2026-10-01, 21:16
Medlem
Klarlacks avatar
10-15 års fängelse för båda + 3 miljoner i skadestånd till varje avliden person = 6 miljoner kr.
Segelbåten syntes på radarn och ändå missar de. Men det saknar betydelse. Kapten & lots + företaget har hela ansvaret. Om inget straff utdöms, då är det fritt fram att köra båt & bil hur som helst. "Det var en olycka, usch så hemskt" typ.
Citera
2026-10-01, 21:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Lotsen frias.
Kapten fälls för att inte ha tillsett att det fanns en efter omständigheterna adekvat utkik.
Straffet blir inte mer än den tid han redan suttit.
Ingen överklagar.
Du skriver du hade rätt om lotsen men ”glömde” ditt inlägg från igår.

Lotsen frias….. FEL
Ingen överklagar. FEL.

2 AV 4 fel

Det får alla som singlar slant också
Citera
2026-10-01, 21:20
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jaså? Då kan väl du citera kapten och lotsen när de säger att de inte håller med mig om det!
Nej, det kan du ju inte. För du är ett näthatande troll som bara sprider en massa skitsnack och lögner!

Hade snipan haft huvuddelen av ansvaret hade lotsens och kaptenens försvarare absolut gjort en stor poäng av det, ivartfall hade det påtalats.

Nu nämns det inte med ett ord.

Varför?
För att det inte stämmer förstås.
Citera
2026-10-01, 21:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja, han verkar helt väck men är väl samtidigt undantaget som bekräftar regeln…

Jag trodde INGEN var så väck , det fanns EN…

Men det är långt ifrån ”många”…

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Användaren säger ju uttryckligen ’ Fritidsbåtar under skepparexamen följer bara en regel - promillehalt.
Därutöver finns ingenting juridiskt’

Hur är det med läsförståelsen, han hävdar att fritidsbåtar inte behöver följa regler, utom promilleregeln.
Antagligen för att han inte fattar att fritidsbåtar på sjön är just som cyklister i trafiken, de behöver inget körkort, men de behöver känna till och följa de regler som finns.
Inklusive väjningsregler.

Spännande hur ni dialogar om mitt inlägg

Det finns såklart mer, men det enda som är per prejudikat straffbelagt är promillegräns.
Det finns lagar om hastighetsbegränsningar, lanternor i mörker, sikt framåt och i periferin en stor portion sunt förnuft/ödmjukhet som förväntas på sjön.
Tillsägelser av kustbevakning och sjöpolis sker dagligdags mot fritidsbåt av storlek likt denna snipa.
Men det är egentligen bara promillehalt som helt avbryter färden samt innebär direkt straffansvar.

Men anta att en mindre båt eller vattenskoter dammar på en simmande person eller in i annan båt så person skadas. Det har säkert hänt i Sverige.
Då blir det nog fällande dom på uppsikt framåt/vållande kroppsskada.
Så jag är benägen att korrigera mig själv lite.
Men jag har aldrig hört om någon som dömts för tex lanternor eller lätt överskriden hastighetsgräns.
Tillsägelser absolut, men domstol - nej.
Citera
2026-10-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hade snipan haft huvuddelen av ansvaret hade lotsens och kaptenens försvarare absolut gjort en stor poäng av det, ivartfall hade det påtalats.

Nu nämns det inte med ett ord.

Varför?
För att det inte stämmer förstås.

Exakt. Om jag visste, eller ens trodde för en sekund, att någon annan var skyldig i en rättegång där jag står misstänkt hade jag gjort ett jäkla liv om det.
Det gjorde varken lots eller kapten. Eftersom dom givetvis vet att snipakaptenen inte har någon som helst juridiskt ansvar till olyckan.
Citera
2026-10-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lots uppgift är att bistå med navigeringen i farled. Egentligen inget mer.
Lots förväntas inte och ska egentligen inte ta rodret men jag vet att det sker ständigt.
Det är också acceptabelt.
Kapten har alltid yttersta ansvaret, samt även ansvaret för vad rollfördelningen faktiskt innebär.
Utkik tex, ska delegeras uttryckligen.
Tar man roder, så är man också ansvarig för övervakning av radar.

Lots har i samråd tagit roder här men ej beaktat radar innan olyckstillfälle.
Kapten har ej varit tillräckligt tydlig i delegering, samt han verkar brustit i översyn i någon mån då han suttit med adminuppgifter.
Lots har ej tagit initiativ till fråga om utkik, ställt till fartygets egenskaper med utrustning och annat framför bryggan samt mörker/väder.
Lots i egenskap av styrman har ej signalerat eller väjt undan som upphinnande.

Ungefär men också ganska exakt så råder juridiskt men jag hade troligtvis hittat grejer på detaljnivå om jag läst fup & dom.

