2026-07-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vissa gånger MÅSTE man ha sin vara i tid, tex om man glömt bort någons födelsedag, man behöver en del till sin bil för att kunna åka på semester osv osv.
Minns en gång jag skulle på klassresa till norge och bara några dagar innan vi skulle fara gick min kamera sönder så jag var tvungen att snabbt beställa en ny.

Grejen är väl att vi vant oss vid att nästan allt går att köpa och få hem med kort varsel. Som inför en längre bilresa så kanske man kollar över sin bil i god tid innan avresa. Men sen kommer det alltid att inträffa oförutsedda saker och då får man hantera det på bästa sätt.

Som exempel, om jag beställer från Lensway på en söndag så brukar paket landa i mitt postfack på måndag eftermiddag eller senast tisdag. Men saken är den att jag aldrig har efterfrågat så kort leveranstid. Jag kan ju beräkna min förbrukning av linser och beställa med viss framförhållning.

Är gammal nog att minnas när den normala leveranstiden för postorderhandel var minst en vecka.
Citera
2026-07-21, 12:00
Medlem
Luriosans avatar
Beror nog på vilken bransch det gäller. Många småföretag som jag har kontaktat via mejl har oftast svarat inom 24h. Inga livsviktiga saker heller eftersom det oftast handlat om reservoarpennor, bläck och anteckningsböcker. Men gissar att med nischade branscher måste man ta tillvara på de kunder som finns.

Det enda som jag kan ha synpunkter på är apotek som har öppet 10-13 på lördagar och stängt på söndagar. Gäller inte landsbygd utan även större städer där de ligger mitt i centrum. Känns som att de fyller en större funktion än vissa andra butiker som kan ha öppet 10-18 alla dagar.
Citera
2026-07-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Grejen är väl att vi vant oss vid att nästan allt går att köpa och få hem med kort varsel. Som inför en längre bilresa så kanske man kollar över sin bil i god tid innan avresa. Men sen kommer det alltid att inträffa oförutsedda saker och då får man hantera det på bästa sätt.

Som exempel, om jag beställer från Lensway på en söndag så brukar paket landa i mitt postfack på måndag eftermiddag eller senast tisdag. Men saken är den att jag aldrig har efterfrågat så kort leveranstid. Jag kan ju beräkna min förbrukning av linser och beställa med viss framförhållning.

Är gammal nog att minnas när den normala leveranstiden för postorderhandel var minst en vecka.

Företag skulle kunna erbjuda supersnabb frakt för några hundra extra tycker jag.
Citera
2026-07-21, 12:17
Medlem
Citat:
Jag beställde en grej fredags men igår kom jag på att dom måste skicka varan innan kl 09.00 för att jag ska ha varan i tid.

Såklart svarar ingen varken på mejl eller telefon nu när jag försöker få tag i dom och säga att dom måste skicka varan innan kl 09 på morgonen.

Jag har varit med om detta massor av gånger att företag har totalstängt på helger.
Varför är det så?
Att svara på lite mejl under helgen kan väl inte vara så jävla svårt?

De enda gånger jag fått svar är när det varit nåt mindre företag som typ " peters pc reparation AB" och där man haft mejlkontakt innan.
Men typ större företag skiter fullständigt i en på helger.

Varför är det såhär?
Är det såhär även i andra länder eller är just sverige dåliga på kundservice under helger?

Medan undantag naturligtvis finns där det är motiverat är det väl knappast nödvändigt för varor där man vanligen kan vänta till nästa vardag. Många företagare jobbar stenhårt och vill nog koppla av helt på helgen. Och där sådant sköts av anställda blir det helt enkelt en förlust att betala någon dubbel lön för att svara på enstaka mejl - de flesta kunder vill ju också utnyttja sin helg bättre än att ringa eller mejla kundtjänst, så man får helt enkelt betala mycket i löner utan att få någon vidare vinst i goodwill.
Citera
2026-07-21, 12:21
Medlem
Citat:
Vissa gånger MÅSTE man ha sin vara i tid, tex om man glömt bort någons födelsedag, man behöver en del till sin bil för att kunna åka på semester osv osv.
Minns en gång jag skulle på klassresa till norge och bara några dagar innan vi skulle fara gick min kamera sönder så jag var tvungen att snabbt beställa en ny.

Födelsedagspresenter kan du köpa i helgöppna butiker och moderna bilar som underhålls enligt plan drabbas ytterst sällan av fel som inte går att åtgärda själv. Och det finns dessutom helgöppna bilverkstäder, hyrbilsfirmor.
Citera
2026-07-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Födelsedagspresenter kan du köpa i helgöppna butiker och moderna bilar som underhålls enligt plan drabbas ytterst sällan av fel som inte går att åtgärda själv. Och det finns dessutom helgöppna bilverkstäder, hyrbilsfirmor.

Hahahahaha, man kan bara skratta åt sånna horungar som du som absolut måste ha rätt.
Du kan omöjligt vara så jävla cp-skadad att du tror att alla födelsedagspresenter man ska köpa finns i butiker som är öppna på helgen?
Tyvär verkar du faktiskt tro det haha.

