2026-10-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Åklagaren sade redan från start att eventuell skuld hos snipans kapten skulle leda till åtalsunderlåtelse pga hans förlust, hur noga tror du han sen utredde en eventuell skuld han redan bestämt sig för att inte åtala för?

Kronan ville inte blanda in fritidsskepparen i detta, oklart varför.

Det är precis som du påpekar här. Åklagarens agerande är rättsvidrigt och direkt olagligt, rent av korrumperat. Varför får vi antagligen aldrig veta.
Citera
2026-10-01, 19:22
Medlem
Efter en snabb skumning av domen konstaterar jag att domstolen konstaterar det vi vetat hela tiden, men som trådens troll kategoriskt vägrat förstå, nämligen att olyckan skedde i en juridiskt sett trång farled.

Jag noterar också att domstolen har vissa problem med sina motiveringar och bland annat tillämpar omvänd bevisbörda till exempel vad gäller siktförhållandena.

Det finns tveklöst goda grunder för överklagande, även för kapten om han skulle vilja.

Jag tycker fortfarande, som tidigare, att försvararna gjort ett klent jobb, och det återspeglas i domen.

Återkommer med mer detaljer när jag läst och analyserat domen djupare.
Citera
2026-10-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hittepå och lögner. Även vad gäller skadestånd talar allt för att det påseglande fartyget är huvudansvariga och de kan mycket väl bli ensamt ansvariga även där, utom i dina fantasier. Du är en lögnare och en djupt ondskefull, elak och själsligt sjuk människa.

Varför håller någon som du som inte kan någonting om detta på med alla dessa hittepå och lögner? Alla som kan något om saken vet att det är precis så som jag skriver. Snipan står inte utan ansvar i olyckan. Den har tveklöst minst halva ansvaret. Åklagarens underlåtenhet att utreda den saken är ett lagbrott.

Du är en lögnare och ett djupt ondskefullt, elakt och själsligt sjukt troll.
Citera
2026-10-01, 19:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ditt citat handlar ju om regeln om utkik.
Jag förstod det som att du menade väjningsplikten på sjön (upphinnande etc)
Användaren säger ju uttryckligen ’ Fritidsbåtar under skepparexamen följer bara en regel - promillehalt.
Därutöver finns ingenting juridiskt’

Hur är det med läsförståelsen, han hävdar att fritidsbåtar inte behöver följa regler, utom promilleregeln.
Antagligen för att han inte fattar att fritidsbåtar på sjön är just som cyklister i trafiken, de behöver inget körkort, men de behöver känna till och följa de regler som finns.
Inklusive väjningsregler.
Citera
2026-10-01, 19:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du är en lögnare och en djupt ondskefull, elak och själsligt sjuk människa.
Igår skrev du om mig att jag var ’ Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd’

Trots att jag faktiskt inte gjorde det.

Vad skriver du om folk du verkligen ogillar?

Allvarligt, du är moderator och representant för Flashback, även när du postar som vanlig användare.

Skärp dig!
Senast redigerad av mikaels 2026-10-01 kl. 19:38.
Citera
2026-10-01, 19:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Varför håller någon som du som inte kan någonting om detta på med alla dessa hittepå och lögner? Alla som kan något om saken vet att det är precis så som jag skriver.

Du är en lögnare och ett djupt ondskefullt, elakt och själsligt sjukt troll.

Pillutadig är inget argument, alla vet att du är ett trollet och svinet och att du går igång på det här. Flickans död får dig att gå igång på alla cylindrar liksom det mothugg du fått här när folk avslöjar dina faktafel och ditt obehagliga och flinande beteende med smileys och allt.

Eftersom du älskar att få höra det borde jag inte göra dig till vilja, men jag har bland en del kräk genom åren på Flashback aldrig träffat på ett mer genomuselt kräk än dig.

Nej, du har inte rätt här, liksom du inte hade rätt om ansvaret i tingsrätten och goda och insatta debattörer har förklarat varför. Pappans ansvar är inte i något avseende mer än marginellt till olyckan. Ingen kan veta på förväg exakt hur en domstol kommer att döma, men det är uppenbart att det du påstår saknar all täckning utom som något slags önsketänkande spekulation från din sida eller önskan att genom magiskt tänkande påverka rättegången.
Citera
2026-10-01, 19:36
Medlem
Förhoppningsvis bättre idag men i alla fall för ca 30 år sedan så pratade inte vissa lotsar ens med de som körde lotsbåtarna (Marstrand) pga att de ansåg sig vara så mycket bättre.
Citera
2026-10-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att den typen av olyckor kommer att öka nu efter domen?

Nej det tror jag väl inte för det är nog otroligt låg sannolikhet att det faktiskt ska bli en kollision även om folk har dålig koll. Men tycker alla ska ta sin egen säkerhet på allvar och inte bara lita på att någon annan eller modern teknik ska se till att inget kan hända dem. Man hör ju liknande attityder gällande bilkörning t ex, typ att folk tror att man inte skadar sig vid en krock om man har en ny bil.
Citera
2026-10-01, 19:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Igår skrev du om mig att jag var ’ Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd’

Vad skriver du om folk du verkligen ogillar?

Allvarligt, du är moderator och representant för Flashback, även när du postar som vanlig användare.

Skärp dig!

