2026-07-15, 11:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Okay så Stockholm för dig är Arlanda.

Idiot.
Att köra bil hemifrån kostar mig ungefär 500 kr enkel väg. Det är 30 mil, ger det dig en hint om vad jag försöker säga? Arlanda är inte målet för resan, det är bara ett stopp på vägen.

Eftersom Stockholm har den policyn de har skiter man i att åka dit, det är inte dyrare att bila till Oslo eller flyga till Berlin. Jo det är dyrare att flyga till Berlin, men fan så mycket roligare än Stockholm och man blir inte rånad direkt på flygplatsen heller. Brukar ta bilen till Tyskland ett par gånger om år, det kostar att ta den över färjan men det tjänar man in på den billiga spriten och ölen man har med hem i stället.

I våras flög jag till Gdańsk, flygresan kostade mindre än 500 kr.

Visst, bor du i sthm behöver du ingen bil, men som turist blir du rånad och pungslagen innan du ens är inne i city.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-15 kl. 11:35.
Citera
2026-07-15, 11:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Barnfamiljer lämnar Stockholm och ersätts med unga och äldre. Det är inte något konstigt, många vill att barnen växer upp i en lugnare miljö med villa och bil.

Stockholm är omöjligt att hyra lägenhet i och priserna är de högsta som finns i hela Sverige så självklart ersätts inte "rika" med "fattiga" eller "invandrare" utan det är precis tvärtom bara rika som kan flytta in.
Citera
2026-07-15, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst, bor du i sthm behöver du ingen bil, men som turist blir du rånad och pungslagen innan du ens är inne i city.
Trams, Stockholm är en av världens säkraste städer och man kan gå var som helst när som helst utan att det händer något. Men visst, är du full vid Stureplan, Sveriges dyraste område att bo i, så blir det slagsmål och annat. Kopplat till droger. Sverige dräller numera med poliser så det är inte heller ett problem.
Citera
2026-07-15, 11:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Trams, Stockholm är en av världens säkraste städer och man kan gå var som helst när som helst utan att det händer något. Men visst, är du full vid Stureplan, Sveriges dyraste område att bo i, så blir det slagsmål och annat. Kopplat till droger. Sverige dräller numera med poliser så det är inte heller ett problem.
Menade inte rånad bokstavligt talat, menade att ta Arlanda express in till city kostar lika mycket som att jag ensam i egen bil kör 30 mil. Då har jag ändå en bil som drar mycket bränsle.
Är man då en familj på tre så är det inget att fundera på.

Då är man rånad redan innan man ens satt sin fot i city.
Citera
2026-07-15, 11:44
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Här nere i Skåne röstar folk på SD sedan länge. Bara dumma norrlänningar som röstar på S och V. Det är ni stockholmare som under lång tid valt detta elende för resten av Sverige. Vi skåningar var först att lida nu är det eran tur och jag njuter av hur ni plågas av våldet ni skapat. Ni får gärna ta emot varenda jävla muslim i världen ni vill ju det.
Men du begriper ju inte mycket.
Av etnisksa svenskar är SD största partiet i Stockholm bland män och tom näst störst totalt sett.
80-90% av alla jag känner har röstat SD sedan många val tillbaka.
Det är dock tyvärr så att många invandrare flyttar till Stockholms förorter sedan 70-talet och lyfter statistiken för vänsterblocket i Stockholm.
Du låter bara som en korkad glesbygdsbo.
De som främst har borgat för massinvandring och mångkultur i Sverige har sedan 70-talet varit vänstern och de har alltid varit i minoritet i Stockholm bland etniska svenskar.
Citera
2026-07-15, 11:47
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Sossarna styr ju permanent Stockholm, vilket innebär extrema mängder med korruption, kriminalitet där dödligt våld, utpressning, droghandel och prostitution breder ut sig och växer sig större. Islamismen växer explosionsartat och i många stadsadelar kan det till och med bli riktigt obehagligt för de kvinnor som väljer att lämna lägenheten utan slöja.
Citera
2026-07-15, 11:47
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Barnfamiljer lämnar Stockholm och ersätts med unga och äldre. Det är inte något konstigt, många vill att barnen växer upp i en lugnare miljö med villa och bil.

Stockholm är omöjligt att hyra lägenhet i och priserna är de högsta som finns i hela Sverige så självklart ersätts inte "rika" med "fattiga" eller "invandrare" utan det är precis tvärtom bara rika som kan flytta in.
Alla jag känner som har lämnat stockholm är etniska svenskar i familjbildande ålder och man har stabila jobb och god ekonomi.
Bra jobb och alla möjligheter att köpa hus i Stockholm. Dock inte i Äppelviken, Djursholm, Lidingö mm.
Man flyttar helt solklart bort från allt för mångkulturella skolor.
Citera
2026-07-15, 11:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Alla jag känner som har lämnat stockholm är etniska svenskar i familjbildande ålder och man har stabila jobb och god ekonomi.
Bra jobb och alla möjligheter att köpa hus i Stockholm. Dock inte i Äppelviken, Djursholm, Lidingö mm.
Man flyttar helt solklart bort från allt för mångkulturella skolor.
Pratar vi om samma? Jag pratar om "Stockholms innerstad" medans du verkar prata om Högdalen eller Bagarmossen? Stockholms innerstads skolor har säkert inte en enda stökig invandrare, min gissning. Men om folk lämnar Bagarmossen har jag ingen kunskap om och bryr mig inte.

