2026-06-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är inte nödvändigtvis dig och de som har liknande upplägg som jag "stör" mig på (har du verkligen inget mer att göra så är det ju så...), utan det är dem som hävdar att de inte kan gå vidare med nästa projekt när de jobbat sina två timmar effektiv tid. Flera i tråden som uttryckt sig i det närmsta så. Scania bör vara en arbetsplats som har mycket mer att erbjuda i arbetsuppgifter än en i taget... Allt annat anser jag vara en katastrof om man ser till effektiviteten inom företaget. Kan man inte samordna start- och stopp på projekten så är det helt klart ett systemfel, någonstans. Inget företag har råd att låta sina medarbetare jobba enkom en fraktion av den betalda arbetstiden.

Det handlar också mycket om att många kräver att få jobba hemifrån vilket blir magstarkt då vi alla är hjon och företagens ägodelar. Tyvärr, är det så i praktiken. Gillar man inte detta så får man faktiskt söka sig annorstädes. Hårt, men sant.
Har man ett löpandeband-jobb ska man väl kunna gå vidare, det är ju det man har betalt för.

Kreativa jobb och jobb med olinjär produktivitet kan ju vara annorlunda.
En sak gäller oavsett: om man inte levererat de r e s u l t a t som förväntades, då ska man hänga löst.
Citera
2026-06-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Googlar man och läser div tyska länkar så har MAN sagt upp tusentals anställda i omgångar de senaste åren.
Jag har bekanta som jobbat mycket mer med tyskarna än jag gjort och bilden jag får är att det är mycket svårare och dyrare att sparka eller ändra villkoren för tyskarna pga facket. Men att i USA är det å andra sidan lättare.
Citat:
Samtidigt som Scania bevisligen har ökat, iaf I Sverige.
Jo jag känner till att Scania är erkännt duktiga på att sambalansera och optimera fram en produkt som få andra företag i branschen.
Ja, hittils har det ökat rätt mycket, jag vet inte hur mycket. Men det märks att det är många som tillkommit.
Citat:
Som jag har skrivit tidigare i tråden så har jag en sambo som jobbade nästan 10år på Scania, fram till för 1-2år sedan.
Pendling och barn tyckte hon var för jobbigt.
Jag har inte läst alla 49 sidor, sorry för att ha missat det, men vad tror du skiljer din fru från andra?
Om hon slutade, vad gör att du tror andra blir kvar? Frågan är ju också, var bord du? Om du säger tex Stuvsta så är det ju att betrakta som "nära", mot alla som bor i innerstaden, solna, upplands väsby, täby osv...

Om hon jobbade på R&D har hon ju säkert sett försämringen som skett över dessa år - när hon började (dvs för 10 år sen) var situationen helt annan.

Citat:
Den avdelning hon jobbade på hade ett bra samarbete med tyskarna, iaf de sista åren, efter att Scanias högre chefer " bankade vett" i MANs högre chefer och krävde öppen dialog mellan tyska och svenska ingenjörer.
Jag har som sagt kontakt med kollegor i tyskland nästan dagligen, förutom att några av de äldre inte alltid är så bra på engelska så är det duktiga ingenjörer. Vi har mycket samarbete med tyska underleverantörer och generellt är de duktiga. Problemet är organisationen och cheferna. Inte ingenjörerna.

Citat:
Återstår att se hur starka produkter man kommer att ha om några år. Man verkar ha brännt massor av pengar på EV och i Kina.
Räcker pengarna till för det som genererar ALLA inkomster?
Resultaten av beslut fattade av ledningen tar som sagt några år.
Jo. Och om man kör vidare med beslutet att alla ska åka in till "berget" varje dag och inte lyckas med konststycket att bygga 1000 nya parkeringar och 2.500 nya kontorsplatser inom 2-3 månader så tror jag otroligt många kommer tröttna, just som du skrev varför din fru tröttnade. Jag förstår inte hur du kan tala dig varm för att alla ska åka in, när du samtidigt har sett att det inte funkar att göra det. Det spelar ingen roll hur bra det är att träffas om det samtidigt gör att folk inte kan göra vanligt arbete, bränner en timme om dagen på bara parkering och leta skrivbord, dessutom lägga ett par tusen till på resekostnader. När dessutom lönerna halkat efter de senaste åren.

Jag säger inget att man inte ska försöka träffas IRL så ofta det är rimligt. Men då får man också - precis som många andra företag gör idag - ordna kontor som ligger bättre till. Om Ericsson tycker det är osäkert i Kista så skulle de komma till Södertälje. Jag har erfarenhet av båda, både egen (om än äldre) och genom väldigt många jag känner.

