2021-12-31, 22:35
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokerino
Jag förstår precis vad du säger, jag själv resonerade likadant i mitt lite mer detaljerade inlägg.
Tycker du har helt rätt i det du skriver. Vet att det finns många människor som har siktat in sig på att bara få en diagnos. Men besvären blir ju inte mindre för det. Det absolut bästa och gynnsammaste man kan göra för sig själv är att acceptera läget.
Det största misstaget jag gjort i min resa mot bättre mental hälsa är att lägga över allt ansvar på psykiatrin, ringa, skicka och skrika på en stackars sjuksyrra. När jag insåg att jag bestämde över mitt eget liv så blir allt så mycket lättare.
Ska man få något gjort så får man fan göra det själv.
Nice att man snackar med någon på sin egen våglängd, det händer alldeles för sällan.

Nu lyssnar vi på lite psydub resten av året

https://www.youtube.com/watch?v=hp9MEP7w-ZU
Citera
2021-12-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Du vill alltså inte bli väck och tjackad? Då är du nog ute på väldigt tunn is. Skulle absolut inte rekommendera någon att slå i sig tjack för att prestera i arbetet.
Då blir det inget sånt i samband med arbete.
Tack för ditt svar och gott nytt år!
Citera
2021-12-31, 23:07
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Jag förstår precis vad du säger, jag själv resonerade likadant i mitt lite mer detaljerade inlägg.
Tycker du har helt rätt i det du skriver. Vet att det finns många människor som har siktat in sig på att bara få en diagnos. Men besvären blir ju inte mindre för det. Det absolut bästa och gynnsammaste man kan göra för sig själv är att acceptera läget.
Det största misstaget jag gjort i min resa mot bättre mental hälsa är att lägga över allt ansvar på psykiatrin, ringa, skicka och skrika på en stackars sjuksyrra. När jag insåg att jag bestämde över mitt eget liv så blir allt så mycket lättare.
Ska man få något gjort så får man fan göra det själv.

Jo men statsfinansierat knark är väl inte illa det heller? Jag har add men ingen diagnos eller recept. Tjack lite då och då är kanske bättre än piller varje dag.
Citera
2021-12-31, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Jo men statsfinansierat knark är väl inte illa det heller? Jag har add men ingen diagnos eller recept. Tjack lite då och då är kanske bättre än piller varje dag.
Har du ej genomgått en neuropsykiatrisk utredning och fått add (termen add används förövrigt ej längre) som diagnos så kan du ju inte skriva att du har add.
Men det är bra att du hittat något som fungerar för dig.
Gott nytt år!
Citera
2021-12-31, 23:37
Medlem
Folketstempels avatar
I min småstad i mitten av Skåne så fick en pundare som sålde bankat tjack på stationen nio knivhugg av kunden som inte gillade kvaliteten.
Nu många år senare så vet alla vem som sålde det dåliga tjacket då han hat spasmiska ryckningar i ena handen av knivskadorna.

Jag vill säga med detta att det finns olika nivåer av narkotikabrukare.
Jag har aldrig köpt tjack på gatan.

Att skjuta i sig potatispulver på toaletten på stationen är en klass av missbrukare som är helt skild mot den andra.

Missbrukaren som köper 20-50g via darknet och renar det till vitt pulver blir aldrig knivhuggen eller dör av blodpropp när potatispulvert nått blodkärlen i hjärnan.
Citera
2022-01-01, 00:19
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Har du ej genomgått en neuropsykiatrisk utredning och fått add (termen add används förövrigt ej längre) som diagnos så kan du ju inte skriva att du har add.
Gott nytt år!

Jag vet att termen inte används längre men det är lättare att skriva än adhd med h som hypo.

Det var nog det mest korkade och marxistiska jag läst 2021, finns massor av adhd och autister som inte har en myndighetstämpel av olika orsaker eller trycks ner och motarbetas av ett föråldrat system.

