2026-07-16, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
"10 år sen, nej."
Det är verkligen intressant att du skriver så.

Men vad säger verkligheten då:
"Stockholms län har tagit emot flest invandrare i Sverige varje år under perioden 2015-2025.
Under de senaste tio åren har invandringen från Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Eritrea, Somalia och Etiopien varit betydande, särskilt under 2015–2017."
- Statistiska centralbyrån (SCB) och deras officiella befolkningsstatistik

Vi har alltså haft en kraftig invandring från ovan nämnda länder.
Stockholms län har till och med tagit emot Mest i hela Sverige.
Men du upplever ingen skillnad alls.

Samtidigt:
Om man använder SCB:s närmaste mått - inrikes födda med två inrikes födda föräldrar - så har den gruppens andel av Stockholms befolkning minskat under de senaste decennierna.
Så, svenskar har alltså minskat. Medans invandring från mellanöstern och afrika alltså har ökat.
De båda har skett parallellt.

Det är otroligt fascinerande att vissa på riktigt inte märker något överhuvudtaget.
Och du är inte ensam om att resonera sådär.
Trots att det så uppenbarligen sker, och att faktan backar upp det.

Det är verkligen ett fenomen i sig som skulle vara intressant att djupdyka mer i.

Vet ärligt talat inte om det är så intressant, i alla tider och kriser finns en andel som vägrar erkänna sanningen ända tills döden. Handlar om en kombination av låg iq, religiös övertygelse (modern liberal pk-sekt) , konformism och oförmåga ta smällen för egot att några av deras fundamentala
idéer är fel, samt medvetet ljugande pga fiendeskap till vårt folk.

Stockholm precis som landet i helhet byts svenskar ut och processen kommer bara accelerera, till och med offentliga datan visar detta. Nativiteten för etniska svenskor har fallit under jämnvikt 1981 eller så och i den sjunkande siffran sedan dess har man i 50 år dolt att även den nuvarande katastrofala siffran är till stor del uppblåst av utlänningar.
Citera
2026-07-16, 08:47
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
De flesta lägger hög vikt vid etnicitet. Speciellt andra folkgrupper än svenskar som alltid sätter sina egna först. Titta bara hur deras egna länder ser ut, de flesta av dessa länder är nationalistiska.

Menar du att andra folk ska tillåtas att vara nationalister medans svenskar inte får vara det? Brukar du vara ute och t.ex. motdemonstrera mot Palestinierna?

Folk får väl göra exakt som dom vill precis som jag väljer att köra mitt tänk, vi lever i ett demokratiskt samhälle.

Demonstrerar främst på 1 maj, dvs dagen där vi ska demonstrera. Har stått vid sidan av palestinademonstration av ren slump, hejade då på lite lätt, detta för att stötta det palestinska folket och deras barn som slaktas till höger och vänster, inte för Hamas. På samma sätt tycker jag det är förjävligt att israeliska folket som stupar helt i onödan. Och samma vad gäller det ryska folket som skickas ut som köttmur och ukrainska folket i allmänhet. Krig och våld är aldrig rätt.

Alla har vi olika logik och det enda logiska är att leva efter sin egen. Jag har respekt för att andras logik och att den inte måste överensstämma med min egen, däremot tycker jag att det är synd när hat övervinner kärlek.

Nu blev det verkligen ett sidospår här, men uppskattar din fråga och att jag fick möjlighet att dela min tankar.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-16 kl. 08:58.
Citera
2026-07-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Folk får väl göra exakt som dom vill precis som jag väljer att köra mitt tänk, vi lever i ett demokratiskt samhälle.

Demonstrerar främst på 1 maj, dvs dagen där vi ska demonstrera. Har stått vid sidan av palestinademonstration av ren slump, hejade då på lite lätt, detta för att stötta det palestinska folket och deras barn som slaktas till höger och vänster, inte för Hamas. På samma sätt tycker jag det är förjävligt att israeliska folket som stupar helt i onödan. Och samma vad gäller det ryska folket som skickas ut som köttmur och ukrainska folket i allmänhet. Krig och våld är aldrig rätt.

