2026-06-06, 11:57
  #397
Medlem
Jag förstår verkligen noll av Scanias beslut.

Det allra viktigaste för arbetsgivaren är ju att arbetstagaren levererar inom de specifika projekt och de ansvarsområden som du är anställd för att utföra och leverera på? Om du levererar enligt överenskommelse, perfekt. Om du inte levererar, då är du inte rätt person för jobbet. Det är ju inte avhängigt att jobba remote eller på plats, utan allt beror ju på karaktärsdrag hos den enskilda individen. Vissa inser att de är mest effektiva att jobba på plats, andra är mer effektiva hemma. Det måste vara upp till den anställda att autonomt fatta beslut enligt vad den tror passar en själv bäst.

Om du jobbar 2-3 timmar effektivt och lyckas få klart det du ska leverera på – so be it? Ska du sitta och rulla tummarna resten av tiden? Och vad gör det för skillnad om du då är hemma, istället för att ta upp en arbetsyta på ett kontor och rullar tummarna där istället?

Det sjukaste av allt är att frekvensen av remotearbete bara kommer att öka. Alla beslut som går i motsatt riktning är frukten av mossigt ledarskap.
Citera
2026-06-06, 11:57
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Scania har väl sett effekten av hemarbete?

Våra hemarbete håller på att driva vårt företag i konkurs. De skiter i att lägga anbud på nya projekt för att inte riskera sin 2-3 timmars arbetsdag. Nu mera lägger dom all sin energi på att övervaka montörerna ute på fältet med GPS i bilar och mobiltelefoner.

Så snart finns det varken montörer eller jobb kvar, då får väl hemarbetarna sitta och skicka mail till varandra tills dess att lönekassan tar slut.

Vilken bransch verkar ni i?
Citera
2026-06-06, 11:59
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pourcain
Jag förstår verkligen noll av Scanias beslut.

Det allra viktigaste för arbetsgivaren är ju att arbetstagaren levererar inom de specifika projekt och de ansvarsområden som du är anställd för att utföra och leverera på? Om du levererar enligt överenskommelse, perfekt. Om du inte levererar, då är du inte rätt person för jobbet. Det är ju inte avhängigt att jobba remote eller på plats, utan allt beror ju på karaktärsdrag hos den enskilda individen. Vissa inser att de är mest effektiva att jobba på plats, andra är mer effektiva hemma. Det måste vara upp till den anställda att autonomt fatta beslut enligt vad den tror passar en själv bäst.

Om du jobbar 2-3 timmar effektivt och lyckas få klart det du ska leverera på – so be it? Ska du sitta och rulla tummarna resten av tiden? Och vad gör det för skillnad om du då är hemma, istället för att ta upp en arbetsyta på ett kontor och rullar tummarna där istället?

Det sjukaste av allt är att frekvensen av remotearbete bara kommer att öka. Alla beslut som går i motsatt riktning är frukten av mossigt ledarskap.

Detta är direkt felaktigt och motsägs av en rad utvärderingar. Vi har sedan länge passerat peaken för hemarbete. Det vi ser nu är en normalisering mot hybridlösningar, där det fungerar.
Citera
2026-06-06, 12:01
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Om du är ingenjör och jobbar på Scania. Hur många arbetstillfällen tror du finns inom pendlingsavstånd?
Det jobbar väl 15000 pers i Södertälje, knappast speciellt många av de kan byta jobb då utan att flytta.
Givetsvis inte men om du jobbar någon annanstans och funderar på att byta jobb och valet står mellan att pendla 5 dagar till Södertälje eller ett annat jobb med kontor i city och alternativet jobba hemifrån ett par dagar i veckan så väljer de flesta det senare alternativet.

Det säger också något om kulturen är på en arbetsplats om man inte litar på att de anställda jobbar hemifrån.
Citera
2026-06-06, 12:04
  #401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Världsledande utvecklingslabb"? 😁
Du menar Samhall?

Där jag jobbar försöker vi visa respekt för varandra och vår tid. Finns oskrivna regler och man klampar inte bara in. Ev nyanställda lär sig rätt fort kulturen. Tror de flesta tycker att den är rätt bra.


Du var en av forumets hårdaste covid-nazis under pandemin. Att just du älskar neddragna persienner och 100% remote, kommer knappast som en överraskning.
Citera
2026-06-06, 12:06
  #402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Självklart är det så. Men det är inte något Scanias presschef skulle gå ut med öppet. Men underförstått så är det på det viset. Bara att man lindrar in det i lite finare ord. Så nu vet ni vad som faktiskt gäller.

Ska jag vara helt ärlig, så skulle jag som VD, som betalar hiskeliga personalkostnader och hyror för fastigheter, provoceras lite av att mina anställda kan ta för givet att sitta hemma, även om jobbet skulle bli mer effektivt gjort hemifrån. Människan är i grunden en varelse som gillar att utöva makt och dominans över andra huvuden om de får tillfälligheten till det. Varför skulle jag med makt betala en undersåte som inte ens behöver se mitt ansikte eller som inte behöver slicka min röv á la Kim Jong Un i Nordkorea? Jag betalar löner för att känna att jag också kan "äga" personen.
Tack för ärligheten. Men då pratar vi ju inte längre om produktivitet, samarbete eller kultur. Då pratar vi om kontroll.

