2026-07-21, 15:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Äter man inte mycket socker i sin vardag blir allt sött väldigt hemskt. Man sätter ribban på sött där man har sin vana. Därför kan 70 % inte vara normen.

Kan vara så, jag äter väldigt lite synligt socker, inte för det är onyttigt utan för jag inte tycker om det, kakor, smågodis och bakverk går oftast bort. Kan däremot sluka en påse jordnötter eller chipps på kort tid. Så så jättenyttig är jag ju inte
Citera
2026-07-21, 15:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan vara så, jag äter väldigt lite synligt socker, inte för det är onyttigt utan för jag inte tycker om det, kakor, smågodis och bakverk går oftast bort. Kan däremot sluka en påse jordnötter eller chipps på kort tid. Så så jättenyttig är jag ju inte

Äter inte heller den sortens socker. För mig smakar det bara socker. Jag vill ha blandade smaker.

Jag har ibland ätit snacks istället för sötsaker men har tvärtröttnat. Kan tycka att det är gott med litegranna chips om det är en favoritsmak, men helst då grädddfil till. Har jättefå smaker jag gillar. Därför blir det inte mycket av detta. Periodar lite på nötter. Är jag på arablivs smyger det sig med blandade nötter, men när de är uppätna dröjer det tills jag köper mer. Förr kunde jag äta mer mängder med sådant. Nötter känns lite iffy eftersom nötmögel är extremt cancerogent och de kan inte kolla alla nötter som kommer in i landet.
Citera
2026-07-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det är en jävla massa kalorier i 85% choklad. Vad trodde du?

skillnaden är dock stor mellan 85% och 75% när det kommer till socker och hur kroppen skulle reagera på hunger från sockerkickar. och ännu större om du jämför marabou som har ca 65-75g socker per 100g. i en 10g bit 85:ig är det ca ca 1.25g socker. Ja, det är 12g sockerarter i 100g 85% choklad från lidl. tar du 75% choklad så är mängden tillsatt socker per 100g ofta 45-50g sockerarter. vilket gör att varje 10g bit består nästan hälften till socker i 75%

mörk choklad (85procent +) innehåller lågt med tillsatt socker och en del fibrer som inte finns i mjölkchoklad. blodsockret skjuter inte iväg varken direkt eller timmar senare. som sagt. 85% mörk choklad är en gudagåva för att bibehålla vikt även för diabetiker såväl som icke diabetiker och brukar själv äta ca 20-30g om dagen 85%
Senast redigerad av fonzen 2026-07-21 kl. 17:59.
Citera
2026-07-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
skillnaden är dock stor mellan 85% och 75% när det kommer till socker. och ännu större om du jämför marabou som har ca 65-75g socker per 100g. i en 10g bit 85:ig är det ca ca 1.25g socker. Ja, det är 12g sockerarter i 100g 85% choklad från lidl. tar du 75% choklad så är mängden tillsatt socker per 100g ofta 45-50g socker. vilket gör att varje 10g bit består nästan hälften till socker i 75%

mörk choklad (85procent +) innehåller lågt med tillsatt socker och en del fibrer som inte finns i mjölkchoklad. blodsockret skjuter inte iväg varken direkt eller timmar senare. som sagt. 85% mörk choklad är en gudagåva för att bibehålla vikt även för diabetiker såväl som icke diabetiker

i min bit jag har med 70 % från ICA är den TOTALA sockermängden 36%
Det är inte Marabou vi pratar om eller?
Lindt 85% lär ju vara lägre total sockerhalt än ICA´s 70%
Citera
2026-07-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
i min bit jag har med 70 % från ICA är den TOTALA sockermängden 36%
Det är inte Marabou vi pratar om eller?
Lindt 85% lär ju vara lägre total sockerhalt än ICA´s 70%

ja, alla färdiga kakor så som cloetta, marabou, fazer är bara nästan till mer än hälften socker ( i sockerarter t.o.m). köper fin carre 85% på lidl. 12,8g sockerarter

denna är bra. https://world.openfoodfacts.org/product/4056489366461/extra-dark-85-cocoa-fin-carre
2-3 bitar om dagen. man vill inte äta mer. vet inte om det är fibrerna som mättar eller att den är något besk. men passar bra med en kopp kaffe och mjölk
Senast redigerad av fonzen 2026-07-21 kl. 18:07.
Citera
2026-07-21, 21:16
Medlem
Dumdrygs avatar
70 % kakao är för blöjbebisar. 86 % eller 90 % bör det vara. Sen tar man ju bara en, högst två rutor till kaffet.
Citera
2026-07-22, 00:43
Medlem
Folk gillar olika smaker (eller vänjer sig) samt påverkas av marknadsföring osv. Många kaffekonnässörer rynkar på näsan åt bryggkaffe i allmänhet och mörkrostade varianter i synnerhet medan andra bälgar i sig det dagligen. Smak handlar främst om kultur och vana.
Citera
2026-07-22, 00:50
Medlem
Fiercefuls avatar
Vi är ett gänt tokar som gillar bittra smaker såsom råchoklad med hög %, grapefrukt, gint och tonic, enbsrt tonicsoda, grappa, Schweppes russian osv osv..
Citera
2026-07-22, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Marabou säljer en choklad med 86% kakao. Väldigt god och inte det minsta bitter.

Men jag skulle aldrig ens smaka på choklad med 99% kakao.

Jag är inte kräsen, men Marabous mörka är ju gräslig? Det enda de är bra på är den ljusa vanliga chokladen, men den har de ju krympt till 160 gram och sedan dess har jag bojkottat dem och kommer aldrig vända tillbaka.

När det gäller mörk choklad är favoriten Lindts 90 %, följt av Garants 85 % (finns ingen 90).
99 % är bara till för att baka. Är ju typ bara kakao.
Citera
2026-07-22, 01:12
Medlem
Om 90% smakar bittert är man en snåljåp som köper skräpchoklad typ Lindt. Skulle ni punga ut för choklad från tillverkare som bryr sig om produkten hade ni snabbt insett att det är omöjligt att producera choklad som är (för) bitter när 10% av kakan är socker om man vet vad man gör. Lindt och liknande är rent skräp som ger mörk choklad dåligt rykte.
Citera
2026-07-22, 01:39
Medlem
Majsmannen2s avatar
Varför säljs choklad under 70%?
Citera
2026-07-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är betydligt mindre socker i chokladkakorna med högre kakaohalt. Sedan är smaken väldigt olika hos folk. Vissa föredrar den mörka och mer bittra smaken, andra föredrar vit choklad.
Ja det är ju det med mindre socker.
Med mer socker kan man äta en hel chokladkaka.

Med mindre socker tar man bara någon bit, det kan kännas beskt till en början men när man vant sig lite och blivit måttlig med intaget så vill man inte tillbaka till sockerslisket. 🤷
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in