2026-06-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Om hemmasittande skulle leda till mer ”innovation” så hade Tesla tillåtit det. Det verkar inte riktigt fungera så .
Tesla har även toaletter på kontoren. Det är ungefär lika stark evidens för att toaletter skapar innovation som ditt argument för kontorsnärvaro.
Citera
2026-06-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Undrar hur man ska skapa teamkänsla i grupper som bara sett varandra via datorskärmar.
Scania har nog omvärderat nyttan med att ha folk på plats.

Jag uppskattar det företag jag jobbade på som hösten 2020 bestämde att vi skulle vara tillbaka på kontoret igen.
Mycket bra fråga. Jag har bara sett misslyckanden sånär som på 1 ställe hittills.

Det som skiljer stället där det fungerade mot de ställena där ledningen misslyckades, var att ledningen aktivt planerade för att det skulle fungera, istället för att bara latmaskigt och oerhört ointelligent försöka se om självreglering fungerar

Min rekommendation är att ha en intelligent ledning.
Citera
2026-06-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Facket och väldigt många anställda har uppfattningen att att vinstdrivande aktiebolag först och främst är en arbetsplats och de ser inte längre än till förhållandena på arbetsplatsen.

Ägarna är ett vinstdtivande aktiebolag oändligt mycket mer än så. Om nu ägarna via styrelse och bolagsledning kommit fram till att de anställda ska vara på arbetet så handlar frågan om mer än så och sannolikt ökar lönsamheten om de anställda är på plats på arbetet under arbetstid.
Frågan handlar definitivt om mer än så.
Ur ett samhällsperspektivt är det hål i huvudet att i nuvarande system låta distansarbete vara fritt val.
Det som händer är att stadskärnorna utarmas när folk befinner sig där de bor istället för dit de helt i strid med EU:s klimatmål pendlar med sina före detta klimatsmarta diesel-volvos som var så in i helvetes bra enligt svensk media för bara några år sen.

Här finns ett enormt särintresse för gubb&kärringnätverken att värna om stadskärnors hållbarhet.
Ingen finansingenjör vill att bostadsmarknaden ska krascha.

Om man bara vore öppen med att det är nätverkssnacket som synkat denna konsensus.

Men som så vanligt ska det manipuleras och kläs in med andra ord, för fåren lyssnar ju.

Vi kanske skulle överväga reformera systemet.
Citera
2026-06-07, 18:38
Medlem
Placeholders avatar
Möten fungerar mycket bättre remote än på plats oftast.
Du ser alltid vem som pratar och vilket namn det är.
Du kan enkelt dela ett dokument och alla kan enkelt se dokumentet istället för att försöka se det på en dålig tv-skärm 15 meter bort i ett antingen skållhett eller frysade kallt mötesrum.
Du behöver inte leka "identifera stanken".
Ang teamkänsla så brukar det vara argumentet för de som aldrig gör något på kontoret mer än att stå vi kaffemaskinen och prata om var nästa lunch ska vara. Men visst "team" är svårt att definera, vissa vill ju ha en familj på jobbet men det fungerar ju aldrig för folk (speciellt nuförtiden) är alldeles för olika.
Citera
2026-06-07, 18:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Haha nej nej. Det är som att du aldrig haft ett jobb.

Men, du vill bara jobba effektivt i två timmar, men betalt för åtta?
Citera
2026-06-07, 18:49
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det är väl inte helt allmängiltigt tänker jag.
Företag pratar ofta om "diversity" och man ska gilla olika osv.
Det innebär ju att företaget behöver anstränga sig lite för att möjliggöra en miljö som fungerar för olika personligheter. Hitta rätt roll och position för den introverte om "gilla olika" inte bara är corporate PK-washing.

Jag får epilepsi när man pratar om rättviseskäl för att släpa in folk till kontoret. Medarbetare har olika förutsättningar och preferenser för att prestera optimalt. Det där får man ju ha koll på vid anställning så det inte blir clash.

Presterar någon dåligt, oavsett lokation, så hanterar man det problemet med den specifike anställde istället för att förkunna ett dekret om att Distansarbete Inte Fungerar.
Diversity är ett modeord som H&R slänger sig med för att polera varumärket.
Givetvis får det inte kosts hur mycket som helst.
Annars tycker jag att det finns utrymme för de flesta på företagen i Sverige och på Scania.
Både extroverta och introverta.
Folk hittar sina gelikar och fikar och åter med de.
Citera
2026-06-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det är då inte för att bli attraktiv för yngre, det är för att det är en jävla massa negrer, babbar och allmänt stök i Kista, det är en gigantisk soptipp.

