Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Hej igen! Satt och kollade igenom bilderna på morgonen efter vår konversation. Jag skulle vilja påstå att man:
* T-19 min till T-6 - Ser mycket tydliga ekon från 21:08 till 21:21.30, alltså i 13 minuter. Då ligger alltså snipan 1,25-->0,5 Nm (runt 800 m) avstånd och sannolikt väl synlig visuellt (om någon bara kikade ut genom rutan, bortom grävmaskinen)
* T-10 - 21:16 girar MV tydligt styrbord (runt WP21) och hamnar på kollisionskurs. De förblir i princip rakt i vektorn fram till kollision
* T-6 (regn) - 21:21.30 dyker regnet upp och regnklutter skruvas upp en minut senare. Både före och efter justeringen (när lotsen uppenbart tittade på skärmen) är två ekon med trails väl tydliga
* T-6 till T-2 - minst ett eko är fortfarande väl synligt på radarn, trots klutter filter. Antagligen är detta broderns snipa eftersom det första ekot nu är ca 300 meter bort och hamnar i radarskugga.
* T-1 - nu försvinner det andra ekot. Avståndet är nu ca 3-400m (mindre än en avståndsring) till detta med.
Så lastfartyget hade goda 15 minuter på sig att upptäcka två snipor - de var dessutom med all sannolikhet i sikte under största delen av denna period. När lotsen justerade regnklutter syntes ekona både före och efter - mitt i hans kurslinje. Även strax innan kollision syntes fortfarande en snipa vilket borde fått lotsen att:
1) Slänga sig på mistluren,
2) Påkalla befälhavaren för att hjälpa till med utkik
3) Zooma in på radar/leka med regnkluttret för att förtydliga bilden
4) Slå av på farten/undvikande gir (det fanns gott om fritt vatten att agera på)
Jag tror inte att lastfartyget har så mycket chans att friskriva sig från denna situation. Lotsen kände uppenbarligen inget ansvar kring utkik (enbart navigation) men det hjälper föga för befälhavaren.
Tjena Bobby
Jag håller med dig från T19-T. Däremot håller jag inte med för det som sker mindre än sex minuter innan. Absolut, om jag zoomar in och håller skärmen 5 cm från trynet så ser jag givetvis vad du menar, men det anser jag definitionsmässigt inte vara
väl tydligt eftersom det är hundratals gröna plotter överallt.
Visst, slarvigt, men inte grov oaktsamhet anser jag.
Så det jag menar, att hänga ut ngn för att bära skulden för att en annan människa är bragd om livet så kan man inte göra det pga av mänskliga misstag, ser du de flesta domar rörande vållande så behöver det nästintill vara under påverkan av alkohol så man gör sådana uppenbara missar/missbedömningar som vem som helst i nyktert tillstånd aldrig skulle begå.
Jag anser inte att det misstaget lotsen eller kaptenen ligger under den kategorin.
Jämför man också med förarna av snipan, där den ene i förhör uppgett att han har en lucka i taket där han kan stoppa huvet och kolla bakåt (vilket om hade skett, varken en full eller nykter människa hade kunnat missat fartyget) men inte gjorde alls under 20 min (vilket hade varit barnsligt enkelt att göra), så anser jag den oaktsamheten är grövre. Lägg då till att det klassas som trång farled (om prejudikatet från -96 gäller) och hur man ens kan komma på tanken att ge sig ut mitt i en farled och först bogsera, sedan köra med knappt sjöduglig båt, som sedemera fattar eld.
Efter han fått driftstopp och började driva är det ju rena turen att inte han blir överkörd också.
Jag tror inte fartyget kommer bli helt friskrivet, ngn form av tillrättavisande behövs för att samma misstag ej ska ske igen, men att deras misstag ska klassas som vållande anser jag inte, då det finns yttre faktorer (såsom regnet och cluttret) som gjorde det lättare att mänskliga misstag kunde ske.
Men jag hör din åsikt och tack för analysen , vi får se vad domstolen säger.