Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Märkligt också att försvaret inte frågar om flytvästar (om inte de nämnt det men media valt att inte skriva om det).
I FUPn skrivs det att mamman inte har flytväst och att dottern hade "klagat/haft problem med remmen undertill på flytvästen". Däri går det ju inte att utesluta att de eventuellt hade kunnat överleva om de haft funktionsdugliga flytvästar. Vilket inte är lag men självbevarelsedrift och ansvar på sjön.
När det kommer till huruvida lots/kapten ska bli anklagade till just brottsrubriceringen vållande så borde detta vara högintressant för försvaret att påpeka.
1.
Det är inte en fråga för försvaret utan en fråga för polismyndigheten. Personligen tycker jag att åklagaren i det här fallet har misskött sitt jobb så grovt att denne borde låsas in dels för underlåtelse att sköta sin utredning och dels för obefogat åtal.
2. Som en av få utbildade i sjövett, etikett och med formell utbildning kan jag direkt säga att kaptenen på den lilla överkörda båten antingen är en praktdåre i behov av tvångsvård på beckomberga eller en mördare som haft ihjäl sin fru och familj, antagligen medvetet också. Inga flytvästar är nära på mord, att placera sin båt mitt i en farled och sedan "sova" på jobbet som kapten samt "natta familjen" är helt enkelt kriminellt och mord.
2.1.
När man sitter i mitt i en farled i en mindre båt så kan jag garantera att man har uppsikt på de större fartygen runt i kring och illa kvickt flyttar på sig ifall de kommer på ens nära kurs. Om inte annat så brukar svallvågorna i sig vara så obehagliga liksom den "dragningskraft" som större fartyg ofta kan utöva på mindre fartyg genom undanträngning av vatten och propellrar lika stora som små båtar.
2.2.
Frågan är om inte kaptenen på den mindre båten helt enkelt dödat sin fru med klubba eller strypning eller sömnmedel och sedan parkerat båten mitt i farleden för att dölja sitt dåd samtidigt som han vill ha ut på försäkringen för både båt och familj m.m. samt utrymme för ny yngre älskare.
2.3. Försvaret verkar vara lite för finkänsligt men här på flashback behöver man inte ta några fångar.