Problemet är inte hemarbete eller kontorsarbete. Problemet är logistik och platsen för kontorsarbete. Platsen är usel, förutsättningar för arbetet saknas.

Problemet är också att kommunikationen till anställda är undermålig, och många räknar med att de inte kommer klara dessa uppgifter. Scania är jättebra på att bygga lastbilar, men usla på bra villkor för anställda och lokal och logistikfrågor gällande anställda.

Man borde sett till att det gick direktbussar hela dagen från pendeltåg, från t-centralen osv. Se till att "Scania Job Express" bussarna gick fler tider och ett kort som gällde på både mälartåg, SJ, SL och Job Express.

Både Job Express resorna och "personalbilarna" har blivit rätt oförmånliga, jag ser inte varför man inte kan se till att de blir så billiga det bara går.
Senast redigerad av TheGreatSweGuru 2026-06-07 kl. 17:20.
Citera
2026-06-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ska inte tro på all dynga du läser på Flashback. De som inte får något gjort när de jobbar hemma får sannolikt inte något gjort när de jobbar på plats heller. Det handlar ju ändå om samma personer.

Tycker alla sådana här trådar trattar ned till avundsjuka och misstro. Man är avundsjuk på sina grannar som kan jobba hemifrån och klippa gräsmattan under lunchrasten. Det är vad det handlar om. Plus då mellanchefer som visas vara helt överflödiga när alla medarbetare sköter sitt hemifrån.
Och mycket riktigt hör man "rättviseskäl" ibland som underlag för beslut att alla ska in till kontoret.
Mer sällan ifrågasätts olika anställningsvillkor på samma sätt. Konstigt va.
Citera
2026-06-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
De kommer ta in indier och kineser som verkligen har arbetsmoral. Tycker detta är ett bra beslut av Scania. Hoppas fler följer efter. Helt otroligt hur lata svenskarna blivit, "jobbar" hemma och sitter med på ett möte sen går de till gymmet, åker och handlar, tvättar osv. Sverige behöver få tillbaka arbetsmoralen
Aah, indier, en hel grupp individer som har arbetsmoral men klarar inte av att genomföra en enda arbetsuppgift korrekt, be en indier att lösa något så svarar han ”yes sir” och löser ett problem som ingen hade på ett sätt som ingen förstår.

Ännu bättre med kineser som
bedriver så mycket industriapigonage att Scanias ledning kan lika gärna ha direkta teams-möten med den kinesiska staten och berätta alla företagshemligheter live.
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-06-07 kl. 17:28.
Citera
2026-06-07, 17:24
Medlem
Blir man "störd" på jobbet hela tiden så har man diagnoser och bör arbeta med att kanske ha mer än en boll i luften samtidigt som en normal människa.
Citera
2026-06-07, 17:25
Medlem
Jag uppmanar de som ifrågasätter på vilka villkor många trott anställningen var med att läsa material som scania ger ut.

https://www.scania.com/new-employee/sv/home/benefits.html

Work-life
balance

In order to be happy and deliver your best at
work, we believe you need to feel secure and
supported to face the challenges of day-to-day
life – whatever they may be.
That’s why we promote, and offer the support
to maintain, a healthy work-life balance at every
stage of your life and career.

Enjoy the freedom of working from
your happy place – whether that´s
at home, the office or elsewhere in
Sweden, if and when it´s suitable.

Scania Job Express
Reach our Södertälje
headquarters in around 30
mins from Stockholm Central
or Liljeholmen with our shuttle
bus, exclusively for Scania
employees.

Detta budskap har pumpats ut i intern som extern kommiunikation senaste åren. Och i anställningsannonser.

Jag känner mig lurad. Hur ska man kunna lita på andra saker som kommuniceras.

Med det sagt, så finns mycket som fortfarande gör detta till ett fantastiskt bolag.
Citera
2026-06-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Företag måste vara attraktiva för de som genererar innovation.
Kollar man på inskickade patent från svenska industriföretag så är merparten påkomna av personal som har jobbat några år i branschen.
Folk som "gör sin grej" och inte begriper sig på lagarbetet och vad som främjar innovation är inte de anställda som företagen primärt behöver. Många sådana tjänster utförda av "doers" kan outsoursas till Indien mm.

Hur många patient har du själv? Har ett par iaf.

