2026-07-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vänd på resonemanget. Varför flyttar blattarna in till större städer och i den mån dom har råd, till stadskärnorna?

Svaret är att dom gillar rök och stök, puls, och tjattrande omgivningar. Samt stamfränder. Blatten fruktar tystnaden och skogen. Blatten är till sin natur urban. Visst finns undantag, blattar som stannar på landsbygden och till sina stamfränders fasa, integreras.

Det hela beror på kulturella skillnader. Och när blattarna söker stöket, så letar svensken efter det lugn som kulturellt inpräntats sedan barnsben. Där man inte vill träffa grannen i trappen eller prata med någon i busskuren. Det sociala begränsar sig till att med några groggar inför västen diskutera med villagrannen om niggerstöket när man grillar sin flintastek på Webern i solnedgången.

Städerna blir doughnut cities, precis som i USA. Och shopping och arbetsplatser flyttar också ut till omgivningarna, plus att man kan jobba på "distans" eller (host, host, snörvel ),"hemifrån".

Stämmer bra, precis samma mönster går att hitta i USA och UK. Afrikaner och araber älskar storstäder och vill bo där det är mycket liv. De är så olika nordeuropéer och speciellt svenskar som de bara kan vara. Svenskar trivs bäst i lugna villaområden, helst ska det inte ens finnas en asfaltsväg i närheten, på den nivån är det för oss.

Det är därför en lösning som etno-pluralism hade fungerat i Sverige då vi har olika folkgrupper som vill bo på väldigt olika villkor. Vi behöver bara politiker som vågar föra dessa diskussionerna och tar till sig verkligheten att människor faktiskt är olika.
Citera
2026-07-15, 10:42
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Tycker det är jättebra att stockholnarna får berikas av mångkulturen. Det är trots allt ni som röstat för detta. Tugga och ta en rejäl bit av skitmackan ni skapat.

Vilket jävla skitsnack.

Jämför hur Stockholm och Norrland röstat 1975-2005.

Och vilka som tvingats på största andelen blattar resp. minsta.

Tror du Stockholm består av Södermalm?
Citera
2026-07-15, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vissa dagar känns det extra skönt att inte vara stockholmare.

Ok, så du bara gissar. Jag är bara besökare med, men vid besök i sthlm behövs inte bil.
Citera
2026-07-15, 10:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Vilket jävla skitsnack.

Jämför hur Stockholm och Norrland röstat 1975-2005.

Och vilka som tvingats på största andelen blattar resp. minsta.

Tror du Stockholm består av Södermalm?
Södermalm är besmittat det med, allla orter.
Att Norrlänningar röstar vänster har med plånboken att göra, och/eller stödröst till Sozzarna.

Själv bor jag ett par km utanför berikat territorium, så kallat centrum. Och jag drar mej för att besöka eländet.
Citera
2026-07-15, 10:49
Medlem
Ja men tänk själva.

Året är 2010. Det är bara 16 år sedan. SD fick 5,7 % av rösterna. I princip röstade 94% för fortsatt massinvandring och folkutbyte, trots att trenden inte ens kunde stoppas då.

Bara 6% av befolkningen hade hjärnceller att förstå utvecklingen. Resten outsourcade sitt tänkande till Anders Lindberg, Mona Sahlin, förrädaren Reinfeldt m.fl. Alltså verkligen bottenskrapet av idioter.

Dumma svenskar blir nu så pass berikade att de måste fly ut till landet för att kunna leva någorlunda tryggt. Smart.
Citera
2026-07-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
De invandrare som flyttar till svenska landsbygden är oftast människor från andra delar av västvärlden som söker en annan livsstil, t.ex. tyskar eller holländare. Men den naturromantik som finns i västvärlden saknas oftast i andra delar av världen, tvärtom se det ofta det som något farligt. De betraktar oftast landsbygden som något fattigt och outvecklat och storstäder som rika och moderna. Ju större stad desto rikare och bättre.

