:05:27 PM
Speed 11.9 kts
Course 239°
Heading 234°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:15:26 PM
Speed 11.9 kts
Course N/A
Heading 265°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:25:28 PM
Speed 12.1 kts
Course N/A
Heading 310°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:45:27 PM
Speed 11.1 kts
Course N/A
Heading 306°
-----------------------
Time7/28/2026, 10:55:28 PM
Speed 11.1 kts
Course N/A
Heading 306°
-----------------------
Time7/28/2026, 11:05:28 PM
Speed 11.6 kts
Course N/A
Heading 305°
-----------------------

(**)
Jag hittade jakterna här:

https://www.flashback.org/sok/?query=kbv&sp=1&search_post=1&t=3739595&so=pd&page =4

(***)
1: Clas Darvik
2: Någon koppling till olyckan med Misje Verde vid Tjörn?
3: Vad såg han?
4: Är han då ett ögonvittne till olyckan?
5: Varför blev han då intervjuad av många olika nyhetsredaktioner?
Älgö kaj har ett militärt förråd (finns på ryska kartor) och är en ypperlig kaj för kustbevakare och andra. Låg där ett par gånger med civila fartyg när skyddsområdet var halvt nedmomterat.

Farsan var inne i berget. Som ubåtare, inga kommentarer.
Citera
2026-08-22, 20:09
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jo, jag känner honom och delar hans åsikt. Det finns ingen automatisk regel för större lastfartyg. Upphinnande är upphinnande I det aktuella fallet. Trång farled bedöms utifrån storleken av det större fartyget.
Tack för svaret! Men som du vet värdesätter jag gott omdöme.

Sedan är det en annan sak om jag skulle våga åka i samma båt som du i dåligt väder. Det skulle jag utan tvekan.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-22 kl. 20:19.
Citera
2026-08-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jo, som både regel 9 och regel 13 nämner, så finns det ingenting som begränsar upphinnande fartygs skyldigheter. Läs klartext.

Återigen har du fel eftersom du fortfarande inte förstår dig på vare sig juridiken eller lagtexten.

Regel 13 begränsas av sikten, den regeln gäller bara fartyg i sikte av varandra. Detta till skillnad från t.ex. regel 9 som inte har den begränsningen. Regel 9 gäller också före regel 13 såsom jag förklarat och visat med professor Allens artikel.

Det är återigen DU som behöver läsa klartext!

Har du verkligen inte gjort bort dig tillräckligt många gånger i tråden nu med dina galna påståenden!?
Citera
2026-08-22, 20:46
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Faktorerna som avgjorde

Jag har tänkt detta sen jag såg fartyget

* De såg ut att ha en hög för, körde utan last. Ca 5-10 högre för än vanligt ger kanske upp till 50-100m bild spot framför båten
* Fartyget valde att inte ge ljudsignal trors siktförhållanden/regn/dimma
* Hade inte koll på radarn eller de va mkt indikatorer på radarn som gav observer fatigue.
* Snipan hade dålig sikt bakåt me kapellet
* Snipans förare fokuserar på annat och är självsäker
* Otur och ovanligheten att bli upphunnen

Skulle nog vilja se vissa krav på kamera och fler radar i fören på båtar som kör med såpass dålig sikt som fartyget hade.
Citera
2026-08-22, 20:53
Medlem
Har inte hängt med här i tråden senaste veckan ungefär men såg nu att det verkar vara bekräftat att båtarna har hållit samma kurs en längre tid. Vad tusan är det som har hänt? Har de inte sett varandra? Hur kan en sån här olycka ske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in