Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Ok tack för info. Troligt att domen mot lotsen hävs i högre instans?
Något jag funderat över idag och jag är 50/50.
Detta är helt oprövat, och jag skulle absurt nog finna det intressant med prövning i HR just för att läsa formuleringar.
TR är alltid mindre intressant även om jag förstått slutsatser rätt väl underbyggda.
Lotsens försvar har väl meddelat överklagan och det innebär absolut att hela målet beviljas och går upp i HR i min erfarenhet.
Det kommer komma där, och då vet vi.
Såvida det kan utlösas rätt. Som vanligt med Flashback finns folk som läser illa.
Personligen;
tror jag ej något hävs, däremot delvis motsats.
Jag tror lotsen kan ryka snäppet hårdare pga dennes lätta påstridighet vid övertagandet roderkontroll parat med att denne såpass gravt underlåtit sig koll av radar, krav på utkik, signalerat och lite annat.
Lotsen har vaggat in kapten i en känsla av kontroll när kontroll i verkligheten ej varit tillbörlig.
Kapten är ansvarig alltid, vilket påvisas i lägre domstolen och är känt på sjön sedan svartvita tiden.
Det kommer följa i högre instans.
Men för kapten kommer inget skärpas. Kapten är alltid skyldig vid brott på sjön men i delegeringen klargörs fördelningar.
Då kommer det läggas vikt vid att kapten invaggats i trygghet av lotsen tror jag, i högre instans.
Obs.
Ej att kapten LÅTIT sig invaggas i tryggheter, som gör att han sitter med admin.
Utan mer att lots invaggat kapten…