Du ligger i lä vad gäller lögner och uppträdande Herr V. Men du är en del av samma pack som hånar offret för olyckan som själv är ett offer och förlorat hustru och en ung dotter. Det är helt enkelt inte ok när det paras med felaktigheter i sak som man kan ta reda på om man vill och för domen ger en mycket stark vägledning om hur juridiken ser på saken och vem som verkligen är skyldig.

Nej, jag är ingen representant för Flashback alls när jag inte uttalar mig som moderator. Så funderar det. Flashback har ingen som helst åsikt i sakfrågan här som jag antingen representerar eller inte representerar. Moderatorer är i dessa sammanhang helt vanliga användare.

Som sådan är det min rätt och som jag anser min skyldighet att kalla en spade för en spade. Du uppträder som ett kräk och blir då kallad för ett. Det har tätt samband med debatten och vad du ger uttryck för för åsikter.

Man kan ha en åsikt om att pappan bär ett ansvar utan att vara ett kräk och utan att trolla. Jag ser ingen som ett kräk för att de har en viss åsikt. Det är hur man framför det, vad man står för och hur det hör ihop med sakfrågan det kommer an på.

Att skylla på offret är och förblir vedervärdigt. Förstår man inte problemet är det en stor del av problemet.
Citera
2026-10-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
TR är tydlig med både ansvarsfördelning och vad man brutit mot:

TR dom B 14878-26

’Vållande till annans död’ under tjänsteutövning torde garantera att FH har lotsat färdigt.

Men om lilla båten hade kört åt andra hållet, då hade varken lots eller kapten varit skyldiga till något brott alls om de missat den. Är det så man ska förstå reglerna. Lite konstigt ändå kan jag tycka.
Citera
2026-10-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har hela mitt båtliv hört om yrket lots återkommande och att det ungefär överallt i världen är, eller snarare anses vara ansvarsbefriat i utövningen.
Med hänvisning till kapten. På ett fartyg har alltid kapten hela ansvaret.
Mer utvecklat än så kan inga gamla sjömän eller ickeakademiker utveckla det för det är bara ordningen som råder för att förenkla saker o ting/kort och effektivt.
Sjölagar och regler är till stor del baserat på verkligheten till sjöss.

Grejen är att intill detta kan tillfälliga ansvarsfördelningar uppstå där kapten fortsatt är ansvarig, men att det finns fler ansvariga runtomkring.
Beroende på vad det är som händer.
Utförs grova felaktigheter/brott av en individ ombord så är det ju självklart straffansvar som råder oavsett yrkestitel.

Yrket lots är en skyddad värld, ganska starkt påverkat av det som hände precis faktiskt alldeles intill för ungefär 46år sedan - Tjörnbro-olyckan.
Skyddat av båtfolk i yrke och ansett högt av i stort sett alla som vistas på sjön som leverne.
Men det finns en verklighet där flytande domstolar liksom inte existerar och det borde kan lotsyrket iaf ta in.

Dom lär kunna jobba/lotsa såsom alltid.
Det går ju bra och är inga problem om man följer reglerna och bara gör som man alltid gör.
Men dom bör anamma verkligheten att dom inte är kaxigt ansvarsbefriade om dom tar för sig och det blir såpass fel att folk dör.
Att lotsar nu pausar jobb pga grejer som dom egentligen borde förstå, kan nog vara ett nyttigt stålbad bara.

De anser väl inte att de kan jobba säkert om de vet att de blir dömda för vållande till annans död om en en liten motorbåt kör in i dem från sidan.
Citera
2026-10-01, 19:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du ligger i lä vad gäller lögner och uppträdande Herr V. Men du är en del av samma pack som hånar offret för olyckan som själv är ett offer och förlorat hustru och en ung dotter. Det är helt enkelt inte ok när det paras med felaktigheter i sak som man kan ta reda på om man vill och för domen ger en mycket stark vägledning om hur juridiken ser på saken och vem som verkligen är skyldig.

Nej, jag är ingen representant för Flashback alls när jag inte uttalar mig som moderator. Så funderar det. Flashback har ingen som helst åsikt i sakfrågan här som jag antingen representerar eller inte representerar. Moderatorer är i dessa sammanhang helt vanliga användare.

Som sådan är det min rätt och som jag anser min skyldighet att kalla en spade för en spade. Du uppträder som ett kräk och blir då kallad för ett. Det har tätt samband med debatten och vad du ger uttryck för för åsikter.

Man kan ha en åsikt om att pappan bär ett ansvar utan att vara ett kräk och utan att trolla. Jag ser ingen som ett kräk för att de har en viss åsikt. Det är hur man framför det, vad man står för och hur det hör ihop med sakfrågan det kommer an på.

Att skylla på offret är och förblir vedervärdigt. Förstår man inte problemet är det en stor del av problemet.
Jag är inte herr V. (Eller är det ett typo i din första mening?)

Jag har ifrågasatt varför åklagaren inte anklagar även snipaföraren för olyckan som jag anser han bär ett delansvar för, genom sitt bristfälliga sjömanskap.
Det gör mig inte till ’Ännu ett svin till människa som har mage att självbelåtet flinande och självrättfärdigt skylla på brottsoffret för att han blev påkörd’

Jag har sagt att pappan har ett delansvar, det gör mig till ett kräk? Det var en tragedi med flera ansvariga, flera än vad dom just nu prövas i rätten.

Och när du postar står det moderator på dig. Like it or not representerar du Flashback, just nu rätt illa.

Once a Marine, always a Marine.

Varför inte debattera som du själv vill bli bemött?

Hoppas du inte modererar denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in