Vill man ha riktig information så ska man vända sig till de starka företalarna med lived experience. Kommunalkärringararna och läkare har inte koll på en skit och göra ibland eller ofta mer skada än nytta. En autist som gått igenom många år genom systmet sa att varje år kommer det ett nytt mode och syftade då på behandlingar. Tursamt nog så kom han ifrån idioterna och tjänar idag miljoner på sin egen verksamhet med bakterier.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-01-01 kl. 00:39.
Citera
2022-01-01, 00:34
Medlem
Citat:
Jag vet att termen inte används längre men det är lättare att skriva än adhd med h som hypo.

Det var nog det mest korkade och marxistiska jag läst 2021, finns massor av adhd och autister som inte har en myndighetstämpel av olika orsaker eller trycks ner och motarbetas av ett föråldrat system.

Vill man ha riktig information så ska man vända sig till de starka företalarna med lived experience. Kommunalkärringararna och läkare har inte koll på en skit och göra ibland eller ofta mer skada än nytta.
Det kan både låta korkat och ”marxistiskt” men det är ju fortfarande sant. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns människor som lider för att systemet ser ut som det gör. Men tyvärr så ser det ut såhär.
Bokstavsdiagnoser används inom vården för att en patient ska få den vård som denne har behov av.
Jag säger inte att du inte har en diagnos, jag menar bara att du kan inte skriva att du har en diagnos som används inom vården och sätts av personer inom vården om du ej har det.
Citera
2022-01-01, 00:36
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:

Vill man ha riktig information så ska man vända sig till de starka företalarna med lived experience. Kommunalkärringararna har inte koll på en skit och göra ibland eller ofta mer skada än nytta.

ADD är en pricksäker diagnos på det som jag lider av. Innan så tyckte jag ADHD säkert var ett hittepå och såg ner på dem med diagnosen.
När jag fick diagnosen ADD så trillade polletten ner.
Min störning ger inte en hyperaktivitet utåt, den ger en stress som ackumuleras inne i kropp och själ.

Om ni vill veta mer så använder min hjärna kortisol från binjurarna för att kompensera dopaminbristen som orsakas av en genetisk defekt.
Kortisol är ett stresshormon för att man ska försvara sig mot anfall, men är aktiverat alltid i min kropp.

Att det även fräter sönder hjärncellerna och orsakar Alzheimers kan de tvivlade lägga till innan de fortsätter att håna oss.
Citera
2022-01-01, 00:50
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Det kan både låta korkat och ”marxistiskt” men det är ju fortfarande sant. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns människor som lider för att systemet ser ut som det gör. Men tyvärr så ser det ut såhär.
Bokstavsdiagnoser används inom vården för att en patient ska få den vård som denne har behov av.
Jag säger inte att du inte har en diagnos, jag menar bara att du kan inte skriva att du har en diagnos som används inom vården och sätts av personer inom vården om du ej har det.

Du lever tydligen i förtiden eller atbetar kommunalt. Det är de inom spektrummet som styr narrativet nu och läkare och vården följer efter med en delay på 5-10 år. Se på hur språket ändrat sig de sista 5 åren och se var det kommit ifrån. Det var bara ett par år sen staten kallade autister för störda och inom en del områden fortfaramde gör istället för nd eller ndv.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-01-01 kl. 01:08.
Citera
2022-01-01, 01:00
Medlem
Citat:
Du lever tydligen i förtiden eller atbetar kommunalt. Det är de inom spektrummet som styr narrativet nu och läkare och vården följer efter med en delay på 5-10 år. Se på hur språket ändrat sig de sista 5 åren och se var det kommit ifrån. Det var bara ett par år sen staten kallade autister för störda och inom en del områden fortfaramde gör istället för nd eller ndv.
Jag förstår vad du menar men det verkar som vi har delade åsikter om detta. Jag föreslår att vi släpper det här för vi är ganska så ot.
Ha det fint!
Citera
2022-01-01, 01:07
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar men det verkar som vi har delade åsikter om detta. Jag föreslår att vi släpper det här för vi är ganska så ot.
Ha det fint!

Jo ganska ot. Gott nytt!😊
Citera
2022-01-01, 02:01
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Gott nytt år!
Jag fick den på papper i år iaf . Termen Add . Fast det står också den nu använda eskrivningen också, dvs adhd i huvudsak ouppmärksam form
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in