Jobbat sedan 90-talet inom telekom och fordonsindustri. Samt lite medicinteknik
Det är väl inte helt allmängiltigt tänker jag.
Företag pratar ofta om "diversity" och man ska gilla olika osv.
Det innebär ju att företaget behöver anstränga sig lite för att möjliggöra en miljö som fungerar för olika personligheter. Hitta rätt roll och position för den introverte om "gilla olika" inte bara är corporate PK-washing.

Jag får epilepsi när man pratar om rättviseskäl för att släpa in folk till kontoret. Medarbetare har olika förutsättningar och preferenser för att prestera optimalt. Det där får man ju ha koll på vid anställning så det inte blir clash.

Presterar någon dåligt, oavsett lokation, så hanterar man det problemet med den specifike anställde istället för att förkunna ett dekret om att Distansarbete Inte Fungerar.
Citera
2026-06-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Jag uppmanar de som ifrågasätter på vilka villkor många trott anställningen var med att läsa material som scania ger ut.

https://www.scania.com/new-employee/sv/home/benefits.html

Work-life
balance

In order to be happy and deliver your best at
work, we believe you need to feel secure and
supported to face the challenges of day-to-day
life – whatever they may be.
That’s why we promote, and offer the support
to maintain, a healthy work-life balance at every
stage of your life and career.

Enjoy the freedom of working from
your happy place – whether that´s
at home, the office or elsewhere in
Sweden, if and when it´s suitable.

Scania Job Express
Reach our Södertälje
headquarters in around 30
mins from Stockholm Central
or Liljeholmen with our shuttle
bus, exclusively for Scania
employees.

Detta budskap har pumpats ut i intern som extern kommiunikation senaste åren. Och i anställningsannonser.

Jag känner mig lurad. Hur ska man kunna lita på andra saker som kommuniceras.

Med det sagt, så finns mycket som fortfarande gör detta till ett fantastiskt bolag.

Klockrent fall för facket, om dom orkar.

Att backa från sådana utfästelser som legat till grund för anställningsvillkor och löneutveckling ska självklart trigga MBL för värdering av förmånen och ersättning om den slopas.

Men då gäller det att facket inte är defaitistiskt, a k a korrupt.
Citera
2026-06-07, 17:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Godtar du lön för enkom två timmar? Tänk hur mycket du skulle hinna på 4, 6 eller gud bevare oss alla, 8 timmar - som du faktiskt har betalt för...
Haha nej nej. Det är som att du aldrig haft ett jobb.
Citera
2026-06-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Lite komiskt med alla som hävdar att de jobbar bättre och effektivare hemifrån. Det är som en elev som sätter betyg på sig själv. Kan det bli något annat än högsta betyg?

Som aktieägare i Traton vill jag att bolaget håller nere personalkostnaderna och tar till vara de samordningsfördelar som kan skapas i koncernen.

Förmodligen kommer de flesta kontorsroller att försvinna från Södertälje. MAN tar över R&D och kvar blir en sammansättningsfabrik för lastbilar. Det blir samma scenario som för Astra.

Trots detta finns det finns det fortfarande befattningar som utan större problem kan jobba hemifrån, exempel är vissa programmerare och telesäljare.
Visst är det skön läsning att se rapporten från ledningen gällande effektivitetsförbättring när distansarbetare tvingats in till kontoret, där man även tagit hänsyn till de negativa effekterna t.ex. genom mätning av exit-samtal med icke-tendentiösa frågor så att även de duktiga medarbetare som tröttnat på företagets efterblivenhet fått ge konstruktiv feedback. Eller medarbetarenkäter som inte bara påstås vara anonyma utan faktiskt också är det.

Denna retrospektivt ödmjuka process ser man ofta hos företag som vill vara transparenta med de fulla konsekvenserna av sin dårskap.
Citera
2026-06-07, 17:51
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Små tech bolag som erbjuder bättre lön och har kontor i city osv.

Scania har ju själva gått ut med att dom har problem att rekrytera ungt folk.

SAAB flyttade från Järfälla till Solna, Ericsson lämnar Kista för nya Haga Staten alla säger att en av anledningarna är att bli mer attraktiv för yngre.

Det är då inte för att bli attraktiv för yngre, det är för att det är en jävla massa negrer, babbar och allmänt stök i Kista, det är en gigantisk soptipp.
Citera
2026-06-07, 17:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Och mycket riktigt hör man "rättviseskäl" ibland som underlag för beslut att alla ska in till kontoret.
Mer sällan ifrågasätts olika anställningsvillkor på samma sätt. Konstigt va.

Exakt. Som varför olika tjänster och olika individer erbjuds olika lönenivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in