Bilar går sönder oavsett om du underhåller dom eller ej.
Finns folk som köpt en helt ny bil men sen har den bara krånglat, var faktiskt en tråd om det i vintras här på flashback.
Citera
2026-07-21, 14:55
Medlem
Citat:
Hahahahaha, man kan bara skratta åt sånna horungar som du som absolut måste ha rätt.
Du kan omöjligt vara så jävla cp-skadad att du tror att alla födelsedagspresenter man ska köpa finns i butiker som är öppna på helgen?
Tyvär verkar du faktiskt tro det haha.

Var har jag sagt det? Jag har skrivit bara det - att du kan köpa en födelsedagspresent. Inte precis allt som du behöver.

Sedan, ska du beställa på postorder hjälper det ju ändå inte om företagen är öppna på helgen, eftersom posten bara går på vardagar?

Citat:

Bilar går sönder oavsett om du underhåller dom eller ej.
Finns folk som köpt en helt ny bil men sen har den bara krånglat, var faktiskt en tråd om det i vintras här på flashback.

Det gör de säkert. Men det händer inte ofta nog för att det ska vara standard med helgöppna bilverkstäder eller bildelsleveranser. Jag tror du har lite svårt att förstå ganska basala ekonomikoncept, framför allt det att man inte kan vara öppna på helger bara för att möjliggöra enstaka försäljningar - öppethållandet måste löna sig. Och det blir inte lättare av att:
1. För de flesta företagen sker majoriteten av försäljningen på vardagar.
2. Det är dubbelt så dyrt att ha anställda inne på helgen, och individuella företagare vill naturligtvis vara lediga då.
3. Med undantag av detaljhandel, besöksnäring, persontransport och sjöfart så är det väldigt lite försäljning som faktiskt kräver helgarbete.
Citera
2026-07-21, 15:51
Medlem
För att de vill ha helg som de flesta andra.
Citera
2026-07-22, 01:09
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Vissa stora företag som tex inom telekom eller el kan motivera att ha helganställda inom tex kundtjänst för det finns en kommersiell vinning med det men har man köpt vara X från SkruttiPrutti AB med 8 anställda har de antagligen bara vanliga kontorstider. Det är dessutom sommar just nu så ännu färre som jobbar. Du säger tvärtom vilket är intressant. Min upplevelse är tvärtom. Att storföretagen svarar men inte småföretagen.
Riktigt små företag kan vara väldigt snabba. Jag fyllemailade för några år sedan ett mikrobryggeri med en humlefråga som det tvistades om på krogen. Bryggaren (≈ hela företaget) svarade i stort sett omedelbart.

Sedan beror det på vad företaget sysslar med. Här i stan har vi några stora arbetsgivare som heter Volvo. En hel del företag verkar följa deras "öppettider" väldigt noga, särskilt när det gäller semestrar.
Citera
2026-07-22, 09:45
Medlem
Citat:
Företag skulle kunna erbjuda supersnabb frakt för några hundra extra tycker jag.
Det räcker inte med några hundra för kostnaderna för en "tom" körning extra utan samordning med fler transporter. Det blir ju kostnader även för returresan och företag vill utöver kostnaderna få någon vinst...
Det är ju mycket snabbt som det är redan numera. Utom posten

((Under min sista anställning innan jag startade eget för länge sedan, sålde vi utrustning till verkstadsindustrin. En kund fick panik, för den hade deadline närma sig för produktion. Vet inte varför de saknade ett skär i rätt dimension, men de ringde oss fredag sen eftermiddag och var beredda att betala "vad som helst" för att få den innan helgen. Chefen tänkte boka en taxi för att köra delen ända till kunden, men en av de anställda gjorde det för "rabattpris".))
Citera
2026-07-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Beror nog på vilken bransch det gäller. Många småföretag som jag har kontaktat via mejl har oftast svarat inom 24h. Inga livsviktiga saker heller eftersom det oftast handlat om reservoarpennor, bläck och anteckningsböcker. Men gissar att med nischade branscher måste man ta tillvara på de kunder som finns.

Det enda som jag kan ha synpunkter på är apotek som har öppet 10-13 på lördagar och stängt på söndagar. Gäller inte landsbygd utan även större städer där de ligger mitt i centrum. Känns som att de fyller en större funktion än vissa andra butiker som kan ha öppet 10-18 alla dagar.
I större städer så finns det ofta apotek vid sjukhuset som har öppet från tidig morgon till sen kväll alla dagar i veckan. Dessutom så har en del ICA-Maxi, Coop-Forum och köpcentrum apotek med mycket bra öppettider.

Mitt närmaste apotek må vara stängt på helger, både lördag och söndag men det finns i stan apotek som är öppna mer än 12 timmar per dygn (07.00-22.00 7 dagari veckan).
Citera
2026-07-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja det är lika korkat som att många butiker stänger kl 18 och ibland har helt stängt på helger. Dvs just på de tider som folk är lediga från jobbet och kan handla så väljer man att ha det stängt. Man undrar ju om ägarna av dessa företag ens är intresserade av att tjäna pengar överhuvudtaget.