Nej det är det inte Scania, SAAB och Ericsson har gått ifrån att mest utveckla hårdvara till utveckla mer och mer mjukvara.

Sysslar man med mjukvaruutveckling behöver man inte sitta i ett industriområde med breda vägar för
att ta emot gods med lastbilar.

Att Scania valt att ha kontor mitt i City är ett bevis på att dom har svårt att locka personal ut till Södertälje.

Mycket roligare att arbeta mitt i stan än i en förort.
Citera
2026-06-07, 19:45
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Jag har bekanta som jobbat mycket mer med tyskarna än jag gjort och bilden jag får är att det är mycket svårare och dyrare att sparka eller ändra villkoren för tyskarna pga facket. Men att i USA är det å andra sidan lättare.
Jo tyskar är tyskar. Har ingen aning om hur de är på chefsnivå men det låter ju som att det har varit en del grus i maskineriet.
Kan tänka mig en del fulspel bakom kulisserna.
Så var det på Saab när Opel och GM kom med i bilden. Jävla hatstämmning mot tyskar som ljög och roffade åt sig.

Citat:
Ja, hittils har det ökat rätt mycket, jag vet inte hur mycket. Men det märks att det är många som tillkommit.

Jag har inte läst alla 49 sidor, sorry för att ha missat det, men vad tror du skiljer din fru från andra?
Om hon slutade, vad gör att du tror andra blir kvar? Frågan är ju också, var bord du? Om du säger tex Stuvsta så är det ju att betrakta som "nära", mot alla som bor i innerstaden, solna, upplands väsby, täby osv...

Om hon jobbade på R&D har hon ju säkert sett försämringen som skett över dessa år - när hon började (dvs för 10 år sen) var situationen helt annan.
Ja typ Stuvsta eller iallafall otroligt nära.
Ja försämringen är solklar och hemarbete är en pusselbit i det.
Hon sa inte till jobbet att hon slutade pga tarfik/parkeringar, arbetsmiljön med kassa dataprogram och omorganisationen. Om hon någon gång skulle vilja testa Scania igen.
Hon skyllde på att hon ville testa något annat innan hon var för gammal.

Citat:
Jag har som sagt kontakt med kollegor i tyskland nästan dagligen, förutom att några av de äldre inte alltid är så bra på engelska så är det duktiga ingenjörer. Vi har mycket samarbete med tyska underleverantörer och generellt är de duktiga. Problemet är organisationen och cheferna. Inte ingenjörerna.

Jo. Och om man kör vidare med beslutet att alla ska åka in till "berget" varje dag och inte lyckas med konststycket att bygga 1000 nya parkeringar och 2.500 nya kontorsplatser inom 2-3 månader så tror jag otroligt många kommer tröttna, just som du skrev varför din fru tröttnade. Jag förstår inte hur du kan tala dig varm för att alla ska åka in, när du samtidigt har sett att det inte funkar att göra det. Det spelar ingen roll hur bra det är att träffas om det samtidigt gör att folk inte kan göra vanligt arbete, bränner en timme om dagen på bara parkering och leta skrivbord, dessutom lägga ett par tusen till på resekostnader. När dessutom lönerna halkat efter de senaste åren.

Jag säger inget att man inte ska försöka träffas IRL så ofta det är rimligt. Men då får man också - precis som många andra företag gör idag - ordna kontor som ligger bättre till. Om Ericsson tycker det är osäkert i Kista så skulle de komma till Södertälje. Jag har erfarenhet av båda, både egen (om än äldre) och genom väldigt många jag känner.

