2026-07-20, 20:18
Medlem
Gauls avatar
Det har länge varit känt att 70 % kakaohalt är det optimala för att få fram den optimala chokladsmaken i mörk choklad. Har man högre kakaohalt så blir chokladen bitter och torr. Det finns såklart anledningar att ha mindre än 70 % kakaohalt om man vill ha mjölkchoklad eller vit choklad istället för mörk choklad.

Redan inkafolket insåg att kakaobönorna behövde blandas ut för att minska bitterheten. De hade inte tillgång till socker, så de använde chilifrukter istället. Idag kan man köpa chocklad med 85 % kakao, 90 % kakao, och till och med 99 % kakao. Procenten står med större tecken än något annat på förpackningen, ungefär som det är ett mått på kvalité.

Det är lika befängt som om en pizzeria hade sålt salami som bränts i pizzaugnen och marknadsförde det som 100 % salamipizza. Vem köper choklad med kakaohalt på över 70 %? Det enda acceptabla ändamålet jag kan komma på är om man köper det för att riva och blanda ut i en efterrätt.
Citera
2026-07-20, 20:21
Medlem
Vissa, jag till exempel gillar 85% den är lagom söt ändå och med en tydlig kakaosmak. Passar fint till kaffe och det är väl mest den medicinska effekten jag är ute efter, samt det är gott.
Citera
2026-07-20, 20:34
Medlem
pn222jws avatar
Diabetiker... kalorijägare - måhända ?
Citera
2026-07-20, 20:34
Medlem
Erm... "det optimala för att få fram den optimala chokladsmaken". Lite chokladkaka på chokladkaka där?

Hur som helst. Somliga av oss har vant oss vid riktigt mörk choklad efter kaffet. Espresso på trottoarservering i Paris, ska det vara. Då duger inga fjuttiga 70% kakao.

Fast det är förstås en smaksak.
Citera
2026-07-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Får du stånd av det?

Nä inte av chokladen. Snygg tjejj och snuskiga tankar fixar den biten.

Kakao är fullt av antioxidanter / flavonoider. De skyddar dina celler mot skador. De får också dina blodkärl att slappna av.
Detta kan sänka ditt blodtryck och minska risken för hjärtsjukdomar.
Flavonoider i kakao hjälper kroppen att tillverka kväveoxid. Det vidgar blodkärlen så att blodet flyter lättare och sänker blodtrycket. Effekten kan jämföras med vissa blodtryckssänkande mediciner.
Kakao innehåller aminosyran tryptofan vilket är bra för ditt humör. Det omvandlas till signalsubstansen serotonin, som gör att vi känner oss glada och lugna.
Kakao är fullt av mineraler som är en en utmärkt källa till magnesium, järn och zink.
Magnesium hjälper till exempel musklerna och nerverna att fungera normalt.
Polyfenoler i kakao dämpar inflammationer i kroppen.
Det bästa är att använda ren kakao.
Citera
2026-07-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Diabetiker... kalorijägare - måhända ?

Det är en jävla massa kalorier i 85% choklad. Vad trodde du?
Citera
2026-07-20, 20:36
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tycker istället det är synd att det inte finns mörk choklad med t ex nötter eller bär. Köper 85 eller 90 %. Tycker att under det blir mörk choklad för sliskig. Söt choklad funkar bättre som mjölkchoklad.
Citera
2026-07-20, 20:52
Medlem
andan0s avatar
gubbar tror att det är nyttigt
Citera
2026-07-20, 20:56
Medlem
MrMadoffs avatar
Har du hört talas om Polyfenoler och antioxidanter? Nä tänkte väl det
Citera
2026-07-20, 21:15
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Har du hört talas om Polyfenoler och antioxidanter? Nä tänkte väl det

Allting sådant tas upp av kroppen lättare vid 70 %.
Citera
2026-07-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Allting sådant tas upp av kroppen lättare vid 70 %.
Nädu, nu får du ta och komma med källor på dina 70%...
Citera
2026-07-20, 21:25
Medlem
Onanikrems avatar
70% och under tycker jag blir för sliskigt. De få gånger jag köper choklad är det 80-85%, passar utmärkt till kaffe eller rött vin. Hälsoaspekten skiter jag i, köper för det är gott.

Mjölkchoklad typ Marabou är det många år sedan jag slutade köpa, bara socker och fett, man får som en äcklig hinna i hela munnen av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in