Jag kommer från Lund med betydligt lägre bostadspriser, men redan i Lund är det omöjligt för några stökiga att bo centralt och centrala Lund och deras skolor är hur prydliga som helst.
Citera
2026-07-15, 11:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Menade inte rånad bokstavligt talat, menade att ta Arlanda express in till city kostar lika mycket som att jag ensam i egen bil kör 30 mil. Då har jag ändå en bil som drar mycket bränsle.
Är man då en familj på tre så är det inget att fundera på.

Då är man rånad redan innan man ens satt sin fot i city.
Det är sant, Arlanda express drivs av en rånarliga. Det kan jag skriva under på. De har rabatt i sommar "199 kr" eftersom ingen längre vill bli rånad.
Citera
2026-07-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Vilket jävla skitsnack.

Jämför hur Stockholm och Norrland röstat 1975-2005.

Och vilka som tvingats på största andelen blattar resp. minsta.

Tror du Stockholm består av Södermalm?
Det är vi skåningar som drabbats värst.
Citera
2026-07-15, 12:05
Medlem
Jag lämnade Stockholm för 39 år sedan och då bodde jag ändå på Östermalm. Hade en jättefin hyreslägenhet på Riddargatan med låg hyra. Men så kom det dit ett par som ville ombilda huset till bostadsrätter vilket medförde att hyran gick upp till det dubbla. Jag sålde direkt och köpte en lägenhet för 105.000 i en liten stad vid Vätterns strand. Där har jag bott sedan dess och har bara varit i Stockholm två gånger i jobbet sedan dess. Finns inget som lockar mig.
Citera
2026-07-15, 12:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nu är jag från södra delen av landet och min uppfattning är att man kan inte fly mångkulturen längre.
Jag har sett invandrare exakt överallt här nere i Skåne och de går verkligen inte att fly från.
Du har olika typer av invandrare överallt, men ja synonymt är att alla är ekonomiska flyktingar, fast de har olika drivkrafter.
Du har självklart de där rena bidragsflyktingar som kan inte bry sig mindre och har inga som helst ambitioner merän att lyfta så mycket bidrag som möjligt, samt leva och dö i orten och att de har kommit på att det är nog bättre att leva så i Sverige, än i Somalia eller vad det nu kan vara.
Dessa är den mest övervägande delen som vi har.
Sedan har du massa invandrare som har blivit dumpade ute på landsbygden och där de egentligen inte heller har några ambitioner merän att de har råkat hamna där.
Vissa tar sig därifrån till orten i stan, andra gör det inte, men helt kommer inte detta fenomen att någonsin försvinna.
Sedan har du en hel del som har viss drivkraft och inte heller vill bo i orten pga allt stök med deras landsmän, så de sparar, lånar och flyttar gärna till vad man kalla svensk villaidyll.
Detta kan mycket väl vara taxichaffisar odyl. samt med tant i huckle och ungar som inte är så mycket bättre än de andra i orten.
Sedan har du även andra invandrare som gärna vill också spara och flytta in i ett riktigt överklass område och känna sig lika fina som svenskarna som bor där och berätta för alla vilken fin gata de bor på.
Vissa av dessa kan vara bra och integrerade, andra kan vara rena kriminella från orten, så det är en blandad kompott av invandrare numera som man hittar exakt överallt.
Du har ju samma fenomen nu på sommaren, åkt till den mest avlägsnaste sjö du kan tänka dig och nog tusan kommer du träffa på massa araber även där.

Ja precis det är min bild också. Tidigare fanns Invandrare främst i storstäderna, men de senaste 20 åren nånting har även småstäderna blivit "berikade med spännande exotiska inslag". Så det börjar se likadant ut överallt i Sverige.

Men visst, många invandrare vill ju inte heller bo med andra invandrare. Bara för att någon kommer från ett annat land gör ju inte att denna automatiskt känner en gemenskap med alla andra som också gör det. Tvärtom kan många starkt ogilla andra invandrargrupper än sin egen. Så det förekommer ju att de som har ekonomiska förutsättningar flyttar till svenska bostadsområden istället. Min erfarenhet är att dessa oftast, men inte alltid, skiljer sig en hel del från "brorsorna i gettot" och är mer intresserade av att integreras och bo i ett lugnt och tryggt område. Samtidigt förekommer det ju även att invandrare från ett land kan tillhöra olika socialgrupper. Så den invandrade högskoleläraren kan många gånger känna mer gemenskap med dem svenska högskolelläraren än socialbidragstagaren eller diskaren från sitt gamla hemland.

Samtidigt påverkar ju även hur många de är, vi människor är sociala varelser som påverkas av vår omgivning, så är det bara en kommer denna oftare anpassa sig till omgivningen. Men är de väldigt många kör de ofta vidare på samma sätt som i sina hemländer, och naturligtvis med samma resultat. Det blir likadant som den plats de en gång gjorde allt i sin makt att lämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in