Och då den främsta orsaken till att många flyttar till t.ex. Sverige är ekonomisk väljer de naturligtvis att flytta just till storstäderna där de tror de har störst chans att finna välbetalda arbeten. Därtill hjälper det ju mycket att de ofta har släktingar och kan finna andra landsmän där att umgås med. Dels vill ju alla människor ha det, men i synnerhet i klankulturer är det extra viktigt, kanske t.o.m. rent nödvändigt för att öht överleva.

Nu är jag från södra delen av landet och min uppfattning är att man kan inte fly mångkulturen längre.
Jag har sett invandrare exakt överallt här nere i Skåne och de går verkligen inte att fly från.
Du har olika typer av invandrare överallt, men ja synonymt är att alla är ekonomiska flyktingar, fast de har olika drivkrafter.
Du har självklart de där rena bidragsflyktingar som kan inte bry sig mindre och har inga som helst ambitioner merän att lyfta så mycket bidrag som möjligt, samt leva och dö i orten och att de har kommit på att det är nog bättre att leva så i Sverige, än i Somalia eller vad det nu kan vara.
Dessa är den mest övervägande delen som vi har.
Sedan har du massa invandrare som har blivit dumpade ute på landsbygden och där de egentligen inte heller har några ambitioner merän att de har råkat hamna där.
Vissa tar sig därifrån till orten i stan, andra gör det inte, men helt kommer inte detta fenomen att någonsin försvinna.
Sedan har du en hel del som har viss drivkraft och inte heller vill bo i orten pga allt stök med deras landsmän, så de sparar, lånar och flyttar gärna till vad man kalla svensk villaidyll.
Detta kan mycket väl vara taxichaffisar odyl. samt med tant i huckle och ungar som inte är så mycket bättre än de andra i orten.
Sedan har du även andra invandrare som gärna vill också spara och flytta in i ett riktigt överklass område och känna sig lika fina som svenskarna som bor där och berätta för alla vilken fin gata de bor på.
Vissa av dessa kan vara bra och integrerade, andra kan vara rena kriminella från orten, så det är en blandad kompott av invandrare numera som man hittar exakt överallt.
Du har ju samma fenomen nu på sommaren, åkt till den mest avlägsnaste sjö du kan tänka dig och nog tusan kommer du träffa på massa araber även där.
Citera
2026-07-15, 10:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Ok, så du bara gissar. Jag är bara besökare med, men vid besök i sthlm behövs inte bil.
Allas val, jag har gjort mitt val. Ta du Arlanda express för en femhundring enkel väg, jag skiter i vilket.
Citera
2026-07-15, 11:15
Medlem
over9ks avatar
Nej, alla jobb finns i Stockholm och det är inte färre invandrare utanför Stockholm för den delen
Citera
2026-07-15, 11:18
Medlem
Sladdarens avatar
Vill man göra statistik av det där så är det ju enkelt

Handlar bara om att få tag i datan

* Typ en svensk vit stockholmare bor i ett område med x antal andra vita eller nordeurpeer osv i flera år och inget händer ang flyttningsplaner

* Sen kommer utomeuropeiska invandringen in i området av viss etnisk härkomst eller angränsade områden. Sen ser man avflyttningen till vars och vidare osv inkl brottstatstiken osv ifrån de områden de flyttade ifrån och ev skolresultaten

Sen äre klart :-) Sen kan ju Stockholmare säga och påstå att de flyttade för nåt annat än de men ja en white flight karta. De kan ju bara flytta av den enkla anledningen att de blev för få svenskar som talar flytande svenska eller andra kulturer man känner igen sig vid i området och närområdena osv

* De svåra är väl att få tillgång till datan men sossarna vill ju ha tvångsblandning så då kan man ju fråga dom vad dom baserar det på och indirekt få statistiken på det sättet
Citera
2026-07-15, 11:20
Bannlyst
Var hittar man ens människor att connecta med idag. När Sverige var 7 miljoner kring 2004 så såg jag betydligt mycket fler människor ute och gå, ägna sig åt aktiviteter utomhus men idag ser man knappt nån ute.
Citera
2026-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Har etniska svenskar i lämnat Stockholm under en lång period av många år nu?