Problemet är inte hemarbete eller kontorsarbete. Problemet är logistik och platsen för kontorsarbete. Platsen är usel, förutsättningar för arbetet saknas.
Ja logistiken dit suger. Har hämtat henne några gånger när hon har tagit tåget och det sedan strulat på vägen hem och sista åren har det varit trafikkaos där när alla vill hem till familjen.
Hon hävdar ändå att det blev mer ineffektivt när många satt hemma.
Speciellt när man höll på att testa saker eller ville ha snabb feedback på saker.
Arbetsgrupper blev också mer ineffektiva när det satt 100 pers på ett datamöte istället för 10-20 personer som f2f kunde argumentera fritt på svenska.
Just att det oftast blir engelska idag har också bromsat vida diskussioner för att gå på djupet med viktiga saker. Många där saknar det engelska språk/vokabulär för att effektivt kommunicera. Nyanserna i språket finns inte där. Det tyckte hon var jobbigt. Folk famlar efter orden och den som flytande beställer en avancerad middag i London klarar knappt av att beskriva upptäcka problem inom rimlig tid och på ett korrekt sätt. Och det gäller både unga och gamla även om yngre har ett bättre uttal. För de som har bott många år i ett engelsk talande land är det ju säkert helt annorlunda...

Citat:
Problemet är också att kommunikationen till anställda är undermålig, och många räknar med att de inte kommer klara dessa uppgifter. Scania är jättebra på att bygga lastbilar, men usla på bra villkor för anställda och lokal och logistikfrågor gällande anställda.

Både Job Express resorna och "personalbilarna" har blivit rätt oförmånliga, jag ser inte varför man inte kan se till att de blir så billiga det bara går.
Jo jag har märkt att de har skenat i bil. Tanten hade generellt en Golf kombi ett par gånger men priserna steg enormt så hon köpte en begagnad privat.
Och att åka kommunalt idag är ingen rolig upplevelse när många brister totalt i hänsyn för allt och alla.
Scaniabussarna funkar inte för alla. Om man inte vill cykla långt året runt för att ta sig till bussen från skola/förskola eller hemifrån.
Citera
2026-06-07, 19:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Möten fungerar mycket bättre remote än på plats oftast.
Du ser alltid vem som pratar och vilket namn det är.
Du kan enkelt dela ett dokument och alla kan enkelt se dokumentet istället för att försöka se det på en dålig tv-skärm 15 meter bort i ett antingen skållhett eller frysade kallt mötesrum.
Du behöver inte leka "identifera stanken".
Ang teamkänsla så brukar det vara argumentet för de som aldrig gör något på kontoret mer än att stå vi kaffemaskinen och prata om var nästa lunch ska vara. Men visst "team" är svårt att definera, vissa vill ju ha en familj på jobbet men det fungerar ju aldrig för folk (speciellt nuförtiden) är alldeles för olika.

Jag håller med. Samtidigt krävdes det en pandemi för att man skulle få upp ögonen för det. Var en stor ögonöppnare för många inkl mig själv. Jag ser egentligen ingen anledning till att kontorsjobb ska vara någonting annat än remote nu för tiden. Var ju länge sen vi lämnade papper, pärmar och pennor bakom sig. Allt är ju uppkopplat ändå. Varför i hela friden ska man lägga två timmar av restid för att sätta sig vid ett skrivbord när man kunde utfört samma sak vid skrivbordet hemmavid. Det är ju inte bara korkat utan totalt hjärndött.
Citera
2026-06-07, 20:21
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag missar inget väsentligt. Du jämför olika företag med varandra på ett generaliserande sätt som inte har någon relevans. Det finns tusen andra faktorer om du jämför mellan företag men ser du inom ett företag så är det, som du skriver, mätbart och enkelt att räkna ytbehov och se besparingar. Det var företagen jätteglada åt.

Vad som nu skett är att företag börjat märka av det mer svårmätbara faktorerna och korrigerar för detta.

Tiden för obegränsat hemmaarbete, fritt valt, är i praktiken över. Det är bara att gilla läget.

Och då har du dessutom ansvaret för arbetsmiljön.

Du skriver att företagen "börjat märka av" de negativa effekterna, men det är fortfarande ett påstående snarare än ett bevis. Samtidigt finns det företag som efter flera års erfarenhet fortsätter med distansarbete eller hybridmodeller därför att de anser att det fungerar bra.

Att vissa företag skärper kraven betyder att de har gjort en viss bedömning. Det betyder inte att frågan är avgjord eller att samma slutsats gäller alla verksamheter.

"Tiden för obegränsat hemarbete är över" låter också mer som en prognos än ett faktum. Arbetsmarknaden består av tusentals arbetsgivare med olika behov. Vissa går mot mer kontorsnärvaro, andra går åt motsatt håll för att attrahera kompetens.

Arbetsmiljöansvaret är heller inget nytt argument mot distansarbete. Arbetsgivare har haft arbetsmiljöansvar för distansarbetande personal i många år. Om det vore ett avgörande hinder hade distansarbete aldrig blivit så utbrett från början.

