2026-07-23, 01:34
Avslutad
Vill ha bitterheten när jag köper choklad med hög kakaohalt.
Citera
2026-07-23, 01:38
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det har länge varit känt att 70 % kakaohalt är det optimala för att få fram den optimala chokladsmaken i mörk choklad. Har man högre kakaohalt så blir chokladen bitter och torr.

Bra poäng!

Svar: eftersom det finns pretentiösa människor som vill visa hur "fina" och "vuxna" de är som äter choklad där man jagar hög kakaohalt och inte bara faller för söthetsfällan.

Motsvarande okunniga snobberi finns även i vin- och kaffevärlden. Amatörer tror att kaffe ska vara "starkt" men de vet inte ens vad de menar med starkt - hög kaffehalt i förhållande till vattenmängd, mörkrostat, utan kaffe/mjölk eller vadå liksom? Vad tror du att du är ute efter? Vill du bara bli pigg så finns det billiga koffeintabletter liksom, mycket enklare än att brygga kaffe!

Whiskeyvärlden är tvärtom skulle jag säga, för där är väl syftet i ärlighetens namn att man vill bli berusad, snarare än att sitta och försöka detektera om drycken lagrats på ektunna och isåfall vilken typ av ek.
Citera
2026-07-23, 03:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Svar: eftersom det finns pretentiösa människor som vill visa hur "fina" och "vuxna" de är som äter choklad där man jagar hög kakaohalt och inte bara faller för söthetsfällan.

Sitter inte och äter choklad på allmän plats. Vem ska jag visa mig vuxen för?
Citera
2026-07-23, 03:23
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sitter inte och äter choklad på allmän plats. Vem ska jag visa mig vuxen för?

Dig själv kanske? Eller eventuella gäster som är närvarande när det bjuds på dyrare choklad.
Vad tror du dig uppnå genom att äta choklad som är över 70% kakao, när vetenskapen har bevisat att den inte blir godare?
Citera
2026-07-23, 03:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Dig själv kanske? Eller eventuella gäster som är närvarande när det bjuds på dyrare choklad.
Vad tror du dig uppnå genom att äta choklad som är över 70% kakao, när vetenskapen har bevisat att den inte blir godare?

Det är inte vetenskapen som äter min mat.
Citera
2026-07-23, 03:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Det är inte vetenskapen som äter min mat.

Nä men om de nu trots allt har BEVISAT att chokladen inte blir godare efter 70% så är det ju också BEVISAT att det är en illusion du äter när du tror att 70+ är godare. Borde man inte tänka efter då?

Men skulle det vara inkorrekt det som TS påstår så invänd gärna emot det.
Citera
2026-07-23, 03:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nä men om de nu trots allt har BEVISAT att chokladen inte blir godare efter 70% så är det ju också BEVISAT att det är en illusion du äter när du tror att 70+ är godare. Borde man inte tänka efter då?

Men skulle det vara inkorrekt det som TS påstår så invänd gärna emot det.

Jag tycker inte om smaken av socker. Därför är 70 % äcklig för mig.
Citera
2026-07-23, 07:38
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag tycker inte om smaken av socker. Därför är 70 % äcklig för mig.

Ok, ogillar du alltså både smaken av socker och andra sötningsmedel (exempelvis stevia)?

Men koncentrerad kakao är väldigt bitter. Uppfattar du inte det som en nackdel alltså? Nästan alla gör ju det... Har du möjligtvis genen TAS2R38 (personer med den genen kallas "icke-smakare").

Eller har du övat dig inom det som vissa kallar "aquired taste" månne, dvs att lära sig gilla sånt som människan spontant inte gillar?

Det måste vara väldigt många saker du tycker är äckligt då, om du till och med reagerar på mörk choklad. Nästan allting är ju åtminstone en aning sött - ketchup, tacosås, mjölk osv...
Citera
2026-07-23, 13:31
Medlem
Som smaksättare i matlagning funkar 70+ kakao bra.
Citera
2026-07-23, 15:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok, ogillar du alltså både smaken av socker och andra sötningsmedel (exempelvis stevia)?

Men koncentrerad kakao är väldigt bitter. Uppfattar du inte det som en nackdel alltså? Nästan alla gör ju det... Har du möjligtvis genen TAS2R38 (personer med den genen kallas "icke-smakare").

Eller har du övat dig inom det som vissa kallar "aquired taste" månne, dvs att lära sig gilla sånt som människan spontant inte gillar?

Det måste vara väldigt många saker du tycker är äckligt då, om du till och med reagerar på mörk choklad. Nästan allting är ju åtminstone en aning sött - ketchup, tacosås, mjölk osv...

Nej, det är just socker som är äckligt. Men när man köper något med sötningsmedel har de använt för mycket, vilket också är rätt äckligt. Äter absolut hellre en choklad med erytriol än socker. För mig smakar socker grötigt, mustigt...
Citera
2026-07-23, 17:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Nej, det är just socker som är äckligt. Men när man köper något med sötningsmedel har de använt för mycket, vilket också är rätt äckligt. Äter absolut hellre en choklad med erytriol än socker. För mig smakar socker grötigt, mustigt...

Det kan jag förstå. Men då måste väl bästa lösningen för dig vara 70% choklad fast med ett sötningsmedel som inte är socker. Finns många lyxchokladmärken som använder andra sötningsmedel än socker.
Citera
2026-07-23, 20:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det kan jag förstå. Men då måste väl bästa lösningen för dig vara 70% choklad fast med ett sötningsmedel som inte är socker. Finns många lyxchokladmärken som använder andra sötningsmedel än socker.

Har aldrig sett den modellen. De som är sockerersatta och "mörka" ligger på runt 40 %. De är alldeles för mesiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in