2026-07-21, 07:13
Medlem
Marabou säljer en choklad med 86% kakao. Väldigt god och inte det minsta bitter.

Men jag skulle aldrig ens smaka på choklad med 99% kakao.
Citera
2026-07-21, 11:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Kunden bestämmer och det tillverkas bara varor som kunder vill köpa. Däremot kryllar det ju inte av högprocentig choklad så de flesta av oss gillar nog sockret mjölken och fettet mer än kakaon.
Citera
2026-07-21, 11:53
Medlem
Du nämner "70%" flertalet ggr i tråden. Varifrån får du den siffran? "Länge känt" är inte en källa. Det är bara din farmor som hittat på ngt förmodligen och var vi får fördomar och hörsägen ifrån.

Har du några konkreta källor vore det toppen.

Vad gäller nyttighet så är kakao nyttigt, ja. Det är socker, mjölk, etc. som vi blandar det med som gör mindre nyttigt. Kakao i sig är väldigt bra. Ha gärna lite ren kakao på din morgongröt eller liknande. Gott dessutom.

https://superfoodly.com/orac-value/cocoa-dry-powder-unsweetened/

(Du kan också bara googla "cocoa health benefits" eller liknande så får du upp information)
Citera
2026-07-21, 11:56
Medlem
HanMedPinnens avatar
Varför säljs drycker med över 12% alkoholhalt? Det bara bränner ju i munnen. Man behöver sötma och kanske syra eller banansmak för att balansera upp det!
Citera
2026-07-21, 12:16
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
En annan kör 100% kakao (pulver) och blandar det i upphettat vatten. Det är närmast en ritual.
Fattar inte att det är mer populärt, perfekt kaffesubstitut
Lika gott hett eller iskallt med lite mjölk
Folk blir oroliga när jag vill ha "vuxenoboy"

Kan även tipsa om att blanda ihop smör och kakao, lite socker om man vill
äta frys eller kylskåpskallt
Fake tryffel?

ontopic
kan man prata om kakaohalt utan att prata om sockerhalt?
kolla kolhydrater per 100g nästa gång på chokladen
Citera
2026-07-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
nej för det förekommer knappt några nivåer av det under 85%
Vad menar du? Antingen finns det i kakao eller så finns det inte, oavsett procent.
Citera
2026-07-21, 13:20
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Vad menar du? Antingen finns det i kakao eller så finns det inte, oavsett procent.
Förstår du inte att ju lägre % blir av chokladen desto mindre kakao innehåller det för det är utblandat med massa annat skit. Jösses blir man efterbliven av att äta så mycket socker som ni?
Citera
2026-07-21, 13:33
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
En annan kör 100% kakao (pulver) och blandar det i upphettat vatten. Det är närmast en ritual.
Ja visst - även hälften snabbkaffepulver - hälften kakaopulver (och hett vatten) är mycket gott.
Citera
2026-07-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja visst - även hälften snabbkaffepulver - hälften kakaopulver (och hett vatten) är mycket gott.

Det ska jag testa
Citera
2026-07-21, 14:35
Avstängd
Bara ytterligare ett trick av Marketing där vissa börjar tro de vet bättre när de köper högre procent.

”Jag är lite finare och äter ännu renare kakao”.

Folk är korkade så detta funkar galant.
Citera
2026-07-21, 14:58
Medlem
Siffran 70 % är väl kliniskt framforskad av landets främsta söndagsbilagor. Så jag förstår inte varför någon skulle vilja påstå något annat än att TS har rätt i sak att allt över 70% snarare är åt det mer oseriösa och komiska hållet.
Citera
2026-07-21, 15:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
70% och under tycker jag blir för sliskigt. De få gånger jag köper choklad är det 80-85%, passar utmärkt till kaffe eller rött vin. Hälsoaspekten skiter jag i, köper för det är gott.

Mjölkchoklad typ Marabou är det många år sedan jag slutade köpa, bara socker och fett, man får som en äcklig hinna i hela munnen av det.

Äter man inte mycket socker i sin vardag blir allt sött väldigt hemskt. Man sätter ribban på sött där man har sin vana. Därför kan 70 % inte vara normen.

Citat:

Dricker detta med men är mer barnslig än du, har i en hermesetas och toppar med lite mjölk. Men har i rätt rejält med kakao.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, man (eller jag i alla fall) äter ju inte en hel sådan chokladkaka på en gång, som godis och/eller näring. Utan man tar ett par bitar av den t.ex. till kaffet, eller hackar den och strör på en vaniljglassdessert. Så visst fyller den sin roll!

Haha, minns jag hade en 95 %. Den använde jag för att ta småbitar och doppa i dryck. Jättegott. Sedan kom mor och ville smaka. Och trodde att det var som en mjölkchoklad och tog två rutor och tryckte in i munnen. Trots att jag sa att det blir fel om du äter den så. Den grimasen alltså!
Senast redigerad av zombie-nation 2026-07-21 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in