2026-07-14, 21:25
Medlem
Har etniska svenskar i lämnat Stockholm under en lång period av många år nu?

Kom på att jag läste någon artikel i DN för säkert 12-17 år sen att stockholmare "flyttar ut på landet" i allt större skala. Artikeln var skriven lite så som att det vore en populär grej att göra, en fluga, men jag undrar nu Varför blev det populärt isåfall? Och man har väl inte kunnat undgå att se att det börjar bli rejält sällsynt med svenskar nästan vart man än är i Stockholm nu. I de flesta kommuner som för bara 15-20 år sedan upplevdes vara majoritet svenskar, där är det inte så längre. Man besöker t.ex. ett sjukhus och en tydlig majoritet av alla som jobbar där verkar ha ursprung ifrån mellanöstern eller afrika. Yngre barnsläktingar berättar att de är nästan ensamna att vara svenskar i sina skolklasser, en säger att det är han och två till i en klass på ca 27 st.

Kollade upp invandringssiffrorna och det verkar legat ganska stadigt på över 100.000 per år i många år nu. Vilket ju är över 1 miljon på 10 år, vilket man får sätta i relation till hur litet land vi är befolkningsmässigt. För att inte tala om alla invandring som skett sedan låt säga början på 90 talet då det tog fart. En södereuropeisk vän var till Stockholm nyligen som inte varit här på 15-20 år och undrade "vart har alla svenskar tagit vägen? Det ser bara ut att mest folk från mellanöstern här? Och nu ser man så mycket indier och afrikaner också."

Jag tänkte lite på det där, frågade AI om det är så att vissa generationer av "etniska svenskar" lämnat Stockholm? Varpå jag fick svaret att särskilt 80 och 90 talister som kommer ifrån Stockholm faktiskt är de största grupper som Lämnat just Stockholm. Många flyttar utomlands till olika länder, och många har lämnat Stockholm för att flytta till "lugnare" mindre städer runtom i Sverige. Vet bl.a. en bekant som flyttade ifrån Stockholm med anledning av att Stockholm känns inte tryggt längre, pga skjutningar mord och gängvåld som börjar krypa för nära inpå, han och hans fru flyttade till en stad där det är mest svenskar som bor och dom stormtrivs. Deras officiella anledning, vad dom säger till folk dom inte känner, är annorlunda. Då är det "nejmen vi blev sugna på att flytta ut på landet, mer natur, billigare boende".

Medans vissa verkar belåna öronen av sig och flytta till de små men otroligt dyra oaserna som finns kvar där man upplever att orten inte hittat till än, så kallade "svenska områden" som snabbt blir färre och färre. Många verkar hålla sig i en liten bubbla där man helt ignorerar vad som sker runtomkring, händer något obehagligt nära så låtsas man som ingenting.
Så vissa kommer nog aldrig överge Stockholm oavsett vad som sker. Men senaste 10-15 årens islamisering, och framförallt att det varit några brutala skjutningar och sprängningar väldigt nära mig själv som skakat mig, och att jag hört mer och mer senaste åren av andra här och där att man inte vill bo kvar i Stockholm eller att man inte vill att ens barn ska växa upp i Stockholm, har fått mig själv att börja fundera på vad som sker, och om det inte är dags att testa något nytt. Nämligen att dra.

Men frågan i stort, flyttar svenskar som bott i Stockholm i generationer ut sedan ett antal år?
Särskilt kanske mest 80 & 90 talister? Vart flyttade dom om du vet några?
Är det därför svenska 80 talister och 90 talister känns rätt ovanliga numer?
Funderar resten på att dra, hur går snacket där ni hör den?
Kommer det komma till en punkt då en rejäl exodus / brain drain av Stockholm sker?
Eller kommer svenskar stanna kvar och finna sig i att dom och deras barn kommer vara en minoritet i ett förmodligen främst islamskt Stockholm? Med allt kaos som det innbeär.
Om inte redan nu, så i alla fall väldigt snart.

Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.
Citera
2026-07-14, 21:46
Medlem
Onanikrems avatar
Visst är det så, boendekostnaderna har ökat i Sthm, helt omöjligt att få en parkeringsplats där och snart omöjligt att köra bil där överhuvud taget. Invandrarrelaterade problem har länge funnits i södra delarna men det har börjat sprida sig som cancer allt mer till andra delar.

Vem fan starta upp sin familj och ha det så?
Citera
2026-07-14, 22:08
Medlem
Tycker det är jättebra att stockholnarna får berikas av mångkulturen. Det är trots allt ni som röstat för detta. Tugga och ta en rejäl bit av skitmackan ni skapat.
Citera
2026-07-14, 22:10
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull

Kom på att jag läste någon artikel i DN för säkert 12-17 år sen att stockholmare "flyttar ut på landet" i allt större skala. Artikeln var skriven lite så som att det vore en populär grej att göra, en fluga, men jag undrar nu Varför blev det populärt isåfall? Och man har väl inte kunnat undgå att se att det börjar bli rejält sällsynt med svenskar nästan vart man än är i Stockholm nu. I de flesta kommuner som för bara 15-20 år sedan upplevdes vara majoritet svenskar, där är det inte så längre. Man besöker t.ex. ett sjukhus och en tydlig majoritet av alla som jobbar där verkar ha ursprung ifrån mellanöstern eller afrika. Yngre barnsläktingar berättar att de är nästan ensamna att vara svenskar i sina skolklasser, en säger att det är han och två till i en klass på ca 27 st.