Alla har vi olika logik och det enda logiska är att leva efter sin egen. Jag har respekt för att andras logik och att den inte måste överensstämma med min egen, däremot tycker jag att det är synd när hat övervinner kärlek.

Nu blev det verkligen ett sidospår här, men uppskattar din fråga och att jag fick möjlighet att dela min tankar.

Vad syftar du på med "hat" i det som skrevs tidigare? Är det hatfullt att sätta sitt eget folk först?
Citera
2026-07-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det hänger inga fattiga invandrare i innerstan eller Strandvägen. Jag går där varje vecka. Vad skulle de göra där, de är ju fattiga.

Rent skitsnack.
Påstår du att förortsbarn inte hänger på strandvägen?
Du vet att det är gratis att hänga där?
Citera
2026-07-16, 10:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Rent skitsnack.
Påstår du att förortsbarn inte hänger på strandvägen?
Du vet att det är gratis att hänga där?
Jag går där varje vecka, Strandvägen är inte ett hängställe för någon. Mest turister där nu, oerhörd omsättning med människor i centrala Stockholm. Barn "hänger" inte , de går på mcdonalds eller spelar fotboll eller kollar mobilen i någon park. Du har tydligen inte barn. Möjligen tänker du på Akalla eller Kista centrum och kanske bor du där.
Citera
2026-07-16, 10:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du pratar om svenska medborgare, de flesta andra i tråden pratar om folkgruppen svenskar. Detta är inte samma sak. Att sedan asylsökande på något sätt skulle vara undantagna från din regel gör ditt uttalande ännu märkligare, menar du att just dessa inte blir svenska medborgare enligt dina regler om de lär sig svenska? Vad baserar du det på exakt?

Naturligtvis tillhör inte alla som talar svenska den svenska folkgruppen det förstår du också. Eller kallar du alla som talar engelska för engelsmän? Du är också en engelsman med den logiken.
Det existerar ingen "folkgrupp svenskar" och du själv är sannolikt inte blond och blåögd och 50% av alla spanjorer kan direkt gå som "svenskar" och en svensk kan ha svart brunt grått blont hår medans det finns spanjorer och italienare som är blonda och blåögda. Ditt resonemang gör att jag måste be dig lämna mammas källare någon gång och träffa folk. Kanske kan du leka den roliga leken "tillhör han folkgruppen svenskar". Fast mitt råd är att bara göra det i din hjärna.

Min mamma är från Finland så jag får väl anta att jag inte räknas till "folkgruppen svenskar". Vilket är ironiskt för Finland tillhörde Sverige i 500 år och kallades Östra rikshalvan men plötsligt blev de eget land och i din värld inte längre svenskar och det måste vara rörigt för dig.

Du skulle kunna göra ett DNA-test på dig själv, finns hemsidor på nätet. Resultatet kommer att bli en chock för dig och säkert är 50% från mellaneuropa eller var-som-helst. 1% av engelsk DNA är från "Söder om Sahara"...
https://www.ancestry.com/c/dna-learning-hub/reading-your-ethnicity-estimate
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-16 kl. 10:13.
Citera
2026-07-16, 10:52
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Vad syftar du på med "hat" i det som skrevs tidigare? Är det hatfullt att sätta sitt eget folk först?

Nä, det tror jag ligger i vår natur. Håller helt med. Det jag har problem med när man glömmer bort att kolla på den som står framför en och baserar det på saker som man hört/sett men inte utforskat och bildat en egen uppfattning om.

