Citat:
Ursprungligen postat av
chrissepisse
Vad är det för tjo som cirkulerar runt Sthlms trakten nu för tiden?
Blev erbjuden att köpa en 5a för 700a, som skulle vara "dunder" men när min polare väl gjorde en lösning så blev hela pumpen typ till vax.
Var nått jävla bomullstjack, eller vad folk kallar det.
Och om man nu inte vill köpa deras skit tjack och ska leta själv. Är det borta vid Medis man ska kolla runt?
På plattan finns bara ladd och varor.
OBS, inge kranfiske eller dylikt.
Bara ute efter lite info, samt vad man ska passa sig för
Det jag fått tag i på senaste tiden är en gulaktigt torr variant som inte löser sig så bra i vatten som den borde, kanske är samma som du beskriver? Smakar och luktar inget vidare. Min känsla är att det blivit svårare att få tag på bra tjo i Stockholm det senaste året, men vem vet, det kanske bara jag som haft otur med kranar? Trots att utbudet verkar dåligt ligger priset fortfarande på samma nivå som det gjort ett tag. 200 kr för en gubbe, aldrig mer, sedan fallande med kvantitet mot 10-12k för ett hekto.
Ska du leta på stan är det Södermalm och eventuellt kring Fridhemsplan (i.o.m sprutbytet på St:Göran) som gäller, dock brukar man få räkna med ett snurra runt ganska länge om man väljer den vägen. Ganska lätt att hitta nån nedgången person som känner någon annan som säljer - detta brukar sedan sluta med att man åker runt i hela södra förorterna..
Egentligen finns det inte så mycket att akta sig för. Det enda ställe jag känt mig lite hotad är plattan , men det är som sagt ingen plats för tjo. Det finns alltid risk att bli blåst på olika sätt. Om säljaren vill att allt ska gå väldigt snabbt öppet ute på stan är det antagligen något lurt, han vill bara ta sig från platsen snabbt innan du upptäcker det.
Problemet med tjackkranar är väl att ingen vettig eller åtminstone lite samlad person vill utvecklas i professionen. De som finns är väldigt oberäkneliga och brukar tyvärr inte bli långvariga.