Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Ja det är lika korkat som att många butiker stänger kl 18 och ibland har helt stängt på helger. Dvs just på de tider som folk är lediga från jobbet och kan handla så väljer man att ha det stängt. Man undrar ju om ägarna av dessa företag ens är intresserade av att tjäna pengar överhuvudtaget.
Man borde ta efter USA, där stänger väl gallerior vid kl 22. Amerikaner kanske har bättre affärssinnen än svenskar. På en vardag efter jobbet så skulle det passa mig mycket bra, och säkert många fler, att åka och shoppa/göra ärenden efter kl 20 när man har ätit middag och dylikt.
Är det butiker i köpcentrum så påverkas de säkert av gemensamma öppettider. Ibland kan tex matbutik eller något annat få avvikande öppettider (längre öppettider). Kanske måste de ansöka om det och få det beviljat. Jag vet inte.
Men butikers öppettider påverkas säkert av saker som konkurrens (när andra butiker har öppet), lönsamhet och personalkostnader (det är ju tex OB tillägg på vardagskvällar).
Jag är lite skeptisk till huruvida många svenskar faktiskt skulle handla efter kl 20 på vardagskvällar, eller inte. Åtminstone i matbutiker brukar det vara väldigt lugnt då. Och många har barn som kanske ska sova runt kl 19-21, och andra vill lägga sig i vettig tid för att orka gå upp tidigt dagen därpå (speciellt om man behöver gå upp tidigt med tanke på barn, lämna på förskola och/eller långa restider till jobbet).
Jag tror att det skulle vara rätt lugnt/dött i butiker mellan 20-22, generellt sett. Men jag kan ju ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
hejochhej06
Märks att dom som svarar här inte har nån vidare koll på företagande.
"haha, jobbar du själv helg? Varför ska kundservie göra det när inte du gör det?"
Wtf är det för jävla sätt alltså.
Finns jättemånga som jobbar helg, eller är folk så korkade här att ni tror att allt är stängt på helgen?
Gå på stan en lördag bara så ser ni att väldigt många har öppet, kanske inte så konstigt eftersom det är då många också är lediga och shopar loss.
Tror faktiskt de flesta fysiskt företag tjänar mest under en lördag.
Fast jag tycker att det är stor skillnad. Tex poliser, brandmän och personer inom vården brukar jobba varje dag. Inom vården varierar det visserligen på yrken och arbetsplats. Vissa arbetar bara vanliga arbetstider på vardagar. Medan det förekommer nattarbete och helgarbete för andra. Det är exempel på sådant som är samhällsviktiga yrken. Så inte konstigt att sådana personer jobbar helg.
På tal om lördagars öppettider så är det vanligt att tex butiker och frisörer har sämre öppettider då jämfört med en vardag. Så det är kanske inte stängt, men det finns folk som klagar på de öppettiderna också. De skulle vilja se bättre tider, eftersom de är lediga då. Det passar bättre jämfört med att handla i samma butiker efter jobbet en vardag.
Men allt som har öppet på helger (alltså butiker och service och liknande, tex restauranger, biografer) ser troligen en lönsamhet i att ha öppet då, och anpassar öppettider efter detta.
Om företag väljer att inte ha kundtjänst på helger så är det med största sannolikhet en fråga om lönsamhet och ekonomi. Samtidigt som det mesta säkert kan vänta till nästa vardag.
Så jag tycker inte att det är särskilt bra att jämföra olika verksamheter och deras öppettider. De kanske inte har samma förutsättningar att ha öppet under helgerna tex. Bara för att vissa verksamheter har öppet alla dagar, så betyder det inte att alla borde ha öppet på helger. Inklusive kundtjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Vissa gånger MÅSTE man ha sin vara i tid, tex om man glömt bort någons födelsedag, man behöver en del till sin bil för att kunna åka på semester osv osv.
Minns en gång jag skulle på klassresa till norge och bara några dagar innan vi skulle fara gick min kamera sönder så jag var tvungen att snabbt beställa en ny.
Oftast kan man väl lösa det mesta med kort varsel? Har man tex några dagar på sig att köpa en ny kamera, men är osäker på om man kan beställa från nätet och få det levererat i tid, så kan man alltid köpa en kamera i en fysisk butik. Det kanske inte blir exakt samma kamera som man egentligen vill beställa på nätet, men man borde kunna hitta något likvärdigt. Och det kanske varierar prismässigt mellan att köpa i fysisk butik vs internetbutik, men man borde kunna hitta något inom rätt prisklass ändå.
Beroende på när man träffar personen som ska få födelsedagspresent, butikers öppettider etc, så brukar det ändå vara möjligt att kunna köpa en present i tid. Speciellt om man kan vara lite flexibel och inte är låst till att köpa en specifik sak till ett speciellt pris. Det brukar tex finnas flera saker som folk vill ha, eller kan tänka sig. Så man kan lösa det snabbt ändå.
Du får det att låta som om man absolut måste köpa allt på nätet. Det behöver inte vara så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Finns en pizzeria här i närheten. De svarar alltid på helgen och levererar alltid.
Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Ja och eftersom detta går bra för pizzeriorna så borde det gå utmärkt för alla andra företag också.
Fast nu har ju pizzeriorna öppet på helger. Inte konstigt att de svarar på telefon och eventuellt e-post/hemsidan/sociala medier (om det är ett alternativ).
Internetbutiker med kundtjänst behöver inte erbjuda kundtjänst på helger. Så jag tycker inte att det är en särskilt bra jämförelse.