Man borde ta efter USA, där stänger väl gallerior vid kl 22. Amerikaner kanske har bättre affärssinnen än svenskar. På en vardag efter jobbet så skulle det passa mig mycket bra, och säkert många fler, att åka och shoppa/göra ärenden efter kl 20 när man har ätit middag och dylikt.

Är det butiker i köpcentrum så påverkas de säkert av gemensamma öppettider. Ibland kan tex matbutik eller något annat få avvikande öppettider (längre öppettider). Kanske måste de ansöka om det och få det beviljat. Jag vet inte.

Men butikers öppettider påverkas säkert av saker som konkurrens (när andra butiker har öppet), lönsamhet och personalkostnader (det är ju tex OB tillägg på vardagskvällar).

Jag är lite skeptisk till huruvida många svenskar faktiskt skulle handla efter kl 20 på vardagskvällar, eller inte. Åtminstone i matbutiker brukar det vara väldigt lugnt då. Och många har barn som kanske ska sova runt kl 19-21, och andra vill lägga sig i vettig tid för att orka gå upp tidigt dagen därpå (speciellt om man behöver gå upp tidigt med tanke på barn, lämna på förskola och/eller långa restider till jobbet).

Jag tror att det skulle vara rätt lugnt/dött i butiker mellan 20-22, generellt sett. Men jag kan ju ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Märks att dom som svarar här inte har nån vidare koll på företagande.
"haha, jobbar du själv helg? Varför ska kundservie göra det när inte du gör det?"
Wtf är det för jävla sätt alltså.
Finns jättemånga som jobbar helg, eller är folk så korkade här att ni tror att allt är stängt på helgen?
Gå på stan en lördag bara så ser ni att väldigt många har öppet, kanske inte så konstigt eftersom det är då många också är lediga och shopar loss.
Tror faktiskt de flesta fysiskt företag tjänar mest under en lördag.

Fast jag tycker att det är stor skillnad. Tex poliser, brandmän och personer inom vården brukar jobba varje dag. Inom vården varierar det visserligen på yrken och arbetsplats. Vissa arbetar bara vanliga arbetstider på vardagar. Medan det förekommer nattarbete och helgarbete för andra. Det är exempel på sådant som är samhällsviktiga yrken. Så inte konstigt att sådana personer jobbar helg.

På tal om lördagars öppettider så är det vanligt att tex butiker och frisörer har sämre öppettider då jämfört med en vardag. Så det är kanske inte stängt, men det finns folk som klagar på de öppettiderna också. De skulle vilja se bättre tider, eftersom de är lediga då. Det passar bättre jämfört med att handla i samma butiker efter jobbet en vardag.

Men allt som har öppet på helger (alltså butiker och service och liknande, tex restauranger, biografer) ser troligen en lönsamhet i att ha öppet då, och anpassar öppettider efter detta.

Om företag väljer att inte ha kundtjänst på helger så är det med största sannolikhet en fråga om lönsamhet och ekonomi. Samtidigt som det mesta säkert kan vänta till nästa vardag.

Så jag tycker inte att det är särskilt bra att jämföra olika verksamheter och deras öppettider. De kanske inte har samma förutsättningar att ha öppet under helgerna tex. Bara för att vissa verksamheter har öppet alla dagar, så betyder det inte att alla borde ha öppet på helger. Inklusive kundtjänst.

Citat:

Oftast kan man väl lösa det mesta med kort varsel? Har man tex några dagar på sig att köpa en ny kamera, men är osäker på om man kan beställa från nätet och få det levererat i tid, så kan man alltid köpa en kamera i en fysisk butik. Det kanske inte blir exakt samma kamera som man egentligen vill beställa på nätet, men man borde kunna hitta något likvärdigt. Och det kanske varierar prismässigt mellan att köpa i fysisk butik vs internetbutik, men man borde kunna hitta något inom rätt prisklass ändå.

Beroende på när man träffar personen som ska få födelsedagspresent, butikers öppettider etc, så brukar det ändå vara möjligt att kunna köpa en present i tid. Speciellt om man kan vara lite flexibel och inte är låst till att köpa en specifik sak till ett speciellt pris. Det brukar tex finnas flera saker som folk vill ha, eller kan tänka sig. Så man kan lösa det snabbt ändå.

Du får det att låta som om man absolut måste köpa allt på nätet. Det behöver inte vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns en pizzeria här i närheten. De svarar alltid på helgen och levererar alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja och eftersom detta går bra för pizzeriorna så borde det gå utmärkt för alla andra företag också.

Fast nu har ju pizzeriorna öppet på helger. Inte konstigt att de svarar på telefon och eventuellt e-post/hemsidan/sociala medier (om det är ett alternativ).

Internetbutiker med kundtjänst behöver inte erbjuda kundtjänst på helger. Så jag tycker inte att det är en särskilt bra jämförelse.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in