Igår, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vem?
Jag bör såklart höra det inlägget men det låter konstigt i mina öron som beskrivet.

Moraliskt har snipans förare agerat farligt som går i farled kvällstid. Även om lanternor och app använts.
Det verkar av allt att döma som han inte besitter kunskaperna om denna farled helt.
I denna farled är det svårt att färdas säkert i mörker, det är mkt tung trafik och det är kategoriserat trång farled i princip överallt från Marstrand till Uddevalla.

Att någon sann expert skulle fördöma känns förmätet, därav undran vem?
Studio ett 30 september sändningen som började 16:02
Gå till tidskod 07:15. Där börjar de intervjuar Chalmers experten.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Studio ett 30 september sändningen som började 16:02
Gå till tidskod 07:15. Där börjar de intervjuar Chalmers experten.

Då vet jag vem det är, tack.
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Citat:
Lyssnade på studio ett igår på SR P1.
De hade med en expert från Chalmers.
Han gick väldigt hårt åt pappan. Att pappan uppenbart hade gjort fel. Lika mycket fel som lotsen och kaptenen genom att inte ha den uppsikt han borde haft.
Befriande att det finns någon som belyser det som ingen i media verkar våga lyfta.

Du vinner inga poäng på att överdriva och fara med osanning. Tvärt om.
Han gick inte alls ”väldigt hårt åt pappan”. Han gick inte ens lite hårt.
Talade lugnt och sansat kort om att han var en smula förvånad över att man inte resonerar lite mer kring det i domen.
Det är väl ungefär vad 5000 inlägg här redan har behandlat, konstaterat och är eniga i - Att pappan bör haft utkik. Ingen har någonsin påstått motsatsen.
Även om korkade troll gärna vill hävda att man varit ensam om det, som om det vore någon sorts kukmätartävling på lågstadiet.

Fredrik Olinderson är inte förvånad över domen och konstaterar att fel skett på Misje V.

Det går fint att lyssna här och konstatera det inte så hårda. Från 62:51.
Varsågod.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2865305#3712
Senast redigerad av M.J.A Igår kl. 22:40.
Citera
Igår, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du vinner inga poäng på att överdriva och fara med osanning. Tvärt om.
Han gick inte alls ”väldigt hårt åt pappan”. Han gick inte ens lite hårt.
Talade lugnt och sansat kort om att han var en smula förvånad över att man inte resonerar lite mer kring det i domen.
Det är väl ungefär vad 5000 inlägg här redan har behandlat, konstaterat och är eniga i - Att pappan bör haft utkik. Ingen har någonsin påstått motsatsen.
Även om korkade troll gärna vill hävda att man varit ensam om det, som om det vore någon sorts kukmätartävling på lågstadiet.

Fredrik Olinderson är inte förvånad över domen och konstaterar att fel skett på Misje V.

Det går fint att lyssna här och konstatera det inte så hårda. Från 62:51.
Varsågod.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2865305#3712
De flesta. Speciellt media.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
Citat:
De flesta. Speciellt media.

Du har fel.
Vilken media har påstått att snipan ej bör haft utkik?
Ge oss en!
Citera
Igår, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du har fel.
Vilken media har påstått att snipan ej bör haft utkik?
Ge oss en!
Eftersom inget media har lyft att pappan inte hade tillräckligt med uppsyn så kan jag ju inte heller länka till en sådan artikel.
Men eftersom du påstår att massa media har påtalar pappan bristande uppsyn på omgivningen så ger gärna ett exempel.
Citera
Igår, 22:52
Medlem
”Lotsen har inte gjort något fel.”
Ronny Löf från Lotsförbundet gör verkligen ingen bra reklam för sitt förbund och sina medlemmar.

Domen är felaktig med resonemanget att det ”kunde hänt vem som helst” och för att ”det var en helt vanlig lotsning som gått enormt fel”.

Tja - blir det mindre fel för att det kunde skett vem som helst av de 235 lotsar som finns i Sverige?
Eller mindre fel för att det var en ”vanlig lotsning”?
(Med det lite ovanliga att två personer dog på färden med lotsen bakom spakarna)

Herregud.
Vet han ens vad han säger?

https://www.sverigesradio.se/artikel/lotsforbundet-lotsen-gjorde-inget-fel
Citera
Igår, 22:55
Medlem
Citat:
Eftersom inget media har lyft att pappan inte hade tillräckligt med uppsyn så kan jag ju inte heller länka till en sådan artikel.
Men eftersom du påstår att massa media har påtalar pappan bristande uppsyn på omgivningen så ger gärna ett exempel.