Ok tack för info. Troligt att domen mot lotsen hävs i högre instans?
Citera
2026-10-01, 21:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Lyssnade på studio ett igår på SR P1.
De hade med en expert från Chalmers.
Han gick väldigt hårt åt pappan. Att pappan uppenbart hade gjort fel. Lika mycket fel som lotsen och kaptenen genom att inte ha den uppsikt han borde haft.
Befriande att det finns någon som belyser det som ingen i media verkar våga lyfta.

Vem?
Jag bör såklart höra det inlägget men det låter konstigt i mina öron som beskrivet.

Moraliskt har snipans förare agerat farligt som går i farled kvällstid. Även om lanternor och app använts.
Det verkar av allt att döma som han inte besitter kunskaperna om denna farled helt.
I denna farled är det svårt att färdas säkert i mörker, det är mkt tung trafik och det är kategoriserat trång farled i princip överallt från Marstrand till Uddevalla.

Att någon sann expert skulle fördöma känns förmätet, därav undran vem?
Citera
2026-10-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Lyssnade på studio ett igår på SR P1.
De hade med en expert från Chalmers.
Han gick väldigt hårt åt pappan. Att pappan uppenbart hade gjort fel. Lika mycket fel som lotsen och kaptenen genom att inte ha den uppsikt han borde haft.
Befriande att det finns någon som belyser det som ingen i media verkar våga lyfta.

Tack för tipset! Tänka sig en expert som säger samma sak som jag. Vad förvånade de näthatande trollen i tråden ska bli

Jag tycker som du. Hoppas nu att vi kan få en objektiv debatt om detta i massmedia.
Citera
2026-10-01, 21:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ok tack för info. Troligt att domen mot lotsen hävs i högre instans?

Något jag funderat över idag och jag är 50/50.
Detta är helt oprövat, och jag skulle absurt nog finna det intressant med prövning i HR just för att läsa formuleringar.
TR är alltid mindre intressant även om jag förstått slutsatser rätt väl underbyggda.

Lotsens försvar har väl meddelat överklagan och det innebär absolut att hela målet beviljas och går upp i HR i min erfarenhet.
Det kommer komma där, och då vet vi.
Såvida det kan utlösas rätt. Som vanligt med Flashback finns folk som läser illa.

Personligen;
tror jag ej något hävs, däremot delvis motsats.
Jag tror lotsen kan ryka snäppet hårdare pga dennes lätta påstridighet vid övertagandet roderkontroll parat med att denne såpass gravt underlåtit sig koll av radar, krav på utkik, signalerat och lite annat.
Lotsen har vaggat in kapten i en känsla av kontroll när kontroll i verkligheten ej varit tillbörlig.
Kapten är ansvarig alltid, vilket påvisas i lägre domstolen och är känt på sjön sedan svartvita tiden.
Det kommer följa i högre instans.
Men för kapten kommer inget skärpas. Kapten är alltid skyldig vid brott på sjön men i delegeringen klargörs fördelningar.
Då kommer det läggas vikt vid att kapten invaggats i trygghet av lotsen tror jag, i högre instans.

Obs.
Ej att kapten LÅTIT sig invaggas i tryggheter, som gör att han sitter med admin.
Utan mer att lots invaggat kapten…
Citera
2026-10-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Vet inte om du är mentalt efterbliven eller om det är ett försök att vara lustig.

Oavsett så bör du prata med din vårdare så de kan dra in dina internetprivilegier.

Vi kan inte veta helt säkert att du saknar skuld i olyckan eftersom det inte prövades i domstol.

Citat:
Tack för tipset! Tänka sig en expert som säger samma sak som jag. Vad förvånade de näthatande trollen i tråden ska bli

Jag tycker som du. Hoppas nu att vi kan få en objektiv debatt om detta i massmedia.

Vi får se om domen ändras. Eller om du får fel ännu en gång. Tionde i rad eller så.
Citera
2026-10-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Vi kan inte veta helt säkert att du saknar skuld i olyckan eftersom det inte prövades i domstol.

Vi får se om domen ändras. Eller om du får fel ännu en gång. Tionde i rad eller så.

min track record i tråden är outstanding. Som vanligt. Jag hade också rätt i att kapten släpptes direkt efter rättegången Nu återstår att se vad hovrätten säger, återkommer till det i ett annat inlägg, och om även kapten överklagar.

Men det är ändå intressant att du är så intresserad av allt jag skriver att du ens försöker låtsas som att du för noteringar över vad jag säger och hur ofta jag har fel. Något säger mig att en incel som du inte för bok över hur ofta jag haft rätt. Eller har du den statistiken också? Ditt troll.
Citera
2026-10-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
ShijieMeng69, visst var mitt inlägg fånigt? Jag försökte skriva till en fånig person - nämligen du. När du har begrundat det kan du läsa vad HusvagnSvensson skrev ovan. MYCKET bra inlägg av HusvagnSvensson.

Varför tror du att det är ramaskri inom lotskåren?

Fortfarande, ingenting i varken ditt eller Husvagnsvensson stöder ditt påstående som jag först citerade. Att du inte ens kan svara själv utan citerar andra visar hur patetisk du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in