2026-08-30, 12:14
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men nu har olyckan hänt och inte sitter du och tänker att det inte var bilförarens ansvar helt och hållet att han körde ihjäl en av dina ungar och skadade den andra, trots fri sikt och hållna 70 på en 50-väg för att de inte tittade höger igen. Nej, ungarna var också skyldiga till bilförarens agerande och den överlevande borde undersökas av åklagaren som medskyldig. Det är ett bisarrt sätt att se på saken.

Jag tror många blandar ihop regler för fordonstrafik (för det är mer vardagligt och alla/de flesta vet) med regler för sjötrafik som är få förunnat att vara pålästa på ...

Biltrafik,
Där ansvaret nästan helt placeras på den som gör det primära felet (t.ex. kör för fort, kör mot rött eller kör på någon bakifrån). Det känns intuitivt och är vad folk är vana vid.

Sjötrafik (Sjörättslig logik),
Sjölagen och de internationella sjövägsreglerna (SjöFS) bygger på principen om gott sjömansskap och ömsesidig undvikandeplikt. På sjön finns det inga "skuggade banor" eller filföljning på samma sätt, och därför har båda parter alltid en legal skyldighet att hålla utkik och göra allt de kan för att undvika en olycka, oavsett vem som har företräde "egentligen"
Citera
2026-08-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Jo, fast det är ju en norsk lots. Vår käre svenske lots är superproffs och behöver inte ens tänka på sikten när han kör, så grym är han.

Uppenbarligen inte proffs! Eftersom han inte hade koll på radarn och lät kaptenen göra admin på datorn…
Citera
2026-08-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Nej den hade inget vinylfönster akterut. Det var bara tyg bakåt i detta kapell. Saknades möjlighet att ha uppsikt bakåt.

Det är också problematiskt.
FUP:en är lite motsägelsefull på den punkten.

Från förhöret med Albin 12 augusti:
FL 2: Nej, jag bara funderade på kapellet, akterut. Du har ingen som helst utsikt där, något
sådant plastfönster som kan sitta i kapellet. Utan det är ett helt täckt kapell?

MÄ: Genom kapellet har jag ingen sikt bakåt.
Men i FUP:en finns bilder som visar hur kapellet hade ett mjukt vinylfönster rakt akterut.

Aktbilaga 40 Sid 129 Gammal bild inifrån Doris
Aktbilaga 34 Sid 24 Doris kapell, bärgat från havsbotten
Aktbilaga 40 Sid 102 Elsa och Doris bredvid varandra, Doris fönster upprullat.

Antar att Albin menar att vid regnväder är sikten genom vinylfönstret så pass dålig att man i praktiken inte har någon sikt bakåt genom fönstret.

Hans fokus låg antagligen på att ha sikt framåt och åt sidorna, läsa sjökortet, samt att skära vågorna så rakt som möjligt eftersom båten tenderade att rulla mycket. Och så försökte han hålla ett öga på brorsans båt föröver.
Citera
2026-08-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Tackar för förklaringen! Jag fick liksom inte ihop det 🫣

Det e lugnt, det är mycket i det här som åklagaren håller på med som är svårt att få ihop
För det går liksom inte ihop.
Citera
2026-08-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Min mening med att resonemanget inte håller var riktat till ditt resonemang, inte åklagarens.

Det spelar ingen roll vad du tycker om mitt resonemang, det är fortfarande åklagaren som måste ha en sammanhållen bevisning utan luckor igenom hela beviskedjan, och som jag påtalar finns där massvis med saker som försvaret kan ifrågasätta och väcka tvivel kring, pga åklagarens undermåliga utredning och åtal.
Citera
2026-08-30, 12:43
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
FUP:en är lite motsägelsefull på den punkten.

Från förhöret med Albin 12 augusti:
FL 2: Nej, jag bara funderade på kapellet, akterut. Du har ingen som helst utsikt där, något
sådant plastfönster som kan sitta i kapellet. Utan det är ett helt täckt kapell?

MÄ: Genom kapellet har jag ingen sikt bakåt.
Men i FUP:en finns bilder som visar hur kapellet hade ett mjukt vinylfönster rakt akterut.

Aktbilaga 40 Sid 129 Gammal bild inifrån Doris
Aktbilaga 34 Sid 24 Doris kapell, bärgat från havsbotten
Aktbilaga 40 Sid 102 Elsa och Doris bredvid varandra, Doris fönster upprullat.

Antar att Albin menar att vid regnväder är sikten genom vinylfönstret så pass dålig att man i praktiken inte har någon sikt bakåt genom fönstret.

Hans fokus låg antagligen på att ha sikt framåt och åt sidorna, läsa sjökortet, samt att skära vågorna så rakt som möjligt eftersom båten tenderade att rulla mycket. Och så försökte han hålla ett öga på brorsans båt föröver.
Som ägare av en liknande båt som varit ute i hårt väder kan jag intyga att fokus ligger framåt, man tittar sällan bakåt.
Citera
2026-08-30, 12:50
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Jag tror många blandar ihop regler för fordonstrafik (för det är mer vardagligt och alla/de flesta vet) med regler för sjötrafik som är få förunnat att vara pålästa på ...

Biltrafik,
Där ansvaret nästan helt placeras på den som gör det primära felet (t.ex. kör för fort, kör mot rött eller kör på någon bakifrån). Det känns intuitivt och är vad folk är vana vid.