Det finns absolut kulturella drag som är annorlunda än vad drag hos etniska svenskar. Det innebär inte per definition att det är något dåligt. För att ta ett exempel som svenskar bör ta efter exempelvis muslimer är deras familjesammanhållning. Ensamheten bland svenskar är mer utbredd än vad den är bland muslimer, främst svenska män. Självmordsstatistiken talar även för att muslimer i regel begår mindre självmord. När muslimer ingår äktenskap så blir det gigantiska bröllop, när svenskar gifter sig är det för många en ångest för att man inte har tillräckligt många goda vänner för att det inte blir ett tillräckligt stort bröllop och att man är en loser. Antalet är inte det viktiga men många har faktiskt inte en enda nära vän.

På samma sätt som jag ser fördelarna så tror jag att muslimer också ser fördelar med svenska drag. Problemet just nu är att polariseringen är så pass stor att den förblindar oss med hat. Hade vi kollat till varandras fina sidor hade vi nog haft ett mycket bättre samhälle.

Vad tror du?
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-16 kl. 10:54.
Citera
2026-07-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det existerar ingen "folkgrupp svenskar" och du själv är sannolikt inte blond och blåögd och 50% av alla spanjorer kan direkt gå som "svenskar" och en svensk kan ha svart brunt grått blont hår medans det finns spanjorer och italienare som är blonda och blåögda. Ditt resonemang gör att jag måste be dig lämna mammas källare någon gång och träffa folk. Kanske kan du leka den roliga leken "tillhör han folkgruppen svenskar". Fast mitt råd är att bara göra det i din hjärna.

Min mamma är från Finland så jag får väl anta att jag inte räknas till "folkgruppen svenskar". Vilket är ironiskt för Finland tillhörde Sverige i 500 år och kallades Östra rikshalvan men plötsligt blev de eget land och i din värld inte längre svenskar och det måste vara rörigt för dig.

Du skulle kunna göra ett DNA-test på dig själv, finns hemsidor på nätet. Resultatet kommer att bli en chock för dig och säkert är 50% från mellaneuropa eller var-som-helst. 1% av engelsk DNA är från "Söder om Sahara"...
https://www.ancestry.com/c/dna-learning-hub/reading-your-ethnicity-estimate

Hur spelar det roll vem Finland tillhörde eller ej? Det som avgör om du är finsk är om du är genetiskt finsk, inget annat. Folket är naturligtvis genetiskt detsamma oavsett om Sverige eller Finland har kontroll över landsytan de bor på. Du är alltså delvis svensk och finsk, precis som mig. Möjligtvis kan ingen se skillnad på dig och någon som är 100% svensk för folken är rätt lika, de flesta ser bara uppenbara skillnader. Det blir inte lika synligt som om du hade varit till hälften kines eller afrikan.

Med din logik om svenskar inte existerar, vad är du ens då? Är du bara hälften finsk och sedan är den andra hälften ingenting? Eller hur fungerar det?
Citera
2026-07-16, 11:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Ouff... jadu vad ska jag säga.
Lets agree to dissagree
Du är bara konservativ och vill ha det som du alltid haft det och när du är gammal kommer du att förfasa dig över tonåringarna som är våldsamma och har för långt hår och dessa konservativa har alltid funnits men världens ignorerar dem och fortsätter att förändras. Annars hade vi varit kvar i stenåldern och du hade bott i en stengrotta. Omgiven av svartingar ironiskt nog eftersom alla europeer utvandrade från afrika för 50-100.000 år sedan.
Citera
2026-07-16, 11:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hur spelar det roll vem Finland tillhörde eller ej? Det som avgör om du är finsk är om du är genetiskt finsk, inget annat. Folket är naturligtvis genetiskt detsamma oavsett om Sverige eller Finland har kontroll över landsytan de bor på. Du är alltså delvis svensk och finsk, precis som mig. Möjligtvis kan ingen se skillnad på dig och någon som är 100% svensk för folken är rätt lika, de flesta ser bara uppenbara skillnader. Det blir inte lika synligt som om du hade varit till hälften kines eller afrikan.