I grunden verkar vi vara överens om en sak: olika verksamheter fungerar olika. Därför är det svårt att hävda att en enda modell är rätt för alla.
Citera
2026-06-07, 20:41
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, allt ovan stämmer. Att ha hemmafru (eller ännu mer ovanligt hemmaman) förekommer ju inte i Sverige på samma sätt som i t.ex. UK, så båda behöver jobba heltid. Och dessutom pendlar ju folk mer än förr, under t.ex. första halvan av 1900-talet så var normen att man promenerade till jobbet, bara år 2019 så var ju restiden en rätt stor post i en veckokalkyl över nedlagd tid.

Folk i åldern 30-50 (som typiskt sett har hemmaboende barn) är de som är mest känsliga för att hybridjobb tas bort. Och samtidigt är ju inte arbetsgivarna så pigga på att anställa folk nära pensionsålder heller (som är de som har bäst förutsättningar för 5 dagar i veckan på plats).

Exakt. Jag tillhör gruppen med barn som bor hemma, och vi bor på landet. Flexibiliteten att jobba hemifrån i stor utsträckning gör oss till bättre föräldrar, och bättre anställda. Jag kan jobba 2-4 timmar mer varje dag när det behövs utan att det tär på mig. Jämför:

Kontorsdag med barnlogistik:
05:30 väckarklocka för hela familjen
07:30 släpper barnen 1 på fritids
07:45 släpper barn 2 på skolan
07:20 parkerar vid bussen
08:15 ankomst på kontoret

16:00 avfärd från kontoret
17:00 har jag hämtat barnen efter lång fritids och knepiga bussturer hem
17:30 ankommer hemmet och drar igång maten

Utan kontor:

06:30 väckarklocka
Kollar mailen och planerar dagen
07:15 väcker ungarna
08:00 avfärd
08:45 tillbaks hemma vid skrivbordet och drar igång dagen enligt planen jag gjorde innan jag väckte ungarna

15:00 åker jag och hämtar ungarna
16:00 hemma igen och jobbar en timme till eller ibland två.

Då har jag dessutom preppat middagen vid lunchtid

I vilket scenario får jobbet ut mest av mig? Och i vilket scenario får barnen bästa pappan?

Jag är den enda i Sverige med så lång erfarenhet av det jag håller på med, 30 år. Den av mina chefer som kommer närmast har 15 år. Att tala om för mig var jag ska sitta när jag jobbar vore löjligt.

Listan kan ju göras ännu längre, de företag som decentraliserat arbetsplatsen på riktigt vinner ju verkligen i längden.

Alla som är ”rätt” för jobbet bor ju inte nödvändigtvis i närheten av kontoret. Och att flytta till en storstadsregion kostar multum, för att inte tala om att det är långt ifrån alla som vill bo i betongen.

Och speciellt som med Scania, Södertälje är ju inte lätt att ta sig till över huvud taget, vill man bara rekrytera lokala förmågor då, i långa loppet?

Nej det känns verkligen som flera kliv bakåt i utvecklingen.
Citera
2026-06-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med. Samtidigt krävdes det en pandemi för att man skulle få upp ögonen för det. Var en stor ögonöppnare för många inkl mig själv. Jag ser egentligen ingen anledning till att kontorsjobb ska vara någonting annat än remote nu för tiden. Var ju länge sen vi lämnade papper, pärmar och pennor bakom sig. Allt är ju uppkopplat ändå. Varför i hela friden ska man lägga två timmar av restid för att sätta sig vid ett skrivbord när man kunde utfört samma sak vid skrivbordet hemmavid. Det är ju inte bara korkat utan totalt hjärndött.
Det kommer förmodligen att bli norm med visst hemmaarbete oavsett vad som diskuteras idag, men det kommer inte att vara lika behagligt som idag. Arbetsgivaren vill ha resultat för de timmar som betalas vilket innebär mer trackingmjukvara och närvaroplikt. Bli inte förvånad om ett krav blir att din dator loggar allt som sker under arbetsdagen, hur många kilometer din muspekare färdas, vilka dokument du öppnar, hur länge du befunnit dig på företagsnätverket e.t.c…

Med hjälp av Ai gör man snabbt en performanceprofil över dig som arbetare. Vad är poängen med hemarbete om storebror i alla fall hänger över axeln på en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in