Om argumentet är att medarbetare ska vara på kontoret för att ledningen vill känna mer makt över dem, då är det åtminstone en betydligt mer ärlig förklaring än alla PowerPoint-presentationer om samarbete och innovation.
Citera
2026-06-06, 12:10
  #403
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Folk har blivit så jävla bortskämda så det inte är sant. Jag är glad att företagen mer och mer börjar syna dessa latarslen som hotar med att fly. Varsågod, lycka till att hitta ett jobb som fast anställd 2026.

Folk tror att lön och jobb är en mänsklig rättighet. Folk underskattar dessutom hur distansarbete skadar och försvagar en företagskultur där man knappt ser varandra.

Ingen är oersättlig. INGEN! I synnerhet inte helt vanliga jävla generalister.
Undrar hur man ska skapa teamkänsla i grupper som bara sett varandra via datorskärmar.
Scania har nog omvärderat nyttan med att ha folk på plats.

Jag uppskattar det företag jag jobbade på som hösten 2020 bestämde att vi skulle vara tillbaka på kontoret igen.
Citera
2026-06-06, 12:12
  #404
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
En artikel i en branschtidning för IT-folk, som bygger på en spekulationer från USA. Vad vill du säga med det?

Som om IT-folk skulle vara representativa för arbetstagare. Fniss.

Möjlighet till distans 1-2 dagar i veckan är bra, när det funkar för alla (inkl. gruppen och företaget). Men dagarna är räknade för dem som kräver distans på heltid. Det är bara att acceptera.

Det är väl just IT-folk och liknande roller som är mest relevanta att kunna jobba distans.

Har ju rätt stor förståelse för att montörer inte kan jobba distans.

Och jag tror absolut att artikeln är något på spåren. Omfattande kontorskrav lär skrämma bort folk.
Citera
2026-06-06, 12:15
  #405
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Undrar hur man ska skapa teamkänsla i grupper som bara sett varandra via datorskärmar.
Scania har nog omvärderat nyttan med att ha folk på plats.

Jag uppskattar det företag jag jobbade på som hösten 2020 bestämde att vi skulle vara tillbaka på kontoret igen.

Teamkänsla har rätt lite med fysisk interaktion att göra, det går utmärkt att få en bra teamskänsla och bygga kultur även över skärmar, inte minst när den unga generationen i hög grad vuxit upp på det sättet.

Kulturbygge på plats inte nödvändigtvis av godo, risken är nog snarare irritation och konflikter om man stör sig på kollegan som smaskar, snackar högt så alla andra störs, aldrig plockar undan efter sig osv. Speciellt om kontorsnärvaron inte är frivillig utan är ett tvång, då lär nog konflikter och dispyter eskalera.

Missförstå mig inte, att ses på kontoret och fika och luncha är såklart trevligt och har ett värde i sig. Men kanske inte 5 dar i veckan.
Citera
2026-06-06, 12:15
  #406
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Roligt att du säger så, för det är lätt att få det intrycket.

https://www.automotorsport.se/nyheter/scania-vdns-akuta-oro-vi-satsar-hela-firman/
Ja det visar att de omvärderar tidigare fattade beslut. Om nu marknaden för eldrivna lastbilar inte blir som man trott så är det väl bra om man fattar nytt beslut.
Precis som med distansarbete.

Undrar hur man sköter saker som det arbetsmiljöansvar företagen har?
På kontoren är det ju viktigt med höj och sänkbara skrivbord, ergonomiskt bra stolar och AC.
Knappast har alla en bra arbetsmiljö.
Citera
2026-06-06, 12:17
  #407
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Frågan är vem som vill pendla till Södertälje 5 dagar i veckan? Jag skulle aldrig ens överväga det om valet stod mellan att jobbpendla till Södertälje alla vardagar eller att jobba på en annan arbetsplats med kontor i city 3 dagar i veckan och resten hemifrån.

Absolut, lokaliseringen av kontoret ligger ju definitivt Scania i fatet. Södertälje är inte en särskilt attraktiv plats att bo på så det är nog få som har nära till kontoret, utan de flesta bor nog i Stockholm. Och att pendla fram och tillbaka till Södertälje 5 dar i veckan är nog rätt få sugna på.

Men som sagt är nog syftet att få folk att lämna.
Citera
2026-06-06, 12:19
  #408
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det visar att de omvärderar tidigare fattade beslut. Om nu marknaden för eldrivna lastbilar inte blir som man trott så är det väl bra om man fattar nytt beslut.
Precis som med distansarbete.

Undrar hur man sköter saker som det arbetsmiljöansvar företagen har?
På kontoren är det ju viktigt med höj och sänkbara skrivbord, ergonomiskt bra stolar och AC.
Knappast har alla en bra arbetsmiljö.

Tycker spontant inte det känns så förtroendeingivande att en VD säger " Jag vet inte vad jag ska göra mer för att få det här att fungera", som aktieägare hade jag nog snabbt ifrågasatt VD:ns kompetens.

Sen håller jag nog inte med om att de omvärderar beslutet och tar på sig ansvaret för ett dåligt beslut. Snarare så verkar det skönt att skylla ifrån sig på personalen, att hade de inte jobbat hemma så hade det minsann sett annorlunda ut. Det tycker jag vittnar om ett väldigt svagt ledarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in