Med din logik om svenskar inte existerar, vad är du ens då? Är du bara hälften finsk och sedan är den andra hälften ingenting? Eller hur fungerar det?
Så skåningar är egentligen danskar? Att Sverige erövrade Danmark på 1600-talet har ingen relevans för den som använder termen "folkgruppen svenskar", en gång dansk skalle alltid dansk. Intressant. Vill du även köra ut dem, räknar du skåningar som "invandrare"?

Du kan inte vinna den här debatten.
Citera
2026-07-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Nä, det tror jag ligger i vår natur. Håller helt med. Det jag har problem med när man glömmer bort att kolla på den som står framför en och baserar det på saker som man hört/sett men inte utforskat och bildat en egen uppfattning om.

Det finns absolut kulturella drag som är annorlunda än vad drag hos etniska svenskar. Det innebär inte per definition att det är något dåligt. För att ta ett exempel som svenskar bör ta efter exempelvis muslimer är deras familjesammanhållning. Ensamheten bland svenskar är mer utbredd än vad den är bland muslimer, främst svenska män. Självmordsstatistiken talar även för att muslimer i regel begår mindre självmord. När muslimer ingår äktenskap så blir det gigantiska bröllop, när svenskar gifter sig är det för många en ångest för att man inte har tillräckligt många goda vänner för att det inte blir ett tillräckligt stort bröllop och att man är en loser. Antalet är inte det viktiga men många har faktiskt inte en enda nära vän.

På samma sätt som jag ser fördelarna så tror jag att muslimer också ser fördelar med svenska drag. Problemet just nu är att polariseringen är så pass stor att den förblindar oss med hat. Hade vi kollat till varandras fina sidor hade vi nog haft ett mycket bättre samhälle.

Vad tror du?

Jag tror att vissa folkgrupper är för olika för att leva tillsammans i större mängder. För allas bästa behöver vi kunna separera oss på frivillig basis för att lösa de stora samhällsproblemen vi idag har i samhället. Det vi gör idag fungerar inte och kommer inte att vara hållbart i längden. Det betyder inte att jag hatar andra grupper men jag ser problemen det för med sig att ta in olika grupper i stora mängder i en miljö som är helt annorlunda från deras egen. Det har också gett mig en negativ bild av många grupper vi har tagit in. Detta går även åt båda hållen där många av dessa grupper inte gillar oss och de gillar heller inte varandra. Att tro att detta ska fungera och att alla ska bli sams bara man tvångsblandar alla är minst sagt naivt och mycket farligt.

Sedan som nationalist så anser jag att alla folkgrupper har rätt till ett eget land eller åtminstonde egna områden i ett land. Och då gäller det även svenskar.
Citera
2026-07-16, 11:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tror att vissa folkgrupper är för olika för att leva tillsammans i större mängder. För allas bästa behöver vi kunna separera oss på frivillig basis för att lösa de stora samhällsproblemen vi idag har i samhället. Det vi gör idag fungerar inte och kommer inte att vara hållbart i längden. Det betyder inte att jag hatar andra grupper men jag ser problemen det för med sig att ta in olika grupper i stora mängder i en miljö som är helt annorlunda från deras egen. Det har också gett mig en negativ bild av många grupper vi har tagit in. Detta går även åt båda hållen där många av dessa grupper inte gillar oss och de gillar heller inte varandra. Att tro att detta ska fungera och att alla ska bli sams bara man tvångsblandar alla är minst sagt naivt och mycket farligt.

Sedan som nationalist så anser jag att alla folkgrupper har rätt till ett eget land eller åtminstonde egna områden i ett land. Och då gäller det även svenskar.
Folkgrupper definieras inte av egenskaper. Det finns människor som kan sköta sig och människor som inte kan sköta sig, människor som är gapiga och människor som är diskreta, smarta och dumma, lögnare och ärliga. I Danderyd på 1970-talet fanns samtliga dessa människor i min egen skolklass och alla hade helsvenska namn.

Alla dina argument är fullständig idioti och jag fattar att du bara vill bo med likadana människor men det innebär att du SJÄLV måste flytta och hitta en bostadsort med grannar som passar dig. Du kan inte ändra andra eller Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in