Kom på att jag läste någon artikel i DN för säkert 12-17 år sen att stockholmare "flyttar ut på landet" i allt större skala. Artikeln var skriven lite så som att det vore en populär grej att göra, en fluga, men jag undrar nu Varför blev det populärt isåfall? Och man har väl inte kunnat undgå att se att det börjar bli rejält sällsynt med svenskar nästan vart man än är i Stockholm nu. I de flesta kommuner som för bara 15-20 år sedan upplevdes vara majoritet svenskar, där är det inte så längre. Man besöker t.ex. ett sjukhus och en tydlig majoritet av alla som jobbar där verkar ha ursprung ifrån mellanöstern eller afrika. Yngre barnsläktingar berättar att de är nästan ensamna att vara svenskar i sina skolklasser, en säger att det är han och två till i en klass på ca 27 st.

Kollade upp invandringssiffrorna och det verkar legat ganska stadigt på över 100.000 per år i många år nu. Vilket ju är över 1 miljon på 10 år, vilket man får sätta i relation till hur litet land vi är befolkningsmässigt. För att inte tala om alla invandring som skett sedan låt säga början på 90 talet då det tog fart. En södereuropeisk vän var till Stockholm nyligen som inte varit här på 15-20 år och undrade "vart har alla svenskar tagit vägen? Det ser bara ut att mest folk från mellanöstern här? Och nu ser man så mycket indier och afrikaner också."

Jag tänkte lite på det där, frågade AI om det är så att vissa generationer av "etniska svenskar" lämnat Stockholm? Varpå jag fick svaret att särskilt 80 och 90 talister som kommer ifrån Stockholm faktiskt är de största grupper som Lämnat just Stockholm. Många flyttar utomlands till olika länder, och många har lämnat Stockholm för att flytta till "lugnare" mindre städer runtom i Sverige. Vet bl.a. en bekant som flyttade ifrån Stockholm med anledning av att Stockholm känns inte tryggt längre, pga skjutningar mord och gängvåld som börjar krypa för nära inpå, han och hans fru flyttade till en stad där det är mest svenskar som bor och dom stormtrivs. Deras officiella anledning, vad dom säger till folk dom inte känner, är annorlunda. Då är det "nejmen vi blev sugna på att flytta ut på landet, mer natur, billigare boende".

Medans vissa verkar belåna öronen av sig och flytta till de små men otroligt dyra oaserna som finns kvar där man upplever att orten inte hittat till än, så kallade "svenska områden" som snabbt blir färre och färre. Många verkar hålla sig i en liten bubbla där man helt ignorerar vad som sker runtomkring, händer något obehagligt nära så låtsas man som ingenting.
Så vissa kommer nog aldrig överge Stockholm oavsett vad som sker. Men senaste 10-15 årens islamisering, och framförallt att det varit några brutala skjutningar och sprängningar väldigt nära mig själv som skakat mig, och att jag hört mer och mer senaste åren av andra här och där att man inte vill bo kvar i Stockholm eller att man inte vill att ens barn ska växa upp i Stockholm, har fått mig själv att börja fundera på vad som sker, och om det inte är dags att testa något nytt. Nämligen att dra.

Men frågan i stort, flyttar svenskar som bott i Stockholm i generationer ut sedan ett antal år?
Särskilt kanske mest 80 & 90 talister? Vart flyttade dom om du vet några?
Är det därför svenska 80 talister och 90 talister känns rätt ovanliga numer?
Funderar resten på att dra, hur går snacket där ni hör den?
Kommer det komma till en punkt då en rejäl exodus / brain drain av Stockholm sker?
Eller kommer svenskar stanna kvar och finna sig i att dom och deras barn kommer vara en minoritet i ett förmodligen främst islamskt Stockholm? Med allt kaos som det innbeär.
Om inte redan nu, så i alla fall väldigt snart.

Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.

Tror inte du vet vad du pratar om.
Om du kollar vilka som faktiskt bor i innerstan så är det inga flyktingar va?
Det märks att du bor i en sleten skitort någonstans.
Testa att ta en promenad under dagen i innerstan vettja så ska du se hur det kryllar av "vita svenskar" med pengar.
Citera
2026-07-15, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Allas val, jag har gjort mitt val. Ta du Arlanda express för en femhundring enkel väg, jag skiter i vilket.

Okay så Stockholm för dig är Arlanda.

Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in