Kollade upp invandringssiffrorna och det verkar legat ganska stadigt på över 100.000 per år i många år nu. Vilket ju är över 1 miljon på 10 år, vilket man får sätta i relation till hur litet land vi är befolkningsmässigt. För att inte tala om alla invandring som skett sedan låt säga början på 90 talet då det tog fart. En södereuropeisk vän var till Stockholm nyligen som inte varit här på 15-20 år och undrade "vart har alla svenskar tagit vägen? Det ser bara ut att mest folk från mellanöstern här? Och nu ser man så mycket indier och afrikaner också."

Jag tänkte lite på det där, frågade AI om det är så att vissa generationer av "etniska svenskar" lämnat Stockholm? Varpå jag fick svaret att särskilt 80 och 90 talister som kommer ifrån Stockholm faktiskt är de största grupper som Lämnat just Stockholm. Många flyttar utomlands till olika länder, och många har lämnat Stockholm för att flytta till "lugnare" mindre städer runtom i Sverige. Vet bl.a. en bekant som flyttade ifrån Stockholm med anledning av att Stockholm känns inte tryggt längre, pga skjutningar mord och gängvåld som börjar krypa för nära inpå, han och hans fru flyttade till en stad där det är mest svenskar som bor och dom stormtrivs. Deras officiella anledning, vad dom säger till folk dom inte känner, är annorlunda. Då är det "nejmen vi blev sugna på att flytta ut på landet, mer natur, billigare boende".

Medans vissa verkar belåna öronen av sig och flytta till de små men otroligt dyra oaserna som finns kvar där man upplever att orten inte hittat till än, så kallade "svenska områden" som snabbt blir färre och färre. Många verkar hålla sig i en liten bubbla där man helt ignorerar vad som sker runtomkring, händer något obehagligt nära så låtsas man som ingenting.
Så vissa kommer nog aldrig överge Stockholm oavsett vad som sker. Men senaste 10-15 årens islamisering, och framförallt att det varit några brutala skjutningar och sprängningar väldigt nära mig själv som skakat mig, och att jag hört mer och mer senaste åren av andra här och där att man inte vill bo kvar i Stockholm eller att man inte vill att ens barn ska växa upp i Stockholm, har fått mig själv att börja fundera på vad som sker, och om det inte är dags att testa något nytt. Nämligen att dra.

Men frågan i stort, flyttar svenskar som bott i Stockholm i generationer ut sedan ett antal år?
Kommer det komma till en punkt då en rejäl exodus / brain drain av Stockholm sker?
Eller kommer svenskar stanna kvar och finna sig i att dom och deras barn kommer vara en minoritet i ett förmodligen främst islamskt Stockholm? Med allt kaos som det innbeär.

Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.

Vi etniska Svenskar flyttar norrut, bort från Stockholm.
Förfallet har kommit och jag vill inte ha mina barn nära allt slask.
Citera
2026-07-14, 22:11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Tycker det är jättebra att stockholnarna får berikas av mångkulturen. Det är trots allt ni som röstat för detta. Tugga och ta en rejäl bit av skitmackan ni skapat.
Helt rätt. Och de fortsätter dessutom att rösta rött och grönt - så de har definitivt ingen rätt att klaga när de inte ens kan ta bilen till akuten med den 12-åriga dottern som blivit gruppvåldtagen av importerade kulturberikare, eftersom det bara är cykelbanor kvar och elcykeln inte är laddad. Som man röstar får man skörda.
Citera
2026-07-14, 22:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Det är väl sedan gammalt (i alla fall sedan 80-90-tal) att både inflyttade studenter och infödda "Stockholmare" gärna söker sig ut till tryggare miljöer när det är dags att bilda familj och skaffa barn.

Vem fan kan med gott samvete låta sina barn växa upp i det där kaoset i någon förort till Stockholm, om inte jobbet (eller något annat) tvingar dom att vara kvar?
Citera
2026-07-14, 22:20
Medlem
Ingen aning, Men var i Stockholm för nån dag sen. Riktigt deprimerande. Direkt man gick ut från centralstationen och utanför, så slogs man av hur många trasiga existenser det var. Dvs dom rotade efter pant i soptunnor och allmänt såg trashiga ut. Jo visst..några MPväljare med viktig min stod med voiar i Hellde’ns nyskapade cykelbanor och såg nedlåtande på alla andra.
Citera
2026-07-14, 22:27
Medlem
GanskaRoligts avatar
Etniska svenskar flyr från alla stadskärnor.
Citera
2026-07-14, 22:38
Medlem
Märks att ni inte bor i en storstad och får all information från bönderna på Riks eller Samnytt.

Nej, Stockholm är blandat, fortsatt mycket svenskar både utanför staden och i stadskärnan.
Citera
2026-07-14, 22:41
Medlem
Svenskar är ett av folken som är absolut sämst anpassat till den globala framtiden som är dessa 15minuters megastäder.

Det enda som håller svenskar ens i närheten av dessa större städer är att jobben finns där. Men kan man lösa det på annat sätt så bor svenskar helst någon annanstans. I mindre samhällen med natur och villa där man faktiskt kan lära känna någon.
Citera
2026-07-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull

Vet inte om det är någon trend men kan förstå varför och det är att stan börjat bli så fruktansvärt överbefolkat... att de skulle vara mer invandrare vet jag inte de är ju väldigt segrerat. områden med utlänningar och områden med vita..
Citera
2026-07-14, 22:52
Medlem
mearshimers avatar
Nej det fortsätter flytta in 10 tusen om året till sthlm.

De som flyttar ut är äldre människor som sålt villan och vill spendera sina miljoner utomlands halva året och I övrigt ha en liten lgh i typ Gnesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in