Mitt exempel är vad jag redan har skrivit - Ingen har påstått motsatsen. Ingen har påstått att pappan inte skulle haft uppsikt. Det betyder att det inte finns något uttalande alltså och därmed ingen länk.

Du hävdar till skillnad mot mig att media påstår det.
Begriper du skillnaden?
Du har ingen länk. Givetvis. Media har inte påstått något sådant.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det verkar av allt att döma som han inte besitter kunskaperna om denna farled helt.
I denna farled är det svårt att färdas säkert i mörker, det är mkt tung trafik och det är kategoriserat trång farled i princip överallt från Marstrand till Uddevalla.

Att någon sann expert skulle fördöma känns förmätet, därav undran vem?

Jag har kunskap om denna farled, seglar där OFTA.
I mörket går man självklart mitt i farleden, man går i fyrarnas vita sektor.
Det går ytterst sällan ”tung trafik” efter mörkrets inbrott.
En större båt var 5-6 timma under dygnets ljusa timmar.

Det är mycket brett vid olycksplatsen. Plenty of space för fartyget att säkert passera snipan hade han sett den. Det har dessutom kaptenen själv sagt.
Citera
Igår, 22:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Du hade väl dömt en lokförare för mord om någon hoppar framför tåget kan jag tänka mig.

Men ärligt. Kapten och lots blir dömda för vållande till annans död för att de missat en i sammanhanget väldigt liten fritidsbåt. Men föraren av fritidsbåten har åtalsimmunitet, uttalad av åklagare innan utredningen ens var klar, trots att han missat ett helt lastfartyg som är typ 100 ggr större än hans egen båt. Det är ju absurt. Vad fan är det för rättssamhälle.

Nej, han har inte åtalsimmunitet. Åklagaren har gjort en bedömning av hans skuld och kommit fram till att den är så ringa att det är osannolikt att det blir en fällande dom. I det läget får inte och tar inte åklagare saken till åtal.

Kaptenen och lotsen däremot bedömde han var skyldiga till vållande till annans död och andra brott genom att bevisen räckte för att bevisa det. Det visade sig vara en riktig bedömning.

Så läget motsvarar vad man kan förvänta sig vid varje sansad bedömning. Pappans misstag var juridiskt försumbara i sammanhanget och orsakade inte olyckan, så som en allmän bedömning av läget också ger. Den eller de ansvariga på fartyget däremot var skyldiga till brott och orsakade olyckan utan påverkan av andra. Det ger en allmän bedömning av läget också. Det är inte den som blir påkörd som är att klandra, det är den som kör på någon som gör fel.

Allt som påståtts i frågan om jämförelser, som nu din om att hoppa framför tåget är helt irrelevanta och fel applicerade på situationen, en situation där fritidsbåten har all rätt att ligga där den ligger i farleden och även rätt att missa fartyget bakom, varvid det är fartygets uppgift att uppmärksamma fritidsbåten på att den tänker passera. Helt och hållet fartygets skyldighet och ansvar i det läget.
Citera
Igår, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tack för tipset! Tänka sig en expert som säger samma sak som jag. Vad förvånade de näthatande trollen i tråden ska bli

Jag tycker som du. Hoppas nu att vi kan få en objektiv debatt om detta i massmedia.

Haverikommissionen utreder väl hela olyckan och inte bara den ena inblandade parten som rätten gjorde, men även den juridiska utredningen borde ha utrett båda parter. I grund och botten handlar det om respekt och upprättelse för de två personer som dog, och då kan man inte bara strunta i att utreda den ena parten för att det är en familjemedlem. Det blir ju helt galet.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Haverikommissionen utreder väl hela olyckan och inte bara den ena inblandade parten som rätten gjorde, men även den juridiska utredningen borde ha utrett båda parter. I grund och botten handlar det om respekt och upprättelse för de två personer som dog, och då kan man inte bara strunta i att utreda den ena parten för att det är en familjemedlem. Det blir ju helt galet.

Det är inget fel på utredningen.
Den är på över 400 sidor och täcker precis alla delar och parter med råge. Den hade inte sett annorlunda ut om snipan också varit misstänkt för brott.
Åtalet omfattar däremot bara ena parten.
Senast redigerad av M.J.A Igår kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in