2026-07-19, 19:36
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag beställde en grej fredags men igår kom jag på att dom måste skicka varan innan kl 09.00 för att jag ska ha varan i tid.

Såklart svarar ingen varken på mejl eller telefon nu när jag försöker få tag i dom och säga att dom måste skicka varan innan kl 09 på morgonen.

Jag har varit med om detta massor av gånger att företag har totalstängt på helger.
Varför är det så?
Att svara på lite mejl under helgen kan väl inte vara så jävla svårt?

De enda gånger jag fått svar är när det varit nåt mindre företag som typ " peters pc reparation AB" och där man haft mejlkontakt innan.
Men typ större företag skiter fullständigt i en på helger.

Varför är det såhär?
Är det såhär även i andra länder eller är just sverige dåliga på kundservice under helger?

Det är en sjukdom i Sverige att arbetsgivare inte får vara så elaka att deras personal måste jobba när kunderna är lediga. Jag julhandlade i Haga i Göteborg ett par dagar innan julafton och då stängde butikerna klockan 13:00 eller något sådant...
Citera
2026-07-19, 19:37
Medlem
Citat:
Jag beställde en grej fredags men igår kom jag på att dom måste skicka varan innan kl 09.00 för att jag ska ha varan i tid.

Såklart svarar ingen varken på mejl eller telefon nu när jag försöker få tag i dom och säga att dom måste skicka varan innan kl 09 på morgonen.

Jag har varit med om detta massor av gånger att företag har totalstängt på helger.
Varför är det så?

De enda gånger jag fått svar är när det varit nåt mindre företag som typ " peters pc reparation AB" och där man haft mejlkontakt innan.
Men typ större företag skiter fullständigt i en på helger.

Varför är det såhär?
Är det såhär även i andra länder eller är just sverige dåliga på kundservice under helger?
Om det är bråttom så borde du beställt tidigare.

Är det verkligen kritiskt så ringer man företaget och säkerställer att de verkligen förstår ditt behov. Minns när de flög reservdelar med helikopter till en tidigare arbetsgivare. Eller när vi fick saker som kom med taxi en lördag som hade åkt 15 mil. Använde ibland kurir som hade saker som bagage på flyg från Asien för att det var panik och det gick snabbare och var säkrare att använda kurir istället för vanlig godstransport. När produktion står still så kostar det riktigt mycket pengar...
Citera
2026-07-19, 20:38
Medlem
Citat:
Hade du fått svar på ditt mail då så hade de knappast ändå packat din vara och ringt dit ett fraktbolag.
Citera
2026-07-19, 21:11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det kostar pengar att ha anställda som svarar på mejl på helgen. Oftast är det också ärenden som kan vänta tills på måndag.
Lägger man sedan till TS fråga
så inser man att den lilla mail som behöver besvaras under helgen måste filtreras fram ur all inkommande helgmail.
Citera
2026-07-19, 22:08
Medlem
Jag drev företag i nästan 10 år och tycker många här verkar smått efterblivna och nästan dumförklarar TS.

Ja, det kostar lite extra om du ska ha personal som jobbar helger, men gäller det endast mejlkontakt så är det inga som helst problem att ha en eller två som jobbar helg.
Säg att du har 5000 kunder under en månad, det är ändå ganska få av dom som kommer kontakta kundtjänst, skulle uppskatta nån enstaka procent, de allra flesta vet vad dom köper och kan läsa specifikationer på varan osv osv.

Sen blir det ett ganska litet antal som likt i TS fall faktiskt är ett brådskande ärende.
Det kan handla om att varan hamnat fel och behöver spåras, återbetalning, eller frågor om frakt.
När jag drev mitt företag och hade över 10 anställda så var det absolut viktigt att ha bra kundservice och det behöver man inte vara en raketforskare för att förstå.
Jag hade alltid minst 1 person på kundservice under helger oavsett årstid, kring tex jul så satte man in nån extra.
Bra kundservice är nog bland det allra viktigaste för ett företag och speciellt för ett relativt nytt företag som håller på bygga upp sig.
De kunder du får genom att ha kundservice på helgen är granterat mer värt i längden än att skita i dom och behöva betala en enda anställd 50% mer under två jävla dagar.

Märks att dom som svarar här inte har nån vidare koll på företagande.
"haha, jobbar du själv helg? Varför ska kundservie göra det när inte du gör det?"
Wtf är det för jävla sätt alltså.
Finns jättemånga som jobbar helg, eller är folk så korkade här att ni tror att allt är stängt på helgen?
Gå på stan en lördag bara så ser ni att väldigt många har öppet, kanske inte så konstigt eftersom det är då många också är lediga och shopar loss.
Tror faktiskt de flesta fysiskt företag tjänar mest under en lördag.