Sjötrafik (Sjörättslig logik),
Sjölagen och de internationella sjövägsreglerna (SjöFS) bygger på principen om gott sjömansskap och ömsesidig undvikandeplikt. På sjön finns det inga "skuggade banor" eller filföljning på samma sätt, och därför har båda parter alltid en legal skyldighet att hålla utkik och göra allt de kan för att undvika en olycka, oavsett vem som har företräde "egentligen"

Det finns många landkrabbor i denna tråden som har lika mycket erfarenhet av saltvatten som en kokt potatis. Det är lätt att glida över på land-trafik.

I detta fall så säger sjörätten att Misje Verde var ansvarig för olyckan. MV var upphinnande fartyg och därmed gäller väldigt strikta regler. Regler som MV inte har följt. Att MV inte ens har haft erforderlig uppmärksamhet är väl solklart med det som faktist har hänt och kommit fram i teknisk bevisning som åklagaren släppt.

Det finns de här som försöker vrida och vända på det, i vissa fall intressant och värt att veida på men vissa chatgpt-laddade troll har bara kommit med väldigt underliga teorier som de, trots att de blivit överbevisade, fortsätter att driva likt ett gäng lämlar som hoppar utför ett stup.
Citera
2026-08-30, 13:02
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Som ägare av en liknande båt som varit ute i hårt väder kan jag intyga att fokus ligger framåt, man tittar sällan bakåt.

Det finns inga krav inom sjötrafik som säger att du ska ha uppsikt bakåt i en farled.
Citera
2026-08-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Eller hur! Och det är det som är grejen, med sjömanskap enligt reglerna, om man är upphinnande båt väjer man. Är det ett stort fartyg (med radar men ingen utkik som det stora fartyget inte hade och ingen kollade på radarn), tutar man i god tid för att uppmärksamma så lilla båten, mer långsamtgående, hinner undan av självbevarelsedrift.
Sånt slarv på bryggan på MV.
Citera
2026-08-30, 13:31
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men nu har olyckan hänt och inte sitter du och tänker att det inte var bilförarens ansvar helt och hållet att han körde ihjäl en av dina ungar och skadade den andra, trots fri sikt och hållna 70 på en 50-väg för att de inte tittade höger igen. Nej, ungarna var också skyldiga till bilförarens agerande och den överlevande borde undersökas av åklagaren som medskyldig. Det är ett bisarrt sätt att se på saken.

Nej jag menar att det är en bra taktik att inte räkna med att alla följer reglerna. Menar alltså inte att skuldbelägga, utan mer att vi kan lära oss av det. Och att ungarna till exempel inte fipplar på telefonen när dom går över gatan.

Lite som med älgjakten, man FÅR vara i skogen och knalla runt som man vill även om det jagas, man har RÄTT till det, men man kanske ska tänka sig för lite extra när det till exempel jagas älg.

Vi bor i ett bra samhälle där regler i väldigt stor utsträckning följs, av alla de länder jag bott i är andras beteende mest förutsägbart i Sverige. Men det skadar inte att hålla ögonen öppna runt sig på utifall att det är någon som inte bryr sig, har en dålig dag, eller rent av är illasinnad.
Citera
2026-08-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det finns många landkrabbor i denna tråden som har lika mycket erfarenhet av saltvatten som en kokt potatis. Det är lätt att glida över på land-trafik.

I detta fall så säger sjörätten att Misje Verde var ansvarig för olyckan. MV var upphinnande fartyg och därmed gäller väldigt strikta regler. Regler som MV inte har följt. Att MV inte ens har haft erforderlig uppmärksamhet är väl solklart med det som faktist har hänt och kommit fram i teknisk bevisning som åklagaren släppt.

Det finns de här som försöker vrida och vända på det, i vissa fall intressant och värt att veida på men vissa chatgpt-laddade troll har bara kommit med väldigt underliga teorier som de, trots att de blivit överbevisade, fortsätter att driva likt ett gäng lämlar som hoppar utför ett stup.

Men ändå - överlevnadsinstinkten, ansvaret för andra?

Avsaknaden av detta är förvisso inte straffbart, men förutom sjövägsreglerna fick man lära sig två andra saker som liten jolleseglare och plastbåtsförare:

* Stör inte den som seglar för sitt bröd.

* Gå längst ut i kanten av farleder om du är så illa tvungen att dela utrymme med andra.

Det handlar om hänsyn till andra och vilja att själv överleva.

Självklart har det begåtts tusen fel både på bryggan och i managementet av Misje Verde.
Men, det var i snipan man dog.

En motorcyklist som hela tiden hävdar sin rätt i trafiken blir inte gammal.
Överlevnad på sjön i små båtar bygger på samma tes: du måste vara på din vakt, samt både tänka och agera åt dem som inte gör det.

Det är faktiskt dödsstraff på att låta bli.

En kokt potatis erfarenhet är förövrigt att saltvatten är dödligt. Tyvärr lär sig potatisen detta mycket sent i livet.
Många människor likaså...
Senast redigerad av boboboxbox 2026-08-30 kl. 13:46.
Citera
2026-08-30, 13:45
Medlem
Detta fallet är ett utmärkt exempel på att folk med låg IQ inte ska få ha viktiga jobb (som att köra ett enormt skepp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in