Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Googlar man och läser div tyska länkar så har MAN sagt upp tusentals anställda i omgångar de senaste åren.
Jag har bekanta som jobbat mycket mer med tyskarna än jag gjort och bilden jag får är att det är mycket svårare och dyrare att sparka eller ändra villkoren för tyskarna pga facket. Men att i USA är det å andra sidan lättare.
Citat:
Samtidigt som Scania bevisligen har ökat, iaf I Sverige.
Jo jag känner till att Scania är erkännt duktiga på att sambalansera och optimera fram en produkt som få andra företag i branschen.
Ja, hittils har det ökat rätt mycket, jag vet inte hur mycket. Men det märks att det är många som tillkommit.
Citat:
Som jag har skrivit tidigare i tråden så har jag en sambo som jobbade nästan 10år på Scania, fram till för 1-2år sedan.
Pendling och barn tyckte hon var för jobbigt.
Jag har inte läst alla 49 sidor, sorry för att ha missat det, men vad tror du skiljer din fru från andra?
Om hon slutade, vad gör att du tror andra blir kvar? Frågan är ju också, var bord du? Om du säger tex Stuvsta så är det ju att betrakta som "nära", mot alla som bor i innerstaden, solna, upplands väsby, täby osv...
Om hon jobbade på R&D har hon ju säkert sett försämringen som skett över dessa år - när hon började (dvs för 10 år sen) var situationen helt annan.
Citat:
Den avdelning hon jobbade på hade ett bra samarbete med tyskarna, iaf de sista åren, efter att Scanias högre chefer " bankade vett" i MANs högre chefer och krävde öppen dialog mellan tyska och svenska ingenjörer.
Jag har som sagt kontakt med kollegor i tyskland nästan dagligen, förutom att några av de äldre inte alltid är så bra på engelska så är det duktiga ingenjörer. Vi har mycket samarbete med tyska underleverantörer och generellt är de duktiga. Problemet är organisationen och cheferna. Inte ingenjörerna.
Citat:
Återstår att se hur starka produkter man kommer att ha om några år. Man verkar ha brännt massor av pengar på EV och i Kina.
Räcker pengarna till för det som genererar ALLA inkomster?
Resultaten av beslut fattade av ledningen tar som sagt några år.
Jo. Och om man kör vidare med beslutet att alla ska åka in till "berget" varje dag och inte lyckas med konststycket att bygga 1000 nya parkeringar och 2.500 nya kontorsplatser inom 2-3 månader så tror jag otroligt många kommer tröttna, just som du skrev varför din fru tröttnade. Jag förstår inte hur du kan tala dig varm för att alla ska åka in, när du samtidigt har sett att det inte funkar att göra det. Det spelar ingen roll hur bra det är att träffas om det samtidigt gör att folk inte kan göra vanligt arbete, bränner en timme om dagen på bara parkering och leta skrivbord, dessutom lägga ett par tusen till på resekostnader. När dessutom lönerna halkat efter de senaste åren.
Jag säger inget att man inte ska försöka träffas IRL så ofta det är rimligt. Men då får man också - precis som många andra företag gör idag - ordna kontor som ligger bättre till. Om Ericsson tycker det är osäkert i Kista så skulle de komma till Södertälje. Jag har erfarenhet av båda, både egen (om än äldre) och genom väldigt många jag känner.
Problemet är inte hemarbete eller kontorsarbete. Problemet är logistik och platsen för kontorsarbete. Platsen är usel, förutsättningar för arbetet saknas.
Problemet är också att kommunikationen till anställda är undermålig, och många räknar med att de inte kommer klara dessa uppgifter. Scania är jättebra på att bygga lastbilar, men usla på bra villkor för anställda och lokal och logistikfrågor gällande anställda.
Man borde sett till att det gick direktbussar hela dagen från pendeltåg, från t-centralen osv. Se till att "Scania Job Express" bussarna gick fler tider och ett kort som gällde på både mälartåg, SJ, SL och Job Express.
Både Job Express resorna och "personalbilarna" har blivit rätt oförmånliga, jag ser inte varför man inte kan se till att de blir så billiga det bara går.