Sen är det också såhär att de mejl som kommer in under helgen är något som kundservice kommer få ta tag i på måndag ändå.
Ni kan tänka er själv hur kul det är att gå igenom 150 mejl eller mer på måndagmorgon, kommer vara flera timmar på det och det är nog något många på kundservice hatar.

Jag har ingen erfarenhet från andra länder men kan tänka mig att usa är bättre på kundservice generellt.
Citera
2026-07-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hade du fått svar på ditt mail då så hade de knappast ändå packat din vara och ringt dit ett fraktbolag.
Varför skulle dom göra nåt sånt?
Är det mindre grejer kan dom bara dra och lämna det själv, dom behöver inget fraktbolag för att skicka och många skickar med postnord precis som du och jag.

De flesta börjar jobba kl 07 så då har man två timmar att packa och lämna in paketet.
Citera
2026-07-19, 22:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Ja det är lika korkat som att många butiker stänger kl 18 och ibland har helt stängt på helger. Dvs just på de tider som folk är lediga från jobbet och kan handla så väljer man att ha det stängt. Man undrar ju om ägarna av dessa företag ens är intresserade av att tjäna pengar överhuvudtaget.

Och till alla er nötter i tråden som säger att "dom vill väl vara lediga på helgen som du" eller att "det kostar för mycket" - det kan knappast kosta mer att ha ett par anställda som jobbar OB, kontra mot vad det kostar i förluster från kunder som inte kan handla eller kunder som inte kan få service på dessa tider och därför väljer konkurrenter. Det finns massor av människor som kan och vill ha jobb när det är OB, så det här med att "alla vill ju vara lediga på helgen" är strunt.

Man borde ta efter USA, där stänger väl gallerior vid kl 22. Amerikaner kanske har bättre affärssinnen än svenskar. På en vardag efter jobbet så skulle det passa mig mycket bra, och säkert många fler, att åka och shoppa/göra ärenden efter kl 20 när man har ätit middag och dylikt.
Citera
2026-07-19, 22:29
Medlem
Citat:
Varför skulle dom göra nåt sånt?
Är det mindre grejer kan dom bara dra och lämna det själv, dom behöver inget fraktbolag för att skicka och många skickar med postnord precis som du och jag.

De flesta börjar jobba kl 07 så då har man två timmar att packa och lämna in paketet.
Inte på helger. Och vare sig Posten eller något annat fraktbolag som vänder sig till privatpersoner levererar annat än på vardagar.

I och för sig kan du beställa pizza via Foodora.
Citera
2026-07-19, 22:32
Medlem
Citat:
Inte på helger. Och vare sig Posten eller något annat fraktbolag som vänder sig till privatpersoner levererar annat än på vardagar.

I och för sig kan du beställa pizza via Foodora.

Varför tror du att något företag skulle skicka en vara på helger?
Fattar inte vad du snackar om ens.

Kontaktar jag kundtjänast på en lördag och säger dom ska skicka varan innan kl 09 på måndag, vad ser du för problem i det?
Citera
2026-07-19, 22:33
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns en pizzeria här i närheten. De svarar alltid på helgen och levererar alltid.

Ja och eftersom detta går bra för pizzeriorna så borde det gå utmärkt för alla andra företag också.
Citera
2026-07-19, 22:35
Medlem
Citat:
Varför tror du att något företag skulle skicka en vara på helger?
Var har jag sagt att jag tror det?
Citat:
Fattar inte vad du snackar om ens.
Risken finns väl att du är väldigt otydlig och har svårt att tolka skriven text.

Citat:
Kontaktar jag kundtjänast på en lördag och säger dom ska skicka varan innan kl 09 på måndag, vad ser du för problem i det?
Det beror på vilket företag det gäller. De flesta som säljer online är extremt automatiserade och att hantera en order så manuellt fungerar inte.

Antar att leveransvillkoren tydligt framgick när du beställde.
Citera
2026-07-19, 22:47
Medlem
Citat:
Var har jag sagt att jag tror det?
Risken finns väl att du är väldigt otydlig och har svårt att tolka skriven text.

Det beror på vilket företag det gäller. De flesta som säljer online är extremt automatiserade och att hantera en order så manuellt fungerar inte.

Antar att leveransvillkoren tydligt framgick när du beställde.

Alla förstor nog att har du e-handel endast så kan du inte göra nåt åt frakten, men du vet vi har många fysiska företag med eget lager fortfarande så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in